Thursday, January 30, 2014

Ziarah Luar - Ladang unta

 A036
Dan Kami jadikan unta (yang dihadiahkan kepada fakir miskin Makkah itu) sebahagian dari syiar agama Allah untuk kamu; pada menyembelih unta yang tersebut ada kebaikan bagi kamu; oleh itu sebutlah nama Allah (semasa menyembelihnya) ketika ia berdiri di atas tiga kakinya maka apabila ia tumbang (serta putus nyawanya), makanlah sebahagian daripadanya, dan berilah (bahagian yang lain) kepada orang-orang yang tidak meminta dan yang meminta. Demikianlah Kami mudahkan dia untuk kamu (menguasainya dan menyembelihnya) supaya kamu bersyukur. (Al-Hajj 22:36)
 
2 Zulhijjah 1434H = 7/10/2013


Hari ini kami ikut ziarah luar pula - Hudaibiah. SR10 seorang sebab agak jauh berbanding ziarah Makkah semalam. Tiket ni buat syarat ja.. bukan dia minta pun. 4 bas kut utk ziarah hari ni. Booking kena awal sebab tempat terhad.

PERINGATAN: Ziarah dijalankan mengikut maktab masing2. Rajin2lah tengok papan notis. Kalau terlepas, insyaallah boleh selit2 kat maktab lain. Dan juga masa kami, selepas selesai haji pun masih diadakan ziarah ini.


Destinasi pertama hari ini ke ladang unta. Macamana yg dikatakan ladang unta? Aku ingat macam ladang lembu kambing kat sini.. luas.. ada tempat khas bagi makan... hmm... sama ka dgn unta? Ketika hampir ke ladang boleh dilihat nun di kaki2 bukit penempatan kaum badwi. Dikatakan kerajaan telah sediakan penempatan mereka di kwsn bandar. Tetapi depa tak mau pindah.. maka hiduplah mereka di dlm khemah2 di tgh2 panas gurun. Kawan aku yg dok sana kata, Org badwi ni kalau jumpa pompuan.. nahas.. diculik dan 'dikerjakan' pompuan tu nanti. Jadi bagus juga katanya bila pompuan tak dibenarkan drive di sana.. BAHAYA. Nak kenal depa ni biasanya bawa truck pickup.. itu kata kawan aku la.. bukan aku kata sebab aku tak dok sana.


Rupanya2 yg dikatakan ladang tu... sepanjang jalan kat sini ada kelompok2 unta dgn tuan2 berbeza. Jarak mereka dekat2 saja. Setiap kelompok unta berada di dalam pagar dawai yg agak2 aku paling kurang dlm 5m x 5m kut. Tak besar mana. Situlah unta makan minum tidog. Unta2 di sini berbonggol satu. Yg bonggol dua tu katanya dari negara lain. Kalau nak pegang silakan. Boleh saja. bau memang ada la macam lembu kambing juga.. mana leh wangi...


Ini mutawif kami utk hari ni. Pelajar indon yg tinggal di Bangi, Selangor. Di belakang tu salah satu khemah Badwi aka tuan ladang yg kami singgah. Kehidupan yg ringkas tanpa elektrik dan bekalan air mengalir. Apatah lagi perabot..

Cerita mutawif (kalau aku salah tolong betulkan):
1. Unta ni haiwan pemalu. Kalau unta jantan dan betina nak mating/bersama, depa tak buat siang2 hari depan2 orang.. malu weh... bukan macam sesetengah manusia tak tau malu...
2. Bila unta dibawa berjalan jauh.. biasanya time unta berhenti itu menandakan masuknya waktu solat. Subhanallah. Itulah hikmahnya zaman dulu unta adalah kenderaan utama utk bergerak. Tak percaya? Cuba pi sewa unta dari zoo... hehehe


Ini tuannya dok tapis susu unta. Sebotol air mineral 500ml tu hmmm... SR2 kut. Aku tak ingat sebab suami yg beli. Aku tak minum. Nak rasa pun aku tak mau. Sebabnya..


Bila diperah terus masuk baldi. Terus ditapis masuk botol mineral. Aku tengok yg ni... susu unta yg ditapis akan ada lebihan macam buih2 ni. Aku tak lalu wei. Kalau yg nak cuba tu silakan.. fresh dari ladang. Kata suami macam rasa... lupa pulak aku. 30 minit masa diberi kat sini sebelum ke destinasi seterusnya.



No comments:

Post a Comment