Wednesday, August 7, 2019

Guilin, China - 27 Feb 2018




Cuti Februari 2018 aku diberi rezeki dan peluang untuk meneroka keindahan alam Allah swt lagi. Alhamdulillah. Kali ini ladies only seramai 9 orang. Ajakan Faridah (ex schoolmate) aku terima dengan gembiranya..hahaha. Dia dengan kawan baik dia K.Naz (ex schoolmate kak aku la pulak) dan Emilia (pensyarah UiTMPP juga). Aku ajak Leez (ex tripmate Turki). Leez ajak K.Kamsiah dan K.Rohaya (dua2 pesara UiTM Tapah). K.Kam bawa anak dia yg juga student diploma Faridah di sini. Leez ajak juga kawan dia Suriani, yg juga ex classmate master aku dulu. Semua ada sangkut paut aih. Seronok gitu.

Ini muka-muka monyok ni sebab flight awal pagi kul 6.30am. Bangun tidur di surau KLIA2, lepas solat terus ke terminal. Sekali, gate belum buka daaa. Terpaksalah monyok sekejap di sini. keliling kami pun ramai yang masih tidur sementara menunggu gate dibuka.

First time aku sampai negara China ni. Airport Guilin sederhana saja dan kurang sibuk. Smooth saja di imegresen. Mungkin masalah bahasa saja sikit mengganggu.

Muka-muka gembira semuanya bila dah selamat tiba. Cuaca sejuk nyaman tetapi masih mampu bertahan. Asalkan tak sejuk gedi alhamdulillah. So, inilah coach yg akan membawa kami sepanjang 5H4M di sini. Selamat meneroka bumi Guilin-Yangshao, ladies.

Inilah penginapan kami di Guilin. Aku sebilik dengan Emilia. Masalah di sini, wifi semua connected tapi line tetap tak dapat. Alhamdulillah si Faridah ni memang bijak tahap internasional. Dialah godek vpn ke apa ntah pastu share data dia. Boleh la pakat tumpang sorang sikit. Berdepan dengan hotel ni, Sheraton you. Memang tak masuk list la. Tapi si Faridah ngan Naz sempat juga pi mengopi malam tu.. tak ajak orang lak tu. Huhuhu

Tempat mula2 kena ziarah. Kedai makan hahaha. Lapag gila kut masa ni. Ntah kat jalan mana di bawa kami. Ikut je la.

Kona sana kona sini, dah sampai. Restoren Muslim untuk hari pertama di sini. harap2 perut Melayu aku ni boleh telan makanan depa.

Taraaaa. Please be seated ladies. You'll be served in a moment. Hahaha, konon2. Depa nak speaking pun belum tentu. Harap translator la tolong cerita.

Hah, ni dia tour guide aka ajen aka translator. Dok kira duit beribu2 lemon tu. Her English? Bole la aku bagi C hahaha. Sebabnya dia bole cakap tapi hampa kena pasang telinga betoi untuk faham apa dia kata. Ada masanya, kita tanya lain dia jawab lain. Redha je la you alls. Asalkan trip kita berjalan seperti dirancang.

Inilah dia.. yang dinantikan. Yang ada sos tu cukup2 ja 9 biji dia bagi. Dah le sedap, tak cukup la sorang satu huhuhu. Yang lain pun sedap juga sampai licin semua pinggan.

Masa nak keluar dari restoren tu, baru perasan ada whiteboard yang penuh dengan signatures. Dan mostly drpd Malaysia. In fact, masa kami tengah makan, ada satu grup tour dari Malaysia pun datang makan di sini. Memang tak de tempat lain dah kut.
 
Dah kenyang perut, masa untuk berjalan sedikit. jauh tak jauh dalam 50meter jugak la nak sampai ke tempat dituju. Tapi sebab cuaca nyaman, semua tu tiada hal punya.

Ini dia. Guilin Chongsan Mosque. Kalau orang tak habag memang tak tau. Kami pun main jalan ja sampai terlepas ke depan sebab tulisan Cina semua. Mana nak pi tau.

Masuk pintu gerbang tadi, nampak pintu masuk dalam ruang solat. Agak malap suasana di dalam tu tapi sangat nyaman. Tandas dan tempat wuduk walau sempit tapi bersih tanpa sebarang bauan tidak diingini.

Makan sudah, solat pun sudah. masa untuk jalan-jalan tengok dunia. Lepas check in di Eva Hotel dan rehat sekejap, jom kita ke Rong and Shan Lakes di tengah2 bandar Guilin. Tempat ni tak jauh pun dari hotel. kalau yg suka berjalan bole jer kut jalan kaki. Tapi diva2 ni semua mana mau jalan jauh2 hahaha. Shuttle tadi ada, naik je la.

