Friday, June 3, 2016

Sri Iskandar - Audit


A051
"Sesungguhnya Allah ialah Tuhanku dan Tuhan kamu, oleh itu, beribadatlah kamu kepadaNya. Inilah jalan yang lurus". (A-li'Imraan 3:51)


Aku dan Rabitah dari Arau bertolak dah hampir petang. Tiba di Sri Iskandar pun dah maghrib. Perut pulak berbunyi. Singgah makanlah dulu. Pak Tam ke Pak wan ntah Ikan BakarRestoren menjadi pilihan. Bila minta menu.. mak aih.. RM15 sepinggan. Ingatkan nak belah je dari situ. Hmm.. try pi la.

Bila nasi goreng ayam ngan nasi goren ikan sampai. Masyaallah. Besarnya pinggan. Banyaknya nasi. Boleh habis ke ni? Mahal bayar ni aku habiskan jugak hahaha. Memang sedap lah. Sesekali mai makan sini boleh lah cuba.


Pertama kali aku menginap di D'Hotel Sri Iskandar. Sorang sebilik pulak tu. Alahai.. tak bestnya. Bilik dah ler besar. Kalau kecil dok sorang2 lain la cerita. Hihi.. malam pertama ngan kedua tido ngan Rabitah ler jawabnya. Malam ke 3 tido sorang2. Dr. Irwin... hahaha. nasib baik bilik you kat sebelah. I know what you did hahaha.

Esoknya, dismbut dengan acara bergambar dahulu di foyer. Lepas tu macam vip la pulak kena sign autograph. Lama dah tak merasa jadi vip ni. Malu ler I hihi. 


Masing2 serius je muka. Takut dengan auditors ke? Relax la.. kami datang membantu bukan mencari hantu hahaha. 
 


A052 
Maka ketika Nabi Isa merasa (serta mengetahui dengan yakin) akan kekufuran dari mereka (kaum Yahudi), berkatalah ia:" Siapakah penolong-penolongku (dalam perjalananku) kepada Allah (dengan menegakkan agamaNya)?". Orang-orang "Hawariyyuun" (Penyokong-penyokong Nabi Isa) berkata: "Kamilah penolong-penolong (utusan) Allah. Kami telah beriman kepada Allah, dan saksikanlah (wahai Nabi Allah) sesungguhnya kami ialah orang-orang Islam (yang berserah bulat-bulat kepada Allah). (A-li'Imraan 3:52)


Yang belakang tu.. abaikan je dia. memang kaki selfie si Zila tu. Macam2 gaya dia buat. Tak tertiru ku. Ni baru satu, belum aku up gambar2 pos dia yang lain lagi.. hihi (sorry Zila..hahaha). Yang tudung kuning tu la partner in crime aku malam2- Rabitah. Geng ngan Zila dapat la merayau cari barang satu kawasan shopping tu. K.Ani sebelah tu cool je. Tapi awat K.Ani tak habag kat depa soh bawak kita pi makan ketam best2 kaw2 punya kat situ? Huhuhu.. melepas ler kita. 
 

Tiga auditors hebat ni. meja depa penuh dengan fail2 bukti. Macam CSi pun ada. Meja aku jer bersih.. hahaha. Yang comel kat depan ni la Dr.Irwin.. nak kenal dia senang jer. Tunggu bila dia keluarkan hp dia. Cute jer berbungkus dengan spongebob. kelakar betul. Boleh tahan melawak jugak dia ni. belakang tu Dr.Stephen. Dia tak banyak cakap tapi suka benar dia ketawa. Sikit2 ketawa. Sikit2 gelak. nasib baik you hensem Stephen hahaha. Dan of course la yang palin junior si Furqan ni. Junior2 pun jangan pandang lekeh. Bagus buat gheja ni. Eh..eh. three of them wear glasses la..


Last but not least saja nak tunjuk la.. tandas kat kampus ni macam tandas hotel hah. Memang tak ke tempat lain dah. tandas vip la ni.. kalau tandas sebelah utk student tu macam biasa juga la.

