Monday, May 15, 2017

Rumah P.Ramlee

Dan (ingatlah wahai Muhammad), ketika engkau keluar pada pagi hari dari rumah ahlimu (di Madinah), dengan tujuan menempatkan orang-orang yang beriman pada tempat masing-masing untuk berperang (di medan perang Uhud). Dan (ingatlah), Allah Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui. (A-li'Imraan 3:121


Sudah lama aku teringin nak singgah rumah yang satu ini. Apa yang menarik tentang rumah kelahiran P.Ramlee ini. Comel saja rumahnya.  Hanya ada ruang tamu, sebuah bilik dan dapur.
 

Boleh baca ker? Waktu lawatan. Yang atas tu kecik sangat kalau nak baca pun. Masuk percuma. Masa kami sampai ni pun ada 2 buah bas budak2 sekolah buat lawatan di sini. Penuh dalam rumah.
 

Ruang dapur yang pada aku sudah memadai luasnya. Teringat kecik2 dulu bila balik kampung tok sebelah abah, lebih kurang ginilah dapurnya.
 

Berhadapan dengan rumah tersebut ada galeri. Masuk situ memang ghalit sikit sebab nak membaca dari satu cerita ke satu cerita. Kisah perkahwinannya dari mula hinggalah ke kisah kemenangannya di persta Filem Asia.


Kisah2 sebahagian filem lakonannya juga ada di sudut bertentangan. Masuk ke galeri ini paling kurang sejam juga diperlukan jika betul2 hendak mengetahui sejarah tokoh ternama industri filem negara, Tan Sri P.Ramlee.

Thursday, April 20, 2017

Kompleks Pasir Salak, Perak

Awaslah! Kamu ini adalah orang-orang (yang melanggar larangan), kamu sahajalah yang suka (dan percayakan mereka, sedang mereka tidak suka kepada kamu. kamu juga beriman kepada segala Kitab Allah (sedang mereka tidak beriman kepada Al-Quran). Dan apabila mereka bertemu dengan kamu mereka berkata: "Kami beriman", tetapi apabila mereka berkumpul sesama sendiri, mereka menggigit hujung jari kerana geram marah (kepada kamu), katakanlah (wahai Muhammad): "Matilah kamu dengan kemarahan kamu itu". Sesungguhnya Allah sentiasa mengetahui akan segala (isi hati) yang ada di dalam dada.  (A-li'Imraan 3:119) 


Beberapa tahun dulu aku dah sampai sini. Kawan aku bawa. Tapi kompleks ni ditutup. Kali ni aku datang lagi selepas melawat Muzium Beruas. Bangunan ini masih ditutup untuk pemulihan.


Alhamdulillah, hari ni kompleks ini dibuka. Malah, ada beberapa pelawat di dalam. Jom kita tengok apa ada di dalam sana.


Kami terus menuju ke hujung dan berjalan di tepi Sg.Perak yang luas ini. Laluan pergola ini menuju ke pintu masuk kompleks.


Terowong sejarah! Mula-mula kami ingat ada terowong untuk dilalui. Manalah tahu peninggalan J.W.W.Birch ka. Rupanya, is simbolik kepada laluan dalam kompleks nanti untuk melihat sejarah Perak nanti.


Pintu masuk Kompleks Sejarah Pasir Salak. Rasa macam masuk istana kayu. Kemas buatannya.

Kalau kamu beroleh kebaikan (kemakmuran dan kemenangan, maka yang demikian) menyakitkan hati mereka; dan jika kamu ditimpa bencana, mereka bergembira dengannya. Dan kalau kamu sabar dan bertaqwa, (maka) tipu daya mereka tidak akan membahayakan kamu sedikitpun. Sesungguhnya Allah meliputi pengetahuanNya akan apa yang mereka lakukan. (A-li'Imraan 3:120)


Waktu lawatan dan bayaran untuk masuk. Kamera tidak dibenarkan digunakan di dalam. Lihat dan baca apa sejarah yang ada. Memang menarik replika2 orang zaman penjajah dan zaman dahulu dalam bentuk benceritaan dari satu frame ke satu frame. Sangat menarik.


