Friday, February 28, 2014

Mina - 3

A095
Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu membunuh binatang-binatang buruan ketika kamu sedang berihram. Dan sesiapa di antara kamu yang membunuhnya dengan sengaja, maka dendanya (menggantinya) dengan binatang ternak yang sama dengan binatang buruan yang dibunuh itu, yang ditetapkan hukumnya oleh dua orang yang adil di antara kamu, sebagai hadiah yang disampaikan ke Kaabah (untuk disembelih dan dibahagikan kepada fakir miskin di Tanah Suci), atau bayaran kaffarah, iaitu memberi makan orang-orang miskin, atau berpuasa sebanyak bilangan cupak yang diberikan kepada orang miskin; supaya dapat ia merasai kesan yang buruk dari perbuatannya. Allah maafkan apa yang telah lalu; dan sesiapa yang mengulangi (kesalahan itu) maka Allah akan menyeksanya; dan (ingatlah) Allah Maha Kuasa, lagi Berkuasa membalas dengan azab seksa. (Al-Maaidah 5:95)

12 Zulhijjah 1434H = 17 Oktober 2013


Kalau boleh baca yg bertulis hijau floresen tu "Don't set on roads". Sabar je lah. English depa memang out. Jgn hiraukan yg tu. Kita nak melontar hari tasyrik ke-2.


Sampah lagi. Aku rasa sampah2 ni akan clear selepas Mina dikosongkan kerana selesai ibadah melontar. Berhampiran kaki lima kawasan perkhemahan kami ada penjual2 yg menghampar kain dan menjual barang2 sprt baju, kopiah, tasbih, alas meja dan peminat2 fridge magnet sekalian.. di sinilah tempat yg paling banyak magnet dijual. Sila buat pilihan. Harga pun berpatutan. Aku tak singgah beli pun.. panas.. tak sabar nak masuk khemah.

Ke jamrah 2.0 km. lebih kau.. bukan 2 km.. pi balik rasanya dekat 7-10km. Tak bawa tali la pulak utk ukur..


Di balik2 tembok ni ada jemaah pasang kain buat lindung dr matahari. Di situlah depa makan tido sementara tunggu waktu melontar. Mungkin mereka ini yg tiada khemah utk berehat. wallahualam.


Pihak TH ada juga sebut, tidak boleh/sukar berkerusi roda ke sana.. bermakna yg berkerusi roda boleh wakilkan orang utk melontar. Tapi.. pada pemerhatian aku.. berkerusi roda tiada masalah pun utk melontar. Cuma pastikan ke sana pada bukan waktu puncak/afdal. Insyaallah dapat melontar sendiri dan merasai pengalaman manis ini.


Itulah jamrahnya... mula2 tengok macam tak percaya aku berada di sini.. Alhamdulillah.


Ini gambar ketika rusuhan kecil. Kami hampir terperangkap di sini. Kami melontar ketika hampir zohor. Bila azan zohor, kami dah on the way balik. Tiba di tengah terowong, lorong sebelah utk ke jamrah tak bergerak. Punyalah padat sampai tak bergerak langsung orang2 di situ. Tiba2 polis yg ada lari.. ah.. sudah.. lari ke jalan lari ke jalan?

Suami suruh teruskan tapi cepat2. Rupanya2 jemaah lorong sebelah tak sabar sebab tak dapat bergerak. mereka melompat masuk ke laluan bertentangan (utk laluan balik). Nak kejar waktu afdal kut. Apa yg dikhuatiri sejarah muassem berulang kerana pertembungan dua arah bertentangan. Alhamdulillah, rasanya tiada kemalangan berlaku. Kami pun sampai khemah dgn selamatnya.

Dan.. tiba di khemah depa bagitau (masa kami kat terowong tadi) ada pengumuman minta jemaah melontar selepas jam 2. Syukur kami dah selesai utk hari ni.

Thursday, February 27, 2014

Mina -2

A025
Mereka itulah orang-orang yang kafir dan menghalang kamu daripada masuk ke masjid Al-Haraam (Makkah Al-Mukarramah) serta (menyebabkan) binatang-binatang korban (yang kamu bawa): tertahan dari sampai ke tempat sembelihannya. Dan kalaulah tidak kerana kemungkinan kamu akan melakukan pembunuhan yang tidak sengaja terhadap beberapa orang yang beriman, lelaki dan perempuan, yang ada di antara orang-orang kafir itu, pada hal kamu tidak mengetahui mereka beriman, yang akibatnya kamu akan menanggung kesusahan dan dukacita disebabkan pembunuhan mereka, - (tentulah diizinkan kamu menyerang kaum musyrik yang mengancam kamu itu). (Tetapi tidak diizinkan) kerana Allah hendak memasukkan sesiapa yang dikehendakiNya ke dalam rahmatNya. Kalaulah mereka (penduduk Makkah - yang beriman dan yang musyrik) itu berpisahan (di antara satu puak dengan yang lain), tentulah Kami menyeksa orang-orang yang kafir dari mereka dengan seksa (di dunia) yang tidak terperi sakitnya. (Al-Fat-h 48:25)

Masih 11 Zulhijjah 1434H. Aku bukan dalam ihram lagi. Jadi terasa bebas sedikit nak memotong kuku ka.. nak tarik rambut ka.. kalau tak semua kena kontrol.. dikhuatiri perlu membayar dam atas perbuatan kita.