Apa-apa pun, kali pertama audit kat sini memang alhamdulillah. dapat team yang sporting gla-gila punya. enjoy ja buat gheja. Makan sembang makan sembang buat gheja. Itulah yang berlaku dalam masa tiga hari. Sampaikan ada orang tu nak kidnap satu team audit ni utk pi audit tempat lain.. hahaha.  Boleh ke Zila?

By the way.. I minta izin ya guna gambar2 ntah dari hp sapa ni. Sebab ada lam whasapp, jadi guna je utk buat story. T,Kasih banyak2 ya team External Revier UiTMPerak. You all memang the best!

Thursday, June 2, 2016

Karnival Syoknya Ansara 2016 (KSA)


A049 
Dan (akan melantiknya) menjadi seorang Rasul kepada Bani Israil, (dengan menegaskan kepada mereka): "Sesungguhnya aku telah datang kepada kamu, dengan membawa satu tanda (mukjizat) dari tuhan kamu, iaitu aku boleh membuat untuk kamu dari tanah liat seperti bentuk burung, kemudian aku tiup padanya lalu menjadilah ia seekor burung (yang hidup) dengan izin Allah; dan juga aku boleh menyembuhkan orang yang buta dan orang yang sopak, dan aku boleh menghidupkan kembali orang-orang yang mati dengan izin Allah; dan juga aku boleh memberitahu kepada kamu tentang apa yang kamu makan dan apa yang kamu simpan di rumah kamu. Sesungguhnya perkara-perkara yang demikian itu, mengandungi satu tanda (mukjizat) bagi kamu (yang membuktikan kebenaran bahawa aku seorang Rasul yang diutus oleh Allah kepada kamu), jika kamu orang-orang yang (mahu) beriman. (A-li'Imraan 3:49


Karnival Syoknya Ansara berlangsung 27-28 Februari. Lama betul baru aku boleh update entri ni. Biasalah bila mood entah ke mana, nak login pun malas. Apa2 pun kemeriahannya tetap terasa walaupun MRSMBP90 yang datang lebih kurang seperti dalam gambar di atas. Ada lagi sebenarnya cuma terlepas masuk frame atau tak sempat nak interframe.. hahaha.


Aku sendiri asalnya memang dah set nak mai. En.Suami pun kata macam nak ikut. Aishhh.. cuak gak aku. Bila sehari dua lagi nak pi dia kata letih pulak sebab baru balik dari S.Alam. Alamak.. lari plan aku nak jimba2 ngan geng BP ni. Cepat pikiag..pikiag.. nak terbang tak dak sayap. Nak amik flight memang mahai mereput la masa tu. Sorang aku boleh tahan.. budak kecik nak kena bawak gak. Pi cari tiket train.. habis! Huh.. hujung minggu memang tiket selalu abis kak, kata adik manis tu. Huhuhu. Tak pi dah aku KSA.


Aish... kalau tak pi macamana muka aku boleh setepek lam gambag ni? Tak leh jadi ni. Saja tanya2 kut ada nak sponsor flight aku hahahaha. Kut aku Mira Filzah ka.. Janna Nick ka.. sure ada punya nak sponsor tiket ntah2 siap hotel sekali hahaha. Ada aku kisah? Apa lagi.. 6.15 petang vrooommmm aku mula meredah lebuhraya dengan Che Putih aku si Civic tu bertemannya budak kecik yang pot pet tak abih2 kat seat belakang. Of course lah aku merempit dengan izin suami hahaha. 10.30 malam dah sampai Puncak Perdana!!! Lantak ler lampu biru nak kelip2 kat aku pun.. aku megejar cerah mentarai sebenarnya. Bila malam menjelang pandanganku silau hihi.


Pagi esoknya bila sampai padang, volleyball dah nak abis. Huaaaaa... tak dapat main. Jauh aku mai wei.. meredah siang malam hahaha. Tak pa.. Sat gi main ping pong. Petang ada volley lagi. Ikut jadual gitulah. Insyaallah. Ping pong pulak dua team saja yang ada. Lerrrr.. team lain takut ngan BP90 ka? Kami kan power.. power puff girls hah.. jangan tak tau. Kan Izah kan? Dua pun dua ler.. hantam saja la. Kalah ngan Kuantan. Jadi Naib Juara.. sedap sikit sebut kan.