See. I told you. Divas yang kuat posing tu yang kaki lentok tangga 2 dari bawah tu, hahaha. yang lain tumpang amik aura jer.

Kat sini ada Sun and Moon Pagoda. Google la sendiri na kalau nak tengok. Banyak gambag pagoda ni kat website. Yang kelihatan di sini ialah Nine Turning Points Bridge. From its name you know what it means, tak gitu?

Bole lalu atas bridge tu. Separuh jalan dah patah balik sebab kalau sampai hujung mau mengah nak patah balik nanti. Jumpa sorang pakcik mancing kat sini. Nak tanya pakai umpan apa konpem dia tak paham punya. Nak tanya ikan apa ada.. harapanku musnah sebab depa tak reti English.

 Ni la pakcik tu. Sekog ikan pun tak dapat lagi masa ni.

Dan ini Ancient South City Gate. Kat depan ni ada sebatang pokok banyan berusia 1000 tahun. Tasik depan ni pun nama Banyan lake.  "The south gate entrance to the city is a remnant of the old walled city of Guilin. Restored to its pristine condition, this ancient gate was constructed all the way back in the Tang Dynasty (618-907). There is a long tunnel hidden behind the gate itself which you can actually walk through to get an idea of what it was like to enter the city in ancient times. Petikan "http://www.chinatourguide.com/guilin/Ancient_South_Gate_of_Guilin.html

 
Ini posing ala-ala statue kat belakang tu ha. Ada gaya tak? Ok lah tu ya, buat kenangan sepanjang hayat. Bukan senang nak dapat geng camni.

Kawasan yang luas ni sangat memukau dengan gunung2 keliling. Rasanya ia juga kawasan tarikan dengan nama Two Rivers and Four Lakes, sebab godek2 google jumpa ni "two rivers (the Li and the Taohua) and four lakes (Rong, Shan, Gui and Mulong)."

 Banyak pokok banyan di sini.

Destinasi seterusnya, Fubo Hill. Gambag aku amik ni dari kaki bukit. Kalau nak tengok lawa lagi, sila cari pakcik google ya. Ada la yang naik ke atas bukit ni sebab kaki depa kuat lagi. Macam aku ni, tak sanggup dah nak memanjat.

Di kaki bukit, ada laluan masuk ke gua. Nampak gelap tapi cahaya cerah je dalam tu. Kena hati-hati sebab ada kawasan air melelh di lantai gua.

 
Di hujung gua, ada pemandangan yang cantik untuk dinikmati. Memang salah satu tempat yang wajib singgah kalau ke Guilin.

Yang ini tak tahu lah. Tiba-tiba saja ada patung berdiri tengah-tengah tu. Siapa tuannya aku pun tak tau. Tunggu ada yang mengaku nanti kut.

Masih di kawasan Fubo Hill. Teruja pula dengan teko besag gedabak ni. Boleh muat 9 orang.
 
 Bunga yang sangat cantik.

Dan bunga lagi.. heaven!

Bunga lagi. Nampak macam kobis je kan?

Dan sudah tentu aku dan bunga berpisah tiada. Geram aih tengok bunga banyak lagu ni. Mana leh tahan tak posing sorang2.

 Ada pulak replika hot air balloon ni. Ada boleh naik yang real kut kat mana2.
 
Menginjak ke petang, kami ke Elephant Trunk Hill. Kalau dari jauh, bahagian tunnel tu bole nampak macam belalai gajah. dari situ depa bagi nama. Ramai betul pengunjung di sini. Kalau nak naik sampan yang nampak berbumbung tu pun boleh. Jadi, ini penutup siang hari pertama.

Petangnya, kami berjalan-jalan sekitar hotel sementara menanti makan malam entah di restoren mana pula. Cuaca masa ni agak sejuk tapi memadai dengan sweater saja.

 
Makan malam kami di restoren Muslim yang terselit di celah bangunan. Letaknya agak ke belakang. Sekali lagi, di sini juga kami bertembung dengan kumpulan dari Malaysia tadi. Memng tiada pilihan lain.

Makanan kena oder sendiri nak makan apa. Aku pun dah lupa oder aku. Alhamdulillah masih boleh makan walau agak kurang menepati selera.

Selepas makan, kami merayau-rayau di kawasan ini. Macam night market gitu kawasan ni. Pusing-pusing tengok apa ada. Beli idak pun.

Lebih kurang macam pasar malam kita cuma tiada gerai2 tepi jalan sebab semuanya deretan kedai. Selagi tak penat, teruskan berjalan.

 
Akhirnya, terjumpa ini kedai lah. Indian cuisine. Aku pun tak ingat samada kami makan atau tidak di sini. But yes, we got in and have a cup of coffe/tea just to wrap up our first day here.