Ini laluan terowong Muassem. Arah pi balik ada walkaltor ni. Jadi boleh la rehatkan kaki sesekali bila penat berjalan. Tapi.. perhatikan di jalanan.. sampah sarap masyaallah... Semoga tidak ada jemaah kita yg tumpang sekaki membuang sampah di sini.


Cerita tentang sampah kat sini memang tak selesai. Sepanjang jalan pi balik dah jadi macam tempat pembuangan sampah. Kalau diangkut mahunya berlori2 sehari. Baru utk tingkat 3.. nun tingkat 1,2 4 macamana? Serupa jugak... Laluan pulang juga dipenuhi dgn hamba2 Allah yg meminta sedakah dgn menggendong anak2 kecil. Ada yg ditidorkan dalam kotak beralaskan kain saja. Ada yg dibiar bermain2 di sekitar dgn tiada alas kaki... Jika ada SR di poket boleh hulur2kan sedikit. Tapi wajah2 mereka ini serupa sahaja.. aku agak dari kawasan/negara Chad/nigeria/sudan dan sewaktu dgnnya - black women with children. Lelaki? amat amat sedikit.


Ini khemah kami. Ada maklong antara K.Milah n K.Has. Suaminya, kami  panggil pakcik ifrad (sebab depa berdua mai buat haji Ifrad)  sebilik dgn suami aku . Lorong2 utk laluan jemaah di maktab kami menggunakan nama alatan sukan.. misalnya lorong bolesepak, lorong bulutangkis dan lain2. Gambar2 alatan2 ni digantung pada lorong2 bertujuan utk memudahkan jemaah tahu mencari khemah (yg sesat tetap ada). Ada maktab guna gambar perabot, binatang dan lain2 lagi lah. Gambar tak ada.. maaf... Di Mina (Muzdalifah dan Arafah juga) aku kurang ambil gambar. Lebih kepada menikmati setiap saat berada di sana seba peluang kali kedua mugkin tiada.


Ini K.Has. Dok kira batu utk melontar nanti. Dok pastikan ia betul2 batu bukan simen atau kerikil2 pasir yg bersatu seperti batu. Setiap hari di sini pasti mengira batu agenda utama. Boleh terer ilmu hisab lepas ni K.Has. Kalau tak cukup juga, selak bawah carpet tu.. boleh jumpa batu2 yang kita mahu. Masyaallah, amat mudah sekali. Maka, apa lagi yg perlu dirisaukan?

Wednesday, February 26, 2014

Anekdot Mina

A097
Allah menjadikan Kaabah, rumah yang mulia itu, sebagai tempat tumpuan manusia (untuk menjalankan ibadat dan hal-hal hidup), demikian juga bulan-bulan yang mulia, dan binatang-binatang korban, dan kalong-kalong binatang korban itu. Yang demikian itu, supaya kamu ketahui bahawa sesungguhnya Allah mengetahui apa yang ada di langit dan apa yang ada di bumi, dan bahawa sesungguhnya Allah Maha mengetahui akan tiap-tiap sesuatu. (Al-Maaidah 5:97)

11 Zulhijjah 1434H = 16 Oktober 2013

 

 Jam 2 pagi 11 Zulhijjah, kami berempat berkumpul di depan pintu masuk perkhemahan Maktab 91. Aku dan suami, K.Aziah dan suaminya, Halim.. Jurupandu kami si Halim..(dia pun macam kami gak.. semua 1st time...hehehe) Tujuan kami ke Masjidil Haram.

 
Nak naik  train ni? Jgan harap la.. ni bukan utk org luar. Utk orang tempatan ja ni... So berjalan kakilah kami. Kaki aku dah pedih2 dari semalam.. bukan kaki.. jarai2 kaki aku.. pedih gila.. sakit tapi aku gagahkan juga.. kuatkan semangat demi mereka.. hahaha Jalan punya jalan.. turun naik bukit sikit2.. akhirnya kedengaran..


"Haram.. haram..haram..."  ke Makkah la tu. Apa lagi.. hang tengok aku aku tenagok hang.. jom kita. Takkan nak jalan sampai sana kut.. penat wei.. jam 2 pagi ni. Kami pun dgn yakin naik la bas tu.. Bas sapu ni... "Khomsin..khomsin.." Errr.. macam SR50 je bunyi.. betul ka? Ya.. Sikit2 nombor Arab ni aku paham la gak... Mak ai... bayangkan kalau dia amik 40 penumpang.. darab 50. Satu trip dia dpt SR2000! Kaya pakcik!

 

What to do? Bayar je la... dah nak sangat ke Makkah. Org TH dah kata jangan tapi degil.. (tak buat dah kalau ada peluang.. penat...sakit kaki lagi.. Tobat lahum tak buat dah). Berdoa moga Allah permudahkan dan jaga kami berempat. Lain2 muka2 negara asing. Kami ja org Asia Tanggara.

