Friday, May 20, 2016

Rantau Panjang-Nilam Puri-Pasir Mas-Tumpat

A041
Nabi Zakaria berkata lagi: "Wahai Tuhanku! Jadikanlah bagiku satu tanda (yang menunjukkan isteriku mengandung)". Allah berfirman: "Tandamu itu ialah engkau tidak akan dapat berkata-kata dengan orang ramai selama tiga hari (tiga malam) melainkan dengan isyarat sahaja; dan ingatlah kepada Tuhanmu (dengan berzikir) banyak-banyak, dan bertasbihlah memuji Allah (dengan mengerjakan sembahyang), pada waktu malam dan pada waktu pagi". (A-li'Imraan 3:41


Pagi hari kedua. Dalam perandangan yang tiada rancangan sebenarnya.. hahaha. Mana2 tempat dicadangkan kami cuba jejaki. Bersarapan di sini. Sayangnya tiada roti canai untuk Emad.. huhu. Makan nasi berlauk yang dibungkus siap-siap2. Jadi, tak dapatlah nak lepak-lepak di Restoren Lepak-Lepak. Lain kali kita cuba lepak betul2.

Destinasi pertama pagi ni Masjid Beijing (entri sebelum ini). Tak perasan pulak dah lalu sini semalam. Sebabnya tak sangka ianya sebuah masjid. Dari sini kami terus ke Rantau Panjang. Syurga untk kaki shopping. Dari dalam kereta aku memerhati.. memang banyak kereta masuk ke pintu bebas cukai ni. Kami takkeluar kereta langsung. Pusing cukup satu round, dah.. jom  ke tempat lain. Hahahaha. Kalau dah bukan hantu shopping macam aku ni, tengok2 gitu2 dah memadai.

 

Dari Rantau panjang kami ke Masjid Kg.Laut dahulu di Nilam Puri (entri akan datang). Sebenarnya nak ke Pasir Mas tadi. Orangnya tak ada jawab phone (mana pulok ginye cik nanie ni). Bila dah jawab.. apa lagi.. tengah lapar ni. Nasib baik En.Suami ikut ja. Jem pun kami redah juga sebab nak jumpa tuan badan yang dah bertahun tak jumpa ni. Masuk keluar celah kampung mana pun kami tak tahu. Ikut ja arahan En.MAP. Dan jalan ke rumah Cik Nanie ni berkali2lah kami lalu hari ni.
  

Alhamdulillah. Rezeki kami tengahari ni. Terima kasih Cik Nanie. Aku tak makan ulam tapi lauk yang lain.. sedap weiii. Ulang ratah lauk ler aku. Dua hidangan tuh. Kenyang..kenyang. 


Jumpa kawan. Emad tak tau nama kawan Emad. Emad tak tanya. Hahaha.. yang lawak tu depa cakap macam ayam iktik! Sorang cakap Kedah sorang kecek Kelate. Ikut suka hampa la. Janji tak gaduh sudah. Puaslah main pasir hari tu.

 

Inilah tuan rumahnya. Narnie yang manis tuuuu. Dari dulu hingga kini kekal manis. Terima kasih banyak2 Nanie sudi terima kami siap jamu makan lagi. Yang baju putih tu sapa eh? Hahaha.. Iffah yang comel. Sanggup datang dari mana2 ntah dengan En.ShahrukhKhan dia kerana nak jumpa akak sorang ni. I'm very honored to have you both here. Insyaallah kita jumpa lagi. Mai la Penang pulak. Ramai lagi rindu kat korang di sini.
A042
Dan (ingatlah wahai Muhammad) ketika malaikat berkata: "Wahai Maryam! Sesungguhnya Allah telah memilihmu, dan mensucikanmu, dan telah memilihmu (beroleh kemuliaan) melebihi perempuan-perempuan seluruh alam (yang sezaman denganmu). (A-li'Imraan 3:42


Balik dari rumah Nanie, nak menuju ke Tumpat pulak. Ada yang cadangkan ke Pantai Sri Tujuh. Nak jugak tengok apa yang ada di sana. Sekali lagi En.MAP membantu. Laluan kampung pun tak kisahlah.. boleh juga tengok kampung2 di sini. Cuci mata. Ini saja nak kasi can Kg. Ampung Padang Mandol masuk blog, hahaha. Ntah2 mu pun tak tau kat mana Nanie ye.. Sepanjang perjalanan memang masjid di sana-sini. Mudah dicari.


