Friday, March 27, 2015

17 Februari-hari akhir di Madinah

A161
Sesungguhnya orang-orang yang kafir, dan mereka mati sedang mereka tetap dalam keadaan kafir, mereka itulah orang-orang yang ditimpa laknat Allah dan malaikat serta manusia sekaliannya. (Al-Baqarah 2:161) 
 
 
 
Inilah hotel penginapan kami. Sebab kami bertujuh (Emad tak ambil katil), kami diberi bilik suit yg ada dua bilik tapi 1 bilik air. huhuhu.. mana sempat satu toilet nak guna 8 org. Kena tunggu giliran macam kat asrama la pulak. Lepas satu-satu. Tu belum bab ada yg sakit perut ka.. Anyhow.. semua ok... lif dekat. Senang nak tolak wheel chair.
 
A162
Mereka kekal di dalam laknat itu, tidak diringankan azab sengsara dari mereka dan mereka pula tidak diberikan tempoh atau perhatian. (Al-Baqarah 2:162)
 
 
 
Berhadapan hotel kami, bangunan hotel ini. Sebelah hotel ni (short cut ke masjid) ada jalan under construction. So, agak berdebu. Cuma kenderaan tak lah terlalu banyak.
 
A163
Dan Tuhan kamu ialah Tuhan yang Maha Esa; tiada Tuhan (Yang berhak disembah) selain dari Allah, yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. (Al-Baqarah 2:163
 
 
 
Nak pi solat sbuh ni. Budak ni pagi ni tak mau jalan kaki or dok atas wheel chair ngan tok. Mau patah bahu gak dukung beban 14kg ni nak jalan 100m lebih.
 
 
Kakak tolak tokwan tertinggal di belakang. Jalan ke masjid bahagian ni rata.. ke depan sikit turun kena control takut terlajak. Tapi masa bali... menaik pulak.. hah. Kerah tenaga la jawabnya nak tolak.
 
 
A164
Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi; dan (pada) pertukaran malam dan siang; dan (pada) kapal-kapal yang belayar di laut dengan membawa benda-benda yang bermanfaat kepada manusia; demikian juga (pada) air hujan yang Allah turunkan dari langit lalu Allah hidupkan dengannya tumbuh-tumbuhan di bumi sesudah matinya, serta Ia biakkan padanya dari berbagai-bagai jenis binatang; demikian juga (pada) peredaran angin dan awan yang tunduk (kepada kuasa Allah) terapung-apung di antara langit dengan bumi; sesungguhnya (pada semuanya itu) ada tanda-tanda (yang membuktikan keesaan Allah kekuasaanNya, kebijaksanaanNya, dan keluasan rahmatNya) bagi kaum yang (mahu) menggunakan akal fikiran. (Al-Baqarah 2:164
 
 
 
Pintu Babussalam utk lelaki sahaja. 2 petang berturut2 dibuat tazkirah berhampiran sini utk kumpulan jemaah Juara Travel.
 
 
A165
(Walaupun demikian), ada juga di antara manusia yang mengambil selain dari Allah (untuk menjadi) sekutu-sekutu (Allah), mereka mencintainya, (memuja dan mentaatinya) sebagaimana mereka mencintai Allah; sedang orang-orang yang beriman itu lebih cinta (taat) kepada Allah. Dan kalaulah orang-orang yang melakukan kezaliman (syirik) itu mengetahui ketika mereka melihat azab pada hari akhirat kelak, bahawa sesungguhnya kekuatan dan kekuasaan itu semuanya tertentu bagi Allah, dan bahawa sesungguhnya Allah Maha berat azab seksaNya, (nescaya mereka tidak melakukan  kezaliman itu). (Al-Baqarah 2:165)



Laluan kami ada masjid ni. Aku perasan masa siang... ramai jemaah dari Turki dan sewaktu dgnnya (aku agak2 ja la) berkumpul, bergambar di depan pintu masjid ni. Masjid ni berkunci dan tak digunakan. 


Masa orang kurang di sini, aku pun pi dekat2 nak tengok. Kenapa ramai yang bergambar di sini? Masjid Saidina Ali? Lupa la pulak nak tanya ustaz kalau2 mereka tahu tentang masjid ini. Tentu ada sejarahnya. Satu hari aku mesti tanya tentang masjid ni...

No comments:

Post a Comment