Wednesday, December 30, 2015

Majlis Yah dan Emad


A001
                                                   Alif, Laam, Miim. (A-li'Imraan 3:1)

Alhamdulillah. Penghujung 2015 berbaki 2 hari lagi. Yang berbaki ini aku mulai dengan lembaran baru, surah baru. Moga ia serba sedikit membantu kita untuk sama2 menghayati maksudnya, Insyaallah.


Ini kisah November lepas. Hujung2 tahun ni mood menulis memang agak kurang.  Simpan dulu banyak2 nanti pulun tulis, simpan lepas tu publish satu demia satu.


Majlis khatam Quran pertama kali untuk Taska Kasih Alif. Emad tu alif ba ta pun tak abis lagi.Bila ditanya Emad pi mana tadi. Jawapannya mudah.. Emad pi kawin. Abis semua kenduri yang dihadiri dia jawab pi kawin. Termasuklah kalau abahnya pi kenduri.. abah pi kawin!
 
A002
Allah tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap Hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan sekalian makhlukNya. (A-li'Imraan 3:2)


Gambar yang telah diambil awal sebelum majlis berlangsung. Sudah dipesan supaya berbaju melayu, bersongkok bersampin. Emad mana ada sampin. Memang aku tak beli sebabnya budak ni cepat membesar. Raya dulu pinjam sepupu punya. Kali ni mama bagi pinjam anaknya punya. Raya tahun ni? Tengoklah dulu nak beli ke tidak.
 
A003
Ia menurunkan kepadamu (wahai Muhammad) Kitab Suci (Al-Quran) dengan mengandungi kebenaran, yang mengesahkan isi Kitab-kitab Suci yang telah diturunkan dahulu daripadanya, dan Ia juga yang menurunkan Kitab-kitab Taurat dan Injil. (A-li'Imraan 3:3)

 

Ini pun cerita November juga. Majlis penyampaian hadiah SK Pauh Jaya. Majlis terakhir untuk Dalilah dan untuk sekolah rendah anak2, buat masa ini. Emad lagi 2 tahun baru Darjah 1, tu pun mungkin di sekolah lain.
  
A004
Sebelum (Al-Quran diturunkan), menjadi petunjuk bagi umat manusia. Dan Ia juga yang menurunkan Al-Furqaan (yang membezakan antara yang benar dengan yang salah). Sesungguhnya orang-orang yang kufur ingkar akan ayat-ayat keterangan Allah itu, bagi mereka azab seksa yang amat berat. Dan (ingatlah), Allah Maha Kuasa, lagi berhak membalas dengan azab seksa (kepada golongan yang bersalah). (A-li'Imraan 3:4)

 

Berbaris menunggu nama dipanggil. Zaman sekarang sekolah rendah pun sudah berjubah. Zaman aku dulu mana ada semua ni. Masa dulu, maka abah pun tak mai rasanya. Ke..aku yang lupa? Tapi tak kisah pun sebab aku tau masa tu susah. Sekolah jauh. 
 
A005
Sesungguhnya Allah tidak tersembunyi kepadaNya sesuatu pun yang ada di bumi dan juga yang ada di langit. (A-li'Imraan 3:5)

 

Sebelum ini, dimulakan dengan tahun 1. Tahun ni, penyampaian dimulakan dengan tahun 5 dan tahun 6. Alhamdulillah. Lepas ambil hadiah terus balik. tak tunggu lama2 dah. Gambar bawah tu bukan masa penyampaian. Tu masa mengambil keputusan UPSR. 44 murid yang mendapat 5A dari SKPJ bergambar bersama2. Banyak benarlah tangan2 yang merakamnya. Moga kecemerlangan ini diteruskan di peringkat menengah pula. Amin

No comments:

Post a Comment