Friday, August 9, 2019

Yangshuo- Day 2

Hari ini kami akan bertolak ke Yangshuo. Ala-ala country side of Guilin la ni. Perjalanan mengambil masa dalam 1jam 30 minit. Cuaca memang agak sejuk pagi ni. Jadi lepas breakfast, kena check out hotel tapi ada barang bole tinggal setempat sebab esok nak balik ke Eva Hotel semula. Bab ni aku suka. Tak perlu nak ghembiang segala benda ke sana.


 
Perjalanan ke Yangshuo sangat mengujakan. Mana tidaknya. Sepanjang jalan ke sana di kiri kanan banjaran gunung tersergam indah. Segar mata memandang. Yang masih mamai pun boleh tebeliak dibuatnya. Di tambah pula dengan kabus pagi di puncak, sebelum mentari muncul menyapa salam. Memang mengasyikkan.

Sampai di bandarnya, ternampak restoren ni. Kentucky Fried Duck la rasanya. Chinese kan suka makan itik.. itik panggang especially. Now fried the duck pula.

Destinasi pertama hari ini, pengembaraan Li River oleh 9 divas hahahaha. Tengok pengkalan macam biasa-biasa aja. Tunggu bila kita mula belayar nanti. Yang biasa-biasa mungkin menjadi luarbiasa. Kalau ditanya pakcik google, boleh jadi leka depan pc dengan keindahan bumi Yangshuo -Li River ni. Cantiknya ya amat.

Cerita banyak pun tak guna. Apa kata jom kita bersampan/berperahu sepanjang Li River ini. Kedalamannya tidak la begitu dalam. Di gigi-gigi sungai masih boleh nampak dasarnya. Sungai Li teramatlah jernih. Tapi tak de pulak orang mandi atau berkelah kat tepi sungai tu. Kalau kat Malaysia aku jamin.. dah jadi tempat perkelahan terkenal. Siap pacak gerai-gerai segera menjual makanan atau cenderahati. Tak gitu?

Tengoklah. Tataplah. Siapa yang berkunjung ke sini pasti terpegun. Tak puas rasanya. Nak datang sekali lagi pun ya.

Terkenang pula macam zaman house boat di Lake Powell masa aku muda-muda dulu. Cuma Lake Powell bukit2 dia tak hijau.. merah/oren tanah. Cuaca pula panas. Di sini, kulihat hijauuuuuu. Sejuk mata memandang. Cuaca nyaman. Tak mampu nak berkata-kata sebab tersangat mengasyikkan. More than words, all I need to say is...

Pemandangan belakang yang cantik. Posing pun cantik. Diva-diva pun cantik-cantik belaka. Kiranya gambar ni memang cantik semuanya.

La... tak cukup sorang rupanya. K.Naz merayau kat mana masa ni? Ker... dia pi dok layan pakcik nelayan cormorant yang sorang tu apa? Ntah-ntah dok menyelam ayang sungai yang jernih tu? Hahahaha.. cuba pi cari tengok.

Ni la pakcik cormorant tu. Memang glamer pakcik ni sebab kat port tu dia sorang ja ada dengan burung cormorant tu. Nak bergambag dengan dia kena bayag ooo. Bukan free.. berapa yuen ntah aku lupa. "Cormorant fishing is a tradition that dates back hundreds of years in China and Japan, and is also practiced in Macedonia. The cormorants catch fish according to natural instincts and are prevented from swallowing all but the smallest fish by a ring placed around their neck during the fishing. However, the birds are not silly and refuse to catch more fish unless they are rewarded occasionally. The cormorants catch the fish with lightning speed and immediately return to the bamboo raft when their throat is full. Sometimes the fisherman needs to hook them up by the short length of a string attached to one leg for that purpose." https://www.yangshuo-insider.com/cormorant-fishing-show/

Dalam 1jam lebih di Sungai Li, perut pun dah lapar. Jom kita pi makan. Ni acara yang wajib ada. Tak kan jalan2 tempat orang kita puasa kut. Halal restaurant di Yangshuo. Alhamdulillah masih ada tempat utk Muslim mengisi perut.

