Wednesday, August 7, 2019

Guilin, China - 27 Feb 2018

Cuti Februari 2018 aku diberi rezeki dan peluang untuk meneroka keindahan alam Allah swt lagi. Alhamdulillah. Kali ini ladies only seramai 9 orang. Ajakan Faridah (ex schoolmate) aku terima dengan gembiranya..hahaha. Dia dengan kawan baik dia K.Naz (ex schoolmate kak aku la pulak) dan Emilia (pensyarah UiTMPP juga). Aku ajak Leez (ex tripmate Turki). Leez ajak K.Kamsiah dan K.Rohaya (dua2 pesara UiTM Tapah). K.Kam bawa anak dia yg juga student diploma Faridah di sini. Leez ajak juga kawan dia Suriani, yg juga ex classmate master aku dulu. Semua ada sangkut paut aih. Seronok gitu.

Ini muka-muka monyok ni sebab flight awal pagi kul 6.30am. Bangun tidur di surau KLIA2, lepas solat terus ke terminal. Sekali, gate belum buka daaa. Terpaksalah monyok sekejap di sini. keliling kami pun ramai yang masih tidur sementara menunggu gate dibuka.

First time aku sampai negara China ni. Airport Guilin sederhana saja dan kurang sibuk. Smooth saja di imegresen. Mungkin masalah bahasa saja sikit mengganggu.

Muka-muka gembira semuanya bila dah selamat tiba. Cuaca sejuk nyaman tetapi masih mampu bertahan. Asalkan tak sejuk gedi alhamdulillah. So, inilah coach yg akan membawa kami sepanjang 5H4M di sini. Selamat meneroka bumi Guilin-Yangshao, ladies.

Inilah penginapan kami di Guilin. Aku sebilik dengan Emilia. Masalah di sini, wifi semua connected tapi line tetap tak dapat. Alhamdulillah si Faridah ni memang bijak tahap internasional. Dialah godek vpn ke apa ntah pastu share data dia. Boleh la pakat tumpang sorang sikit. Berdepan dengan hotel ni, Sheraton you. Memang tak masuk list la. Tapi si Faridah ngan Naz sempat juga pi mengopi malam tu.. tak ajak orang lak tu. Huhuhu

Tempat mula2 kena ziarah. Kedai makan hahaha. Lapag gila kut masa ni. Ntah kat jalan mana di bawa kami. Ikut je la.

Kona sana kona sini, dah sampai. Restoren Muslim untuk hari pertama di sini. harap2 perut Melayu aku ni boleh telan makanan depa.

Taraaaa. Please be seated ladies. You'll be served in a moment. Hahaha, konon2. Depa nak speaking pun belum tentu. Harap translator la tolong cerita.

Hah, ni dia tour guide aka ajen aka translator. Dok kira duit beribu2 lemon tu. Her English? Bole la aku bagi C hahaha. Sebabnya dia bole cakap tapi hampa kena pasang telinga betoi untuk faham apa dia kata. Ada masanya, kita tanya lain dia jawab lain. Redha je la you alls. Asalkan trip kita berjalan seperti dirancang.

Inilah dia.. yang dinantikan. Yang ada sos tu cukup2 ja 9 biji dia bagi. Dah le sedap, tak cukup la sorang satu huhuhu. Yang lain pun sedap juga sampai licin semua pinggan.

Masa nak keluar dari restoren tu, baru perasan ada whiteboard yang penuh dengan signatures. Dan mostly drpd Malaysia. In fact, masa kami tengah makan, ada satu grup tour dari Malaysia pun datang makan di sini. Memang tak de tempat lain dah kut.

Dah kenyang perut, masa untuk berjalan sedikit. jauh tak jauh dalam 50meter jugak la nak sampai ke tempat dituju. Tapi sebab cuaca nyaman, semua tu tiada hal punya.

Ini dia. Guilin Chongsan Mosque. Kalau orang tak habag memang tak tau. Kami pun main jalan ja sampai terlepas ke depan sebab tulisan Cina semua. Mana nak pi tau.

Masuk pintu gerbang tadi, nampak pintu masuk dalam ruang solat. Agak malap suasana di dalam tu tapi sangat nyaman. Tandas dan tempat wuduk walau sempit tapi bersih tanpa sebarang bauan tidak diingini.

Makan sudah, solat pun sudah. masa untuk jalan-jalan tengok dunia. Lepas check in di Eva Hotel dan rehat sekejap, jom kita ke Rong and Shan Lakes di tengah2 bandar Guilin. Tempat ni tak jauh pun dari hotel. kalau yg suka berjalan bole jer kut jalan kaki. Tapi diva2 ni semua mana mau jalan jauh2 hahaha. Shuttle tadi ada, naik je la.

See. I told you. Divas yang kuat posing tu yang kaki lentok tangga 2 dari bawah tu, hahaha. yang lain tumpang amik aura jer.