A050 "
Dan juga (aku datang kepada kamu ialah untuk) mengesahkan kebenaran Kitab Taurat yang diturunkan dahulu daripadaku, dan untuk menghalalkan bagi kamu sebahagian (dari perkara-perkara) yang telah diharamkan kepada kamu; dan juga aku datang kepada kamu dengan membawa satu mukjizat dari Tuhan kamu. Oleh itu bertaqwalah kamu kepada Allah dan taatlah kepadaku. (A-li'Imraan 3:50)


Sekali petang tu depa kata disqualified! Sedih tension frust semua ada. Boleh depa kata depa dah panggil tapi BP90 tak muncul. memang la tak muncul dah jadual kata petang. Tak pa la. Nak buat camna kan? Tak dak rezeki nak tunjuk terer kat depa. Simpan ja la ketereran tu diam2.Apa lagi, jom kita belah je la. Pi makan lagi baguih. Tapi aku tak dak la pulak gambag makan laksa ghamai2 tu. Aisey.. tak leh nak goreng kat sini ler.


Ni dah hari kedua baru dapat tengok team lelaki. Team BP90 memang tau dah.. superman semua. Masuk Team B pun main cekup yang mana ada. Tolak masuk hang aku. Ustaz Aimi pun tertewas dgn pujukan terus masuk gelanggang. Team A menang Team B tewas.. yg tewas boleh pulak disqualified depa kata. Ceh...haghu bighu betoi. Bila pi komplen terus dengan Team A pun kena sekali. hah.. amik kau! Kita juara team yg semua kena disqualified kut.. yabedabedu... Nak kata apa lagi.


Apa yang penting.. kerjasama. Kita tetap enjoy makan2 suka2 tukar cerita hang aku. Jumpa kawan2 lama. Kekalkan silaturrahim. Itu yang lebih penting dari memang atau kalah tadi. Jauh mai gunakan waktu ini sebaik mungkin. Bukan senang mau dapat lesen ni. Teringat kat Nini yang lesen kena tarik.. kesian Nini. Inikes lagi luka terlalu dalam.. huhuhu.


Seronok punya pasal.. bersempit2 dalam kereta pun tak kisah dah. Nak pi mana ya masa ni? Homestay rasanya. Malam tu kan ada bbq. Jemputan khas C.Sahiddan dan C.Amir pun ada. Sporting betoi cikgu2 kita ni. Lesen depa besag tak pa la.. hihi. Alaaaa, gambag kat bbq pun aku tak dak sebab tak masuk wa aku pun. Tak pa. Bukan gambar yang penting, tapi ingatan itu lebih utama.

Buat tuan punya gambar2 di atas ni (aku punya 2 saja), aku ucap terima kasih sebab hantar gambar ni ke wa. Dan aku mohon izin gunakan gambar2 korang ambil ni untuk entri aku kali ni. Sekian. Harap maklum :)


Tuesday, May 31, 2016

KB- Kami pasti datang lagi

A047
Maryam berkata:" Wahai Tuhanku! Bagaimanakah aku akan beroleh seorang anak, padahal aku tidak pernah disentuh oleh seorang lelaki pun?" Allah berfirman; "Demikianlah keadaannya, Allah menjadikan apa yang dikehendakiNya; apabila Ia berkehendak melaksanakan sesuatu perkara, maka Ia hanyalah berfirman kepadanya: ` Jadilah engkau ', lalu menjadilah ia." (A-li'Imraan 3:47)


Ingatkan pagi2 hari dah nak balik Kedah. Tapi dapat jemputan lunch pulak dari A.Bukhari dan K.Ani. Merayaulah dulu kat KB ni. Bekfas pun ala kadar ja. Mana gerai jumpa situ kami makan. Orang kata KB ni shopping paling best. Memang la.. best utk habihkan duit yang tak banyak macam aku ni boleh la. Kami pi Bazar Tok Guru pagi hari, orang tak ramai. Tu pun sebab mak aku pesan telekung. Kalau tak memang tak pi dah. Alang2 tu anak2 amik telekung sorang sepasang, blause sorang selai. Si kecik nak menan ja satu.. lega.. hahaha.