Gambag food tak penuh meja. Aku memang jarang ambil gambar food. Biasanya dah licin pinggan baru teringat pasal gambar. Masa tu memang babai la. Tengok pinggan kosong je la.

Selesai makan, kita bergerak ke tempat lain pula. Dalam perjalanan, boleh nampak Moon Hill dari jauh. Yang tengah layan lena tu.. nampak moon in the dream la kut. Kalau kuat bole jer hiking ke sana. "On the hilltop is a round hole penetrating the hill from north to south, which resembles a bright moon, therefore, the hill is named Moon Hill. How was Moon Hill formed? Once as a limestone cave, it's actually one of the karst formations in this area. It is the last stop when you travelling along the picturesque 'Ten-Mile Gallery', the superb tourism section in Yangshuo County. In 1972, the former U.S. president Richard Nixon and his wife climbed the hill. Now, Moon Hill hike and rock climbing are popular among visitors." https://www.travelchinaguide.com/attraction/guangxi/yangshuo/moonhill.htm
Destinasi ni kita nak tengok camna cara burung cormorant tu tangkap ikan. Pakcik tadi eksyen je lebih. Burung dia tak tangkap ikan pun.  Jadi, kami dibawa ke sini. Itenari pilihan bukan dalam senarai. Tambah duit jer la. Di sini juga tak kurang cantiknya pemandangan.

Cantik kan? Tambah best lagi.. kami tak nampak pula pelancong Malaysia di sini. Bukan dalam senarai lawatan depa kut. Sebab yang ni memang luar dari itenari. Thanks to Faridah. pandai hang cari.

Gerai-gerai jualan yang ada kat sini banyak jual barangan bukan kegemaran kita. Salah satunya gerai ni jual bermacam jenis cendawan. Hat tak pernah aku tengok pun ada. tengok je la.. tak kan nak beli kut? Nak bawa balik pun buat apa? Bukan bole tanam. Nak makan tak reti.

Tadi nampak macam pondok buluh kan? Rupa2nya rumah rakit. Yeeehaaaa. Kita bersampan lagi hari ni. Guna batang buluh ja sebagai penolak rakit. Tak dalam mana sunagi ni.. kalau jatuh pun hapus kepala aku hahaha. Tapi airnya.. Masyallah. Jernih gila kut. So.. setiap rakit dibekalkan hahaha.. bukan bekal makanan ya.. disetai oleh seorang wanita tempatan. Gheja dia.. mendendangkan lagu tradisional depa ka apa ntah. Sepatah pun kita tak faham. Ala2 lagu opera gitu. Suara nyanring tu.

Ni saja nak tunjuk betapa jernihnya air dia sampai bole nampak rumpai air kat bawah tu.

Jadi, kat sini la kami nampak nelayan ni fishing guna burung cormorant dia. Tiba-tiba jer burung tu masuk air...tak sampai seminit keluar dah ada ikan di mulut. Aihh.. senang kalau camni. Dapat sekor tak payah aku nunggu fishing lama2... Bagi je arahan.. 'hei burung.. aku nak ikan kaloi'. Agak2 burung tu kenal ke jenis2 ikan?

Lepas tu, nampak pula pakcik sorang ni bawa burung merak kat belakang dia. Barang2 lain tu untuk dijual. Semua daripada buluh. Bole ambil gambar camni je la. Kalau nk berfoto dengan dia kena bayar rasanya.

Dah habis row row your raft, rasa nak pi toilet la pulak. Alhamdulillah toilet ada air dan tiada bau yang tak enak. Di situ juga aku perasan view yang cantik ni walau sungai kat bawah tu nampak agak kotor. Pemandangan di hujung tetap cantik.

Seterusnya, ke Silver Cave, Lipu. Nampak biasa jee. Macam tak dak apa2. Kita folo jer la. Mana tau kut2 jumpa harta karun.

Penyambut tetamu di sini.

