Tuesday, August 19, 2014

Lawatan JSKM ke CAP

A088
Dan makanlah dari rezeki yang telah diberikan Allah kepada kamu, iaitu yang halal lagi baik, dan bertaqwalah kepada Allah yang kepadaNya sahaja kamu beriman. (Al-Maaidah 5:88

Buat pertama kalinya jabatan aku mengadakan lawatan yang boleh dikatakan akademik  la juga.. ke Persatuan Pengguna Pulau Pinang, CAP.

 
 
 Ketibaan kami disambut Pn.Saleha, salah seorang staf di situ. Bangunan CAP merupakan bangunan zaman British yang ada sejarahnya sendiri.  AKu tak tanya lanjut.. tapi boleh nampak di dalamnya tida ubahsuai.. kekalkan seperti sedia ada.


Sampai ja sana, terus masuk bilik yang disediakan kerusi rotan ni... terasa klasik kejap.. Di situ, Mr.Lim terangkan apa yag akan kami lalui selepas ni.


Sesi 1: Taklimat oleh Mr.Lim mengenai bahaya kosmetik2 di pasaran...hmm... sapa yg rajin bersolek tu.. bolehlah pikirkan...



Diikuti kandungan gula berlebihan dalam makanan.. ho ho ho.. ini yang masalahnya. milo? vico? sos cili? Nak kena tamanam pokok koko la pasni.. pastu semai cili n prodes buat sos sendiri... Air gas memang dah lama tahu dan aku pun memang tak suka minum.. yang paling best MAGGI MEE. Dah tahu bahaya.. 136 bahan berbahaya ada dalam tu... pada peminat tegar maggi.. sila ambil perhatian.


Sesi 2: Kami dibawa ke kebuh organik dan tanaman herba. yang suka bercuck tanam memang teruja bila sampai di sini. K.Sha, Koni, K.Hanim, K.Sarina.. bersemangat membeli belah di sini,,


Termasuklah cara2 menyediakan baja organik sendiri di rumah. Yang ini menggunakan kaedah pembiakan cacing. Juga diterangkan cara membuat penghalau serangga sendiri. Iaitu.. campurkan telur (dgn kulit2nya sebiji gitu saja) dalam air lemon dan dibubuh gula merah. Biarkan 2-3 minggu hingga telur tu larut. Taraaa.. dah boleh sembur pada tanaman.


Ini perbincangan pihak2 bertanggungjawab memantau perjalanan lawatan... hahaha.. depa ada cerita sendiri kat situ..

 

Aku siap tanya.. buat apa tanam lalang ni? At least.. aku tanya.. ada yg kata rumput.. ada yg kata padi.. hohoho.. semua salah wei.. ni pokok ragi.. bunganya digunakan utk buat ragi.. ragi yg orang guna masa buat roti tu..


Selesai di kebun.. Masuk dalam balik utk Sesi 3. penerangan ringkas tantang pencemaran dan kesannya. Diikuti taklimat dari naib Presiden CAP dan akhir sekali Presiden CAP.


Akhirrrr sekali. Penyampaian cenderahati pada Presiden, SM Mohamed Idris. Ikut kata Farah usianya hampir sama ngan Tun Mahathir. Selesai majlis ni.. beramailah shopping buku2 yg ada kat belakang tu. Pastikan beli dan baca ya.. jgn beli buat pameran di rumah pulak..

Thursday, August 14, 2014

Hari Anugerah 2014

A001
Wahai sekalian manusia! Bertaqwalah kepada Tuhan kamu yang telah menjadikan kamu (bermula) dari diri yang satu (Adam), dan yang menjadikan daripada (Adam) itu pasangannya (isterinya - Hawa), dan juga yang membiakkan dari keduanya - zuriat keturunan - lelaki dan perempuan yang ramai. Dan bertaqwalah kepada Allah yang kamu selalu meminta dengan menyebut-yebut namaNya, serta peliharalah hubungan (silaturrahim) kaum kerabat; kerana sesungguhnya Allah sentiasa memerhati (mengawas) kamu. (An-Nisaa' 4:1)


Tahun lepas Yah no3. Majlis bulan 5. Masa aku pi haji Yah tukag sekolah sat ke Sg.Petani. Hujung tahun exam dapat no 1. Sekolah tu buat penyampai hujung tahun.. Yah dapat lagi. So tahun 2013 Yah dapat 2 kaliiii. Tahun ni Yah ambil semula takhta no 1.