Sementara nak tunggu lunch, kami pi sat PCB. Tengok ombak lam 10-15 minit. Bukan buat apa pun. Saja. Pastu masa nak balik singgah Pasir Belanda sat. Tengok kat web macam best ja. rasa cam nak dok sini tapi tak mampu ler pulak.. huhu.
 
 

Merayau2 dah tengahari. Apa lagi. Jom kita ke sini. Aiseh.. tengok papan tanda macam Chinese punya. Tapi.. jangan salah sangka. Pemiliknya memang Melyu dan isterinya seorang Cina Muslim. tak dak sapa pun masa kami sampai. Memang kosong.
 

Bila tengok gerai kat depannya, rasa macam nak pi makan ketam lembut kat situ la pulak. Sup komando pun ada tu.
A048
Dan Allah akan mengajarnya ilmu menulis, dan hukum-hukum aturan agama, dan juga kandungan kitab-kitab Taurat dan Injil. (A-li'Imraan 3:48)


Tengahari tu memang makan seafood lagi la. memang feveret A.Bukhari. Sedap memang sedap la. T.Kasih A.Bukhari dan K.Ani belanja kami makan lagi. Lenkali kami mai lagi jangan lupa na.. hahaha. Kita makan sokmo.


Eh eh.. tengah dok makan ada satu family ni masuk. Macam kenal pulak keluarga ni. Hahaha.. Chew..Chew.. satu opis kita gheja kat sini kita jumpa no. Happy Chinese New Year Chew n Family. Thank you bagi ang pau anak2.


Selesai lunch kami terus balik. Terima kasih orang Kelate. ak lupa Iffah yang datang jumpa kat restoren untuk bagi buah tangan. Pakat makan kopok lam keta bila lapar. Alhamdulillah. Insyaallah kami datang lagi nanti.

Laluan balik kami buat pertama kalinya melalui Pengkalan Hulu. Inilah kali pertama masuk pekan kecil dia. Rasa terujalah pulak bila lalu jalan kampung. Rasanya kalau ajak sekali lagi En.Suami tak nak kut sebab dia rasa jauh. Tak pe lah. Kurang2nya aku dah tangok laluan sini.

Thursday, May 26, 2016

MASJID KAMPUNG LAUT

A044
Peristiwa yang demikian ialah sebahagian dari berita-berita ghaib yang Kami wahyukan kepadamu (wahai Muhammad), sedang engkau tidak ada bersama-sama mereka ketika mereka mencampakkan qalam masing-masing (untuk mengundi) siapakah di antara mereka yang akan memelihara Maryam. Dan engkau juga (wahai Muhammad) tidak ada bersama-sama mereka ketika mereka berkelahi (tentang perkara menjaga dan memelihara Maryam). (A-li'Imraan 3:44)

Impian aku untuk ziarah masjid tetua ini tercapai akhirnya. Dari pintu pagar kawasan sudah jelas senibina lamanya. memang terujanya berbeza andai sudah mengetahu sejarah sebenar masjid ini.



Bole baca di sini tentang sejarah masjid yang dibina tanpa menggunakan sebatang paku! Dan masjid ini dipindahkan daripada tapak asal di mana ia dirombak dan dipindahkan ke Nilam puri. Kemudian dibina semula seperti yang asal.
A045
(Ingatlah) ketika malaikat berkata: "Wahai Maryam! Bahawasanya Allah memberikan khabar yang mengembirakanmu, dengan (mengurniakan seorang anak yang engkau akan kandungkan semata-mata dengan) Kalimah daripada Allah, nama anak itu: Al-Masih, Isa Ibni Maryam, seorang yang terkemuka di dunia dan di akhirat, dan ia juga dari orang-orang yang didampingkan (diberi kemuliaan di sisi Allah). (A-li'Imraan 3:45)

Ini gambar dari bahagian belakang masjid. Semuanya daripada kayu. Anak aku tanya.. ibu kata tak dak paku, ni awat paku banyak kat masjid ni? Hahaha.. memang la banyak.. nak bagi kukuh sebab proses pindah-pindah dulu. Asal dibina mana guna paku. Hebatkan orang-orang dahulu!


Wakaf-wakaf yang dibina di tepi masjid. Terasa tenang dan nayaman bila berada di sini.



