Monday, October 10, 2016

Kembara Bumi Tsunami - Banda Acheh 19/7/16

Sesungguhnya orang-orang yang hampir sekali kepada Nabi Ibrahim (dan berhak mewarisi agamanya) ialah orang-orang yang mengikutinya dan juga Nabi (Muhammad) ini serta orang-orang yang beriman (umatnya - umat Islam). Dan (ingatlah), Allah ialah Pelindung dan Penolong sekalian orang-orang yang beriman. (A-li'Imraan 3:68)



Alhamdulillah. Selepas 12 tahun akhirnya aku dapat menjejaki Banda Acheh, bumi serambi Mekah yang teruk dilanda tsunami 2004 yang lalu. Dari Penang, aku dengan En.Suami naik AA ke KLIA. Di sana nanti ada 3 orang pelajar yang menunggu untuk turut serta. Beg aku... cukup backpack hitam tu sebuah. 4H3M tu. Cukup ka beg sebiji tu? Cukup...untuk aku. Untuk orang lain mungkin tak cukup.


Budak2 bertiga ni, Affendi, Syahmi dan Iqbal mewakili FKK UiTMPP untuk masuk pertandingan rekacipta (entri lepas ni aku cerita nanti). En.Suami ni sebagai pegawai pengiring. Aku pulak PA pada En.Suami, kenalah ikut. Kan kan kan. Dan aku pasti kali pertama depa tengok aku sure dok kata "Pn.Aina ni mesti garang ni. Diam dari tadi." Hahaha.. hampa tunggulah nanti. Diam ada makna tau.


Banda Acheh dari udara. Banyak juga rumah. Tak dapat bayangkan 12 tahun dahulu kawasan ini sebenarnya padang jarak padang tekukur. Sekarang ia subur dengan tanaman menghijau. Subhanaallah. Bila Allah berfirman 'Kunfayakun", maka jadilah.


Dari KLIA jam 1.15pm, kami tiba di Banda Acheh jam 1.45pm waktu tempatan. Sultan Iskandar Muda International Airport memang kecil, macam Medan. Sat saja settle urusan untuk keluar. Masa menunggu untuk urusan imigresen aku perasan ada dua pelajar datang dengan sepasang suami isteri. Aku agak pasti mereka akan menyertai pertandingan yang sama. Memang betul tekaan aku.


Dari airport, kami ambil teksi ke penginapan dengan bayaran dalam Rupiah170++ (aku rasalah. Ingat2 lupa). Dari urusan tiket flight, booking penginapan sampai urusan transport semua aku yang uruskan. Dah nama pun PA, cuma tak bergaji saja. Penginapan di Wisma Penginapan PMI yang jauhnya dalam 16.2km dari airport (lebih kurang 30 min). Penginapan bajet murah sebab students dengan pensyarah pun dapat bajet rendah. Tapi pada aku ini dah memadai sebab kami guna untuk mandi dan tidur saja. Selebihnya memang kami kat luar hingga ke malam.


Lepas check-in, mandi kerbau sat dan solat, dalam jam 3pm kami keluar. Perut masing2 dah lapar sebab dari tadi tak makan. Aku minta wisma carikan driver, dapatla mamat ni. Lupa pulak nama dia ni. Untungnya dia ni sebab suka bercerita. Cakap pun dah macam kita sebab dah biasa tinggal beberapa tahun Malaysia dulu. Jadi bahasa bukan masalah. Cuma, agak mahal charge yang dikenakan untuk kami (tapi berbaloi la dengan kereta yang selesa tu hahaha). Yang aku geram.. dia boleh panggil aku makcik dan rasanya dia ingat jejaka2 bersama aku tu anak2 aku kut. Haish... kau pun tua daripada aku. Sabo je lah. Nasib baik kami perlukan driver. Umur dia 45 tahun.. anak2 dia 20, 12 dan 4 tahun. Memang dia jarakkan begitu jauh. Dia dok tanya peluang pengajian kat sini untuk anak sulung dia. Manalah aku tahu sangat.


