Thursday, May 5, 2016

Muzium2 Kelantan

A032
Katakanlah (wahai Muhammad): "Taatlah kamu kepada Allah dan RasulNya. Oleh itu, jika kamu berpaling (menderhaka), maka sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang kafir. (A-li'Imraan 3:32)

Inilah akibatnya bila sindrom malas melanda. Semuanya tersimpan dalam gerobok folder yang telah disiapkan. Cuma tunggu masa saja nak keluar.Rasanya lama juga terperak dalam folder tu. Huhuhu


Ni entah bila ke sana pun dah lupa. Perancangan yg muncul tiba2. Raya Cina 2016. En.Suami lak kata jom la sebab tak kena tol! Depa kata masa ni ramaiiiii orang masuk Kota Bharu. Jalan Gerik-KB jem. Depa kata. Sebab tak dengar kata depa, kami pi jugak pagi2 raya tu. Alhamdulillah.. jalan tak jem. Orang tak ramai pun. Hahaha. Yakin boleh. Yang jem dan ramai tu aku rasa sebelum hari raya cina sebab masa tu pakat nak balik kampung. Jadi.. sebab rasa lengang je masa tu, singgah lunch di sini dulu. Macam pernah makan ja kat sini. Hmmm.. pikir punya pikir.. ya.. tahun 2006 or 2008 kut masa lawatan akademik jabatan ke UiTM Kelantan. Lama betul.

https://www.agoda.com/top-travellers-inn/hotel/kota-bharu-my.html?asq=jGXBHFvRg5Z51Emf%2fbXG4w%3d%3d&cid=1410197&tag=5adbdf80-4344-4e52-b069-d43483f8da04
Selesai makan, kami check-in di sini. Dapat RM100 semalam. Cukuplah dengan 2 katil queen dan 1 katil bujang, bilik air dan tv yng tak berfungsi dan aircorn yang penting hihihi. Betul2 mengadap SMK Kota Bharu. Yang penting boleh landing dan mandi sekejap. Pastu kita ronda KB.


Hari ni kita target muzium2 ni dulu. Ada sepetang untuk masuk semua muzium ni yang tutupnya dalam jam 5. Kita tengok mana yang sempat. Jom kita masuk muzium.
A033
Sesungguhnya Allah telah memilih Nabi Adam, dan Nabi Nuh, dan juga keluarga Nabi Ibrahim dan keluarga Imran, melebihi segala umat (yang ada pada zaman mereka masing-masing). (A-li'Imraan 3:33)

Yang pertama- Muzium Kelantan, betul2 dekat dengan rounabout besar KB tu. Pusing pi pusing mai memang akan jumpa muzium ni. Kebetulan ada pameran Tok Janggut, Sultan AL-Fateh dan Firaun masa ni. Masuk? Dah lupa la.. RM5 kut dewasa.


Bahagian Firaun. Muziumnya tidaklah besar sangat tapi memadai untuk dapatkan sedikit maklumat. Anak2 pun tak kisah masuk muzium.


Di atas, pameran Tok Janggut. Sedih bila tengok mayat pejuang rakyat digantung begitu rupa untuk tontonan orang ramai. Moga arwah Tok Janggut ditempatkan bersama orang2 yang beriman.

A034
(Mereka kembang biak sebagai) satu keturunan (zuriat) yang setengahnya berasal dari setengahnya yang lain. Dan (ingatlah), Allah sentiasa Mendengar, lagi sentiasa Mengetahui. (A-li'Imraan 3:34


Seterusnya, jom kita ke Memorial Perang yang berhampiran dataran KB dekat Pasar Khadijah (yang femes ni kami tak masuk langsung. Sebab tujuan aku bukan untuk shopping). Bayaran masuk RM2 kut.. Lupa lagi.. Maaflah ya.


Sebab dalam memorial tak boleh ambil gambar2 zaman pemerintahan jepun dulu dengan batu2 api dan bom2 yang ada, kat luar ni je la bergambar pun. Ini sebahagian dari pameran Memorial Perang yang terletak di luar. Boleh saja masuk.


Muzium ketiga utk petang hari pertama - Muzium Islam yang bersebelahan Memorial Perang. Bangunan kayu dua tingkat ni sangat menarik perhatian aku. Agak2nya dulu ni banglo orang2 kenamaan kut. Halamnnya luas, bangunannya besar.

 
Bayaran masuk pun dalam RM2 juga. Bukannya mahal pun untuk sedikit ilmu yang dicari. Budak kecik yang tak paham apa2 ni pun ikut teruja keluar masuk muzium. Tak letih pulak dia. Alhamdulillah.
A035
(Ingatlah) ketika isteri Imran berkata:" Tuhanku! Sesungguhnya aku nazarkan kepadaMu anak yang ada dalam kandunganku sebagai seorang yang bebas (dari segala urusan dunia untuk berkhidmat kepadaMu semata-mata), maka terimalah nazarku; sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui." (A-li'Imraan 3:35)


Yang ke berapa dah ni? Empat? 3.50 petang dah empat muzium? rahsianya.. jangan berlama2 dalam setiap muzium. Nanti tak sempat sebab esok agenda meronda ke lain pulak. Ok..Muzium adat istiadat atau lebih dikenali Istana Jahar. Di sini aku dah keletihan. Tenaga veteran macam tu la. Pameran di dalam memang menarik.


Budak kecik yang tak reti penat. Kalau boleh smua bahagian dia nak bergambar. Nak baik sampan tu idea dia la. Berlari sana sini dalam istana. Haiii.. sultan murka nanti. Sudah la sikit. Jom ke muzium seterusnya.


Muzium Diraja yang asalnya istana sultan. Kat dalam boleh tengok bilik2 peraduan sultan dan anakda2nya. Perhiasan dan peralatan yang ditinggalkan untuk pameran. Tak boleh bergambar sebenarnya tapi satu cukuplah ya. 


Di luar muzium ada yang menarik perhatian aku. Jantung pisang mengadap ke langit. Pisang apakah ini? Jom kita Google. Musa ornata, pisang untuk hiasan bukan untuk dimakan.


Berhadapan muzium ini, yang terakhir untuk hari ini, Muzium Kraftangan. Dah hampir 4.30. Sempat lagi masuk sebelum muzium ditutup jam 5. Bergambar? Dah letih. Masuk tengok2 apa yang ada baca apa yang patut dan keluar. Dah lapar. Misi mencari makan malam.


Lepas balik bilik mandi sekejap, keluar semula mencari makan malam. Jumpa kedai makan ni pun boleh tahan. Makan je la apa yang bole. Janji tido lena dan esok dapat ronda2 lagi. Untuk hari ni, misi masuk keluar muzium dah selesai kecuali Muzium Wau (lokasinya jauh dari yang lain -  di Pantai Sri Tujuh). Yang tadi semuanya terletak berdekatan. Jalan kaki saja dari Memorial perang hingga yang akhir.

Selesai bab muzium. Nanti cerita lain pulak. Jangan mood ke laut sudah.

No comments:

Post a Comment