Friday, August 13, 2010

Pasrah


Di bawah lembayung senja
Bersama mega merah menyala
Aku tafakur seketika
Subhanallah...
Sungguh indah ciptaanMu ya Allah
Nikmatnya ya Allah sungguh besar bagi kami
Di tepian kali
Air mengalir membasahi retak sawah terbentang
Dulunya padi menguning menyembah bumiMu ya Rabbi
Ciak turut menyanyi riang
Aku..bagai padi itu ikut tertunduk jua
Masyaallah...
NikmatMu banyak sekali
Tapi kami...kurangnya mensyukuri

Di kamar sendu
Kulihat wajah tua ibu
Kutatapi raut usia ayah
Kutangkapi suara lemah mereka
Setiap hari...
"Hanya padaMu ya Allah...
Kami pohon kesejahteraan buat anak-anak kami
Rezeki yang Kau beri untuk kami.."

Tapi aku?
Berdoakah untuk kesejahteraan mereka?
Anak soleh dan solehahkah aku?
Ya Allah...
Bersama sekeping hati kupohon padaMu
Ampunilah dosa-dosaku
Dosa-dosa kedua ibu bapaku
Ya Allah...
Aku sujud padaMu jua
Lewat bumiMu kulalui
Tunduk pasrah
Hanya padaMu

"hanya padaMu..aku serahkan...jiwa dan raga...juga segalanya.."
-naar-Apr9,1995-1.20pm-

No comments:

Post a Comment