Wednesday, July 31, 2019

Yjogjakarta (12-15 Sept 2017)

Allahuakbar! Dah lama rasanya aku tak update blog aku ni. Entri terakhir aku 3 Ogos 2017. Masyaallah. Dah 2 tahun tak menjenguk alam maya yang satu ini. Semuanya seperti sudah diambilalih oleh facebook. Tapi di fb pun bukan aku cerita banyak macam di sini. Sekadar berkongsi 9-10 keping foto dan beberapa ayat mudah faham.

Baiklah. Hari ni terasa nak masuk kembali ke dunia yang lama tertunda. Jom kita teroka Yjogjakarta dan lihat apa yang ada di sana. Ini pun cerita dah lapuk.. 2 tahun sudah. Aku cuba mencari kembali memori yang hilang hahaha.

Tudia budak yang teruja abis nak ke Yjogja. Diusungnya 2 bantal busuk dan sebuah treler hot wheels. Beg kami cuma 3 buah saja untuk 4H3M. Tak banyak pun yang nak dibawa.

 
Ini dia penginapan kami selama di sana. sangat dekat dengan jalan Malioboro yang meriah pada malam harinya. Sangat meriah hingga ke pagi.

Keterujaan yang melampau. Penuh satu A4 dilukisnya. Hanya tuan punya yang boleh menceritakan kisah di sebalik gambar.

Mengambil peluang meronda sekitar Malioboro. Dia ajak naik beca. Kemudiannya ajak naik kereta kuda pula. sekadar meronda tanpa membeli apa2.

Inilah puncanya aku ke Yjogja. En.Suami minta temankan dia ke konferensi ini. maka , kenalah aku menjadi peserta juga dengan bayaran RM1000.

Ini peserta termuda dalam sejarah. Keletihan selepas asyik mendengar pembentangan yang bukan di dalam bidang kepakarannya. Tidur lebih baik.

Bila sudah segar bugar, wahhh, dia pula ke sana sini memberi ceramah percuma pada petugas. Apa yang diceritakan pun tak tau. Pandai2lah paham sendiri bahasa nusantara.

Hari pertama habis di konferensi sahaja. Malam pula merayau di malioboro. Hari kedua untuk liburan. Kami ke Borobudur. Impian aku sedari sekolah rendah untuk ke sini. Kenapa? Buku sejarah sekolah rendah menceritakan, ini adalah candi terbesar di dunia.

Makanya, hari ini, aku berpijak di tanah ini menyaksikan salah satu peradaban manusia yang dibina begitu gah sekali. Candi Budha terbesar di dunia.

Pemandangan dari atas memang cantik sekali. Yjogja terkenal dengan candi2 Budha dan India. Driver mahu bawa ke candi India terbesar di Asia Tenggara katanya, tapi kami menolak. Cukup dengan sejarah yang satu ini.

Berhampiran kawasan candi, bole terus melawat Muzium Kapal ini. Muzium kecil sahaja tapi memadai untuk mengetahui sejarah kota ini.

Inilah kapalnya. Replika atau yang asal aku pun dah lupa. Tapi pembuatannya sangat mengkagumkan.

Boleh baca di sini tentang kapal tersebut. Bagaimana kisah pelayaran kapal ini bermula dan berakhir. Ya, muzium ini hanya ada kapal ini sahaja. Silah lah masuk.

Berdekatan itu juga ada Muzium Borobudur. Pun tidak terlalu besar untuk dilawati. Buat peminat sejarah dan muzium macam aku dan Emad, apa yang ada itu yang dilihat.

Muzium ini menempatkan puing-puing runtuhan Borobudur. Baik batu2 untuk binaan, jumpaan barang-barang sejarah atau pun patung-patung Budha yang tertanggal dari tempatnya.

Selesai di Borobudur, kami ke Gunung Merapi. Wajib ke sini! Tempat yang ada sejarah menyedihkan, cantik dan sangat adventurous.

Sejatah letusan Gunung Merapi yang meragut ribuan nyawa penduduk. Kesannya masih dapat dilihat pada tinggalan tengkorak haiwan, rumah dan kenderaan yang rosak dan lain-lain lagi.

Salah satu port bergambar yang menarik. Aku rasa, setiap tahun ada saja pembaharuan dibuat untuk mendapatkan port foto yang menarik. Sudah pasti ada bayarannya. Cuma yang ini gratis!

Bunker yang dibina untuk menghadapi bila meletusnya merapi. Sangkaan mereka bunker ini dapat menyelamatkan nyawa. Hanya Allah jua yang berkuasa.

Bunker yang terletak di laluan bawah ini juga dimasuki lawrva merapi yang tidak mengira siapa. Subhanallah.

Di hadapan bunker tadi, ada gerai jualan cenderahati yang sangat banyak dan pastinya boleh mengempiskan dompet kita. Ok. Tengok-tengok aja. Apa pun aku tak beli hahaha.