Budak kecik ni sibuk tanya. Yah buat apa mai sekolah? Yah nak amik apa? Orang tu buat apa? Amik hadiah nak buat apa? mak aiiii


Penyampaiannya nuuun di kantin bawah bangunan. Ni dewan terbuka utk budak2. Depa ni kena mai 7.30am.. aku antag Yah 8.45am dgn harapan tak payah tunggu lama2. Aleh2 giliran tahun 5 patutnya kul 10 dah jadi kul 11. Puncanya? Paham2 je lah bila ada orang berucap melebihi masa. Pada aku ia satu sikap yg perlu dielakkan sebab sudah mencuri masa orang dan masa majlis.. Letih mau tunggu.


Bersama Aina di tempat kedua. Biasanya si Adam.. memang Adam no2 pun.. share dgn Aina.


Giliran tahun 5. Lepas dapat terus cabut sebab nak ke rumah cikgu, rumah kawan dan Alor Setar antar kakak. Tahun depan kita mai jam 9 lebih la Yah... and make sure Yah is no.1 not Adam.. heheh 

Thursday, August 7, 2014

Aidilfitri 2014

A009
Allah menjanjikan kepada orang-orang yang beriman dan beramal soleh, mereka akan beroleh keampunan dan pahala yang besar. (Al-Maaidah 5:9)

Giliran raya tahun ni semua berkumpul di Sg.Petani... memang riuh rendah la...

 

Hari akhir berbuka posa ramai2... masing2 tak sabag2 tunggu azan... baik yg posa apatah lagi yg tak posa...


Cucu lelaki yg besag dia dok jauh sikit sebab cucu2 lelaki kecik2 lagi.. masing2 tengok je pinggan..

 

Abis ja berbuka dan solat.. ni aktiviti wajib.. diketuai oleh yg baju hitam tu... supplier lagi tu... berbaris la anak2 buah ngan bapak2nya sekali nak amik bunga api..


Mercun boih boih ka apa ka tak tau la... nak kena pantau gak ni.. bukan boleh harap sgt..





Pagi raya berderet la kat parking ni.. tak cukup satu sebab dia kena gheja pagi2 raya. Tahun ni turn dia gheja.. tghari baru balik..



 Ni cucu2 yg tak cukup umog lagi ni... yg lain semua dah besag.. asyraf.. aulia.. solha.. lili.. akashah dan emad.


Susah betoi nak amik gambag dia. Sampin pun pinjam akasyah punya sebab emad nak sampin besag..


Beria2 je 3 teruna ni nak ke surau... yg kecik tu pun sakan juga hari ni... orang dah abih makan wei.. balik la.. makan kat umah pulak..


Anak dara ramaiiii.. hampa buat la pulak.. aku dah letih ni...


Masa utk menggoreng... kalau dah ada begedil tu maknanya soto la kali ni.. kenyang sepanjang hari sebab ada rumah jamu sate n laksa. Ada rumah nasi dagang. Ada rumah meehon sup..


Tak cukup lagi ni... cucu tok Minah ngan ngan tok Mezon bercampog... tok Minah 17 tok mezon13.. ni mana cukup ni... Monopolinya anak2 dara la..


Malamnya... letihhhh.. aku pun dah nyut2 kepala ni... panas sebab sepanjang hari bertudung.. Sabar je lah. Esoknya raya kedua dah berkurang.. Sorang balik Bukit raya pendang.. next cabut balik Kodiang.. pastu sorang lagi Semanggol.. n Kami pun balik Lunas.


Selalu lepak kat SP or ulang alik dari rumah selama seminggu cuti raya. This time my laki ajak balik BP la pulak.. so b4 maghrib tu kami pun bertolak balik.. henti solat.. tidor lagi.. sampai la BP masa azan subuh Raya ke3.

Balik semula Jumaat pagi.. Sampai dah petang. Sabtu lak hantag budak2 balik asrama.. bila nak beraya? Dah ke AS tu terus la ke umah sedara2 yg sempat... next week susun kat SP pulak la mana yg tak jumpa lagi.. Open house sendiri? Tak de nye.. nak mai bagitau then aku bole masak special...