Sampai di Makkah 3 pagi. Bas turunkan kami di belakang Safa Tower (jam besar tu). Turun pun macam dia nak cepat2 ja.. ada polis jaga.. maklumlah.. bas sapu.. macam teksi sapu gak. Kami pulak.. nak tawaf? Penat la wei.. balik rehat n tido kat hotel dulu.. Solat subuh kat hotel ja kami pagi tu. Sempat basuh kain baju jap.. dalam 2 jam kering dah... (jemur di bumbung hotel kau.. panasssss). 



Dalam 10.30 pagi yg mataharinya terpacak atas kepala.. kami pun ke Haram utk tawaf Ifadah bagi menyempurnakan haji kami. Alhamdulillah.. selesai tawaf solat zohor dulu. Kemudian sambung saie haji. Ini aku hairan. Dalam kaki aku duk nyut2 sakit.. aku abis dulu? Padahal aku dah jalan macam siput dah menahan sakit... 5 minit lepas tu baru depa sampai tempat berkumpul.

Alhamdulillah.. maka sempurnakah rukun ke5 kami.. haji. Dan kami juga tidak di dalam ihram lagi. Moga2 Allah menerima ibadah haji kami ini.. Aminnnn. Apa lagi lepas ni? Kita makannnn. Halim bawa kami ke Safa tower. Mahal memang la.. tapi sedap alhamdulillah.. sepinggan nasi mandy share 2 org. Paling aku suka coctail dia.. sedappp. Beli tempat lain tak sedap. Makan dan makan dan rehat2 pastu pi solat asar di masjid.


Now nak balik Mina camna? Suami lak sakit perut.. balik hotel membuang dulu. K.Aziah n hubby dah dpt teksi. Depa tunggu kami (Jazakallah). Drebar dah marah2 sebeb lama sgt... nak buat camna.. Tunggu je la.. Dia amik SR20 sorang. Ok la.. ingatkan sampai jamrah.. rupa2nya sekerat jalan ja sebab jalan ditutup utk kenderaan. 

Mak aiii.. menapak lagi... kali ni mau 3-4 batu jugak.. huhuhu.. dah tu nak ke level 3 kena naik bukit lak pulak.. tak dak yg turunnya... Orang memang ramai.. rasanya kami je kut orang Malaysia masa ni. Indonesia ramai la.. dan bangsa lain.

NASIHAT AKU: Kalau nak tiru kami.. pandai2lah cari masa yang sesuai. Ada pasangan balik ke Makkah tak dapat nak balik hotel langsung sebab laluan ke hotel ditutup. Kita ingat balik tawaf masa ni tak ramai/padat. Masyaallah padat jugak.. berhimpit2 jemaah tawaf. Jadi tak ada waktu yg tak padat di dataran Kaabah tu. Masing2 punya rezeki. Hanya Allah tempat bergantung masa ni.

video

Sakitnya jari2 kaki Allah saja yg tau.. Sabar.. sabar.. sabar.. sikit lagi nak sampai atas... Dah sampai atas.. nak ke tiga2 jamrah pulak.. adus.. sabarrrr. Kira batu..kira batu.. Alhamdulillah ada. Tak cukup kalu kutip ja on the way. Banyak. masa ni hampir zohor. Orang memang ramai. Kami terus ja melontar.

Bangsa2 India dan sewaktu dengannya yang ramai tu tak melontar lagi. Rupa2nya depa tunggu masuk azan zohor sebab utk 3 hari tasyrik ni waktu afdal melontar selepas zohor. Kami lontar je terus balik. Jadi tak berebut dgn mereka dan dapat rapat ke dinding jamrah. Mudah. Alhamdulillah.

NASIHAT AKU: Kalau nak tunggu waktu afdal, hati2 sebab memang ramai gila jemaah masa ni.. takut nanti tak dapat rapat ke jamrah dan batu tak masuk ke jamrah.. tak sah nanti.

Alhamdulillah. Selesai utk hari ni. Balik rehat sapu2 minyak kat kaki. Tidur.. makan. Solat berzikir. Buatlah sebanyak mungkin ibadah masa ni. Jangan paksa diri sampai mudarat.

Tuesday, February 25, 2014

Mina-1

A027
Demi sesungguhnya! Allah tetap menyatakan benar RasulNya dalam perkara mimpi itu dengan kenyataan yang sebenar; iaitu sesungguhnya kamu tetap akan memasuki Masjid Al-Haraam - insya Allah (pada masa yang ditentukanNya) - dalam keadaan aman (menyempurnakan ibadat umrah kamu) dengan mencukur kepala kamu, dan kalau (tidak pun) menggunting sedikit rambutnya, serta kamu tidak merasa takut (akan pengkhianatan musuh sehingga kamu keluar balik dari situ). (Allah mengangguhkan berlakunya kenyataan itu) kerana Ia mengetahui (adanya feadah dalam penangguhan itu) yang kamu tidak mengetahuinya; maka Ia menyediakan sebelum (terlaksananya mimpi) itu, satu kemenangan yang dekat (masa berlakunnya). (Al-Fat-h 48:27)

10 Zulhijjah 1434H = 15 Oktober 2013

Kami tiba di Mina dalam jam 2am. Alhamdulillah.. tiada masalah.. Ada bas yg tiba jam 10am-12tghari... ! Kasihan.. penat sebab semalaman tak tido di Muzdalifah.