Inilah jeep yang membawa kita meronda kawan Gunung Merapi ini. Bukan aku yang bawa, ada driver yang bukan calan-calang ya. Jalan di sini mana ada tar. Berbatu2 kecil besar dengan debu-debu merapi yang halus. Boleh sakit buntut terhentak sepanjang jalan.

Penat dengan kembara merapi, kami di bawa makan di sini. Aku bagi 5 bintang di sini. Sedap, segar, nyaman dan tenang bangat.

Hah tengok. Tempat makan adalah pondok besar dibuat daripada buluh. Di sebelahnya sawah padi menghijau. Memang nyaman gitu.

Makananya, usah dikatakan apa lagi. Memang sedap sangat. Ini untuk kami bertiga saja. Budak kecik tu jangan cakap la.  Makan tak banyak mana pun.

Hari seterusnya, muzium lagi. Hahaha. Mesti jemu asyik muzium saja. Tapi tidak untuk kami. Lagipun sini tak ramai orang. Tak perlu berebut-rebut.

Kita lihat-lihat aja apa yang ada di sini. Itu dia. Kanak-kanak ribena tersangat gembira dengan muzium ini. Penuh dengan kenderaan udara.

Kat luar pun ada dan lagi besar. Sayang tak dapat masuk lihat di dalam jet ini. Why? Why? Oh ya. Di sini aku beli barang. Collar button!

Alahai. Sayangnya. Wisata kraton ini ditutup sudah semasa kami tiba. Sudah abis waktu melawatnya. Huhuhu.

Jadinya, driver bawa kami ke sini. Alhamdulillah, driver kami yang pemalu bergambar tapi mulutnya potpet sudi bawa kami ke sini. Kuih bakpia ini memang terkenal di Yjogja. Ini buahtangan terbaik untuk teman2 di Malaysia.

Kulit bakpia ini nipis saja. di dalamnya ada kacang merah dan inti lain juga. Ala-ala kuih pau kita tapi yang ini dibakar.

Petangnya, kami jalan-jalan sekitar hotel. Dekat dengan hotel, ada stesen keretapi terakhir untuk tanah Jawa. Dari sini bole naik keretapi untuk ke Sulu. Perjalanannya hampir 6 jam!


Sebab jauh dan lama sangat nak ke Sulu, kita bergambar saja di sini. Tempat-tempat lain tak sempat kami lawat sebab masa yang ada terhad. Sehari sudah di konferensi, sehari untuk pulang. 2 hari yang ada  itulah kami guna sebaik-baiknya.

Alhamdulillah. Impian ke Borobudur tercapai sudah. Gunung Merapi pun sudah dilawati. Mungkin jika ada rezeki, akan ke sini lagi. Yjogjakarta tidak sesibuk Jakarta mahupun Bandung. Di sini jalannya tidak macet :).

Thursday, August 3, 2017

Hari terakhir 4/5/2017. Selamat tinggal Istanbul.

Dan juga dengan tujuan Ia hendak melahirkan dengan nyata akan dikatakan kepada mereka: "Marilah berperang pada jalan Allah (untuk membela Islam), atau pertahankanlah (diri, keluarga dan harta benda kamu)". Mereka menjawab: "Kalaulah kami faham ada peperangan (dengan sebenar-benarnya), tentulah kami mengikut kamu (turut berperang)". Mereka ketika (mengeluarkan perkataan) itu lebih dekat kepada kufur dari dekatnya kepada iman. Mereka selalu menyebut dengan mulutnya apa yang tidak ada dalam hatinya. Dan (ingatlah), Allah Maha Mengetahui akan apa yang mereka sembunyikan. (A-li'Imraan 3:167)


Hari ini hari terakhir di sini. Ini juga merupakan sarapan aku yang terakhir. Dah tak lalu nak makan sebab menu setiap hotel sepanjang di Turki sama saja. Kalau lagi seminggu di sini kena cari dapur masak sendiri la jawabnya.

Kredit gambar Jemaah Al Ilmi. T.Kasih
Kalau semalam di Mercure Hotel, malam tadi kami kena pindah ke Pullman. Wah! Merasa juga akhirnya menginap di Pullman. Memang luas gila bilik dia. Bole bawa masuk 3-4 orang lagi tapi tidur kat lantai je la. Apa2 pun, Alhamdulillah. Semua hotel penginapan sangat selesa.

Kredit gambar jemaah Al Ilmi. T.Kasih
Awal2 pagi dah check out dari hotel nak ke airport. Nak masuk ke kaunter check in pun dah berbaris panjang. Ramai gila manusia di airport Istanbul ni. Kaunter check in tak buka lagi kami dah tercongok depan tu beramai2. Dah check in beg dan dapat tiket, beratur panjang lagi utk ke gate. Patutlah Si Omer suruh mai awal.
 
