Thursday, March 26, 2015

ZIarah Luar - 16 Februari

A156
(Iaitu) orang-orang yang apabila mereka ditimpa oleh sesuatu kesusahan, mereka berkata: "Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali." (Al-Baqarah 2:156)

Hari untuk ziarah luar Madinah. Kawasan liputan sama seperti musim haji. Rasa malas nak ikut. Tapi kesian kat anak2 yg pertama kali datang. So... ikut jugak. Mak Abah pun ikut. Bukan turun bas pun. Nak tengok2 saja.

Awang kecik ni.. usung kapal terbang dia. Asyik pasang yg tu saja. Aik... nampak macam ada benda lain ya? Nanti kita tengok.

A157
Mereka itu ialah orang-orang yang dilimpahi dengan berbagai-bagai kebaikan dari Tuhan mereka serta rahmatNya; dan mereka itulah orang-orang yang dapat petunjuk hidayahNya. (Al-Baqarah 2:157)

Ini barang Emad yang punya. Ini hasil belian dia. Semua diangkut naik bas. Kapal, bas, train dan unta. Semua dgn talbiah. Tempat duduk dia tak cukup.. kena la letak kat kakak2 sorang satu. Dia.. senang2 ja makan ya.

A158
Sesungguhnya "Safa" dan "Marwah" itu ialah sebahagian daripada Syiar (lambang) agama Allah; maka sesiapa yang menunaikan ibadat Haji ke Baitullah atau mengerjakan Umrah, maka tiadalah menjadi salah ia bersaie (berjalan dengan berulang-alik) di antara keduanya. Dan sesiapa yang bersukarela mengerjakan perkara kebajikan, maka sesungguhnya Allah memberi balasan pahala, lagi Maha Mengetahui. (Al-Baqarah 2:158

Sesi lawatan sudah pasti bermula dengan Masjid Quba dahulu. Boleh baca di sini. Solat sunat di sini bersamaan mengerjakan satu umrah jika wuduk diambil dari tempat tinggal. Punya la ramai orang masa tu. Macam musim haji. Nak tolak wheel chair pun susah sebab semua pakai laluan yang sama.

A159
Sesungguhnya orang-orang yang menyembunyikan apa yang telah Kami turunkan dari keterangan-keterangan dan petunjuk hidayah, sesudah Kami menerangkannya kepada manusia di dalam Kitab Suci, mereka itu dilaknat oleh Allah dan dilaknat oleh sekalian makhluk. (Al-Baqarah 2:159)

Dari Quba.. terus ke ladang kurma. Buat syarat untuk melihat pokok kurma dari dekat. Masa ni musim kurma berputik. Mutawif dah bagitau.. kurma di sini mahal. Tapiiii.... jemaah beli juga. Sebabnya mungkin buahnya elok. Mahal pun tak pa. Tidak ada ruginya.

Aku? Beliiii... buah zuriat pesanan sahabat. Dan kacang kuda pilihan Emad. Dia ingat apa gamaknya terus dipegang bungkusan kacang. Yang lain nasib baik dia tak nampak gula2 yang berlambak tu.

Selesai di sini, kami ke Bukit Uhud. Di sini aku tak turun bas. Biar anak2 saja turun melihat sejarah yang masih ada untuk dikenang.

A160
Kecuali orang-orang yang bertaubat, dan memperbaiki (amal buruk mereka) serta menerangkan (apa yang mereka sembunyikan); maka orang-orang itu, Aku terima taubat mereka, dan Akulah Yang Maha Penerima taubat, lagi Maha Mengasihani. (Al-Baqarah 2:160

Dalam perjalanan balik, singgah pula pasar kurma. Hah.. di sini baru aku borong sikit. Kurma.. bagi laki aku beli... aku cari kekacang untuk buah tangan sahabat2. Balik hotel, dah kalut nak ke masjid sebab dah masuk zohor. Penat.. dan tak sempat ke masjid. Huuu

Malamnya, ada orang ajak ke Raudah. Aku rasa nak ikut. 10.30 malam berkumpul. Bila dah pukul 10.. aku dah penant..Ingat nak pi dengan Angah. Ngantuk sangat2 tak jadi ikut. Esok pagi bila jumpa geng ke Raudah, Katanya mereka pulang jam 2 pagi! Oh tidak... Jam dua pagi pulang hotel.. 4 pagi mau ke subuh pula.

Insyaallah.. moga Allah menjemput aku lagi ke sana dan memasuki Raudah dengan mudah. Aku belum sempat solat di situ termasuk masa musim haji... huhuhu