Monday, August 22, 2011

Meow

Saya ada seekor kucing. Ini kucing saya. Nama kucing saya Meow. Warna Meow hitam putih. Meow diambil dari rumah anak yatim semasa program khidmat masyarakat yg lepas. Ibu saya suruh buang sebab Meow tak cantik. Anak2 tak bagi sebab depa sayangkan Meow. Kalau semua orang bela kucing yang cantik saja sapa nak bela yg hodoh macam Meow?

Ini photo Meow dua hari lepas. Dalam sejam 4 tempat tidur meow beralih.

Mula2 Meow tido kat celah bantal atas kusyen. Rasa tak nyenyak kut Meow turun tidor atas lantai kat sofa sebelah.


Isk..isk..tak bestlah pulak lantai ni. Keras. Meow naik meringkuk atas sofa. Pusing kiri tak kena, pusing kanan tak kena. Ubah sikit la. Meow letak kepala atas bantal yg ada kat sofa tu. Waaaa... baru la best camni... hinggalah Meow dibangunkan sebab kami nak pi Sg.Petani.


Oooo...patutla Meow suka masuk my room. Rupa2nya ini tempat feveret dia. Di belakang tirai di celah besi tingkap. Ada apa kat situ Meow?






Tuesday, August 16, 2011

Persiapan raya

Persiapan raya tahun ni aku tak beria-ia sangat. Tak de mood rasanya. Baju anak2 aku dah sediakan 2 bulan lepas lagi. Cuma baju yg ditempah belum siap. Kuih raya? Tak selera aku nak tengok. Yang ditempah cuma 2-3 jenis saja. Itu pun utk diberi kat mak. Kek lapis (tidak menggunakan mentega 'churn' yg telah diharamkan tu) aku tempah lebih sebab aku suka dan suami pun suka.


Baju raya aku? memang tak ada la jawabnya. Malas aku nak fikir. Pakai je mana yg boleh dengan perut begini. Suami? Biar dia pikir sendiri la kali ni. Aku betul2 tak kuasa nak melilau kedai2/shopping complex kali ni.


Oh ya. Aku belum cari buah tangan utk jiran sebelah aku, Tauke Lim. Tiap2 thn baru Cina dia akan bagi buah tangan n Ang pau. Dua thn lepas dia bagi canned fruits, food n biscuits etc. Tapi aku bagitau kalau tiada halal Jakim kami tak boleh makan. Sejak itu, dia (isterinya lah) akan bagi food yg dibuat oleh org Melayu n ada halal. Bahulu, kerepek etc dan tentu limau n angpau utk anak2 aku.


Utk jiran depan rumah aku, cikgu ???? Aku tak penah ingat nama cikgu India ni... pun kena cari juga. Mereka vegetarian. Masalahnya pula tak makan bawang. Kena cari kuih2 yg tak guna mentega, telur. Apa ye... putu kacang, kerepek n buah ok la.


Apa2 pun...Ramadhan belum berakhir. Teruskan berpuasa.

Wednesday, August 3, 2011

Ramadhan datang lagi

Ramadhan kali ni aku berpuasa dgn kandungan yg sudah 7 bln. Adus..letihnya... weekend memang lepak je la. Kakak bercuti 5 hari tapi 1 Ramadhan dah balik ke asrama. Tak sempat nak berbuka bersama. Tok dah sediakan tempe goreng ikan bilis utk kakak dan utk Angah. Ibu sediakan fulus saja..tapi sabtu b4 puasa dah masakan lasagne utk kakak n angah. Aku bagi arahan je..depa yg sediakan semua rencah.


Hari pertama puasa tak de masalah sebab sekolah Angah n Yah ambil cuti. Aku yg penat kena drive ke A.Setar antar kakak sebab abah keja. Buka posa di S.Petani. Hari kedua dah mula letih..Yah dah sabar2 nak berbuka. Letih dengan cuca yg amat panas. Aku pula kantoi sebab kena ke klinik... anak2 tanya nape ibu tak leh puasa ari ni? Nak puasa camna..sejak jam 10 mlm misi tak magi makan or minum..jam 8am ke klinik ambil darah, minum air gula..lepas dua jam ambil darah lagi. Dan ramai lagi ibu2 kena buat begitu...apabila pregnant selepas usia 35thn.


Hari ketiga..masa sahur guruh berdentum tapi tak hujan pun..hantar Yah ke sekolah dah tghari panasnya... Memang letih utk anak2 yg berpuasa dan kena ke sekolah. Tapi anak2 sekarang kuat n tabah. masa aku dulu..kami suka beli ketul ais dari kantin n letak di muka..bagi sejuk muka..sesekali letak di mulut bukan buh lam mulut tau..hehehe..budak2...