Kredit gambar Datuk Mutalif. T.Kasih
Ni baru boarding. Kapal belum bergerak tapi dah ada yang mula pejam mata. Pejam tak bererti lena hihi. Amik feel dulu sebelum terbang pulang ke negara asal. Ya Allah. Terima kasih kerana memudahkan urusan kami di Turki, memelihara kami dari sebarang bencana dan selamat perjalanan pergi dan balik kami. Alhamdulillah. Selamat tinggal Istanbul. Selamat tinggal Turki.

Merekalah juga yang mengatakan tentang hal saudara-saudaranya (yang telah terbunuh di medan perang Uhud), sedang mereka sendiri tidak turut berperang: "Kalaulah mereka taatkan kami (turut menarik diri) tentulah mereka tidak terbunuh". Katakanlah (wahai Muhammad): "Jika demikian, hindarkanlah maut dari diri kamu, jika betul kamu orang-orang yang benar". (A-li'Imraan 3:168)

Rombongan Al Ilmi telah selamat mendarat dan meneruskan kehidupan masing2. Cuma K.Naziah, En.Rashid, Datuk Rusnani dan Datin Noridah tak ikut balik sebab meneruskan kembara mereka ke Bosnia. Sakan depa berjalan. Apa2 pun ini rombongan pertama aku pernah join (selain umrah) dan memang meletop la. Mula2 jumpa cuak juga. Datuk2 dan datin2 turut serta ni. Alahai.. kunci mulut aku nanti. Rupa2nya masing2 sempoi dan sporting. Boleh masuk line juga. Memang terbaik la. 

Jadi, untuk kesempatan itu, aku ambil peluang cerita serba sikit tentang setiap ahli rombongan. Terima kasih kerana sudi memberi sedikit maklumat utk pengetahuan peserta lain (walau dah intro dalam bas di Turki, tapi mana nak ingat kan?). Moga ukhuwah yg terjalin ini berkekalan, Insyaallah. Mohon ampun dan maaf dari kami suami isteri atas salah silap sepanjang kembara kita. Mohon ampun dan maaf juga atas sebarang salah bahasa, silap bicara di dalam blog ni.
2. Kredit gambar2 berikut buat semua ahli rombongan. Cut n paste mana yang boleh. Terima kasih. 
3. Nama2 ahli dapat dari senarai bilik peserta yang diterima sebelum bertolak ke Turki.
4. Maklumat2 yang ditulis dapat dari sumber yg sahih tau. Siap wasap setiap family. T.Kasih sudi beri kerjasama.

 

Mula2 sekali keluarga Azman Salleh dan Noor Azizah Sarmat. En.Azman atau lebih popular dgn panggilan Man JB (sebab kat wasap dia tulih yg tu rasanya), dulunya bekerja dengan Sime SIRIM. Dah 5 tahun pencen. Kalau dalam bas, memang suara dia yang pitching paling tinggi hahaha. Terbaik dan Yezzaaaa tu kira tagline En.Man dah! Kak Nora pula, sweet dan senyap jer. Walau dah umur 46 tahun tapi nampak muda macam budak2 univ lagi :). Lepas tamat diploma UiTM, K.Nora sambung buat degree di UTM secara part time. Dulunya kerja dia jual rumah kat developer. La ni dah 11 tahun mengusahakan jualan francais outpost dengan menjual baju sekolah dan perkhemahan. Di sini juga En.Man bersama2 K.Nora lepas pencen. Kedua2 anak mereka, Nur Nadia Syahirah (semester 4 di UiTM Sri Iskandar) dan Nur Natasya Syakirah (semester 3 di UTM Semarak) sedang mengambil diploma in property. Si bongsu Muhammad Hafiz Firdaus pula akan menduduki SPM tahun ini.

Seterusnya, Arfah Mohd Nasir dan Norhasliza Ahmad (Leez). Kedua2nya adalah pensyarah di UiTM Tapah. Kak Arfah berkelulusan dalam bidang kimia tapi boleh juga mengajar matematik. Asal orang Johor dan pandai masak ni. Tapi dok nampak hasil masakan dia kat fb jer la setakat ni. Belum sampai tahap nak pi makan lagi kat rumah dia lagi. Kalau atas bas masa kembara, ni geng pitching tinggi ngan Man JB. Kalau dia gelak, hahaha. Paham2 sendiri la no. Happy jer. Leez yang masih solo ni pula mengajar statistik. Asal dari Taiping, banyak senyum dari cakap. Dia wakilkan K.Arfah je kut untuk cakap? Leez ni kiranya kamceng K.Arfah utk kembara ke mana2. Baguih depa ni. Ke mana2 berdua.

