Friday, December 9, 2016

Mari kita mancing

Sesungguhnya Rumah Ibadat yang mula-mula dibina untuk manusia (beribadat kepada Tuhannya) ialah Baitullah yang di Makkah yang berkat dan (dijadikan) petunjuk hidayah bagi umat manusia.


Dah lama aku tak mancing. Rasa rindu pulak. Last sekali mancing Januari 2015 dulu. Sejak tu, sejak mak tak sihat, dah tak ada geng nak pi mancing. Tapi, bila tiba2 teringat dan teringin, aku tanya maklang. Baik punya port mancing kali ni. Kat sawah mana ntah di Alor Setar nun. Macam jauh, tapi sebab alang2 hantar Angah, apa salahnya.


Budak berdua ni kalut je lebih. Bukan depa yang mancing pun. Main ja banyak. Hasil mancing banyaknya Maklang yang dapat. Aku pun banyak juga.. ikan temekong. Suka benar curi umpan.


Ini taliair seberang jalan budak2 tadi. Alhamdulillah jalan ni tak sibuk dengan kenderaan. Hasil pun boleh tahan dengan talapia yang besar2 ni. Maklang bagi 2 ekor utk kami berdua. Oklah tu. Bukan ada ramai orang pun kat rumah nak makan banyak2. Selepas hari tu, aku bawa Angah mancing sini, dapat puyu 2 ekor. Maklang kata sejak kami pi, dah ada orang mancing kat situ. Sebab nampak hasil lumayan kut.


Sebab nak cari Maklang jauh, aku minggu berikutnya aku bawa anak2 ronda2 cari kawasan. Di tali air Kg.Setol, Pinang Tunggal ni buat beberapa kali memang tak ada orang mancing. Hasil pun boleh tahan. Lama2 mungkin orang dah nampak, ada la pemancing2 lain di sini.

Di situ ada tanda-tanda keterangan yang nyata (yang menunjukkan kemuliaannya; di antaranya ialah) Makam Nabi Ibrahim. Dan sesiapa yang masuk ke dalamnya aman tenteramlah dia. Dan Allah mewajibkan manusia mengerjakan ibadat Haji dengan mengunjungi Baitullah iaitu sesiapa yang mampu sampai kepadanya. Dan sesiapa yang kufur (ingkarkan kewajipan ibadat Haji itu), maka sesungguhnya Allah Maha Kaya (tidak berhajatkan sesuatu pun) dari sekalian makhluk.


Lepas tu adik aku pulak nak join. Ok. Aku bawa ke Sg.Pasir, Sg.Petani. Port lama untuk memancing. Ikan ada tapi kurang menangkap.


Geng ni dari Ipoh. Balik bercuti di rumah saudara di sini. Nampak jer brutal dengan rambut berkaler tapi selepang kain kat bahu. Depa ni pancing dan lepas. Saja suka2 mancing.


Lampam yang datangnya dari Kg.Setol tadi. banyak anak2 lampam tapi bila balik dah mati. Boleh buat pekasam je la. Puyu memang banyak tapi kecil2. Pun buat pekasam juga.


Port baru la ni di Pmtg.Bogak rumah Hajar. Sini hasil puyu dan haruan lumayan dan besar2. Puas hati nak goreng atau buat asam pedas. Dan untuk pertama kalinya, dapat keli seekor. Balik goreng saja.


Hajar dan anak2 cuba menangkap pepatung utk umpan. Belalang pun boleh. Aku rasa pepatung dengan belalang lagi ikan suka berbanding dengan umpan cengkerik.


Inilah pekasam untuk pertama kali cuba. Alhamdulillah. Rasa boleh tahan. Kali kedua buat pun ok lagi, Tak ada rasa pelik2 pun. Boleh makan cukup rasa alhamdulillah. Jom kita mancing lagi. :)

No comments:

Post a Comment