 

Hari Raya Korban.. di sini kami bertakbir selepas setiap solat jemaah. Waktu melontar yg afdal pada hari ni bermula pada waktu dhuha. Ada jemaah yg pergi melontar sendiri walau pertama kali termasuklah K.Leha kami...


Beribu2 khemah kalis api dibina utk jemaah dari serata dunia. Cuma satu aku tak suka.. sampah merata2. Kat mana2 pun sampahhhhhhhh.


Untuk hari pertama, pihak TH membawa jemaah mengikut kumpulan selepas magrib kerana waktu ini tak ramai jemaah. Dari khemah, jemaah Asia Tenggara akan ikut laluan yg sama yg akan membawa kita ke tingkat 3 jamrah utk melontar. Yg ramai kita jumpa memang jemaah Indonesia.


Ini diambil dari tingkat 3 aku rasa. Sapa punya foto angkat tangan.. K.Has? K.Leha? Min? Aku lupa.


Dari jamrah.. nun di sana kelihatan jam besar Masjidil Haram. Jelas! Hari ni kita melontar Jamrah Kubra sahaja. Lepas tu boleh bergunting.


Suasana malam dari atas jamrah. Memang di sini malam sentiasa hidup. Rasa tenang dan gembira sahaja.. Memang rindu ngan suasana ini.


Di kawasan jamrah, bukan sahaja sampah yg banyak. Batu2 utk melontar pun banyak. Jadi tak perlu risau ketiadaan batu. Batu2 di lantai laluan ini boleh dikutip utk melontar. tidak salah mengambilnya. Batu2nya pun elok2 dan memang batu!



Sebelum.. masih berambut. Selesai melontar, sudah botak. Bersama suami K.Aziah, Halim. Depa merayau berdua cari laluan utk balik Mekkah.. Akhirnya sesat ke kedai gunting terus gondolkan kepala SR15 seorang. (lepas ni bagi ada rambut sket.. botak terus kurang hensem..) Foto ni dalam jam 10.30mlm. Lepas ni kami berempat suami isteri pakat nak balik Mekkah. So tido dalam 2-3 jam. Kita jumpa semula jam 2 am nanti. (syarat bermalam di Mina mesti separuh malam.... jadi biar melepasinya baru kita jumpa semula)




Friday, February 21, 2014

Mabit di Muzdalifah

A001
Wahai orang-orang yang beriman, penuhi serta sempurnakanlah perjanjian-perjanjian. Dihalalkan bagi kamu (memakan) binatang-binatang ternak (dan sebagainya), kecuali apa yang akan dibacakan (tentang haramnya) kepada kamu. (Halalnya binatang-binatang ternak dan sebagainya itu) tidak pula bererti kamu boleh menghalalkan perburuan ketika kamu dalam keadaan berihram. Sesungguhnya Allah menetapkan hukum apa yang Ia kehendaki. (Al-Maaidah 5:1)


Bila bas tiba di Arafah, jgn berebut2. Tak akan ada yg ditinggalkan. Pihak TH amat menjaga para jemaah. Lagipun masing2 ada no bas utk dinaiki. Tapi ada juga yg dibenarkan naik mana2 bas... maka kami memilih ini walaupun berdiri. Jaraknya dgn Muzdalifah dlm 30 min. Yang warga tua agak kasihan.. penat sebab usung beg beroda ke sini pula. Tapi Insyaallah.. Allah bersama hamba2Nya.

Di Muzdalifah. Kawasan kita ialah satu tanah lapang yg telah dikhaskan utk jemaah2 mengikut negara. Jgn tersesat masuk kawasan maktab lain sudah. Tujuan utama utk bermabit. Ada doa utk dibaca di sini. Semuanya ada di dlm buku panduan doa ibadah haji. Kemudian buatlah aktiviti masing2. Ada sorang makcik tu.. tercari2... "cari apa makcik?" aku tanya. Cari suami.. maktab berapa tak ingat.. KT mana tak ingat.. "Tag nama makcik mana?" Pada suami... Allahuakbar. Bagaimana ya? Serahkan pada petugas TH yg sentiasa ada bersama kita... Makcik ni akan selamat dlm penjagaan mereka dan pemeliharaanNya. Memang susah kalau tak ada semua tu nak cari orang. Kita berada dlam lautan manusia berpakaian putih..semua kelihatan serupa... tiada bezanya walau siapa kita...


Ada yg ambil kesempatan melelapkan mata sementara menanti waktu tengah malam. Bermabit cukup sekadar seketika walau hanya seminit sudah memadai. Berada di bumi Muzdalifah atau lalu sahaja selepas tengah malam sudah dikira sah. Kat mana pernah nampak tikar hijau tu? Di Arafah kan? Hah.. memang berguna.. dah diberi jgn lupa packing masa di hotel ya. Buat hamparan utk rehat2.


