Sunday, May 8, 2016

MASJID MUHAMMADI KOTA BHARU

A036
Maka apabila ia melahirkannya, berkatalah ia: "Wahai Tuhanku! Sesungguhnya aku telah melahirkan seorang anak perempuan (sedang yang aku harap-harapkan ialah anak lelaki), - dan Allah memang mengetahui akan apa yang dilahirkannya itu - dan memanglah tidak sama anak lelaki dengan anak perempuan; dan bahawasanya aku telah menamakannya Maryam, dan aku melindungi dia dengan peliharaanMu, demikian juga zuriat keturunannya, dari godaan syaitan yang kena rejam (yang dikutuk dan disingkirkan)". (A-li'Imraan 3:36)

Masjid ni terletak bersebelahan dengan Muzium Islam KB. Jadi tak dak alasan ler kalau tak nak singgah. Kereta pun nak parker, cari ja kat dataran depan gerbang tu. Atau.. tepi2 jalan sini. Bukan susah pun. Lagipun, Istana Jahar, Muzium Diraja, Muzium Kraftangan pun di depan sana saja. Kena rajin berjalan sikit.


Ini pintu masuk sebelah Muzium Islam.

Ini pula pintu masuk yang mengadap Muzium Islam. Dan satu lagi mengadap ke arah dataran gerbang tadi.
A037
Maka ia (Maryam yang dinazarkan oleh ibunya) diterima oleh Tuhannya dengan penerimaan yang baik, dan dibesarkannya dengan didikan yang baik, serta diserahkannya untuk dipelihara oleh Nabi Zakaria. Tiap-tiap kali Nabi Zakaria masuk untuk menemui Maryam di Mihrab, ia dapati rezeki (buah-buahanan yang luar biasa) di sisinya. Nabi Zakaria bertanya:" Wahai Maryam dari mana engkau dapati (buah-buahan) ini?" Maryam menjawab; "Ialah dari Allah, sesungguhnya Allah memberikan rezeki kepada sesiapa yang dikehendakiNya dengan tidak dikira". (A-li'Imraan 3:37)


Antara beberapa pintu masuk ke dalam masjid. Masuklah ikut pintu mana pun yang kita suka asalkan tidak salah muslimin dan muslimat. 

 
Tandas, di sebelah kiri ni untuk muslimat. Berbaris masa ni sebab ramai orang. Musim cuti raya cina katakan.


Ruang dalam muslimat yang boleh aku amik. Tak dapat nak ambil sepenuhnya sebab hanya mampu berada di luar kawasan saja. Apa2 pun aku rasa kalau tak ramai orang, duduk2 dalam masjid iktikaf ni best jugak :).


No comments:

Post a Comment