Rupanya2 nak masuk dalam gua ni ada tiket dan dibekalkan dengan headphone sorang satu. Cantik gila kat dalam ni dengan lampu2 warna warni tu. Tapi, kalau sakit lutut memang tak dinasihatkan untuk masuk la.

Sebabnya, dari pintu masuk ke pintu keluar, naik turun bukit kut di dalam tu. Mengah la kejap. Tapi sebab asyik dengan kecantikan memukau, tak terasa penatnya. Keluar je dari Silver Cave tu, opkos la lapar balik. Ni pun dah jam 4 petang. Nak kena cari makan ni.

Kali ni dia bawa kami ke restoren ni pula. Masa ni dah jam 6 petang. Apa lagi.. oder jangan tak oder. Pastu pakat2 merasa. Aku perasan yang restoren Muslim di sini kecil2 jer. Mai 50 orang memang tak muat ni.

Kalau tak salah aku, inilah makan petang kami. Ker yang lain? Hahaha.. hantam saja la labu. Janji makan. Fuh. Kenyang Alhamdulillah. Lepas ni check in hotel

Starway Hotel. Lobi cantik. Bilik pun harap2 cantik juga la. 

Malam tu, lepas solat jer.. pakat keluag hotel pulak. Merayau mencari arah tuju tak tentu hala. West Street Tour. pandai2 la bawa diri tour sendiri. Tak jauh pun dari hotel.

Wahhhh wahhhh wahhhh! Rupa2nya happening gila street ni. Colorful. Wonderfull. Cheerful! Beatiful! Semua ada. Yang tak de Saiful saja hahaha.

Ingatkan apa la mula2 tu. Aiskrim rupa2nya. comey2 belaka.

Pusing sana sini kami malam tu. Lampu lip lap merata. Memang seronok la kejap. Rasa jadi muda 10 tahun balik.

Ada show pulak tu tengah2 bangunan keliling tu. Ada kolam kat situ. Apa lagi.. kumpul duit beli tiket, jom kita masuk. Fulamak.. show pasai nelayan dengan burung cormorant la. Memang femes betul burung ni kat sini tapi duit dapat kat orang. Dapat kat animal lovers atau kumpulan pecinta haiwan.. ni dah jadi animal abuse ni hihi. Kesian pulak tengok burung tu kena ikat kat tengkuk supaya ikan dtangkap tak dapat ditelan. Dunia. dunia..

Tamat show, mata pun dah nak layu. Habih dah seronok hari ni rasa penat badan. Jom balik tidur. Esok nak bangkit awal. Nak jalan-jalan ke tempat lain pula.






Wednesday, August 7, 2019

Guilin, China - 27 Feb 2018




Cuti Februari 2018 aku diberi rezeki dan peluang untuk meneroka keindahan alam Allah swt lagi. Alhamdulillah. Kali ini ladies only seramai 9 orang. Ajakan Faridah (ex schoolmate) aku terima dengan gembiranya..hahaha. Dia dengan kawan baik dia K.Naz (ex schoolmate kak aku la pulak) dan Emilia (pensyarah UiTMPP juga). Aku ajak Leez (ex tripmate Turki). Leez ajak K.Kamsiah dan K.Rohaya (dua2 pesara UiTM Tapah). K.Kam bawa anak dia yg juga student diploma Faridah di sini. Leez ajak juga kawan dia Suriani, yg juga ex classmate master aku dulu. Semua ada sangkut paut aih. Seronok gitu.

Ini muka-muka monyok ni sebab flight awal pagi kul 6.30am. Bangun tidur di surau KLIA2, lepas solat terus ke terminal. Sekali, gate belum buka daaa. Terpaksalah monyok sekejap di sini. keliling kami pun ramai yang masih tidur sementara menunggu gate dibuka.

First time aku sampai negara China ni. Airport Guilin sederhana saja dan kurang sibuk. Smooth saja di imegresen. Mungkin masalah bahasa saja sikit mengganggu.