Disunatkan juga mengutip tujuh biji anak batu dari tanah Muzdalifah.. anak2 batu sebesar kacang kuda... bukan besar mana pun. Sunatnya 7 biji di sini. Nak kutip lebih silakan. Atau nak tunggu kutip di Mina, pun boleh. Nak bawa dari tanah air pun bole tapi hilanglah pahala sunatnya...kan berat beg nanti. Batu tak ada sebab ramai dah ambil? Huh.. jgn merepek.. ini bumi Allah. Beribu tahun berlalu tetap ada batu utk kita. Subhanallah. Aku sebutkan kita dibekalkan maggi di Arafah.. ada sudu sekali. Sudu tu la kami buat korek utk cari batu. Errr.. aku pakai sudu besi.. mana datang ya.. teman sebilik bagi. Dia bawa dr Malaysia... Syukran.


Batu2 yg dikutip ada syaratnya. Amat penting ia mestilah betul2 batu. Bukan batu binaan konkrit atau batu runtuhan bangunan. Bukan tanah berketul yg jadi batu. Mesti batu! Satu cara, bubuh batu dlm botol mineral, bubuh air dan goncang. Jika ia tanah, ia akan lerai masa goncangan. Ada juga batu degil. Maklumlah.. malam2 bila kutip bukan boleh pasti sgt dgn kecerahan lampu yg tinggi tak dapat pastikan ia betul2 batu atau tidak. Kami kutip sorang 70 biji, bukan semuanya batu.

Lepas tu.. belek2 lagi.. ni nampak macam konkrit simen ja... buang sebab nanti melontar tidak sah. Pilih betul2. Tak puas hati lagi? Suami ambil uji setiap biji yang tinggal.. diketuk2nya pada batu besar yg ada di situ.. ada yg lerai bila degil masa goncangan botol tadi. Buang.. jgn digunakan.  Jadi yg tinggalnya dah kurang 70 biji. Tak apa. kita kutip di Mina nanti.

Kemudian, berehatlah sementara menunggu tengah malam. Masuk saja tengah malam.. pengumuman dibuat utk bersiap sedia bertolak ke Mina.  Ikut no bas diberi, berbaris.. jgn berebut. Semua menuju tempat yg sama.. tujuan yg sama.. dengan pakaian yg sama. Allahuakbar...

A056
 
Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKu. (Adz-Dzaariyaat 51:56)

Thursday, February 20, 2014

Arafah- berwuquf

A003
Dan inilah perisytiharan dari Allah dan RasulNya kepada umat manusia, (diisytiharkan) pada Hari Raya Haji yang terbesar, bahawa sesungguhnya Allah dan RasulNya memutuskan tanggungjawab terhadap orang-orang musyrik; oleh itu jika kamu (wahai kaum musyrik) bertaubat (dari kufur) maka yang demikian adalah baik bagi kamu; dan jika kamu berpaling (ingkar), maka ketahuilah sesungguhnya kamu tidak akan dapat melepaskan diri dari (azab seksa) Allah. Dan khabarkanlah (wahai Muhammad) kepada orang-orang kafir (bahawa mereka akan ditimpakan) dengan azab yang tidak terperi sakitnya. (At-Taubah 9:3)


9 Zulhijjah 1434H = 14 Oktober 2013

(Birthday Angah hari ni) Aku sambut dengan berwuquf. Waktu wuquf masuk bila azan zohor bergema jam 12.03 waktu tempatan. Dan hari ini kutbah wuquf maktab91 kami disampaikan oleh Datuk Seri Jamil Khir, disiarkan langsung dari Arafah ke TV Al-Hijrah. Boleh baca di sini. Masa wuquf ini memang terasa syahdu semacam ja. Masing2 dgn hal masing2. Solat, zikir, berdoa berdoa dan terus berdoa. Allahuakbar!


Kedudukan khemah2 utk maktab kami.. tak salah aku yg ada benda biru tu pintu masuk utama dan khemah aku nun dihujung berwarna koko. Putih itu tandas. Tembok (pagar dawai biasa saja in realiti) memisahkan dengan maktab lain.



Benda apa pulak ni tiba2 ada kat wuquf ni? Ini untuk sangkut apa2 yg perlu.. di dalam khemah atau di tandas. Kalau ada, bawalah satu dua. Ini pun kami sebilik K.Milah yg bagi. Kebetulan dia bawa benda ni.  Alhamdulillah. Jimat ruang beg. nak sangkut tudung ka telekung ka dalam khemah senang ada benda ni.


 Waktu tengahari dan malam makanan akan diedarkan mengikut khemah. Tolong2 lah bantu petugas2 dan sahabat2 TH (mereka ni dipilih oleh TH) utk edarkan makanan. Kalau tengok dlm khemah nun dihujung2 dan belakang nunnnn, makcik2 dan tok2 semua tak larat bergerak. Tolong ringankan tulang utk hantar makanan, air mineral, buah dan air kotak kat depa. 


NASIHAT AKU: Satu perkara lagi, jika ada doa2 khusus utk kita panjatkan pada Allah, tulislah karangan doa sebelum datang. Utk anak sulung 1 muka, no 2 satu muka, mak ayah 1 muka dan seterusnya. baca berulang2. Memang ada doa2 di Arafah di dlm buku panduan, tapi apa salahnya kita buat karangan sikit. Ini tanah penuh barakah.. salah satu tempat dan masa mustajab utk berdoa.