Di bahaian belakang masjid terletaknya pusat penajian 3 tingkat.. aku lupa la pulak pengajian apa.. pengajian Islam dan tahfiz ke apa ntah aku lupa.
A046
"Dan ia akan berkata-kata kepada orang ramai semasa ia masih kecil dalam buaian, dan semasa ia dewasa, dan ia adalah dari orang-orang yang soleh." (A-li'Imraan 3:46)


Bahagian dalam masjid agak muram sebab tidak dipasang lampu. Dan juga warna kayu yang gelap juga membuatkan ia nampak agak kelam.
 

Mimbar dan saf yang tersedia.


 Pintu masuk dari belakang.

Bulan ini aku ke sana lagi. Bolehlah singgah di masjid ini lagi. Sebabnya aku nak hantar kakak sambung assai pengajian Islam dan sains Um di sini. Bangunan UM betul-betul di seberang jalan masjid ni. Alhamdulillah.
 

Friday, May 20, 2016

Rantau Panjang-Nilam Puri-Pasir Mas-Tumpat

A041
Nabi Zakaria berkata lagi: "Wahai Tuhanku! Jadikanlah bagiku satu tanda (yang menunjukkan isteriku mengandung)". Allah berfirman: "Tandamu itu ialah engkau tidak akan dapat berkata-kata dengan orang ramai selama tiga hari (tiga malam) melainkan dengan isyarat sahaja; dan ingatlah kepada Tuhanmu (dengan berzikir) banyak-banyak, dan bertasbihlah memuji Allah (dengan mengerjakan sembahyang), pada waktu malam dan pada waktu pagi". (A-li'Imraan 3:41


Pagi hari kedua. Dalam perandangan yang tiada rancangan sebenarnya.. hahaha. Mana2 tempat dicadangkan kami cuba jejaki. Bersarapan di sini. Sayangnya tiada roti canai untuk Emad.. huhu. Makan nasi berlauk yang dibungkus siap-siap2. Jadi, tak dapatlah nak lepak-lepak di Restoren Lepak-Lepak. Lain kali kita cuba lepak betul2.

Destinasi pertama pagi ni Masjid Beijing (entri sebelum ini). Tak perasan pulak dah lalu sini semalam. Sebabnya tak sangka ianya sebuah masjid. Dari sini kami terus ke Rantau Panjang. Syurga untk kaki shopping. Dari dalam kereta aku memerhati.. memang banyak kereta masuk ke pintu bebas cukai ni. Kami takkeluar kereta langsung. Pusing cukup satu round, dah.. jom  ke tempat lain. Hahahaha. Kalau dah bukan hantu shopping macam aku ni, tengok2 gitu2 dah memadai.

 

Dari Rantau panjang kami ke Masjid Kg.Laut dahulu di Nilam Puri (entri akan datang). Sebenarnya nak ke Pasir Mas tadi. Orangnya tak ada jawab phone (mana pulok ginye cik nanie ni). Bila dah jawab.. apa lagi.. tengah lapar ni. Nasib baik En.Suami ikut ja. Jem pun kami redah juga sebab nak jumpa tuan badan yang dah bertahun tak jumpa ni. Masuk keluar celah kampung mana pun kami tak tahu. Ikut ja arahan En.MAP. Dan jalan ke rumah Cik Nanie ni berkali2lah kami lalu hari ni.
  

Alhamdulillah. Rezeki kami tengahari ni. Terima kasih Cik Nanie. Aku tak makan ulam tapi lauk yang lain.. sedap weiii. Ulang ratah lauk ler aku. Dua hidangan tuh. Kenyang..kenyang. 


Jumpa kawan. Emad tak tau nama kawan Emad. Emad tak tanya. Hahaha.. yang lawak tu depa cakap macam ayam iktik! Sorang cakap Kedah sorang kecek Kelate. Ikut suka hampa la. Janji tak gaduh sudah. Puaslah main pasir hari tu.