Muka-muka gembira semuanya bila dah selamat tiba. Cuaca sejuk nyaman tetapi masih mampu bertahan. Asalkan tak sejuk gedi alhamdulillah. So, inilah coach yg akan membawa kami sepanjang 5H4M di sini. Selamat meneroka bumi Guilin-Yangshao, ladies.

Inilah penginapan kami di Guilin. Aku sebilik dengan Emilia. Masalah di sini, wifi semua connected tapi line tetap tak dapat. Alhamdulillah si Faridah ni memang bijak tahap internasional. Dialah godek vpn ke apa ntah pastu share data dia. Boleh la pakat tumpang sorang sikit. Berdepan dengan hotel ni, Sheraton you. Memang tak masuk list la. Tapi si Faridah ngan Naz sempat juga pi mengopi malam tu.. tak ajak orang lak tu. Huhuhu

Tempat mula2 kena ziarah. Kedai makan hahaha. Lapag gila kut masa ni. Ntah kat jalan mana di bawa kami. Ikut je la.

Kona sana kona sini, dah sampai. Restoren Muslim untuk hari pertama di sini. harap2 perut Melayu aku ni boleh telan makanan depa.

Taraaaa. Please be seated ladies. You'll be served in a moment. Hahaha, konon2. Depa nak speaking pun belum tentu. Harap translator la tolong cerita.

Hah, ni dia tour guide aka ajen aka translator. Dok kira duit beribu2 lemon tu. Her English? Bole la aku bagi C hahaha. Sebabnya dia bole cakap tapi hampa kena pasang telinga betoi untuk faham apa dia kata. Ada masanya, kita tanya lain dia jawab lain. Redha je la you alls. Asalkan trip kita berjalan seperti dirancang.

Inilah dia.. yang dinantikan. Yang ada sos tu cukup2 ja 9 biji dia bagi. Dah le sedap, tak cukup la sorang satu huhuhu. Yang lain pun sedap juga sampai licin semua pinggan.

Masa nak keluar dari restoren tu, baru perasan ada whiteboard yang penuh dengan signatures. Dan mostly drpd Malaysia. In fact, masa kami tengah makan, ada satu grup tour dari Malaysia pun datang makan di sini. Memang tak de tempat lain dah kut.
 
Dah kenyang perut, masa untuk berjalan sedikit. jauh tak jauh dalam 50meter jugak la nak sampai ke tempat dituju. Tapi sebab cuaca nyaman, semua tu tiada hal punya.

Ini dia. Guilin Chongsan Mosque. Kalau orang tak habag memang tak tau. Kami pun main jalan ja sampai terlepas ke depan sebab tulisan Cina semua. Mana nak pi tau.

Masuk pintu gerbang tadi, nampak pintu masuk dalam ruang solat. Agak malap suasana di dalam tu tapi sangat nyaman. Tandas dan tempat wuduk walau sempit tapi bersih tanpa sebarang bauan tidak diingini.

Makan sudah, solat pun sudah. masa untuk jalan-jalan tengok dunia. Lepas check in di Eva Hotel dan rehat sekejap, jom kita ke Rong and Shan Lakes di tengah2 bandar Guilin. Tempat ni tak jauh pun dari hotel. kalau yg suka berjalan bole jer kut jalan kaki. Tapi diva2 ni semua mana mau jalan jauh2 hahaha. Shuttle tadi ada, naik je la.

See. I told you. Divas yang kuat posing tu yang kaki lentok tangga 2 dari bawah tu, hahaha. yang lain tumpang amik aura jer.

Kat sini ada Sun and Moon Pagoda. Google la sendiri na kalau nak tengok. Banyak gambag pagoda ni kat website. Yang kelihatan di sini ialah Nine Turning Points Bridge. From its name you know what it means, tak gitu?

Bole lalu atas bridge tu. Separuh jalan dah patah balik sebab kalau sampai hujung mau mengah nak patah balik nanti. Jumpa sorang pakcik mancing kat sini. Nak tanya pakai umpan apa konpem dia tak paham punya. Nak tanya ikan apa ada.. harapanku musnah sebab depa tak reti English.