Selepas magrib, masing2 siap berkemas utk bertolak ke Muzdalifah. Tunaikan solat jamak secara tamam yakni penuh 4 rakaat bagi isyak. Begitu juga disinagnya utk zohor dan asar. Bukannya qasar kerana jaraknya tidak sampai 2 marhalah. Baca di sini. Ini masing2 tengah tunggu bas tiba. Naik bas ikut nombor kita datang ke Arafah sehinggalah balik dari Mina nombornya tetap yg sama. Alhamdulillah.. selesai satu bab haji.. kita nak Mabit di Muzdalifah pula. Macamana yg dikatakan mabit sekejap tu. Aku pun nak tahu juga. Tunggu bas sampai dulu ya...

Friday, February 14, 2014

Tiba masanya ke Arafah

A189
Mereka bertanya kepadamu (wahai Muhammad) mengenai (peredaran) anak-anak bulan. Katakanlah: "(peredaran) anak-anak bulan itu menandakan waktu-waktu (urusan dan amalan) manusia, khasnya ibadat Haji. Dan bukanlah perkara kebajikan: kamu memasuki rumah dari bahagian belakangnya (ketika kamu berihram) akan tetapi kebajikan itu ialah perbuatan orang yang bertaqwa; dan masuklah ke rumah (Kamu) itu melalui pintunya, serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya kamu berjaya." (Al-Baqarah 2:189)

8 Zulhijjah 1434H = 13 Oktober 2013

Masing2 berdebar2 hari ni. Pagi dah packing barang utk dibawa ke Arafah dan Mina. Malam semalam diberi taklimat tentang barang2 perlu dibawa dan keadaan di sana. Hanya dibenarkan satu beg tarik beroda dan satu beg galas.


KT50 aku bertolak lepas zohor. Tapi sebelum tu dekat  dalam bilik berdebar2. Pakat pasang niat nak mengerjakan haji kecuali utk haji Ifrad. Berulang2 niat takut salah tak pasal2 tak dapat pekerjaan haji. Barang2 jgn cerita la.. Tiga empat kali belek takut ada tertinggal. Perjalanan dari Hotel ke Arafah dalam 30 min saja. Alhamdulillah.. bas kami lancar... tiba pada masanya.

Semasa dihotel kita telah diberitahu no khemah/lot kita. Sampai saja cari tempat kita dan letak barang2. Lepas tu boleh la nak berzikir ka, berdoa ka solat ka. Sementara tunggu masing2 settle, aku ambil peluang tolong makcik2 yg tak jumpa khemah/lot mereka. Sebab banyak dan ramai org.. tolong2 lah warga emas ni... tolong angkat beg depa ke khemah.

 

Beginilah rupa khemahnya... Beginilah keadaannya di Arafah. Subhanallah.. memang panas tapi panas kering tidak melekit. Air tandas setiap masa panas...bukan suam. Panas tapi tak la sampai tahap didih. Toilet memang terhad. Pandai2lah cari masa. Berhati2 juga di toilet sebab ada ruang terbuka yg boleh dilihat oleh orang lain. Ia dilindungi oleh zink sebagai dinding.

Nampak tak alas tikar hijau tu? Setiap jemaah akan dapat tikar ni beserta sehelai sejadah masa nak bertolak dari Malaysia. Jadi.. jgn risau. Tak perlu susah2 bawa.

NASIHAT AKU: Utk wanita yg uzur, masa yg sesuai ke tandas ialah sewaktu jemaah solat. Solat dilakukan berjemaah dari khemah masing2. Masa ni memang tak ramai orang. Jangan ingat jam 1-3 pg tak ramai. Sebab dok ingat camtu maka ramai pi masa ni. Berbarisssssss. Kalau tak tahan utk membuang, minta laluan. Insyaallah akan diberi kemudahan utk masuk dulu. Nature's call tak dapat nak elak. Kang terbarai kat jalan. Dalam jam 10am juga aku rasa tak ramai orang. Cubalah


Pekerja2 rencam di sini kebanyakannya berkulit hitam. Punca rezeki mereka. Tapi kita jgn la pula suka2 hati buang sampah. Bertimbang rasa la. Depa yg edar makan, yg buang sampah, yg kutip sampah2 berterabur. Kalau sudi, hulurkan seriyal dua utk mereka setiap seorang. Pasti ada ganjaranya pahala, Insyaallah.

PESANAN AKU: Makanan dan air tak perlu bawa dari hotel. Memberatkan usungan saja. Di sini setiap jemaah akan diberi sebungkus plastik berisi biskut2, maggi dan tupperware utk masak maggi, air kotak. Kat sini juga nanti time makan air kotak, buah dan air mineral banyak (sampai ada yg ambil wuduk dgn air mineral!- ustaz pesan jgn dibuat). Lebih dari cukup utk bekal 2H1M di Arafah.


Langit Arafah ketika menjelang Magrib. Perasan tak pokok2 yg ada lam gambag2 ni? Tu pokok mambu... yg org buat mandi utk demam campak tu.. cuma di sini daunya kecik sikit. Di Arafah, Insyaallah doa kita akan makbul. Banyak2lah berdoa dan berzikir. Setiap masa. Setiap ketika.