Keluar dari bangunan, kami melihat2 kawasan sekitar. Rumah2 lama yang dibuat dari kayu dan buluh dengan binaan yang sangat kemas. Sayangnya ada yang tidak dipulihara, contohnya kelarai dinding rumah atas sudah rosak. Mungkin faktor cuaca juga.


Kalau tak salah ia adalah rumah kutai kepunyaan Kak Wok yang dipulihara. Dibina sekitar 1890an. Kutai bermaksud tua atau lama.



Salah satu bangunan lama yang ada. Juga dari kayu. Keluar dari kawasan ini, berhadapan dengan komplek terdapat tanah perkuburan. Salah satu kubur yang ada di situ ialah kubur Si Putum yang dikatakan membunuh J.W.W. Birch ketika sedang mandi di Sg.Perak.

Tuesday, April 18, 2017

Muzium Beruas, Perak

Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu mengambil orang-orang yang bukan dari kalangan kamu menjadi "orang dalam" (yang dipercayai). Mereka tidak akan berhenti-henti berusaha mendatangkan bencana kepada kamu. Mereka sukakan apa yang menyusahkan kamu. Telahpun nyata (tanda) kebencian mereka pada pertuturan mulutnya, dan apa yang disembunyikan oleh hati mereka lebih besar lagi. Sesungguhnya telah kami jelaskan kepada kamu keterangan-keterangan itu jika kamu (mahu) memahaminya. (A-li'Imraan 3:118)  


Cuti Tahun Baru Cina yang lepas, aku bawa keluarga ke sini. Cutinya di Lumut tapi sebab setiap dua tahun sekali ke sini, kali ini jom kita pi Muzium pulak. Muzium Berus kecil saja. Lebih kurang besar sebelah rumah semi-D.

 

Terletak betul2 di tepi simpang jalan. Hampir2 terlepas simpang. Masuk percuma mengikut waktu lawatan di atas.


Ruang dalam yang memuatkan beberapa artifek yang dijumpai di Beruas. Ada satu keluarga India turut melawat muzium masa ni. Tidak banyak barang2 untuk dilihat tapi cukup memahamkan kita sejarah Kerajaan Beruas.

Sejarah Kerajaan Manjung
Kerajaan Melayu Beruas
Kerajaan Gangga Negara (Terinagt belajar sejarah Gangga Negara dulu)


Asal usul Beruas. Dikatakan Beruas dahulu terletak di Pengkalan Hulu. Beruas sekarang asalnya bernama Belukar Sambang. Sambang bermakna tumbuhan renek/gersang/sarang lebah yang kosong. Kerana kawasan itu dipenuhi belukar renek, itulah nama Belukar Sambang. Nama ini tidak kekal bila lama kemudian ia mula dipenuhi oleh pokok yang seakan2 pokok manggis...iatulah pokok Beruas.

Wednesday, January 18, 2017

MASJID HIJAU PARIT BUNTAR

Bandingan apa yang mereka belanjakan dalam kehidupan dunia ini (sekalipun untuk amal-amal yang baik), samalah seperti angin yang membawa udara yang amat sejuk, yang menimpa tanaman kaum yang menganiaya diri mereka sendiri, lalu membinasakannya; dan (ingatlah), Allah tidak menganiaya mereka, tetapi merekalah yang menganiaya diri sendiri. (A-li'Imraan 3:117)

 

Masjid ini terletak di tepi jalan utama. Memang senang nampak. Memang masjidnya berwarna hijau seperti namanya.

Tempat ini namanya Kampung Kedah, terletak di Parit Buntar Perak. Di hadapan masjid ada SK Kampung Kedah dan Kilang Teh Herba.


Ini pintu masuk betul2 kat sign board Kampung Kedah. Bahagian ini terletak ruang solat wanita.


Tandas lelaki dan wanita. Tandas agak tidak selesa begitu juga bilik wuduk sebab orang lalu lalang masih boleh nampak dari luar.


Pintu utama masjid.

Tuesday, January 17, 2017

Muzium Negara

Dan apa sahaja kebajikan yang mereka kerjakan, maka mereka tidak sekali-kali akan diingkari (atau disekat dari mendapat pahalanya). Dan (ingatlah), Allah sentiasa mengetahui akan keadaan orang-orang yang bertaqwa. (A-li'Imraan 3:115)


Dari hari mula bercuti Emad asyik minta nak pi muzium. Dari satu tempat ke satu tempat aku memberi macam2 sebab. Akhirnya dia bersetuju untuk menunggu hari balik supaya dapat ke muzium. 


