Thursday, March 13, 2014

Safa

A158
Sesungguhnya "Safa" dan "Marwah" itu ialah sebahagian daripada Syiar (lambang) agama Allah; maka sesiapa yang menunaikan ibadat Haji ke Baitullah atau mengerjakan Umrah, maka tiadalah menjadi salah ia bersaie (berjalan dengan berulang-alik) di antara keduanya. Dan sesiapa yang bersukarela mengerjakan perkara kebajikan, maka sesungguhnya Allah memberi balasan pahala, lagi Maha Mengetahui. (Al-Baqarah 2:158)

Hari2 terakhir di Makkah sebelum bertolak ke Madinah, Safa tingkat satu menjadi tempat lepak aku.. sorang2 tanpa teman sebab teman/suami aku ke masjid. Aku di Safa berdo, berzikir, baca terjemahan Quran dan selebihnya usha/perhati jemaah2 lain. Cuma di sini agak sejuk sebab aircorn.


Nun di laluan saie, ketika waktu solat. Di depan ada saf. Di belakang ada saf. Saf di mana-mana. Tidak bersambung. Hanya Allah maha mengetahui. Sayangnya mereka tidak masuk ke masjid yg hanya beberapa meter.. Allahuakbar. Dah berapa kali aku sebut tentang Safa- Marwah yg bukan termasuk sebagai masjid.


Di sini juga ada saf2 pendek yg bermimamkan imam Masjidilharan. Ada yg duduk bersebelahan suami isteri. Allah maha mengetahui. Mungkin ini kelebihan solat di Makkah. Wallahualam.


Ini lantai dekat Safa. Lihat sususan marmarnya. Setiap petak memang dah muat utk seorang jemaah dan memang mengadap Kaabah. Tapi masih ada jemaah yg arah kiblatnya terpesong sedikit. Silap percaturan atau tak sedar? Allahuakbar.. Safa-Marwah.. Ya Allah.. jika ada sedikit kebaikan yg aku kerjakan ketika berada di sini.. Kau kurniakanlah aku pahalaMu... Ya Allah.. sesungguhnya Safa dan Marwah ada salah satu tempat mustajab utk berdoa. Kau perkenankanlah doa2 ku Ya Allah. Sesungguhnya aku hambaMu yg lemah... ampunkan dosa2 ku.. dosa2 suami serta anak2ku. dosa kedua ibubapaku serta keluarga mentuaku. Dosa2 saudara Islamku...


D'Saji.. restoren Malaysia yg terletak dalam Safa Tower. Menjadi tumpuan jemaah kita yg rindukan masakan Malaysia. Rasa2nya aku ke sini dalam 3 kali saja kut sepanjang sebulan lebih di Makkah. Hmmm... bukan tak suka.. tapi nak ke sini jauh kalau dari hotel.. lagipun pihak TH dah sediakan makanan.. kenapa nak membazir? Tak gitu?


Makanan di sini Insyaallah boleh melepaskan rindu pada Malaysian food. Aku makan sekali je kut. lagi dua kali tu beli kat restoren2 sekitarnya. Makanan, Alhamdulillah, bukan masalah bagi aku. Terima kasih Allah.


Pizza di sini boleh tahan sedapnya. Sekali saja beli utk test rasa. Memang sedap.


Ini... hmmm.. kat mana ni K.Has? Tak dapat nak ingat balik la.. Ni foto K.Has... Kedai kat hotel kita ka? Sungguh aku tak tahu.. 


No comments:

Post a Comment