 

Keluarga besar ni aku mula dari kanan. Maznah Hussin dan Adnan A Bakar. Kak Maznah telah bersara dari Jbtn Pendaftaran Negara pada 2009 setelah berkhidmat selama 34 tahun. Masa tu umur dia 56 tahun. Wah! Tengok steady ja K.Maznah pada usi 64 tahun. Masih bertenaga dan ceria. Suaminya En.Adnan bersara dari jabatan yang sama pada 2012 setelah berkhidmat selama 38 tahun. 

Dari kiri pula Abdul Ghafar Jalaludin dan Salmah Hussin serta anak mereka Nurul Nadiah. En.Ghafar baru bersara tahun lepas selepas 42 tahun bersama Toray Penfabric Sdb. Bhd (Mill 1). Lama betul dengan satu sykt! Kat mana aku nampak Toray ni ye? Yang tepi highway dekat Sbrg Jaya tu ke? Kak Salmah pula telah bersara pada 1997 semasa berusia 42 tahun dari Jbtn Pengangkutan Jalan P.Pinang. Awal K.Salmah pencen :) Aku pun nak pencen awal gak ler hihi. Si Nurul ni pula masih single dan bekerja sbg GIS Technical Writer di Sykt Esri, Petaling Jaya. GIS tu apa ya? Rumah K.Salmah selang sebuah dgn rumah K.Maznah. Senang no bila nak beraya.

Sebelah Nurul pula, Fazilah Hussin dan suaminya, Mohamed Anwar Ahmed. Antara depa dua tu  Faridah Hussin. 4 beradik anak2 Pak Hussin yang ikut kembara ni. K.Fazilah bersara dari Jbtn Pendidikan P.Pinang pada 2014. En.Anwar pula baru bersara tahun lepas dari Jbtn Akauntan Negara P.Pinang. K.Faridah pula satu jabatan dgn aku di UiTM P.Pinang selepas dia berpindah dari UiTM Perak pada 2004. Sebab tu dia dgn K.Arfah dah kamceng. Kalau pi travel selalu juga depa bersama.


Ini pula keluarga Abd. Mutalif Che Mat dan isteri, Fasehah Said, serta anak2 Nur Aqilah dan Nurul Atiqah dan cucu Sofieyatul Husna Mohd.Helmy. Datuk Mutalif bersara sbg seorang guru besar dan masih aktif bekerja sebab dilantik sebagai Pengerusi Pementoran Negeri Melaka di bawah Kementerian Pendidikan. Kak Fasehah (dah dapat permission panggil akak ni, lebih mesra) juga merupakan seorang guru pencen. Mereka dikurniakan 6 orang anak, 2P 4L dan 6 orang cucu. Aqilah, menamatkan zaman anak daranya selepas tamat diploma, adalah ummi pada Husna, si comel berusia 3 tahun yang tak banyak kerenah. Rupa2nya Aqilah ni lulusan diploma tahfiz dan qiraati! Husna yang comel ni pulak memang menyenangkan sepanjang kembara. Tapi nak sembang dgn dia kena speaking London tau, sebab abinya dah train dari kecil. Anak yang bijak dan solehah buat ummi dan abi Insyaallah. Atiqah pula dulu besama kakaknya Aqilah belajar hafazan di Johor. Selepas tamat SPM, dia sambung belajar bidang pra kanak2 di International Islamic College Gombak. Patutlah pandai jer layan si Husna yang memanggilnya Bonda. Mula2 dengar ingatkan si Husna panggil ummi dia, rupa2nya mak sedara dia. Moga cita2 Atiqah nak buka taska menjadi kenyataan suatu hari nanti.


Tiga sekawan yang agak mengkonpiuskan aku. Patutla muka serupa, kembar rupanya. Mohd Firdaus Md Noor dan isteri, Nadia Hanin Mohammad Nasir. Kembar Nadia, Nabila Zahin Mohammad Nasir. Firdaus dan Nadia baru 3 tahun berkahwin. La ni depa tinggal di Trengganu, negeri asal Firdaus, yang bekerja sebagai T.A arkitek utk projek istana baru Trengganu. Wow! Istana sendiri sure bole buat nih hihi. Arkitek ni suka dengan senibina bangunan. Memang sesuai sangat la ke Turki. Nadia, berasal dari Cheras, bekerja sbg esekutif account. Nabila bekerja dalam project mrt bersama ibunya sebagai QS Consultant. Depa bertiga ni senyap jer. Nak dengar suara dalam bas pun payah. Firdaus n Nadia, Insyaallah satu hari nanti Allah kurniakan anak pada kamu tepat pada waktunya, tidak cepat tidak lambat (copy kata2 Firdaus hihi). Lepas ni kalu gi Ganu, kita tahu dah nak cari sapa kat sana ye.