Muzium Negara pun sudah tidak seperti dulu. Kurang Ummpph dah bagi aku. Tapi bagi budak kecik ni asalakan muzium dia ok. Ada penguin saja di lobi utama sempena apa ntah aku lupa. 


Emad sebenarnya nak tengok binatang2 yang keras-keras tu. Yang tak boleh gerak tu. Ooo. Patutlah hendak ke muzium. Tak pa. Kita ronda sini dulu. Tengok apa ada. Dalam bangunan utama di tingkat satu, bahagian kiri dan kanan kami pusing-pusing satu round dah abis. dalam 20 minit gitu.


Keluar dari situ, kami ke bangunan sebelah untuk pameran songket. Ada la 4-5 enam jenis haiwan yang diawet sebagai rujukan motif songket. Teruja dah Emad.

Sesungguhnya orang-orang yang kafir, harta benda mereka dan anak-anak mereka, tidak sekali-kali akan dapat menyelamatkan mereka dari (azab) Allah sedikitpun, dan mereka itu ialah ahli neraka; mereka kekal di dalamnya. (A-li'Imraan 3:116)


Bersebelahan dengan pameran songket, ada pameran wayang kulit. Agak menarik berada di dalam bangunan ini sebab boleh main wayang kulit hihi. Wayang kulit pun dah advanced. Ada superman, badman, star wars dan macam2 lagi.


Dan di sebelah kanan muzium ada Muzium Etnologi Dunia Melayu. Aku masuk dengan Emad saja sebab dia yang seronoknya. Lebih kepada pameran kehidupan masyarakat zaman sebelum pembangunan. Rasa rindu pada zaman kanak2 bila lihat patung mengayam tikar mengkuang, pakcik mengopek kelapa dan membanting padi di atas.


Akhir sekali, pameran kraf orang asli. Pun masuk dengan dia saja. Pusing2 tengok gambar2 dan hasil kraf masyarakat orang asli. Dia tanya itu dia tanya ini. Dalam 10 minit dah keluar. Dah boleh balik dah. Puas hati dah dia.



Berdasarkan bunting ini, ada 21 buah muzium yang berada di bawah Jabatan Muzium Malaysia dan kebanyakannya aku dah sampai termasuk Muzium Chimney di Labuan. Untuk haiwan2 yang di awet, ia sudah dipindahkan ke Muzium Alam Semulajadi di Putrajaya. Lain kali pulak kita ke sana. 

Senarai2 yang ada di bunting:
1. Muzium Negara, KL  /                                       2. Muzium Perak, Taiping /
3. Muzium Arkeologi Lembah Bujang, Kedah          4. Muzium Kota Kayang, Perlis /
5. Muzium Diraja, KL  /                                         6. Muzium Labuan, Labuan
7. Muzium Marin Labuan, Labuan                           8. Muzium Adat, Jelebu, N9
9. Galeri Perdana, Langkawi  /                              10. Muzium Tekstil Negara, KL
11. Muzium Sg. Lembing, Pahang                         12. Muzium Automobil Nasional, Sepang
13. Muzium Lukut, N9  /                                       14. Muzium Matang, Perak
15. Muzium Chimney, Labuan  /                            16. Muzium Kota Kuala Kedah  /
17. Muzium Kota Johor Lama                                18. Muzium Seni Bina Malaysia, Melaka
19. Muzium Seni Kraf Orang Asli, KL  /                  20. Muzium Alam Semulajadi, Putrajaya
21. Muzium Etnologi Dunia Melayu, KL  /

Yang bertanda tu kami dah sampai la ke muziumnya. Itu belum termasuk lagi muzium2 di bawah kerajaan negeri. Apa lagi. Jom kita ke muzium. Tengok2 sejarah yang ada.


