Friday, December 16, 2016

Ronda-ronda Yan

Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai Ahli Kitab! Mengapa kamu ingkarkan keterangan-keterangan Allah, padahal Allah sentiasa menyaksikan apa yang kamu lakukan?" (A-li'Imraan 3:98)



Buat pertama kali, ada peluang untuk ronda2 sekitar Yan. Selama ini dok lalu saja. Cadangan En.Somi nak ke Pantai Merdeka tapi kereta dipandu arah ke Tg.Dawai. Lagu mana tu? Last2 dah sampai Pantai Murni aku coling2 kawan aku merangkap bekas teman sebilik aku dulu, Aznita ni. Ada pulak kawan aku sorang ni... hahaha. Siap nak bawa kami meronda lagi. Suami dia Faizal la yang bawakan. Faizal memang asal orang sini. Maka sampailah kami ke Air Terjun Puteri ni. Ikut laluan rumah Budi Penyanyang. Nak mandi tak boleh sebab air sikit sangat. Lagipun takut dikencing oleh tikus nanti, tak ke naya.
 

Tengok2 kejap dia bawa kami pi mee udang pulak dah. Spesel tak spesel makan jugak la sepinggan kongsi. Aku rasa kalau nk pi sekali lagi mau lupa jalan ni. Kena waze la jawabnya.

Katakanlah: "Wahai Ahli Kitab! Mengapa kamu menghalangi orang-orang yang beriman daripada menurut jalan jalan (agama Islam), kamu hendak menjadikan jalan Allah itu bengkok terpesong, padahal kamu menyaksikan (kebenarannya)? "Dan (ingatlah), Allah tidak sekali-kali lalai akan apa yang kamu lakukan. (A-li'Imraan 3:99)


Itulah dia Ita (orang Pahang ni) ngan Faizal. Sama2 belajar dulu di KPP Seksyen 17.  Kebetulan Faizal free dan Ita pun tak de gheja gamaknya hahaha, depa bawa kami mai sini. Di sini juga merupakan tempat pemancing2 menyewa bot ke laut dalam. Malahan untu pelancong2 juga bole naik di sini kalau nak meronda ke pulau2 berhampiran.


Ni dia mee udangnya. Udang besar2 kau. Nak mangkuk RM12, RM20? Pilih nak yg mana. Aku amik RM12 je la. Perut dok kengang lagi. Laksa pun ada kat sini. tinggai nak order ja.

Selesai makan di sini, depa bawa pula ke kuala mana ntah. Dekat2 dengan Dulang kalau tak salah aku. Tempat membeli hasil2 laut yang baru dibawa balik nelayan. Kalau di suruh pergi sekali lagi tak jumpa rasanya.

Wahai orang-orang yang beriman! Jika kamu taat akan sesuatu puak dari orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang diberikan Kitab itu, nescaya mereka akan mengembalikan kamu menjadi orang-orang kafir sesudah kamu beriman. (A-li'Imraan 3:100)


Sebab ikan2 pun dah abis di kuala tadi, terus dibawa ke sini. Selepas Dulang, di Sedaka, Yan. Minum nira nipah fresh from farm. menarik betul kawasan ni. Bersih dan selesa.


Di celah2 pokok nipah tu diletak beberapa meja bulat utk samtai2 minum atau makan petang. Laksa dan bihun ada dijual juga. Rasa nyaman dan tenang saja. Tapi sebab hari tu hujan, kami minum kat meja di ruang rumah tuan tanah.


Di belakang kawasan ini memang sawah padi. rasa macam nak pindah dok sini la pulak. Memang bagus idea tuan rumah ni. Disimpan beberapa pokok nipah utk bekal nira. dibina tandas yang selesa, dibuat taman yang penuh dengan pokok2 bunga. Disediakan meja2 untuk santai2. Nanti nak mai lagilah. Tapi nanti tu tak tau la bila..hihi.

No comments:

Post a Comment