Yang bawah ni pun bertiga juga, tiga beradik. Shaarin (kakak), Sarina dan Suraini Mohd Ali (adik).  Sarina (kawan2 panggil Mcna) ni kawan MRSM aku dari F1 sampai F5. Tak sangka pula bila aku war2 dlm wasap group sekolah, dia nak join kembara ni. Macam tak percaya pulak aku. Setakat la ni yang aku tau, Sarina masih bekerja di Bhgn Kewangan BIMB Holdings (Sykt induk B.Islam). Kakaknya officially akan pencen tengah tahun depan sebagai chief cashier TNB Subang Jaya. Main dgn duit jer depa berdua ni. Adiknya pula yang dipanggil Juni kerja sebagai Quality Assurance dengan Company DXC (nak kena gugle ni).


Seterusnya kita kenali pasangan Herman Abd Latif dan Anisah Agus. En.Herman adalah seorang pesara TNB sejak 1998. Sejak itu, dia menjalankan perniagaan sendiri sampai la ni. Nak tau berniaga apa kena tanya tuan badan ya. Kak Nisah pula bekas guru yang bersara pada Julai 2015 di SMK Jln 3, Bandar Baru Bangi. Bangi-S.Alam dalam 45 minit ke sejam juga. Kut2 la kami tersampai sana, bole singgah kut K.Nisah ya.

Pasangan Shaharuddin Ishak (asal Melaka) dan Suhana Bakar (anak mami Penang ni) juga datangnya dari JB. Tahniah buat En.Din dan K.Su yang menyambut anibesari ke 27 tahun ni. Lambat lagi kami nak kejar ni hahaha. K.Su kata lepas dapat degree in Chemistry, dia kerja tak lama. Berhenti dan jadi surirumah. En.Din pula lagi 6 thn nak pencen sbg harbour pilot di Pelabuhan Tanjung Lepas. First time aku dengar jawatan harbour pilot atau Melayunya disebut malim. Bila tanya member depan opis (suami dia keja port Penang), baru aku faham. Lepas tu sorang member lak menyampuk malim gunung. Ok. Then apahal pulak malim kundang? Hahaha.. itu bukan gheja.. tu nak kena namanya.

 

Seterusnya pasangan ibu dan anak, Rodeah Ali dan Khairul Azwan Hashim. Mesti yang lain pun baru tau nama Kak Faridah yang kita dok panggil selalu ni sebenarnya lain. K.Faridah berasal dari Perak dan merupakan surirumah. Khairul, yg merupakan anak bongsu dari 3 beradik kerja di Hong Leong Bank Bhd. Anak mak ni masih bujang trang tang tang. Cubalah masuk kalau sapa2 ada calon tu hahaha. Bagi yang dah ke ke Felda Jelai 3, Gemas, tentu terpegun melihat kekemasan luar dan dalam rumah depa. Paling kagum tentulah halaman rumah yang terjaga rapi. K.Faridah kata ada dalam 400 pasu semuanya dan rumput2 pula memang dia potong sendiri guna gunting. Lanskap yang ada pun hasil kreativiti K.Faridah yang masih kuat dalam usia 62 tahun. Khairul pula, tak kan tolong tengok je kan? Dia kata signage yg ada  tu dia yang buat. Ok la tu. Ada gak usaha kan. 

Gambar sebelah pula ialah Datuk Rusnani Latip dan Datin Noridah Hj Nordin. Katanya, bulan ni Datuk akan pencen jawatan terakhir sebagai Timb. Setiausaha Kerajaan (Pembangunan) Melaka. Sebelum ini pernah bertugas sebagai Pegawai Daerah Melaka Tengah. Datin pula yg berasal dari Bt.Kikir, Kuala Pilah sempat bekerja selama 6 tahun dgn Kemajuan Negeri Pahang. Menjadi surirumah sejak mendapat anak sulung pd 1982. Mempunyai 2 pasang anak dan 4 org cucu. La ni Datin ikut suami yg bertugas di Sabah. Sapa2 nk ke Sabah baik cepat sebelum Datin pindah balik sini tak lama lagi. K.Arfah n Leez nk ke Sabah hujung bulan ni, apa lagi. Dah coling2 ke?

 

Ini yang jadi gambar pecah 4 sebab tak jumpa gambar mereka berdua. Minta maaf ya. Pasangan Rashid Ab Hamid dan Naziah Ramli. Kalau tak salah, En.Rashid baru bersara tahun lepas. Dalam grup rajin betul En.Rashid post video2. Insyaallah semua video tu kami tonton. K.Naz pula masih bertugas di Jbtn Pendidikan Negeri Melaka. K.Naz ada sebut, dalam  setahun kebanyakan cuti tahunan dia habis dengan melancong. Jeles pulak aku yg susah betul nak gi jejalan sebab terikat dengan kuliah. Tak sabar nak pencen cepat.

