Tuesday, March 4, 2014

Mina - Hari akhir

A096
Dihalalkan bagi kamu binatang buruan laut, dan makanan yang didapati dari laut, sebagai bekalan bagi kamu (untuk dinikmati kelazatannya) dan juga bagi orang-orang yang dalam pelayaran; tetapi diharamkan atas kamu memburu binatang buruan darat selama kamu sedang berihram. Oleh itu, bertaqwalah kepada Allah, yang kepadaNya kamu akan dihimpunkan. (Al-Maaidah 5:96)

13 Zulhijjah 1434H = 18 Oktober 2013

 

Hari ni hari terakhir di tanah Mina. Keaddan terasa sedikit lengang sebab ramai jemaah2 dari negara lain melakukan Nafar Awal.. yakni tidak menunggu hingga hari 13 Zulhijjah. Mereka telah balik ke Mekah utk menyelesaikan ibadah haji - tawaf ifadah dan saie.


Bagi jemaah Malaysia, pagi ni ialah hari terakhir utk melontar ketiga2 jamrah. Lepas solat subuh kena terus ke jamrah utk melontar sebab bas awal yg akan datang utk balik ke Mekah dalam jam 8am. Memang kena bersegera.

 

Ramai betul pagi ni sebab masing2 nak tak sabar nak balik Mekah. Jemaah Indonesia pun ramai lagi. Kaki aku masih sakit2 lagi so jln pun slow n naik walkalator memanjang.


Alhamdulillah, tiba di jamrah masih berpeluang utk melontar betul2 depan jamrah. Tidak ada yg sukar.. terima kasih Allah.


Bila sampai khemah lepas melontar, kami sempat ronda2 lagi. Sebab depa kata bas kami lambat lagi.. tengok2 unta yg ada utk tunggangan - sekor je pun. Makan2 aiskrim- dua kali pulak tu. Teringat malam mula2 di sini lepas balik dari melontar. Aku nampak pakcik tu ada 2 aiskrim kon. Aku dgn bestnya tanya K.Aziah.. "Eh..ada aiskrim la.. mana dia beli?" Dan pakcik tu (tak la tua sgt.. boleh panggil abang pun... hehehe) toleh kat aku.. "Nah amik aiskrim ni." Eh.. malu la aku.. tak kan nak amik. "Amik la. Saya beli utk isteri satu.. dia hilang pi mana ntah. Amik.." Dah dia soh amik gak.. aku pun apa lagi.. amik je la.. terima kasih pakcik.. Rezeki aku malam tu.

Dah ronda2, makan aiskrim, balik khemah. Tup2 baru perasan sms K.Aziah yg bas kami dah lama sampai. Apa lagi.. kelam kabut amik barang dan tunggu di depan. Bas dah belah.. tunggu bas lain.. naik ja bas mana yg TH arahkan. Semuanya akan ke Mekah.. tak ada yg ke Malaysia... Sekali lagi bas kami lancar saja. Tidak ada masalah (ada bas yg sesat berjam2 masa nak ke Mina.. dan ada yg sampai lambat ke Mekah walau jarak cuma dalam 30 minit). Alhamdulillah.. Syukur padaMu Ya Allah.

Sesungguhnya buat aku. Arafah, Muzdalifah dan Mina adalah pengalaman yg paling berharga buat aku sepanjang mengerjakan haji. Pengalaman yg paling best sepanjang tempoh 47 hari di sana. Walaupun suasana sesak, padat, rimas, kekurangan tandas, panas dan macam2 lagi.. tapi itulah yg paling best buat aku.. lebih best dari dapat dok di hotel kat Mekah. Tak tahu kenapa.. Nak ulang semula aku sanggup tapi bila? Hanya masa haji saja boleh lalui semua tu. Nak tunggu giliran lagi? Alamatnya dah aruah aku masa tu.

Ya.Allah. Ampunkan dosa2 kami. Terimalah ibadah haji kami..Kurniakan kami haji yg mabrur. Amin.


No comments:

Post a Comment