Monday, February 10, 2014

Memperkenalkan...

A177
Bukanlah perkara kebajikan itu hanya kamu menghadapkan muka ke pihak timur dan barat, tetapi kebajikan itu ialah berimannya seseorang kepada Allah, dan hari akhirat, dan segala malaikat, dan segala Kitab, dan sekalian Nabi; dan mendermanya seseorang akan hartanya sedang ia menyayanginya, - kepada kaum kerabat, dan anak-anak yatim dan orang-orang miskin dan orang yang terlantar dalam perjalanan, dan kepada orang-orang yang meminta, dan untuk memerdekakan hamba-hamba abdi; dan mengerjanya seseorang akan sembahyang serta mengeluarkan zakat; dan perbuatan orang-orang yang menyempurnakan janjinya apabila mereka membuat perjanjian; dan ketabahan orang-orang yang sabar dalam masa kesempitan, dan dalam masa kesakitan, dan juga dalam masa bertempur dalam perjuangan perang Sabil. orang-orang yang demikian sifatnya), mereka itulah orang-orang yang benar (beriman dan mengerjakan kebajikan); dan mereka itulah juga orang-orang yang bertaqwa. (Al-Baqarah 2:177)


Alhamdulillah... entry awal2 dulu aku ada sebut nama2 roomate aku di Makkah.  Kali ni.. sebelum bertolak ke Arafah utk berwuquf... saya nak kenalkan mereka dgn lebih lagi... Bermula dari kiri..

Min (Jasmin) yg paling muda antara kami...37 tahun masa tu. Dia meninggalkan 3 anak pompuan di bawah jagaan keluarga di kampung. Min suri rumah sepenuh masa selepas berhenti kerja 3 thn lepas rasanya. Rasanya dia paling tak banyak cakap dalam bilik kami tu. Relax.. tenang je... selalunya dia peneman K.Has.

K.Has (Haslina) cikgu sekolah rendah.. Suaminya guru besar.. sekolah aku tak ingat. Anak pompuan 3 org..sorg di Mesir buat medic, sorag di UKM sorang di rumah. Aku rasa dia lah kaki kepoh sekali.. (maaf ya K.Has..). Kalau dia bersembang.. mak ai... macam tak dak full stop. Nak mencelah pun susah... Dan K.Has ni mudah risau pasai benda2 kecik... tapi.. kat bilik kami tu dia la yg paling rajin sapu sampah atau bulu2 carpet yg banyak tu...

K.Milah (Jamilah) dan suaminya pula Jamil. Biar betul! Ini nurse pencen lama dah.. Mula2 kami sembang panggil kak milah kak milah.. bila tanya umur berapa.. 65! huiiii.. makcik ni... Awet muda youuu. Tenaga ngalahkan org muda. Ada anak pompuan 2 org... pompuan lagi... banyak benor anak pompuan. Kami satu bilik suka benar ngusik K.Milah.. kesian kat dia...usik2 sayang..

K.Leha (Siti Zaleha) cikgu GiatMARA.. letrik2 ni bagi kat dia la... Agak kelam kabut juga. Pun jadi bahan usikan kami. Ada 5 anak lekai n pompuan. Selalunya K.Leha suka bergerak sorang2.. mudah.. cepat dan pantas. Dia la paling rajin ke Haram. Solat jumaat di Haram tak penah miss sampai yg jumaat terakhir abis satu bilik diangkutnya solat Jumaat. Paling aku respek.. tiap kali dia pi solat akan ada bugkuih kurma sekg dua utk diagih2 pada jemaah yg ada keliling dia... Murah rezeki dia.. Banyak pahala tu...Buah2 kami yg banyak kat bilik pun diangkutjuga bila tak dak yg nak makan... Alhamdulillah. Sama2 share pahala.

K.Aziah (Aziah) cikgu sekolah menengah. Anak lelaki ada 2 org. ooo.. anak sulung dia sama sekolah rendah ngan anak sulung aku la... Orangnya biasa2 saja.. nak kata cakap banyak dah ada pemenang.. nak kata kalut memang tak... selalunya aku bersama2 dia. Dia peneman aku aku peneman dia pada masa2 tertentu. Kami yg selalu ke sana sini cari maklumat bersama sampai ustaz pun dah cam muka.

Aku? Cerita aku tak perlu.. kenali aku seadanya dari blog ini sudah memadai. ALhamdulillah.

NASIHAT AKU: Buat bakal2 jemaah Haji/umrah.. belilah sekg dua kurma dan bawa ke masjid. Suka mereka bila dapat, sebab lama beriktikaf lam masjid.. lapar... Ini salah satu cara mudah nak dapat paha sadaqah. Sesekali.. bawa biskut2 kecil atau gula2.. aku hadiahkan pada anak2 yg menangis bila mak ayah solat... anak2 yg nakal2... diam mereka bila org luar mendekati bawa hadiah.




