Friday, May 26, 2017

Kembara Ilmu Turki Bermula - 26/4/2017

(Ingatlah) ketika dua puak dari kamu (pada hari peperangan Uhud itu) terasa lemah semangat (untuk meneruskan perjuangan) kerana takut, padahal Allah Penolong dan Pelindung mereka; dan (jika sudah demikian) kepada Allah sahajalah hendaknya orang-orang yang beriman itu bertawakal. (A-li'Imraan 3:122
Perjalanan kami hari ini bermula dari tempat kerja. Ya.. hari ini kami masih kerja. Kuliah aku mesti diteruskan demi anak2 murid tersayang (betoiiii aku tak tipu). Alhamdulillah kuliah sebelah pagi sahaja. Petang selepas habis kerja, terus ke airport Bayan Lepas dihantar oleh teman sepejabat, Farah Hayati (thank you Farah.. nanti akak bawa balik ole2 Turki kat Farah ye) sebab rumah dia dengan airport tu 5 minit saja katanya.

Flight AA kami jam 7.15 malam rasanya ok dah utk jumpa ahli rombongan Kembara Ilmu Al-Ilmi ke Turki di KLIA. Malangnya bila pi kaunter nak cek in beg, flight tunda jam 9 mlm dia kata. Ok. Sempat lagi tu nak naik flight kul 2.10am ke Turki. Boleh relax dulu. Solat. Fb, WA, telegram mana yang ada sampai naik boring dah ngadap.



Boarding 1.10 pagi tu. Eytihad 413. Transit Abu Dhabi 3 jam. Sambung boarding 7.50 am ke Istanbul. Macam tak lena ja malam ni kan kan.. OK, balik pada cerita flight delay tadi. Pukul 9 mlm tak ada pengumuman untuk boarding lagi. Aku dah berpeluh ni. Bila pi kaunter,

Aku:         Cik, Flight delay kul 9 tu camna?. Saya ada connecting flight mlm ni.
Encik AA: Ok. Puan boleh tukar flight. Sila berbaris di kaunter ya.

Hah? Dah tanya baru nak habag kata boleh tukag flight? Dah tu suruh berbaris macam ada sorang dua kat kaunter. Aku dah pasengger ke berapa beratur nak tukar flight. Bila sampai turn aku.

Aku:      Sebenarnya flight ni pukul berapa nak sampai? Ada kat mana?
Cik AA:  Tak tau la puan. Flight masih di Singapore.

Apaaaaaaa? Singapore? Abih tu bila nak tiba ni?

Aku:      Oklah. Saya nak tukar flight. (cuba bersabar dan redha ni)
Cik AA:  9.32 ada puan. Puan boleh terus boarding sekarang di pintu sana. Ada cek in luggage?
Aku:       Ada 1.
Cik AA:  Kalau puan boarding flight ni, luggage puan tak ikut sekali ya. Kita tak tau bila luggage puan akan sampai sebab sudah tak sempat untuk tukar luggage ke flight ni.
Aku:      Adoiii. (Aku nak la luggage aku. Takkan nak beli pakaian baru kan sana kut?). Ok..ok. Flight lepas ni pukul berapa?
Cik AA:  10.05 mlm.
Aku:       Boleh tak luggage saya tukar masuk sini?
Cik AA;  Boleh puan. Puan naik yang ni ya? Untuk berapa orang?
Aku:      Ok. Saya amik flight ni utk 2 orang.

Alhamdulillah. Dapat tukar. Bila boarding 10.05mlm belum bergerak. Kapal bergerak 10.35mlm sebab memenuhkan mereka yg delay sama dengan aku tadi. Hujan mula turun. Tapi aku dah berpeluh sebab dalam hati... alahai... babai Turki. Babai K.Faridah. Babai Mekna. Aku tak dapat ikut hampa huwaaaaa.

Tiba KLIA2 11.30mlm. Tunggu luggage, beli tiket tren ke KLIA. Semuanya tergesa2. Tren 12.18 baru bergerak!!! Peluh aku bertambah2 merecik. Kompem dah babai Turki. Aku hanya bermimpi.

Pinjam foto dari fb Al-Ilmi
Peserta seramai 43 orang semua dah ada. Depa dah siap bergambar kumpulan lagi. Tapi aku bersyukur. Alhamdulillah. Pengurusan Al-Ilmi sangat prihatin. Landing saja KLIA2 aku asik dapat panggilan dari staf dia ja. Puan kat mana? Puan kat mana? (nasib baik dia tak tanya puan pi mana, puan pi mana hahaha). Hinggalah kami dah turun tren di KLIA 1 panggilan masih diterima. Sampai saja di kaunter, cek in 2 beg, kaunter pun tutup! Terima kasih petugas2 di kaunter dan Al-Ilmi kerana menunggu kami.

ISTANBULLLL, HAMPA TUNGGU KAMI MAI NA!


Dan sesungguhnya Allah telah menolong kamu mencapai kemenangan dalam peperangan Badar, sedang kamu berkeadaan lemah (kerana kamu sedikit bilangannya dan kekurangan alat perang). Oleh itu bertaqwalah kamu kepada Allah, supaya kamu bersyukur (akan kemenangan itu). (A-li'Imraan 3:123



Cerah dah. Subuh atas kapal tadi. Akhirnya, 7 jam yang memenatkan, melenguhkan dan mendebarkan akan berakhir sebentar di Abu Dhabi. 3 jam pun jadilah untuk regangkan otot2 dan jalan2 ambil udara luar.



Eh! Itu bukankah stadium Ferrari? Dapat lihat dari udara pun jadilah. Nak masuk memang berangan aja la. Oooo, Ferrari World rupanya, "the world's largest indoor theme park and home to world's fastest rollercoaster." Memang pasti aku tak masuk!



Akhirnya, 7 jam perjalanan tiba ke Abu Dhabi. Hilang sudah kengerian kisah flight AA delay semalam (aku dah konpius malam ke siang sebab dah di dunia lain ni). Sempat berfoto dengan Sarina sebab nak tayang kat geng sekolah kami.


Bukti aku tiba di Abu Dhabi bersama En.Suami. En.Suami masih dengan baju kerja. Aku sempat balik sekejap tukar baju selepas hantar Emad ke rumah adik. Now, keterujaan untuk melihat negara orang pulak. Dari siang ke malam ke siang semula. Dah tak tahu nak beza masa.


Dah nak bergerak pulak. Dah cukup 3 jam, Sambung terbang lagi 4 jam ke Istanbul. Rasa macam dah letih seharian dalam perjalanan. Macamana la orang yang kerjanya asyik travel sana sini? Tak letih ka depa? Atau memang dah immune kut? Aku ni dok pikir bila la nak sampai Istanbul, nak masuk hotel rehat sekejap. Ada masa ke nak rehat? Kita tengok apa jadi nanti bila tiba.

No comments:

Post a Comment