Monday, May 15, 2017

Rumah P.Ramlee

Dan (ingatlah wahai Muhammad), ketika engkau keluar pada pagi hari dari rumah ahlimu (di Madinah), dengan tujuan menempatkan orang-orang yang beriman pada tempat masing-masing untuk berperang (di medan perang Uhud). Dan (ingatlah), Allah Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui. (A-li'Imraan 3:121


Sudah lama aku teringin nak singgah rumah yang satu ini. Apa yang menarik tentang rumah kelahiran P.Ramlee ini. Comel saja rumahnya.  Hanya ada ruang tamu, sebuah bilik dan dapur.
 

Boleh baca ker? Waktu lawatan. Yang atas tu kecik sangat kalau nak baca pun. Masuk percuma. Masa kami sampai ni pun ada 2 buah bas budak2 sekolah buat lawatan di sini. Penuh dalam rumah.
 

Ruang dapur yang pada aku sudah memadai luasnya. Teringat kecik2 dulu bila balik kampung tok sebelah abah, lebih kurang ginilah dapurnya.
 

Berhadapan dengan rumah tersebut ada galeri. Masuk situ memang ghalit sikit sebab nak membaca dari satu cerita ke satu cerita. Kisah perkahwinannya dari mula hinggalah ke kisah kemenangannya di persta Filem Asia.


Kisah2 sebahagian filem lakonannya juga ada di sudut bertentangan. Masuk ke galeri ini paling kurang sejam juga diperlukan jika betul2 hendak mengetahui sejarah tokoh ternama industri filem negara, Tan Sri P.Ramlee.

No comments:

Post a Comment