Friday, February 7, 2014

DuyufurRahman

 A037
"Wahai Tuhan kami! Sesungguhnya aku telah menempatkan sebahagian dari zuriat keturunanku di sebuah lembah (Tanah Suci Makkah) yang tidak tanaman padanya, di sisi rumahMu yang diharamkan mencerobohinya. Wahai Tuhan kami, (mereka ditempatkan di situ) supaya mereka mendirikan sembahyang (dan memakmurkannya dengan ibadat). Oleh itu, jadikanlah hati sebahagian dari manusia tertarik gemar kepada mereka, (supaya datang beramai-ramai ke situ), dan kurniakanlah rezeki kepada mereka dari berbagai jenis buah-buahan dan hasil tanaman, semoga mereka bersyukur. (Ibrahim 14:37)

 4 Zulhijjah 1434H = 9/10/2013

"5 HARI LAGI". Masing2 ternanti2. Terasa lambat benar ia tiba. Maka isilah masa dengan ke Haram..solat. iktikaf. Baca Quran. Kalau uzur baca terjemahan Quran. isilah masa yg ada dengan sebaik2nya sementara kita menjadi tetamuNya..Para Duyufurrahman sekalian.. Mula2 dengar istilah ni aku pun tak biasa. lama2 ok sebab kat mana2 pun para jemaah atau para DuyufurRahman...


Rekabentuk dalaman MasjidilHaram... boleh google kalau nak tengok banyak lagi. Terpegun aku. Sesekali sambil berehat lepas solat atau lepas baca Quran..aku dok tenung siling masjid yg banyak lampu tu. tengok sana tengok sini.. kagum.


Di Safa.. deretan petugas yg mengambil upah menolak. hari ni depa mood apa ntah berbaris elok ja. Selalunya berkelompok..sembang. Aku interview cleaner warga indon yg bertugas di Safa. Dia kata ada 2 cara nak sewa wheelchair ni.

1. Nun dekat lif di hujung barisan ni ada wheelchair utk sewa tolak sendiri..SR30-50kut.. ingat2 lupa.
2. Barisan baju hijau ni.. sekali ngan upah tolak SR300 ke atas. Pandai2 la negotiate.

Tapi sepanjang aku dok di Safa time uzur, kalau upah depa ni kena hati2. Depa tolak je.. ntah cukup syarat ke idak tak tau la.. maksud aku sampai betul2 ke kat Safa atau cukup takat sentuh line saja ka.. unless kita tak tido masa kena tolak boleh la bagitau dia utk tolak sampai ke mana.

Satu cerita di Safa yg aku tak akan lupa sampai bila2.. Ni masa minggu pertama di sana. Bila satu pagi aku teman suami solat. Aku dok di Safa sebab uzur. Lama sgt di Safa aku pun ngantuk..time subuh masa tu. Suami tak keluar2 lagi.. tawaf ke apa ke ntah la.. last2 aku pun landing kat situ (bariing dan terlena terus sebab ngantuk sgt). Tiba2..jeng..jeng.. aku dgr macam org panggil.. cik..cik.. (bunyi cik utk cik puan atau cik utk makcik tak tau tau la). Bangun, aku tanya la kenapa? ish..ish.. camna aku nak story ni...

Ada 2 jemaah lelaki Malaysia n cleaner Indon ( yg aku interview lepas beberapa minggu tu la). Depa tanya. "Ok ke? cik sesat ka? tak tau nak balik ka? Kenapa dok sini" Sebabnya si Indon ni yg bagitau depa dia nampak aku tidog situ. Beg jemaah kita yg kuning aku post kat blog awal2 dulu mudah dikenali. Lagipun masa tu baru 1st week di sana. Maybe depa anggap kita masih tak cam jalan. Wallahualam.  

MANA ADA JEMAAH MALAYSIA YG LEPAK SAMPAI TERLENA KAT SITU. Kalau ada pun mestu berteman. Aku yg pertama kut sorang2...hehehe. Yg banyak India, Pakistan, Turki.. Indon sikit. Aku kata ok..saya ok.. tgh tunggu suami solat tak keluar2 lagi. Betul2 risau depa kalau aku termasuk golongan yg sesat tak tahu jalan pulang.... hehehe.. terima kasih pada jemaah berdua n cleaner tu sama sebab prihatin. Allahuakbar.. tak buat dah lepas tu.. bariing pun pastikan tak lena terus. Ada lagi cerita lain..ingat kalu aku story lain kali.. memang di Safa banyak kenangan betul.


Sehari dua sebelum wuquf.. inilah rupa bukit bila keluar di pintu Marwah. Penuh ngan kain2 ihram yg dijemur. Nunnnnn di puncak bukit ada jemaah2 yg panjat dok atas... kebanyakan mereka ini dari kawasan India, Bangladesh, Pakistan dan sewaktu dgnnya dan hampir serupa dengannya.. Mereka ini datang dgn perbelanjaan sendiri aku rasa.. mana2 tempat depa boleh tido..hampar kertas atau kain tidog ja. hatta di dataran yg panas sekali pun.. seba  tiap kali kita pi subuh ada ja yg tidog di dataran dan tepi2 jalan. Pada mereka itu hal remeh.. yg penting dapat solat tawaf dan mengerjakan haji. Wallahualam. Allahuakbar. Itu urusan mereka. Kita ada urusan kita. Cukup sekadar memerhati.