Alhamdulillah..setakat ni setiap kali bangun prepare sahur at 4am, suami akan bangun n tolong kat dapur. Selalunya bangun tolong makan je la... Lam 4.30 dia solat aku rehat before kejut anak2 sahur at 5. Lam 5.30 turn aku lak solat n ngaji sementara tunggu subuh tapi pagi tadi terlepas..penat sgt sebab malamnya aku tak leh tidor..tergolek terlentang semua tak kena...baby lak dok main masa aku nak tido...uwaaa...

Tuesday, July 19, 2011

Hari Anugerah Kecemerlangan 2011

16 Julai baru2 ni SK Pauh Jaya telah mengadakan Hari Anugerah Kecemerlangan utk murid2nya. Bersemangat la Yah nak ambil hadiah. Angah pun sama selain mengambil bahagian dalam Coral Speakinh n Melodian.

Yah diapit oleh Adam Badruzzaman dan Adam Afif

Angah n geng drjh 5

Berjubah

Giliran Angah

Angah dgn persembahan melodian

Hadiah cabutan bertuah tapi bukan aku punya. Tolong ambil utk empunya Berkongsi Cerita

Hadiah Angah satu. Selebihnya Yah punya.

Tahun depan bagi dapat lagi. Cuba dapatkan kedudukan pertama. Kalau boleh ibu nak tengok Yah ambil hadiah tokoh akademik 2015. Untuk Angah ibu tahu kemapuan Angah. Dapat 5A utk kali ni Angah cukup seronok siap nazar puasa 2 hari. Semoga kekal 5A hingga thn depan.

Friday, July 15, 2011

Barangan baby

Walau jarak dgn Yah dah 8thn tapi aku tak rasa teruja pulak. Apatah lagi nak sopping barangan baby. Tambahan pulak baby boy kali ni. Yg pasti namanya telah aku sediakan bertahun2 yg lepas. Sekiranya ditakdirkan aku mengandung lagi dan mendapat baby boy..nama itu pasti diberikan padanya. Nak tahu? Carilah sendiri..kalau A=Auni, B=Busyra, C tiada sebab abahnya tak mau (walau aku dah sediakan satu), D=Dalilah, boleh agak kut boy ni pasti E=????? Apa2 pun tungguuuuuu.


Hmmm..barang2 dia memang belum beli. Yang ada:

1. Katil baby (adik aku Anis nak bagi, anak dia tak guna dah). Seingat aku dah 3 anak tak penah sorang pun tidur atas katil baby. Semua tidor atas tilam yg dihampar atas lantai. Senang, tak yah nak angkat2 lagi. Rasanya malas nak guna yg ni.

2. Baby car seat. Yang ni memang dok ada di rumah mak aku. Kak aku ngan adik aku punya. Memang aku guna yg depa utk anak2 aku. Simpan pun buat apa.

3. Stroller. Tak dak pun tak pa. Seingat aku aku utk 3 org anak aku penah guna sekali ja. Masa ke zoo taiping utk bawa Angah (10thn dulu). Itu la sekali aku guna, pengasuh Angah pinjamkan. Cukuplah sekali, lebih baik dukung je anak2. Lecehla bawa natang ni. Nak angkut masuk keluag keta. Nak buka nak lipat. So... tak dak natang ni pun aku tak kisah.

4. Besen mandi? Adik aku Pozan nak bagi anak dia punya. Bole saja.

Lain2 memang tarak. Bo liao. Bila nak beli niiii?

Friday, July 1, 2011

Bekas air

Dah lama Yah minta buatkan bekas utk letak botol air dia. Dia nak galas macam Angah juga. So, bercinta juga la aku nak buat satu utk Yah.



Tadaaa...semalam sudah siap selepas 3 hari potong jahit rehat potong jahit rehat. Seronok dia akhirnya boleh galas botol air ke kantin. Mesti kawan Yah heran katanya.

Thursday, June 23, 2011

Kenapa?Why?

Ada yg bertanya. Banyak2 tempat awat yg hang pi Yangon? Awat hang tak pi Australia ka..Turki ka..Dubai ka..China ka...? Kan tempat2 tu femes..org suka pegi..jalan2 atau sopping2.

Hmmm..kenapa ye? Why aku tak pi semua tu? Sebabnya ialah....

1. Bajet aku tak cukup. Aku cuma jutawan rupiah ja.

2. Tempat2 aku pegi nilai tukaran wang rendah dari RM..aku mampu lagi.

3. Aku punya Duit ma..aku punya suka la..

4. Tempat2 tu dekat..lam 1-3jam dah bole balik kalau apa2 hal terjadi.

5. AKu nak jln2 di ASEAN dulu.

6. Paling penting..aku belum gi HAJI lagi....HAJI wajib wei..duit dah cukup tunggu giliran je..Insyaallah 2 thn lagi. AKu nak gi HAJI dulu. Lepas tu bole la nak jln jauh2 sikit (bila mampu).