Wednesday, February 24, 2016

Kuching, Sarawak 1

A014
Dihiaskan (dan dijadikan indah) kepada manusia: kesukaan kepada benda-benda yang diingini nafsu, iaitu perempuan-perempuan dan anak-pinak; harta benda yang banyak bertimbun-timbun, dari emas dan perak; kuda peliharaan yang bertanda lagi terlatih; dan binatang-binatang ternak serta kebun-kebun tanaman. Semuanya itu ialah kesenangan hidup di dunia. Dan (ingatlah), pada sisi Allah ada tempat kembali yang sebaik-baiknya (iaitu Syurga). (A-li'Imraan 3:14




Walaupun nak cuti payah, aku cuba selit celah2 kesibukan untuk bercuti dengan famili di Kuching. Jadi, tercapailah impian ketiga-tiga anak perempuan aku yang nak menghabiskan misi menjejak kai ke semua negeri dalam Malaysia. Mission accomplished.

gambar drpd intenet.

Penginapan kami Nova Hotel, dekat dengan riverbank. Hotel 2-3 bintang tapi alhamdulillah selesa dan murah. Asalnya book bilik utk katil queen, tiba2 dapat king sebab ada pelanggan tak nak menginap di king. Alhamdulillah.

 

Sewa kereta daripada airport, sampai hotel rehat sekejap kami pun mula meronda cari makan. Jalan kaki pun dah cukup. Alhamdulillah jumpa kedai makan ini selang 2 lorong dari hotel. Restoren selesa, makanan sedap dan ruang solat juga disediakan. Siap beli bungkus lagi.
A015
Katakanlah (wahai Muhammad): "Mahukah supaya aku khabarkan kepada kamu akan yang lebih baik daripada semuanya itu? Iaitu bagi orang-orang yang bertaqwa disediakan di sisi Tuhan mereka beberapa Syurga, yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, mereka kekal di dalamnya. Disediakan juga pasangan-pasangan/ isteri-isteri yang suci bersih, serta (beroleh pula) keredaan dari Allah". Dan (ingatlah), Allah sentiasa Melihat akan hamba-hambaNya; (A-li'Imraan 3:15)


Misi seterusnya mencari muzium2 yang ada. Jumpa Bangunan Maderasah Melayu ini betul2 di tepi jalan.


 

Bangunan ini sudah dijadikan Muzium Islam Sarawak. Masuk pintu kiri keluar pintu depan. Masuk kanan jumpa pintu lain. Keluar masuk pintu..hahaha. Habis satu round jom ke lain pula.
A016
(Iaitu) orang-orang yang berdoa dengan berkata: "Wahai Tuhan kami! Sesungguhnya kami telah beriman, oleh itu, ampunkanlah dosa-dosa kami dan peliharalah kami dari azab neraka"; (A-li'Imraan 3:16)


 Muzium Sejarah Semulajadi. Ada bahagian dalam pembinaan. Malahan, muzium di jalan seberang juga under construction. Jadi cukuplah apa yang dapat dilihat untuk mengenali Sarawak.

 

Salah satu tiang yang ada. Aku tak pasti masyarakat suku mana tapi kalau tak salah pondok yang atas tu sepertinya utk menyimpan mayat. Entahlah.

 
 Kejap tak ada lepas tu ada. Seramik yang terdapat dalam muzium.
 

Sebelah bangunan tadi ada Muzium seni tapi ditutup untuk renovation. Tak dapatlah nak masuk tengok-tengok.

Atas bukit sikit bangunan utama muzium. Di dalam ni pameran agak menarik tapi macam biasalah. Mana boleh ambil gambar dalam muzium.
A017
(Dan juga) orang-orang yang sabar (dalam menjunjung perintah Allah), dan orang-orang yang benar (perkataan dan hatinya), dan orang-orang yang sentiasa taat (akan perintah Allah), dan orang-orang yang membelanjakan hartanya (pada jalan Allah), dan orang-orang yang beristighfar (memohon ampun) pada waktu sahur. (A-li'Imraan 3:17)

 

Habis melawat muzium,  kami naik sampan ni RM1 seorang untuk ke seberang. Pi balik RM2. Kami pun tak tau apa ada di seberang. Kita tunggu nanti ya.

 
Sebenarnya ni gambar hari akhir. Hari pertama dah ambil tapi kucing tu tak masuk frame la pulak. So datang ambil sekali lagi. Semuanya hanya berjalan kaki sebab dekat riverbank dan hotel. Yang seronoknya di sini, lampu isyarat untuk pelajan kaki melintas banyak dan sangat membantu. Semua kenderaan akan perlahan bila hampir kalau2 ada yang mahu melintas. Suasana malam pun rasa tenang saja kat sini. 

Baiklah. Kita sambung lagi nanti.
 

No comments:

Post a Comment