Tuesday, July 22, 2014

JJMK Sik/Baling sekali lagi

A048
Dan Kami turunkan kepadamu (wahai Muhammad) Kitab (Al-Quran) dengan membawa kebenaran, untuk mengesahkan benarnya Kitab-kitab Suci yang telah diturunkan sebelumnya dan untuk memelihara serta mengawasinya. Maka jalankanlah hukum di antara mereka (Ahli Kitab) itu dengan apa yang telah diturunkan oleh Allah (kepadamu), dan janganlah engkau mengikut kehendak hawa nafsu mereka (dengan menyeleweng) dari apa yang telah datang kepadamu dari kebenaran. Bagi tiap-tiap umat yang ada di antara kamu, Kami jadikan (tetapkan) suatu Syariat dan jalan agama (yang wajib diikuti oleh masing-masing). Dan kalau Allah menghendaki nescaya Ia menjadikan kamu satu umat (yang bersatu dalam agama yang satu), tetapi Ia hendak menguji kamu (dalam menjalankan) apa yang telah disampaikan kepada kamu. Oleh itu berlumba-lumbalah kamu membuat kebaikan (beriman dan beramal soleh). Kepada Allah jualah tempat kembali kamu semuanya, maka Ia akan memberitahu kamu apa yang kamu berselisihan padanya. (Al-Maaidah 5:48)

Ini JJMK kami kali ke-4. Tak dapat nak ikut selalu macam kawan aku yg sorang tu dek kekangan masa dan kekosongan waktu En.Suami.. Dan selalunya masa Ramadahn anak2 balik dari asrama. Bila ikut JJMK kelam kabut kami nak antag depa balik Alog Setag.. Tapi minggu ni.. aku tak kasi balik.. takut nanti kalut lagi.


Lokasi berkumpul kali ni di Masjid Ketemba Kuala Pegang. Kami sampai ja keta dah penuh... Barang2 pun banyak yg dah disusun utk 35 keluarga yg telah dikenalpasti.


Budak2 PSS pun ikut juga utk JJMK ni. Depa ni banyak menyumbangkan tenaga.. Alhamdulillah.. pelapis masa akan datang. Aku tak nak story banyak2 bab family ni.. kang tangkap leleh la pulak posa2 ni.. Cerita kesusahan dan kecekalan rakyat.. kisah suka duka.. nak story boleh baca di Monier dan Berkongsi Cerita. Kisah benar bukan rekaan. Mereka pandai bercerita..


Lokasi pertama, Sg. Tembak, Parit Panjang. 5 keluarga pertama di sini. Bahkan mereka ini juga ternanti2kan pakaian2 utk dipilih sempena raya nanti... Betpa mereka amat menghargai...


Marshall2 in duty... Sanushi, Paklong, Adois.. err.. sapa lagi ya? There are amazing. Paling aku suka bila tengok bahasa isyarat masa nak parking.. nak bagitau keta kami rendah kena slow dia guna dua jari dia... err.. rasa macam nak belajag jadi marshal la pulak.. boleh ka?


Hentian ke-2. Asam Jawa , Baling. Hampir2 ada yg disengat tebuan di sini. ALhamdulillah ada yg perasan mahluk Allah yg satu itu berumah di pohon rambutan dan amat rendah sekali.


Lihatlah.. dapur bertiangkan susunan bata...Jika ditolak kayu topang tu aku pasti dapur ini menyembah bumi.. Tapi itulah hakikatnya.. mereka meneruskan kelangsunagn hidup dgn apa yg ada.


Kg. Bukit Hijau utk 5 keluarga lagi... Di sinilah kisah kakak di bawah pokok terjadi. Aku bersangka baik saja.. cerita dia hanya Allah maha mengetahui... Kalau dia bohong maka tertipulah aku olehnya... hahaha..


Deretan konvoi yg mengikuti JJMK kali ni.. Hampir 50 kenderaan.. perbagai jenis dan jenama.. Masing2 cuba mencari ganjaran di bulan mulia.


Seterusnya ke KG. Charok Kapas. Kena belajang2 turun gon (ala2 turun bukit) la kat sini.. delu kecik2 umah aku ada gon.. lama2 dah tambak gon pun hilang..