 

Inilah tuan rumahnya. Narnie yang manis tuuuu. Dari dulu hingga kini kekal manis. Terima kasih banyak2 Nanie sudi terima kami siap jamu makan lagi. Yang baju putih tu sapa eh? Hahaha.. Iffah yang comel. Sanggup datang dari mana2 ntah dengan En.ShahrukhKhan dia kerana nak jumpa akak sorang ni. I'm very honored to have you both here. Insyaallah kita jumpa lagi. Mai la Penang pulak. Ramai lagi rindu kat korang di sini.
A042
Dan (ingatlah wahai Muhammad) ketika malaikat berkata: "Wahai Maryam! Sesungguhnya Allah telah memilihmu, dan mensucikanmu, dan telah memilihmu (beroleh kemuliaan) melebihi perempuan-perempuan seluruh alam (yang sezaman denganmu). (A-li'Imraan 3:42


Balik dari rumah Nanie, nak menuju ke Tumpat pulak. Ada yang cadangkan ke Pantai Sri Tujuh. Nak jugak tengok apa yang ada di sana. Sekali lagi En.MAP membantu. Laluan kampung pun tak kisahlah.. boleh juga tengok kampung2 di sini. Cuci mata. Ini saja nak kasi can Kg. Ampung Padang Mandol masuk blog, hahaha. Ntah2 mu pun tak tau kat mana Nanie ye.. Sepanjang perjalanan memang masjid di sana-sini. Mudah dicari.


Pantai Sri Tujuh. Bahagian ini lebih kepada teluk nampaknya. Di sinilah terletak satu lagi muzium yang jauh dari muzium2 lain. Muzium Wau. Nak masuk pun dah tutup jam 5pm.


Sudahhh. Menjadi mangsa ajakan Emad la pulak. Dia tak nak naik dengan kakak2nya. Ibu ngan abah kena naik. Hmmm... naik jugak la dalam 20 min sekali bayaran. Rupa2nya boleh nampak dasar tasik ni. Agakakan aku dalam 2-3 meter dalam. Memang ramai petang tu di sini untuk riadah dengan keluarga.

 

Yang paling tak boleh lupa di sini...aiskrim kelapa. Sedap gila! Ada aiskrim dah tentu, kelapa dan airnya, kacang, jagung, pulut. Dan yang kanan tu ada extra kerisik! Dua tuan berbeza harga RM5 sebiji. Memang mabeles! Mabeles! bak kata Jarjit Upin&Ipin. Kena tunggu nyior depan umah berbuah balik la. Nanti aku nak buat camni. Hmmmm yummyyy!
A043
"Wahai Maryam! Taatlah kepada Tuhanmu, dan sujudlah serta rukuklah (mengerjakan sembahyang) bersama-sama orang-orang yang rukuk ". (A-li'Imraan 3:43) 


Seharian meronda2, malamnya kami dinner di sini. Atas jemputan sahabat/kakak/keluarga yang lama kami kenal. Mencari2 la jugak restoren ni sebab dalam google namanya lain sikit.


Masuk hadapan restoren aku dah pelik. Mana restorennya? kaunter depan dah macam kaunter hotel! Rupa2nya restoren di belakang. Susunan dah macam round table function! Fuh. Tercenngan sekejap aku. Tak terkata apa2. Ai folo je la. Nak makan apa pun ikut tuan rumahlah.



Tadaaaaaa. Inilah tuan rumahnya. Abg.Bukhari dan K.Ani sekeluarga. Selepas 20 tahun. Hasil-hasilnya begitu ramai.. hahaha. Iman yang dukung anak di sbelah suami berbaju merah. Hidayah bertudung hitam (besar dari Cik Aina niii). Rahman YMCA (trademark ni..hahaha) di Mesir. Lepas tu aku dah tak ingat nama anak2 K.Ani.. 3 perempuan dan sorang lelaki (tukang amik gambar). Yang lain2 tu hasil sebelah aku ngan En.Suami lah..hihi.

Really wish kalau leh jumpa Rahman.. Iman dan Dayah.. nape la Cik Aina still see both of you like you were 20 years ago? Rasanya yg Dayah peluk tu macam kopipes Dayah yang dulu. Didn't we miss the old years huh? Masa berlalu pantas betul. 

Terima kasih A.Bukhari dan K.Ani kerana sudi terima kami sebagai tetamu malam ni. Macam2 cerita keluar. Rasa macam tak cukup masa. Insyaallah jumpa lagi di lain masa.