Kat sini ada Sun and Moon Pagoda. Google la sendiri na kalau nak tengok. Banyak gambag pagoda ni kat website. Yang kelihatan di sini ialah Nine Turning Points Bridge. From its name you know what it means, tak gitu?

Bole lalu atas bridge tu. Separuh jalan dah patah balik sebab kalau sampai hujung mau mengah nak patah balik nanti. Jumpa sorang pakcik mancing kat sini. Nak tanya pakai umpan apa konpem dia tak paham punya. Nak tanya ikan apa ada.. harapanku musnah sebab depa tak reti English.

Ni la pakcik tu. Sekog ikan pun tak dapat lagi masa ni.

Dan ini Ancient South City Gate. Kat depan ni ada sebatang pokok banyan berusia 1000 tahun. Tasik depan ni pun nama Banyan lake.  "The south gate entrance to the city is a remnant of the old walled city of Guilin. Restored to its pristine condition, this ancient gate was constructed all the way back in the Tang Dynasty (618-907). There is a long tunnel hidden behind the gate itself which you can actually walk through to get an idea of what it was like to enter the city in ancient times. Petikan "http://www.chinatourguide.com/guilin/Ancient_South_Gate_of_Guilin.html

Ini posing ala-ala statue kat belakang tu ha. Ada gaya tak? Ok lah tu ya, buat kenangan sepanjang hayat. Bukan senang nak dapat geng camni.

Kawasan yang luas ni sangat memukau dengan gunung2 keliling. Rasanya ia juga kawasan tarikan dengan nama Two Rivers and Four Lakes, sebab godek2 google jumpa ni "two rivers (the Li and the Taohua) and four lakes (Rong, Shan, Gui and Mulong)."

Banyak pokok banyan di sini.

Destinasi seterusnya, Fubo Hill. Gambag aku amik ni dari kaki bukit. Kalau nak tengok lawa lagi, sila cari pakcik google ya. Ada la yang naik ke atas bukit ni sebab kaki depa kuat lagi. Macam aku ni, tak sanggup dah nak memanjat.

Di kaki bukit, ada laluan masuk ke gua. Nampak gelap tapi cahaya cerah je dalam tu. Kena hati-hati sebab ada kawasan air melelh di lantai gua.

Di hujung gua, ada pemandangan yang cantik untuk dinikmati. Memang salah satu tempat yang wajib singgah kalau ke Guilin.

Yang ini tak tahu lah. Tiba-tiba saja ada patung berdiri tengah-tengah tu. Siapa tuannya aku pun tak tau. Tunggu ada yang mengaku nanti kut.

Masih di kawasan Fubo Hill. Teruja pula dengan teko besag gedabak ni. Boleh muat 9 orang.

Bunga yang sangat cantik.

Dan bunga lagi.. heaven!

Bunga lagi. Nampak macam kobis je kan?

Dan sudah tentu aku dan bunga berpisah tiada. Geram aih tengok bunga banyak lagu ni. Mana leh tahan tak posing sorang2.

Ada pulak replika hot air balloon ni. Ada boleh naik yang real kut kat mana2.

Menginjak ke petang, kami ke Elephant Trunk Hill. Kalau dari jauh, bahagian tunnel tu bole nampak macam belalai gajah. dari situ depa bagi nama. Ramai betul pengunjung di sini. Kalau nak naik sampan yang nampak berbumbung tu pun boleh. Jadi, ini penutup siang hari pertama.

Petangnya, kami berjalan-jalan sekitar hotel sementara menanti makan malam entah di restoren mana pula. Cuaca masa ni agak sejuk tapi memadai dengan sweater saja.

Makan malam kami di restoren Muslim yang terselit di celah bangunan. Letaknya agak ke belakang. Sekali lagi, di sini juga kami bertembung dengan kumpulan dari Malaysia tadi. Memng tiada pilihan lain.

Makanan kena oder sendiri nak makan apa. Aku pun dah lupa oder aku. Alhamdulillah masih boleh makan walau agak kurang menepati selera.

Selepas makan, kami merayau-rayau di kawasan ini. Macam night market gitu kawasan ni. Pusing-pusing tengok apa ada. Beli idak pun.

Lebih kurang macam pasar malam kita cuma tiada gerai2 tepi jalan sebab semuanya deretan kedai. Selagi tak penat, teruskan berjalan.

Akhirnya, terjumpa ini kedai lah. Indian cuisine. Aku pun tak ingat samada kami makan atau tidak di sini. But yes, we got in and have a cup of coffe/tea just to wrap up our first day here.

1. kedai tu saya n su minum kopi..dua malam. ada satu malam tu punya sembang sampai tak sedar depa dah susun2 kerusi, depa jeling2 jer kat kami tapi tak gtau suh keluaq ka apa hahahaha