Pantai Sri Tujuh. Bahagian ini lebih kepada teluk nampaknya. Di sinilah terletak satu lagi muzium yang jauh dari muzium2 lain. Muzium Wau. Nak masuk pun dah tutup jam 5pm.


Sudahhh. Menjadi mangsa ajakan Emad la pulak. Dia tak nak naik dengan kakak2nya. Ibu ngan abah kena naik. Hmmm... naik jugak la dalam 20 min sekali bayaran. Rupa2nya boleh nampak dasar tasik ni. Agakakan aku dalam 2-3 meter dalam. Memang ramai petang tu di sini untuk riadah dengan keluarga.

 

Yang paling tak boleh lupa di sini...aiskrim kelapa. Sedap gila! Ada aiskrim dah tentu, kelapa dan airnya, kacang, jagung, pulut. Dan yang kanan tu ada extra kerisik! Dua tuan berbeza harga RM5 sebiji. Memang mabeles! Mabeles! bak kata Jarjit Upin&Ipin. Kena tunggu nyior depan umah berbuah balik la. Nanti aku nak buat camni. Hmmmm yummyyy!
A043
"Wahai Maryam! Taatlah kepada Tuhanmu, dan sujudlah serta rukuklah (mengerjakan sembahyang) bersama-sama orang-orang yang rukuk ". (A-li'Imraan 3:43) 


Seharian meronda2, malamnya kami dinner di sini. Atas jemputan sahabat/kakak/keluarga yang lama kami kenal. Mencari2 la jugak restoren ni sebab dalam google namanya lain sikit.


Masuk hadapan restoren aku dah pelik. Mana restorennya? kaunter depan dah macam kaunter hotel! Rupa2nya restoren di belakang. Susunan dah macam round table function! Fuh. Tercenngan sekejap aku. Tak terkata apa2. Ai folo je la. Nak makan apa pun ikut tuan rumahlah.



Tadaaaaaa. Inilah tuan rumahnya. Abg.Bukhari dan K.Ani sekeluarga. Selepas 20 tahun. Hasil-hasilnya begitu ramai.. hahaha. Iman yang dukung anak di sbelah suami berbaju merah. Hidayah bertudung hitam (besar dari Cik Aina niii). Rahman YMCA (trademark ni..hahaha) di Mesir. Lepas tu aku dah tak ingat nama anak2 K.Ani.. 3 perempuan dan sorang lelaki (tukang amik gambar). Yang lain2 tu hasil sebelah aku ngan En.Suami lah..hihi.

Really wish kalau leh jumpa Rahman.. Iman dan Dayah.. nape la Cik Aina still see both of you like you were 20 years ago? Rasanya yg Dayah peluk tu macam kopipes Dayah yang dulu. Didn't we miss the old years huh? Masa berlalu pantas betul. 

Terima kasih A.Bukhari dan K.Ani kerana sudi terima kami sebagai tetamu malam ni. Macam2 cerita keluar. Rasa macam tak cukup masa. Insyaallah jumpa lagi di lain masa.





Friday, May 13, 2016

MASJID JUBLI PERAK SULTAN ISMAIL PETRA (MASJID BEIJING)

A038
Ketika itu Nabi Zakaria berdoa kepada Tuhannya, katanya:" Wahai Tuhanku! Kurniakanlah kepadaku dari sisiMu zuriat keturunan yang baik; sesungguhnya Engkau sentiasa Mendengar (menerima) doa permohonan".

