Friday, September 13, 2019

Siem Reap Hari Ke2 - 18/8/2018

Semalam tidur lena sebab penat plus hujan renyai, walaupun dekat belakang penginapan bising dengan muzik dari pub-pub berdekatan.

Bukan kata dekat, memang dekat sangat-sangat. Selak tirai je nampak dah. Kontena tu depa buat sign board. Penginapan kami ni dah macam sempadan antara hiburan dan perkampungan Islam. Memang banyak pub di kawasan sini.

Lepas breakfast dengan roti yang kami bawa, pagi ni destinasi pertama ialah Artisan Angkor. Di sini pelawat bole tengok dengan dekat bagaimana hasil kerjatangan dibuat secara manual.

Ini bahagian pembuatan patung-patung hiasan. Mostly patung Budha. Bermula daripada bahan mentah dipotong diukir dan dijual. Masing-masing sudah ada tugas sendiri.

Ini pula bahagian batuan yang dijadikan hiasan seperti lukisan. Nampak macam guna cat. Tapi sebenarnya ia adalah susunan batu2 berwarna hingga menjadi lukisan yang cantik ini.

Seterusnya, dalam perjalanan ke War Museum, kami singgah di The Killing Field. Di sini ada poster-poster dan papan tanda menerangkan tentang kekejaman zaman Khmer Rouge.

Ada juga tengkorak yang dipamerkan dalam almari kaca tapi tidak sebanyak seperti di Pnom Penh (nanti kita pi sini ya). Bawah tu ada gambar si Pol Pot yang jahat tu.

Dalam 10 minit di Killing Field, terus ke War Muzium. Alahai! Ini je tanda yang ada menunjukkan ada War Museum kat sini. Terlindung pulak tu, hampir2 tak nampak.

War Museum ni sebenarnya muzium kenderaan perang yang digunakan masa zaman perang Cambodia dulu. Kereta kebal, helikopter, machine gun dan sebagainya yang berkarat teruk dipamerkan di belakang pintu masuk. Open muzium la ni. Tidak banyak untuk dilihat sebab kawasannya kecil dan bahan-bahan pamerannya tidak berubah.

Bole baca sendiri tentang sejarah peralatan ini.

Persinggahan seterusnya, Chanteur D'Angkor Workshop, scents and flavors of Cambodia. Tiada dalam itenari tapi bole saja singgah.

Ini bahagian membuat kraftangan daripada pokok palma di atas. Daripada pelepah hingga ke daun semuanya ada fungsi. Macam daun mengkuang bila dah dikeringkan.

Di sini pula, daripada tanah liat dijadikan benda kecil-kecil tu yang kemudiannya diletak wangian. Potpuri.

Ini pula bahagian wangian semulajadi yang diproses untuk dijual atau dijadikan potpuri dan sebagainya termasuk lilin. Tak beli pun sebab nak berjimat hahaha. Beli pun mesti tak guna.

Pasar ala-ala pasar tani kita. SInggah nak tukar duit di sini. Ada la kat tepi tu satu money changer yang tak nampak dari jalan utama.

Gambar kiri tu serangga goreng bercili hahaha. Cengkerik ke apa ntah aku pun dah tak tau sebab tak jelas dah rupanya. belalang, keridik, cengkerik dan ntah apa lagi depa juai yg dah siap digoreng.

Lepas lunch, kami ke Cambodia Cultural Village. kalau tengok peta kawasan bole tahan juga luasnya. Jom kita mula jelajah.
Yang ini cantik. Ada tasik, ada rumah/pondok untuk rehat. Bole lalu atas laluan yang disediakan. rasanya kat Malaysia pun ada camni tapi tak ingat di mana.

Rumah hantu.. tak le hantu sangat pun. Masuk pun sat sangat dah keluar pastu cari jalan tak jumpa pula hahaha. Kalau timing bagus ada macam2 show bole tengok. Kami nonton taridra.. dok selit celah2 penonton lain bole la nampak. Lepas tu depa bertiga dah tak mau tengok apa dah. Pakat teringat nak shopping je. Pi lagi tempat semalam. Hmmm.. letih aku.

Lepas habis merayau-rayau, kami balik ke kampung si Norul. Hotel dah check out. Jadi menumpang kejap di rumah dia sementara menunggu malam. Sempat la merayau keliling perkampungan tengok rumah orang kat situ. Tengok budak2 manjat pokok, main tengteng.

Malam tu diner simple saja di sini. Alhamdulillah. Kami dijamu nasi, sambal, kerang rebus dan telur dadar. Simple tapi sedap. gambar atas tu family Norul sambut besday siapa aku lupa. Kami makan, mandi solat semua di sini. Alhamdulillah ditemukan dengan keluarga yang baik2 ini. Moga mereka terus dimurahkan rezeki dan dirahmati serta dalam peliharaan Allah swt.

Gambar drpd internet
Malamnya, lebih kurang jam 11, kami dihantar ke stesen bas untuk naik Ibis Bus menuju ke Pnom Penh. Bas malam yang ada tempat tidur.katik atas bawah 2-1. Ada tandas juga. Bas bergerak dalam 60km/hr saja. Jadi dapat la lena dengan nyenyak juga. Terjaga sekali saja kut. Esoknya bila bangun dah subuh di Pnom Penh :).