Monday, April 11, 2011

Usia

Kenapa ye..lewat seminggu dah biasa tapi kali ni aku rasa lain macam saja lewatnya. Walau baru seminggu.

"Yang tak period lagi kan bulan ni?" suami menegur.

Sejak bila pula dia kisah. Sebelum ni tak pernah tanya pun. Dalam diam aku dah sediakan pregnancy test. Berdebar? Takut? Teruja? Semua tak..Risau ada.

Adussss....positif la pulak. Aku tak bersedia. Nak kata kisah aku tak kisah. Nak kata tak kisah, aku kisah. Suami orang ke-3 aku bagitau..hehehe

Orang pertama mak aku.

"Mak ingat hang tak mau mengandung dah."

"Memang la tak mau, tapi nak lekat nak wat camna."

"Seronoknya mak kalau hang dapat anak laki. Mak nak sangat."

Aik..mak aku lak yg seronok lebih.

Orang kedua, teman sebelah opis aku. Kenapa ye?

Lepas dua hari.

"Abg, dulu kan abang selalu doa nak anak lelaki kan? La ni dok doa lagi ka?"

"La ni tak doa dah le..nape? Yang ngandung ke?"

"Kalau ya?"

"Alhamdulillah..rezeki."

Dan hari2 berikutnya..semua orang suka..termasuk Angah yg dah lama tunggu adik (lelaki). Tahniah sana sini. Tapi aku?

Aku sebenarnya tak suka. Jahat ke aku? Kejam ke aku?

Bukan loya pun. Tapi bila minum dan makan, perut aku mula rasa semacam. Mulut pun rasa tak sedap. Semua jadi serba tak kena. Bau haruman semua jadi busuk. Ni yg aku tak tahan ni.

Fruitale yg wangi amat menyesakkan hidung. One-drop perfume dan sealiran dgnnya...ohh minta dijauhkan. Apa2 saja yg mempunyai haruman..jangan cuba dekati aku (seperti masa pregnant anak 1,2 & 3)! Telefon aku silent dah masuk minggu ke-3. Mood bersembang down. Membaca down. Boleh kata semuanya down.

"Kenapa Yang kali ni teruk lain macam je?"

"Kan Yang dah kata. Yang tak suka mengandung. So abang kena la tahan semua ni."

Aku dah kata...berkali2. Tapi benda nak jadi. Terima sajalah. Suamilah yg bilas/perah kain (mesin semi auto). Selalunya dia juga yg lipat kain. Aku tukang tengok...hehehe. Iron baju sendiri. Baju Yah Alhamdulillah Angah dah pandai iron. Masalahnya aku tak tahan bau baju di-iron. Huhuhu..

Dan hari ni usia kandungan hampir 3 bulan. Aku rasa lambatnyaaaaaaaaa nak tunggu bln 10. Dan aku masih tak selesa dgn keadaan ini dan masih cuba menghadapinya setelah 8 thn berlalu.

No comments:

Post a Comment