Hari kedua di Kota Bharu, merayau2 mencari lokasi untuk diziarah. Salah satu daripadanya Masjid Beijing. Terima kasih Ilah atas saranan menarik ini.


Terasa macam kat negara China la pulak bila berada di sini.. errr bila tengok masjid ni. Senibinanya memang mengkagumkan.
A039
Lalu ia diseru oleh malaikat sedang ia berdiri sembahyang di Mihrab, (katanya): "Bahawasanya Allah memberi khabar yang mengembirakanmu, dengan (mengurniakanmu seorang anak lelaki bernama) Yahya, yang akan beriman kepada Kalimah dari Allah, dan akan menjadi ketua, dan juga akan menahan diri dari berkahwin, dan akan menjadi seorang Nabi dari orang-orang yang soleh". (A-li'Imraan 3:39)


Carta organisasi. Tak sempat nak belek lama2 sebab ada destinasi lain hendak dituju.
 

Ketika menaiki tangga utama bahagian depan. Tak sabar melihat ruang dalamnya bagaimana. Singgah untuk solat dhuha saja di sini.
A040
Nabi Zakaria berkata:" Wahai Tuhanku! Bagaimanakah aku akan beroleh seorang anak, padahal sebenarnya aku telah tua dan isteriku pula mandul?", Allah berfirman: "Demikianlah keadaannya, Allah melakukan apa yang dikehendakiNya". (A-li'Imraan 3:40)
 

Ruang dalam tapi bukan ruang solat lagi. Masih boleh dikatakan ruang luar yang pastinya penuh bila tiba hari Jumaat.


Ni baru betul-betul dalam. Bahagian mimbar masjid.


Hiihi.. teringin palk nak selfiekan chandeliar ni. Sabo je la.

Bagi sesiapa yang berkunjun ke Kota Bharu untuk jalan2 cari makan, makan angin, bercuti atau apa saja, singgahlah di masjid ini untuk mencari sedikit kelainan. Cukup sekadar solat tahiyatul masjid atau solat dhuha(andai anda waktu).


Sunday, May 8, 2016

MASJID MUHAMMADI KOTA BHARU

A036
Maka apabila ia melahirkannya, berkatalah ia: "Wahai Tuhanku! Sesungguhnya aku telah melahirkan seorang anak perempuan (sedang yang aku harap-harapkan ialah anak lelaki), - dan Allah memang mengetahui akan apa yang dilahirkannya itu - dan memanglah tidak sama anak lelaki dengan anak perempuan; dan bahawasanya aku telah menamakannya Maryam, dan aku melindungi dia dengan peliharaanMu, demikian juga zuriat keturunannya, dari godaan syaitan yang kena rejam (yang dikutuk dan disingkirkan)". (A-li'Imraan 3:36)

Masjid ni terletak bersebelahan dengan Muzium Islam KB. Jadi tak dak alasan ler kalau tak nak singgah. Kereta pun nak parker, cari ja kat dataran depan gerbang tu. Atau.. tepi2 jalan sini. Bukan susah pun. Lagipun, Istana Jahar, Muzium Diraja, Muzium Kraftangan pun di depan sana saja. Kena rajin berjalan sikit.


Ini pintu masuk sebelah Muzium Islam.

Ini pula pintu masuk yang mengadap Muzium Islam. Dan satu lagi mengadap ke arah dataran gerbang tadi.
A037
Maka ia (Maryam yang dinazarkan oleh ibunya) diterima oleh Tuhannya dengan penerimaan yang baik, dan dibesarkannya dengan didikan yang baik, serta diserahkannya untuk dipelihara oleh Nabi Zakaria. Tiap-tiap kali Nabi Zakaria masuk untuk menemui Maryam di Mihrab, ia dapati rezeki (buah-buahanan yang luar biasa) di sisinya. Nabi Zakaria bertanya:" Wahai Maryam dari mana engkau dapati (buah-buahan) ini?" Maryam menjawab; "Ialah dari Allah, sesungguhnya Allah memberikan rezeki kepada sesiapa yang dikehendakiNya dengan tidak dikira". (A-li'Imraan 3:37)


Antara beberapa pintu masuk ke dalam masjid. Masuklah ikut pintu mana pun yang kita suka asalkan tidak salah muslimin dan muslimat. 