Monday, January 16, 2017

Roof Garden Batu Pahat

Mereka beriman kepada Allah dan hari akhirat, dan menyuruh berbuat segala perkara yang baik, dan melarang daripada segala perkara yang salah (buruk dan keji), dan mereka pula segera segera pada mengerjakan berbagai-bagai kebajikan. Mereka (yang demikian sifatnya), adalah dari orang-orang yang soleh. (A-li'Imraan 3:114)


Bangunan baru di Bandar Batu Pahat. Memang canti (ini gambar belakang). Ala2 English gitu. Biasanya kami datang sini untuk ke kedai dobi di bangunan sebelah. Jangan risau, ada lif nak naik ke atas ni.

Gambar drpd http://johorkaki.blogspot.com/2016/11/continue-cafe-bistro-at-old-street-batu.html
Inilah bangunannya dari depan. Di Old Street Batu Pahat. Gambar atas courtesy http://johorkaki.blogspot.com/2016/11/continue-cafe-bistro-at-old-street-batu.html.


Tapi bila Ellis kata ada sesuatu yang menarik di atas bangunan ini, aku pun ambil peluang untuk menjengah sekejap. Dia sendiri tak pernah sampai atas ni.


Ada gerai2 menjual makanan ringan. Tak banyak tapi untuk lepak2 sangat menarik sebab tak crowded. Masa ni pula hujan rintik2.


Cantikkan? Ada Mickey Mouse. Memang banyak konsep English Garden di sini. Datang untuk bergambar saja ni hahaha.


Tak melepaskan peluang dengan train yang ada. Setakat ambil gambar saja sebab tak ada seat pun belakang train train tu.


Rumah Snow White & seven Dwafts pun ada dan boleh masuk lagi. Comel sangat rumah ni. Main pondok2 best ni.

 

Mineons dan Doraemon! Seronok la budak2 kalau datang sini. Aku tak ingat kat dalam dua2 kedai ni jual apa. Salah satunya ada jual aiskrim. Menarikkan?

P:S: Ellis.. it's your time to go up there. Pi la..pi la... :)




Friday, January 13, 2017

LEGOLAND

Mereka ditimpakan kehinaan (dari segala jurusan) di mana sahaja mereka berada, kecuali dengan adanya sebab dari Allah dan adanya sebab dari manusia. Dan sudah sepatutnya mereka beroleh kemurkaan dari Allah, dan mereka ditimpakan kemiskinan (dari segala jurusan). Yang demikian itu, disebabkan mereka sentiasa kufur ingkar akan ayat-ayat Allah (perintah-perintahNya), dan mereka membunuh Nabi-nabi dengan tiada alasan yang benar. Semuanya itu disebabkan mereka derhaka dan mereka sentiasa mencerobohi (hukum-hukum Allah). (A-li'Imraan 3:112)

 

LEGOLAND - taman tema yang dibuka sudah bertahun-tahun. Dan sudah bertahun-tahun itu juga kami balik Batu Pahat tapi tak sampai2 tempat yang hampir 2 jam perjalanan dari rumah. Kali ini dah janji nak bawa pi legoland (dalam kepala budak kecik tu nampak mainan lego saja).

PJMY - T.kasih benarkan aku guna gambar ni.
Hotel yang sangat berwarna-warni. Sangat menarik dan tertarik dibuatnya. Tapi kami tak nginap di sini. Malah waterpark dia pun kami tak jejak. 9.30am dah tercongok depan kaunter yang dibuka jam 10am. Siap duit saja kalau nak datang sini. Paling kurang pastikan RM600 dah selamat diasingkan untuk tiket masuk. No outside food allowed!


Alhamdulillah.. permulaan cuti sekolah 2016. Risaukan ramai pengunjung sebab tak nak la berbaris2 menunggu giliran untuk naik mainan yang ada. Tak ramai orang rupanya hari ini. Dan budak kecik ni macam biasa takut untuk bergambar dengan maskot2 besar tu.


First ride - dia ajak naik mainan pusing2 ni. Pening la wei. Pusing pusing pusing. Bila ajak naik Projek-X ni memang babai la. Angah alang dan abah saja la pulun naik apa yang ada. Ibu teman Emad sebab ibu pun tak suka naik roller coaster dan sewaktu dengannya.

 

Sebelum ke sini dah termasuk bahagian menyusun lego! Apalagi.. asyik diminta untuk masuk semula sebab nak main lego. Ok.. janji lepas abis pusing kita main lego. Jom Star Wars dulu.