Yang bawah pula Isa Othman dan Zubaidah Ab Razak.  Hj.Isa bersara sbg penyelia Bhgn. Pembangunan di Jbtn Pendidikan Melaka. K.Naz kata Hj.Isa ni jam 9 mlm dah tidur. Jadi kalau nak cari dia kena sebelum detik 9 mlm.  Kak Zubaidah pula bersara sebagai guru di SMK Gajah Berang, Melaka. Sejak bersara, mereka suka berkebun, tanam pisang dan ada masa2nya pergi melancong, selain menjaga 2 orang cucu. Dalam grup Turki rasanya Hj.Isa dah left. Tapi tak pe. K.Zubaidah ada boleh buat laporan kan, kan akak kan? Kalau tengok kaitannya. keluarga Datuk Mutalif, K.Naz, Hj.Isa, Datuk Rusnani dan Datin Noridah ni memang dah kenal lama dan mereka pun selalu melancong bersama2 bila berpeluang. Geng jalan2 tengok tempat orang :) 


Pasangan seterusnya ialah Abd Wahid Ramli dan Halimah Said. En.Wahid yg berasal dari K.Kangsar bertugas di Pej. Pendidikan Daerah Kerian dan akan bersara wajib pada Sep 2018 selepas 37 thn berkhidmat. Sebelum ini bertugas di Sabah dan sekarang menetap di Parit Buntar. Kak Halimah pula adalah guru besar di SM di Tanjung Piandang. Insyallah akan bersara pada Ogos 2018 selepas 31 tahun berkhidmat. Wah! Tahun depan En.Wahid dan K.Halimah dah jadi YB (yang bersara!). Lepas jadi YB nanti senang nak ke mana2 katanya :).

Akhir sekali ialah Zahrah Sawidi dan anaknya Sakinah Mohd Farid. Kak Zahrah dulu kerja dgn HSBC Ipoh, kemudian ke JB dan last sekali Seremban. Menerima tawaran VSS, makanya tahun 1999 dah berhenti kerja. Aku ingat lagi K.Zahrah ada sebut dia pernah ke Mesir dan Jordan sebab anak2nya ada di sana. Jadi senang dia berjalan. Sakinah yang bersama K.Zahrah ke Turki bekerja sbg esekutif finance di Sykt T System Cyberjaya. Ingatkan dok belajar lagi sebab macam student. Rupanya ramai ingat dia student, bukan aku sorang saja.

Tamat sudah kisah ahli kembara. Ada satu lagi. Since ada juga yang tanya, Aina pula camna? Ok lah. Aku cerita sikit. Aku, Noor 'Aina Abdul Razak kenal En. Suami, Mohd Azahar Mohd Ariff, masa belajar di Tucson (sebut Tu-son), Arizona. Habis degree, kami kahwin 7-9 (kut2 ada yg nak bagi hadiah tiket honeymoon ke, aku habag awai2 hahaha). Jadinya Lang Merah Sg.Petani vs JDT Bt.Pahat ni. Kalau dia 1-9 aku pula 1-4 (cer teka cer teka no apa ni. Nak hadiah lagi ni hahaha). Alhamdulillah kami dikurniakan 3 puteri dan seorang putera. Auni(19) 14-9, Busyra(17) 14-10, Dalilah(14) 14-2 dan Emad Farras(6) 7-10. Awat nombor banyak sangat? Saja nak cerita. Cuba tengok nombor2 yang aku bold. Tak lari ke mana pun tarikh2 dalam family kami. Mula2 dulu En.Suami keja dgn kilang motor Modenas sbg perintis. Lepas dua tahun dia jadi perintis di Silterra Sdn.Bhd pula. Lepas tu baru dia join UiTM Penang. Aku pulak sempat menganggur 2 bulan terus kerja sbg pensyarah di UiTM S.Alam setahun sebelum pindah ke Penang. Rupanya dah 21 thn aku jadi pensyarah. Dah tua rupanya hahaha.

Oklah. Tak leh banyak2, sat gi yang sikit jadi banyak yg pendek jadi panjang. Sampai sini dulu. Ini adalah entri terakhir tentang kembara Turki. Insyaallah, kita akan berjumpa lagi di masa lain macam hari tu. Jalan2 berhari raya (umah Kerol dan En.Wahid) atau jln2 cari makan umah kawan2 (aci tak K.Maznah n K.Salmah?). Semoga semua ahli kembara dalam rahmat dan redha Allah swt serta dikurniakan kesihatan utk terus beribadah dalam menikmati kurniaanNya. Jumpa lagi Insyaallah. Sekian.