 
Tandas, di sebelah kiri ni untuk muslimat. Berbaris masa ni sebab ramai orang. Musim cuti raya cina katakan.


Ruang dalam muslimat yang boleh aku amik. Tak dapat nak ambil sepenuhnya sebab hanya mampu berada di luar kawasan saja. Apa2 pun aku rasa kalau tak ramai orang, duduk2 dalam masjid iktikaf ni best jugak :).


Thursday, May 5, 2016

Muzium2 Kelantan

A032
Katakanlah (wahai Muhammad): "Taatlah kamu kepada Allah dan RasulNya. Oleh itu, jika kamu berpaling (menderhaka), maka sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang kafir. (A-li'Imraan 3:32)

Inilah akibatnya bila sindrom malas melanda. Semuanya tersimpan dalam gerobok folder yang telah disiapkan. Cuma tunggu masa saja nak keluar.Rasanya lama juga terperak dalam folder tu. Huhuhu


Ni entah bila ke sana pun dah lupa. Perancangan yg muncul tiba2. Raya Cina 2016. En.Suami lak kata jom la sebab tak kena tol! Depa kata masa ni ramaiiiii orang masuk Kota Bharu. Jalan Gerik-KB jem. Depa kata. Sebab tak dengar kata depa, kami pi jugak pagi2 raya tu. Alhamdulillah.. jalan tak jem. Orang tak ramai pun. Hahaha. Yakin boleh. Yang jem dan ramai tu aku rasa sebelum hari raya cina sebab masa tu pakat nak balik kampung. Jadi.. sebab rasa lengang je masa tu, singgah lunch di sini dulu. Macam pernah makan ja kat sini. Hmmm.. pikir punya pikir.. ya.. tahun 2006 or 2008 kut masa lawatan akademik jabatan ke UiTM Kelantan. Lama betul.

https://www.agoda.com/top-travellers-inn/hotel/kota-bharu-my.html?asq=jGXBHFvRg5Z51Emf%2fbXG4w%3d%3d&cid=1410197&tag=5adbdf80-4344-4e52-b069-d43483f8da04
Selesai makan, kami check-in di sini. Dapat RM100 semalam. Cukuplah dengan 2 katil queen dan 1 katil bujang, bilik air dan tv yng tak berfungsi dan aircorn yang penting hihihi. Betul2 mengadap SMK Kota Bharu. Yang penting boleh landing dan mandi sekejap. Pastu kita ronda KB.


Hari ni kita target muzium2 ni dulu. Ada sepetang untuk masuk semua muzium ni yang tutupnya dalam jam 5. Kita tengok mana yang sempat. Jom kita masuk muzium.
A033
Sesungguhnya Allah telah memilih Nabi Adam, dan Nabi Nuh, dan juga keluarga Nabi Ibrahim dan keluarga Imran, melebihi segala umat (yang ada pada zaman mereka masing-masing). (A-li'Imraan 3:33)

Yang pertama- Muzium Kelantan, betul2 dekat dengan rounabout besar KB tu. Pusing pi pusing mai memang akan jumpa muzium ni. Kebetulan ada pameran Tok Janggut, Sultan AL-Fateh dan Firaun masa ni. Masuk? Dah lupa la.. RM5 kut dewasa.


Bahagian Firaun. Muziumnya tidaklah besar sangat tapi memadai untuk dapatkan sedikit maklumat. Anak2 pun tak kisah masuk muzium.


Di atas, pameran Tok Janggut. Sedih bila tengok mayat pejuang rakyat digantung begitu rupa untuk tontonan orang ramai. Moga arwah Tok Janggut ditempatkan bersama orang2 yang beriman.

