Friday, February 7, 2014

DuyufurRahman

 A037
"Wahai Tuhan kami! Sesungguhnya aku telah menempatkan sebahagian dari zuriat keturunanku di sebuah lembah (Tanah Suci Makkah) yang tidak tanaman padanya, di sisi rumahMu yang diharamkan mencerobohinya. Wahai Tuhan kami, (mereka ditempatkan di situ) supaya mereka mendirikan sembahyang (dan memakmurkannya dengan ibadat). Oleh itu, jadikanlah hati sebahagian dari manusia tertarik gemar kepada mereka, (supaya datang beramai-ramai ke situ), dan kurniakanlah rezeki kepada mereka dari berbagai jenis buah-buahan dan hasil tanaman, semoga mereka bersyukur. (Ibrahim 14:37)

 4 Zulhijjah 1434H = 9/10/2013

"5 HARI LAGI". Masing2 ternanti2. Terasa lambat benar ia tiba. Maka isilah masa dengan ke Haram..solat. iktikaf. Baca Quran. Kalau uzur baca terjemahan Quran. isilah masa yg ada dengan sebaik2nya sementara kita menjadi tetamuNya..Para Duyufurrahman sekalian.. Mula2 dengar istilah ni aku pun tak biasa. lama2 ok sebab kat mana2 pun para jemaah atau para DuyufurRahman...


Rekabentuk dalaman MasjidilHaram... boleh google kalau nak tengok banyak lagi. Terpegun aku. Sesekali sambil berehat lepas solat atau lepas baca Quran..aku dok tenung siling masjid yg banyak lampu tu. tengok sana tengok sini.. kagum.


Di Safa.. deretan petugas yg mengambil upah menolak. hari ni depa mood apa ntah berbaris elok ja. Selalunya berkelompok..sembang. Aku interview cleaner warga indon yg bertugas di Safa. Dia kata ada 2 cara nak sewa wheelchair ni.

1. Nun dekat lif di hujung barisan ni ada wheelchair utk sewa tolak sendiri..SR30-50kut.. ingat2 lupa.
2. Barisan baju hijau ni.. sekali ngan upah tolak SR300 ke atas. Pandai2 la negotiate.

Tapi sepanjang aku dok di Safa time uzur, kalau upah depa ni kena hati2. Depa tolak je.. ntah cukup syarat ke idak tak tau la.. maksud aku sampai betul2 ke kat Safa atau cukup takat sentuh line saja ka.. unless kita tak tido masa kena tolak boleh la bagitau dia utk tolak sampai ke mana.

Satu cerita di Safa yg aku tak akan lupa sampai bila2.. Ni masa minggu pertama di sana. Bila satu pagi aku teman suami solat. Aku dok di Safa sebab uzur. Lama sgt di Safa aku pun ngantuk..time subuh masa tu. Suami tak keluar2 lagi.. tawaf ke apa ke ntah la.. last2 aku pun landing kat situ (bariing dan terlena terus sebab ngantuk sgt). Tiba2..jeng..jeng.. aku dgr macam org panggil.. cik..cik.. (bunyi cik utk cik puan atau cik utk makcik tak tau tau la). Bangun, aku tanya la kenapa? ish..ish.. camna aku nak story ni...

Ada 2 jemaah lelaki Malaysia n cleaner Indon ( yg aku interview lepas beberapa minggu tu la). Depa tanya. "Ok ke? cik sesat ka? tak tau nak balik ka? Kenapa dok sini" Sebabnya si Indon ni yg bagitau depa dia nampak aku tidog situ. Beg jemaah kita yg kuning aku post kat blog awal2 dulu mudah dikenali. Lagipun masa tu baru 1st week di sana. Maybe depa anggap kita masih tak cam jalan. Wallahualam.  

MANA ADA JEMAAH MALAYSIA YG LEPAK SAMPAI TERLENA KAT SITU. Kalau ada pun mestu berteman. Aku yg pertama kut sorang2...hehehe. Yg banyak India, Pakistan, Turki.. Indon sikit. Aku kata ok..saya ok.. tgh tunggu suami solat tak keluar2 lagi. Betul2 risau depa kalau aku termasuk golongan yg sesat tak tahu jalan pulang.... hehehe.. terima kasih pada jemaah berdua n cleaner tu sama sebab prihatin. Allahuakbar.. tak buat dah lepas tu.. bariing pun pastikan tak lena terus. Ada lagi cerita lain..ingat kalu aku story lain kali.. memang di Safa banyak kenangan betul.


Sehari dua sebelum wuquf.. inilah rupa bukit bila keluar di pintu Marwah. Penuh ngan kain2 ihram yg dijemur. Nunnnnn di puncak bukit ada jemaah2 yg panjat dok atas... kebanyakan mereka ini dari kawasan India, Bangladesh, Pakistan dan sewaktu dgnnya dan hampir serupa dengannya.. Mereka ini datang dgn perbelanjaan sendiri aku rasa.. mana2 tempat depa boleh tido..hampar kertas atau kain tidog ja. hatta di dataran yg panas sekali pun.. seba  tiap kali kita pi subuh ada ja yg tidog di dataran dan tepi2 jalan. Pada mereka itu hal remeh.. yg penting dapat solat tawaf dan mengerjakan haji. Wallahualam. Allahuakbar. Itu urusan mereka. Kita ada urusan kita. Cukup sekadar memerhati.



No comments:

Post a Comment