Monday, December 2, 2013

Sebelum - 4

A029
"Kemudian hendaklah mereka membersihkan dirinya dan hendaklah mereka menyempurnakan nazar-nazarnya, dan hendaklah mereka tawaf akan Baitullah (Kaabah) yang tua sejarahnya itu". 
(Al-Hajj 22:29)

 Sedikit penambahan untuk perkara2 sebelum hari perjalanan haji bermula.

 1. Entry Sebelum-3 aku sentuh sikit pasal jubah. Adalah sgt baik jika jubah yg dibawa berpoket. Sebab bila nak ke toilet boleh letak hp, sarung tgn etc lam poket tu. Jubah aku pakai di bawah ni ada poket di kiri kanan (beli kat Mabrur ent la). Sangat selesa dgn kainnya yg lembut dan tak panas.


Selesai melontar Jamrah Kubra bersama roomate K.Aziah
 2. Barang2 toiletries sprt sabun mandi, sabun basuh, syampu etc boleh didapati di sana. Tapi, sayugia aku ingatkan, sabun mandi seketul kat sana SR5 (mahal gila... kat sini 3 ketul leh dapat RM5). So sabun mandi bawa la siap2 utk bekalan selama di sana - liquid or ketul. Segala mak nenek utk basuk pakaian beli kat sana pun bole.. SR2 biasanya satu item.


 Seperti aku bagitau sebelum ni, HQ TH hotel kat atas ni la.. aku dok di sini - wing C. Ada wing-A dan wing-B. Bilik kami 6 org, ada 5 ada 7 ada 8 bergantung pada saiz bilik. Keluar pintu hotel ni ada kedai SR2 (macam kedia RM2 kita). Tapi sabun mandi buku jgn harap nak dapat harga ni.

3. HP boleh bawa ada kamera atau tak dak. Jgn dengar cakap org. Bawa ja apa yg kita guna di sini. nak bawa tablet ka, tab ka, laptop ka bawa ja. Insyaallah tak ada masalah. Cuma kamera kena sembunyi2 masa di Nabawi. Aku amik foto2 pakai nokia x2 aku ja.. bila nak pi copy gambag kat roomate2 aku ni?

4. Kalau rasa tarikh utk dapat panggilan lagi 4 tahun lebih, aku rasa ada baiknya kerjakan dahulu umrah jika mampu. Rupa2nya Umrah ni boleh selesai dalam 2-3 jam saja! Dah alami baru kita tau perjalanan ibadah ini bagaimana. Selama ni dgr org dok cerita je la.. kita melopong.

Foto pertama di Tanah Suci-28/9/2013 6.58am ketika umrah wajib bagi haji tamattuk
 5. Kalau mau dan kalau rajin, belajag2 la sket2 perkataan2 Arab terutama yg berkaitan dengan nombor. Kalau dpat bahasa india, bangla, pakistan lagi baguih sebab depa ni la yg dok buat gheja2 kat hotel kita dan kat kedai2 sekitar. Di Makkah kebanyakan pekedai tak tau English (tolonggg, camna aku nak habag minta kurang harga jubah ni?) Ini saranan saja. Tapi Insyaallah semuanya ok bila ayam bertemu itik bercakap dalam dua  bahasa berbeza, bahasa isyarat menjadi perkara utama. pandai2 lah haji dan hajjah semua... mohon pada Allah minta dipermudahkan urusan kita.

6. Ini penting buat bakal2 hajjah. Sebelum pergi, keep track rekod period/haid anda. Sekurang2nya 4-5 bulan sebelum pi. Buat catatan pada jadual period. Seditil yg boleh. Bila mula (waktu/jam), warna darah. Ada tak gap antara hari2 tu yg darah terhenti.. semua tu perlu dicatatkan. Apa yg berlaku di sana kita tak bole duga mengikut kebiasaan di sini. Ada yg ambil perancang, alhamdulillah menjadi di Makkah cuma 4 hari period, tiba Madinah 8 hari jadinya, permulaan datang juga tak seperti selalu. Ada mengambil hormon, sudahnya tak penah2 istihadah di sana, period bersambung istihadah bersambung period. Ada yg sekejap ada sejap tidak berulang2. maka, beringat2lah.

6. Para wanita, tolong bawa stok panty liner sekurang2nya yg 40 pieces tu 2 packs. Kat sana sukar nak cari mende ni. Pad banyak la. Anda akan tahu nanti. Mohon pada Allah moga2 kita dipermudahkan segala urusan. Kalau nak cerita bab ni aku kena bagi kuliah ni. Masalah wanita terlalu rumit. Rajin2lah berjumpa ustazah jika ada masalah. Jangan diam saja dgn anggapan kita dah buat perkara yg betul. Nanti menyesal tak sudah. Ini berkaitan hukum2 Allah.. takut2 urusan ibadah tidak sah, Masyaaallah.

 
T.Kasih Kayna banyak membantu aku di sana.

 Alhamdulillah, teman aku dari Malaysia yg kerja di sana membantu. Ketika sebilik hampir kehabisan stok, dia la yg tolong beli, free lagi. Semoga Allah memberi ganjaran berlipat ganda kat Kayna dan family.

7. Oh ya. Satu lagi utk kaum wanita. Harap2 dlm bilik anda tu ada la yg bawa kapas muka yg bentuk 4-segi sama tu. Selain utk cuci muka, amat berguna ketika menghadapi masalah wanita. Tak percaya? Hampa mai jumpa aku.. sebilik 6 orang macam2 yang Allah nak uji kita.

8. Torchlight, sarung kasut, uncang batu, botol spray tak nak beli/bawa pun boleh. Kita dapat free sebab bank2 banyak sponsor barang. Lagipun ada yg tak digunakan pun. Terpulang pada diri masing2.

Alhamdulillah.. moga2 persediaan sebelum ke Tanah Suci ini bermanfaat buat pembaca blog ini. Kita jumpa lagi dgn cerita perjalanan ke sana pula.







No comments:

Post a Comment