A034
(Mereka kembang biak sebagai) satu keturunan (zuriat) yang setengahnya berasal dari setengahnya yang lain. Dan (ingatlah), Allah sentiasa Mendengar, lagi sentiasa Mengetahui. (A-li'Imraan 3:34


Seterusnya, jom kita ke Memorial Perang yang berhampiran dataran KB dekat Pasar Khadijah (yang femes ni kami tak masuk langsung. Sebab tujuan aku bukan untuk shopping). Bayaran masuk RM2 kut.. Lupa lagi.. Maaflah ya.


Sebab dalam memorial tak boleh ambil gambar2 zaman pemerintahan jepun dulu dengan batu2 api dan bom2 yang ada, kat luar ni je la bergambar pun. Ini sebahagian dari pameran Memorial Perang yang terletak di luar. Boleh saja masuk.


Muzium ketiga utk petang hari pertama - Muzium Islam yang bersebelahan Memorial Perang. Bangunan kayu dua tingkat ni sangat menarik perhatian aku. Agak2nya dulu ni banglo orang2 kenamaan kut. Halamnnya luas, bangunannya besar.

 
Bayaran masuk pun dalam RM2 juga. Bukannya mahal pun untuk sedikit ilmu yang dicari. Budak kecik yang tak paham apa2 ni pun ikut teruja keluar masuk muzium. Tak letih pulak dia. Alhamdulillah.
A035
(Ingatlah) ketika isteri Imran berkata:" Tuhanku! Sesungguhnya aku nazarkan kepadaMu anak yang ada dalam kandunganku sebagai seorang yang bebas (dari segala urusan dunia untuk berkhidmat kepadaMu semata-mata), maka terimalah nazarku; sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui." (A-li'Imraan 3:35)


Yang ke berapa dah ni? Empat? 3.50 petang dah empat muzium? rahsianya.. jangan berlama2 dalam setiap muzium. Nanti tak sempat sebab esok agenda meronda ke lain pulak. Ok..Muzium adat istiadat atau lebih dikenali Istana Jahar. Di sini aku dah keletihan. Tenaga veteran macam tu la. Pameran di dalam memang menarik.


Budak kecik yang tak reti penat. Kalau boleh smua bahagian dia nak bergambar. Nak baik sampan tu idea dia la. Berlari sana sini dalam istana. Haiii.. sultan murka nanti. Sudah la sikit. Jom ke muzium seterusnya.


Muzium Diraja yang asalnya istana sultan. Kat dalam boleh tengok bilik2 peraduan sultan dan anakda2nya. Perhiasan dan peralatan yang ditinggalkan untuk pameran. Tak boleh bergambar sebenarnya tapi satu cukuplah ya. 


Di luar muzium ada yang menarik perhatian aku. Jantung pisang mengadap ke langit. Pisang apakah ini? Jom kita Google. Musa ornata, pisang untuk hiasan bukan untuk dimakan.


Berhadapan muzium ini, yang terakhir untuk hari ini, Muzium Kraftangan. Dah hampir 4.30. Sempat lagi masuk sebelum muzium ditutup jam 5. Bergambar? Dah letih. Masuk tengok2 apa yang ada baca apa yang patut dan keluar. Dah lapar. Misi mencari makan malam.


Lepas balik bilik mandi sekejap, keluar semula mencari makan malam. Jumpa kedai makan ni pun boleh tahan. Makan je la apa yang bole. Janji tido lena dan esok dapat ronda2 lagi. Untuk hari ni, misi masuk keluar muzium dah selesai kecuali Muzium Wau (lokasinya jauh dari yang lain -  di Pantai Sri Tujuh). Yang tadi semuanya terletak berdekatan. Jalan kaki saja dari Memorial perang hingga yang akhir.

Selesai bab muzium. Nanti cerita lain pulak. Jangan mood ke laut sudah.