Memang cantik replika/model dan lampu serta animasi yang disediakan. Tekan butang ada je yang bergerak. Impressive. Tapi bila di pintu keluar.. nampak lego yang dijual pulak. Mahal mereput! Kita beli kat luar ye Emad.. hihi.


Bawa ke sini pun dia naik sat saja dah nak turun. Tak mau main rumah2 ni. Apa la Emad ni. Bayag mahal2 lego jugak yang dia ingat.


Hah.. abah, alang dan angah kau jugak yang naik menatang ni. Ibu? Hahaha.. teman Emad la melangut tengok sana sini. Kompem la ibu tak naik. (cukuplah pengalaman di Disneyland California 1995 dulu..serik). Abah tak pe la.. dengan Six-Flags Magic Maountain mana ntah abih dia naik. Abih tu? Emad naik apa?
 
Ahli-ahli Kitab itu tidaklah sama. Di antaranya ada golongan yang (telah memeluk Islam dan) tetap (berpegang kepada agama Allah yang benar) mereka membaca ayat-ayat Allah (Al-Quran) pada waktu malam, semasa mereka sujud (mengerjakan sembahyang). (A-li'Imraan 3:113) 


Ini yang dia nak naik hah! Benda yang dia rasa selamat dan tak jatuh. Train pertama yang buat 2-3 pusingan. Tapi tetap nak orang teman. Yang kedua nasib baik dia nak naik sorang2. Tapi nak dok di kepala train. Yang ketiga (bawah) pusing taman replika satu round. Selamatlah train ni, dia suka la.


Inilah taman replika yang dilihat masa naik train tadi. Memang mengkagumkan sebab dibuat drpd lego (atau disusun macam lego?). Tapi seblum naik train tu.. (kes pujuk sebab baru lepas nangis) kami naik perahu panjat bukit dan kemudian deshummm jatuh masuk dalam air (macam splash mountain Disneyland). Awal2 memang dia dah nangis dah. Masuk perahu tambah lagi.. bila perahu jalan dah tutup muka. Sebab dia kata sat gi jatuh macamana (ibu pun dah naik cuak dah bila dia tanya hahahaha). Bila perahu tiba2 terhenti kat lereng..haiya.. sudah.. kecut perut ibu. Sekali bila perahu turuh jatuh dalam air.. ok..ok..lepas ni ibu pun tak mau naik dah, Emad memang tambah nangis lagi.. hahahaha.. anak ibu ngan ibu sama2 takut.Tapi ibu tak ler nangis.. relax jer.


Wahhh! Ninjago la. Jom kita tengok apa ada di dalam. Ok.. nak train lagi tapi sebab agak gelap dengan ada kartun animasi tu dia tak mau naik juga. Hmmmm... apara Emad ni. Abah Angah Alang pulun buat aksi sebab ada mata, dia ngan ibu? masing2 dapat ) mata hahahaha. Sebabnya dia tak tengok ibu pulak nak pujuk Emad sambil nak tergelak tengok abah dok gawang2 tangan nak lawan Ninjago.


Dapat kat dia susun lego ni seronoklah dia. Dok tunggu dia main ni, depa dah naik mainan/ride sebelah lego ni pulak. Lepas tu Angah ngan Alang siap pi ulang Ninjago sebab tak puashati markah tadi. Emad jugak yang happy main lego. Lepas habis yang ni ajak naik yang lain pun tak mau dah. Dia dok teringat lego yang mula2 masuk tadi.


Ok..kita pusing balik masuk tempat tadi. Abah pi solat dulu. Angah ngan Alang hilang mana la pulak. Rupa2nya depa pi naik ride apa ntah lagi. Tak puas lagi tu. Sambil dok tunggu Emad main lego ni bolehlah rehat sekejap. Pukul 3 lebih dah boleh balik sebab dia dah puas dapat main lego dah. Selamat! Penat sungguh dia sampai terus tertidur bila kereta bergerak.


Esoknya, jom kita pi makan kat rumah Hawa di Bakri. Hujan lebat betul sepanjang jalan tapi Alhamdulillah surut bila dah tiba. Hawa masak nasi ayam untuk kami. Sedap Hawa masak (ke mak Hawa? :) Pastu dengan tak malu minta tapau bawa balik lagi.. hahaha. T.Kasih Hawa dan keluarga masakkan untuk kami.