Tuesday, May 30, 2017

Melewati Bumi Bursa - 28/4/2017

(Kemenangan Badar itu) kerana Allah hendak membinasakan satu golongan dari orang-orang kafir atau menghina mereka (dengan kekalahan), supaya mereka kembali dengan hampa kecewa. (A-li'Imraan 3:127


Walaupun semalam kami tiba di Hotel Celik Palas jam 8 lebih, pagi ni 7.30am dah kena bergerak menuju destinasi seterusnya. Makanya, bersarapanlah selepas jam 6.30am selepas beg2 sudah diletakkan berhampiran bas. Hanya ini sarapan aku pagi ni. Alhamdulillah. Yang lain tidak menyelerakan dan menarik minat aku sebab banyak sangat sayuran/salad/ulam. Kulihat hijauuuu saja di sana sini. 

Sementara menunggu bas hendak bergerak, sempat juga meninjau2 laman hotel. Mengikut kata kawan aku, bunga yang atas tu namanya pansy. Dan yang kiri bawah viola. Dua2 jenis bunga ini dari famili yang sama. Yang besar tapak tangan tu kalau tak kenal tak tahulah. Harum sangat. Bunga2 ni semua mengingatkan aku pada Tucson, Arizona yang mudah didapati bila musimnya tiba terutama di kawasan kampus. Huhuhu.. terkenang semasa lalu, hatiku menjadi rindu.


Al Ilmi! Jom! Jom! Jerit si Omer dengan slang Turki. Apa lagi, jom kita. kalau lambat nanti, lari daripada jadual. Pi mana pulak drebar ni? Dok masukkan beg dalam bas lagi kut. Bas dia (dia punya ke syarikat punya ke?) memang bersih sangat. Tengoklah lantainya, parket kayu tu. Dan Omer pun sudah ingatkan supaya menjaga kebersihan bas. Nanti driver marah kalau kotor atau sampah2 tidak dibuang. 


Destinasi pertama hanya 6-10 minit dari hotel. Alhamdulillah dekat, kurang sikit sakit buntut lama2 duduk dalam bas hahaha. Ulu Cami (Cami - jamek = masjid). Kalau tengok binaannya, daripada bongkah2 batu yang besar. Mengikut kata Omer (aku ingat dan faham sikit2 saja) dan hasil carian di internet, masjid ini juga yang dikenali sebagai Grand Mosque merupakan masjid terbesar di Bursa. Dibina antara 1396-1399 atas perintah Sultan Bayezid 1 pada zaman pemerintahan kerajaan Ottoman. Masjid ini mempunya 20 kubah dan 2 menara.


Wahhh! Lihat siapa di sana sedang berwuduk itu? Jom pi dekat sikit kita zoom. Hihihi.. zoom gambar paip air je pun. Dan terompah2 berukir yang disediakan di situ. Nak zoom orangnya buat apa? Dah tahu dah itu Hj.Mad dan En.Suami.

Engkau tidak berhak sedikitpun (wahai Muhammad) dalam urusan (orang-orang yang ingkar) itu, (kerana urusan mereka tertentu bagi Allah), sama ada dia menerima taubat mereka ataupun Ia menyeksa mereka; kerana sesungguhnya mereka itu orang-orang yang zalim. (A-li'Imraan 3:128)
 

Masa yang diberi sudah mencukupi untuk kami solat tahiyatul masjid dan solat dhuha di sini. Selesai solat, masih punya masa untuk mengambil gambar interior masjid. Dalam masjid ni dah tak perlu aircond sebab terasa sejuk semulajadi. Salah satu sebabnya aku pasti binaan daripada bongkah2 batu besar tadi menyumbang kepada rasa nyaman dan dingin di dalam masjid.

 

Di tengah2 ruang masjid terdapat satu pancutan air di mana para jemaah boleh berwuduk di situ. Kubah di atasnya pula jelas menampakkan langit. Katanya bila hujan, air hujan akan menitik terus masuk ke kolah pancutan air ini. Tertanya2 pulak aku, tak tempias ke lantai sekitar ke kalau air hujan masuk? Yang nyata, berada di dalam masjid ini tidak memerlukan kipas atau aircond  langsung.
 
 

Selesai lawatan di Ulu Cami, kami bergerak ke Yesil Cami, kira2 10 minit perjalanan. Di luar pintu masuk terpahat Yesil Cami, 15 Yuzyil (yuzyil = abad). Masjid ini diperintahkan dibina oleh Sultan Mehmed 1 Celebi. Ia disipakan pada Disember 1419 ataupun Januari 1420. Pernah melalui proses ubahsuai akibat gempa bumi 1855.

 

Tengoklah Omer yg begitu bersemangat menerangkan kepentingan masjid ini buat masyarakat Bursa. Seperti Ulu Cami, Yesil Cami juga dibina daripada bongkah2 batu besar, bezanya di sini bongkah tersebut adalah marmar.


Bongkah2 marmar tadi menyejukkan ruang dalam masjid yang juga dikenali sebagai The Green Mosque. Bukan sebab masjid berwarna hijau, tapi disebabkan mosaic/tiles di dalamnya yang berwarna biru kehijauan. Alhamdulillah, sekali lagi kami diberi masa untuk solat sunat di sini.

Dan bagi Allah jualah segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Ia mengampunkan sesiapa yang dikehendakiNya, dan dia menyeksa sesiapa yang dikehendakiNya. Dan (ingatlah), Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. (A-li'Imraan 3:129)


Ini di luar sebelah kiri masjid. Sambil2 telinga cuba mendengar penerangan Omer, mata melilau juga melihat sekitar. tengok jangan tak tengok. Mungkin ini kali pertama dan terakhir ke sini.


Alamak, sejuk angin luar ni. WC mana? WC mana? Tempat wajib ni kalau berhenti di mana2. Nun di hujung pondok tu ada tangga ke WC. Satu Lira sudah pasti. Tapi lepas kita tamat lawatan di sini baru kita pi WC. Sebelum itu mari ziarah kawasan Green Mouseloum. Jaga2, ada penunggu berbulu hitam merayau2 :)


Kawasan makam ini terletak di belakang masjid arah ke selatan. Di dalamnya dibina monumen makam Sultan Mehmed 1 dan kaum keluarganya. Kebanyakkannya bertatahkan marmar biru kehijauan.


Akhir sekali, lawatan di Bursa diakhiri dengan membeli dan belah di kawasan Silk Bazaar. Bursa memang terkenal dengan barangan sutera dan masih terkenal sebagai pusat barangan tekstil utama di Turki. Masuk tengok2 pastu keluar masuk kedai sebelah, hahaha. Tuan kedai pulak boleh cakap Melayu sikit2. Mudah cerita. Dan harga pun lebih murah :)


Makanya, lawatan kami di Bursa berakhir dengan 2 helai shawl, magnet dan sedikit souviner untuk kawan2 di opis. Tidak sampai 100 lira. Kemudian misi mencari bas untuk beberapa minit. Turun bas dekat sini nak balik bas tunggu di bawah sana. Berjalan menyusuri lorong melihat rumah2 yang ada. Al Ilmi! Jom! Jom!

(Sila Google jika mahu maklumat lanjut mengenai Ulu Cami, Yesil Cami dan Silk Bazar)

No comments:

Post a Comment