Monday, October 18, 2010

Fishing

16 Oktober kakak ada ujian kemasukan ke Maktab Mahmud. Awal2 pagi kami dah bertolak dari rumah mak di Sg.Petani ke Pendang rumah kakak. 'Ain anak kakak pun ambil ujian yang sama. Lepas lunch kami ke Kg.Gelam rumah Pakteh Na'im. Tujuannya apa lagi kalau tak PANCING IKAN...saat yang aku duk tunggu2 dari bulan lepas lagi. Sampai je rumah Pakteh aku terus ronda sawah keliling rumah dia. Jenguk2 kut ada sarang ikan laga. Kata Pakteh, ikan laga dah tak dak. Memang tak jumpa. Mungkin sebab racun kut...kesian Angah yang dah bersedia dengan bekas nak isi ikan laga. Alamatnya kena beli la. (Ikan laga biru ari tu dah mati, aku beli warna merah pulak).
Selesai jenguk2 terus pasang bok ikan(joran/pancing). Umpan ulat (abang ipar belikan) dan udang (Makteh sediakan). Maka, tengah panas terik jam 3.30 ptg bermulalah acara kami.

Yah di parit tepi rumah Pakteh

Sabar..sabar..panas..
ikan puyu..shot tak tajam..

ikan haruan

Ikan haruan kalau makan umpan dia telan. Susah nak keluarkan mata kail. Ikan puyu mudah sikit sebab dia tak telan semua. Mata kail lekat sikit saja di mulut.

Bergaya dgn spek hitam dan ikan puyunya

kakak dah dapat haruan

di rumah Pakteh. si macho tengah memantau anak2
Asar...kita minum dulu. Lepas solat acara memancing disambung semula. Angah je dapat puyu sekor. Ikan tak makan umpan petang. Selalunya lepas asar ikan galak makan umpan..tak pa...tak pa...wahai ikan2 semua..tunggu kami datang semula di lain minggu...dengan rombongan lagi ramai...lepas ni siap la..aku rasa nak tangguk/sauk saja air sawah keluar.

Balik Sg.Petani dah malam. So, pagi esoknya baru ikan2 ni disiang. Angah tak sabar2..Solha pun tumpang sekaki. Ikan2 ni kena ketuk kepala dia bagi pengsan dulu baru boleh siang. Aku suruh ketuk, si Solha hentam pijak terus.
Solha menunggu peluang utk pegang
Ikan haruan yang mati semalam mak aku kata kena buat ikan kering. Nak goreng dah tak sedap. Yang masih hidup baru utk goreng, rasanya manis. Lupalak nak amik gambar hidangan lunch berlaukan puyu dan haruan goreng, pucuk mengkudu goreng dengan telur, sambal tumis telur, ikan kembung bakar dan sayur masak lemak. Hingga menjilat pinggan...