Anak2 ini pandai bermain alat muzik.. kalau musim cuti sekolah adalah pendapan mereka utk keluarga bila mendapat jemputan. 11 beradik semuanya.. yg tudung pink bawah tu baru 4 tahun. Tengok dia main pandai dia agak bila nak mula ketuk dan bila nak berhenti... Si Emad sampai dok melangut depan budak2 ni tak mau berganjak punya asyiknya.


Ada tepon di bawah pokok. Amat berguna utk mereka jika ada jemputan persembahan ke majlis2 tertentu.


Hmmm.. kali pertama tengok anak itik nih... burung puyuh pun ada dibela.


Selepas 4 lokasi, kami singgah solat dan rehat di masjid Al-Huda.. Awat macam penah lalau ja kat sini? Bila keluag dari kwsn masjid ke lokasi ke-5 baru aku perasan. La... jln ni ka rupanya.. dah banyak kali kami ke Lata Chelak melalui jalan ni..


Ini lokasi terakhir utk konvoi. Penerima di sini 12 keluarga. Rumah ni bertiangkan susunan batu bata saja. Aku tak ke sana sebab aku patah balik ke masjid tadi.. Ada hal belum selesai masa di masjid tadi. Aku perlu selesaikan kalau tak tak sedap hati nanti..

Dari sini peserta konvoi beransur pulang. Tinggal beberapa buah kenderaan saja yg ke lokasi optional.


Salah satunya keluarga 35 yg mana barang2nya ada dalam keta kami. Sampai sana orangnya tak dapat dihubungi. Tapi Alhamdulillah.. ada keluarga yg layak menerima di situ.. menjadi rezeki mereka hari tu...

Keluarga 33 dan 34 hanya Monier dan beberapa lagi meneruskannya. Kami balik dulu.. nak ke Sg.Petani pulak berbuka di sana... dok tengok orang maka abah kena tengok gak..Kalu tak nanti dia tepon tanya cucu dia yg paling kecik ni..Emad. Emad.Emad.

Alhamdulillah.. semuanya berjalan lancar. Terima kasih dan tahniah kepada semua yg terlibat.. Insyaallah.. kami akan ikut lagi bila berkesempatan...

Friday, July 18, 2014

Iftar di luar

A195
Dan belanjakanlah (apa yang ada pada kamu) kerana (menegakkan) agama Allah, dan janganlah kamu sengaja mencampakkan diri kamu ke dalam bahaya kebinasaan (dengan bersikap bakhil); dan baikilah (dengan sebaik-baiknya segala usaha dan) perbuatan kamu; kerana sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berusaha memperbaiki amalannya. (Al-Baqarah 2:195)

 Semalam ronda2 di Kiosk Bertam cari baju raya suami.. dlm dok cari tu dan la sambag kerepek2 yg ada utk bagi pada jiran cina sebelah umah n jiran India depan umah. Alang2 kat nak magrib, baik iftar di sini saja. Kami masuk la kedai Arab cuisine ni.. (lupa nama restoren). 

Masuk pintu belakang. Tengok meja semua bernama. Kami main terjah je.. Alhamdulillah ada meja kosong di tingkat atas.. tapi solat dulu baru food tiba.. tak apa lah..


Masa berbuka dapat kurma.. n air sampai dulu.. Air oren n tembikai utk abah yg jadi hak Emad. Pastu pi solat kat surau yg disediakan.


Dekatttt ngan meja kami kumpulan Hijjaz beriftar. Depa ada persembahan di Karnival Mahabbah bertam tu.. jeling2 je la.. amik gambag pun dari atas meja ja.. adjust hp sikit dapat la yg ni.



Ini utk order talam utk 2 orang.. sekor ayam tu...larat ke nak abis.. Yah makan ciput je,, kami la kena perabih...


Tapi yg paling sedap shawarma ni... yg sebelah kiri.. memang sedappp. Yg kanan ni apa nama ntah.. Kalau kat Makkah dulu dia guna kacang kuda ka kacang hijau ntah.. dedap.. yg ni apa ke nama ntah.. pahit2 sikit  tapi Alhamdulillah.. Kena abiskan juga la kami berdua sebab Yah n Emad dah tak makan.

Apa2 pun servis memang bagus. Suasana bagus.. kemudahan pun Alhamdulillah. but stil aku prefer chicken mandy di satu tpt yg aku makan dulu... memang sedap...