 Ni la pakcik tu. Sekog ikan pun tak dapat lagi masa ni.

Dan ini Ancient South City Gate. Kat depan ni ada sebatang pokok banyan berusia 1000 tahun. Tasik depan ni pun nama Banyan lake.  "The south gate entrance to the city is a remnant of the old walled city of Guilin. Restored to its pristine condition, this ancient gate was constructed all the way back in the Tang Dynasty (618-907). There is a long tunnel hidden behind the gate itself which you can actually walk through to get an idea of what it was like to enter the city in ancient times. Petikan "http://www.chinatourguide.com/guilin/Ancient_South_Gate_of_Guilin.html

 
Ini posing ala-ala statue kat belakang tu ha. Ada gaya tak? Ok lah tu ya, buat kenangan sepanjang hayat. Bukan senang nak dapat geng camni.

Kawasan yang luas ni sangat memukau dengan gunung2 keliling. Rasanya ia juga kawasan tarikan dengan nama Two Rivers and Four Lakes, sebab godek2 google jumpa ni "two rivers (the Li and the Taohua) and four lakes (Rong, Shan, Gui and Mulong)."

 Banyak pokok banyan di sini.

Destinasi seterusnya, Fubo Hill. Gambag aku amik ni dari kaki bukit. Kalau nak tengok lawa lagi, sila cari pakcik google ya. Ada la yang naik ke atas bukit ni sebab kaki depa kuat lagi. Macam aku ni, tak sanggup dah nak memanjat.

Di kaki bukit, ada laluan masuk ke gua. Nampak gelap tapi cahaya cerah je dalam tu. Kena hati-hati sebab ada kawasan air melelh di lantai gua.

 
Di hujung gua, ada pemandangan yang cantik untuk dinikmati. Memang salah satu tempat yang wajib singgah kalau ke Guilin.

Yang ini tak tahu lah. Tiba-tiba saja ada patung berdiri tengah-tengah tu. Siapa tuannya aku pun tak tau. Tunggu ada yang mengaku nanti kut.

Masih di kawasan Fubo Hill. Teruja pula dengan teko besag gedabak ni. Boleh muat 9 orang.
 
 Bunga yang sangat cantik.

Dan bunga lagi.. heaven!

Bunga lagi. Nampak macam kobis je kan?

Dan sudah tentu aku dan bunga berpisah tiada. Geram aih tengok bunga banyak lagu ni. Mana leh tahan tak posing sorang2.

 Ada pulak replika hot air balloon ni. Ada boleh naik yang real kut kat mana2.
 
Menginjak ke petang, kami ke Elephant Trunk Hill. Kalau dari jauh, bahagian tunnel tu bole nampak macam belalai gajah. dari situ depa bagi nama. Ramai betul pengunjung di sini. Kalau nak naik sampan yang nampak berbumbung tu pun boleh. Jadi, ini penutup siang hari pertama.

Petangnya, kami berjalan-jalan sekitar hotel sementara menanti makan malam entah di restoren mana pula. Cuaca masa ni agak sejuk tapi memadai dengan sweater saja.

 
Makan malam kami di restoren Muslim yang terselit di celah bangunan. Letaknya agak ke belakang. Sekali lagi, di sini juga kami bertembung dengan kumpulan dari Malaysia tadi. Memng tiada pilihan lain.

Makanan kena oder sendiri nak makan apa. Aku pun dah lupa oder aku. Alhamdulillah masih boleh makan walau agak kurang menepati selera.

Selepas makan, kami merayau-rayau di kawasan ini. Macam night market gitu kawasan ni. Pusing-pusing tengok apa ada. Beli idak pun.

Lebih kurang macam pasar malam kita cuma tiada gerai2 tepi jalan sebab semuanya deretan kedai. Selagi tak penat, teruskan berjalan.

 
Akhirnya, terjumpa ini kedai lah. Indian cuisine. Aku pun tak ingat samada kami makan atau tidak di sini. But yes, we got in and have a cup of coffe/tea just to wrap up our first day here.