Dia bawa kami makan dekat sini. Katanya, kalau bulan Ramadhan memang semua kedai makan diarahkan tutup. Kecuali beberapa kedai seperti ini yang menyediakan makanan western untuk para pelancong asing. Mereka dibenarkan beroperasi tetapi pelanggan mestilah pelancong2 asing yang bukan beragama Islam. Begitulah lebih kurangnya.


Ini bahagian bawah. Budak2 bertiga tu makan kat atas. Sure mamat driver tadi terkejut tengok kami berdua. Hahaha.. jangan tak tahu inilah En.Suami aku merangkap peneman dan bodyguard aku. Makanan kat sini Alhamdulillah, sedap juga. Gambarnya minta maaflah ya sebab aku selalau teringat nak ambil gambar selepas pinggan dah licin.


Selesai makan, kami balik ke destinasi pertama yang sepatutnya kami pi tadi. Jalan-jalan di kawasan ini memang seperti jalan kampung. Tak bising dan tak sesak. Kenderaan pun tak laju, sederhana saja. Jangan bandingkan dengan Jakarta yang asyik traffic jam saja dan Medan yang bingit dengan hon sepanjang perjalanan. Hari pertama ni kena cuba ziarah beberapa lokasi tumpuan sebab esok lusa waktu terhad.


Lokasi tumpuan pertama ialah PLTD Apung 1. Masa kami sampai sini ada 15 minit saja lagi sebelum waktu tutup jam 5.15pm. Sempat ke 15 minit? Memang sempat.


Kapal pengangkut seberat 2600 Tan yang dihanyutkan tsunami sejauh 5km. Terdampar di sini dan akan terus kekal di tapak ini sebagai satu sejarah dan bukti kuasa Allah yang Maha Berkuasa. Senarai nama warga daerah sini yang terkorban turut terpahat di sini.


PLTD Apung 1 dalam sejarah. Masa mula-mula aku tengok pun Masyaallah. Begini besar kapal ini besar lagi kuasa Yang Esa. Tidak ada yang mampu mengatasinya. Kapal sebegini besar, hanya seorang manusia yang terselamat di atasnya. Subhanallah.


Setelah bertahun, tapaknya sudah tertanam di bumi mungkin dalam satu meter. Jujur aku bagitau, mula2 masuk tapak lawatan ni benda yang besar camni aku tak nampak. Hahahaha.. sebabnya nampak macam bangunan lama, tidak seperti kapal.

Segolongan dari Ahli Kitab suka dan berangan-angan kiranya mereka dapat menyesatkan kamu; padahal mereka tidak akan menyesatkan melainkan dirinya sendiri, dan mereka pula tidak menyedari (akibat yang buruk itu). (A-li'Imraan 3:69)

 

Dari atas PLTD, boleh dilihat kesan tsunami 2004. Puing2 rumah tu memang akibat tenggelamnya entah berapa meter melepasi bumbung. Masjid berhampiran musnah dan perlu pembaikan.


Masjid Subulussalam namanya. Kotak derma diletakkan di pintu masuk tapak lawatan PLTD. Kerajaan tidak memperuntukkan kewangan untuk pembaikan masjid. Hanya mengharapkan daripada kutipan derma pelancong2 yang datang serta warga mereka untuk menampung kos pembaikan. 15 minit di PLTD hingga pintu ditutup sudah memadai. Kita ke lokasi seterusnya.

 

Bagus juga driver kami. Mulutnya rancak bercerita. Lokasi seterusnya dia yang tentukan. Katanya kita cuba dan harap-harap sempat. Dari lokasi pertama lebih kurang 30 minit perjalanan. Jalan ke sana aku rasa agak jauh juga. Melalui pesisiran pantai dan perkampungan nelayan. Jalan ini merentas ditengah2 di kiri laut di kanan sudah seperti tasik.


Kawasan ini dinamakan Perkampungan Kedah. Kalau dicari peta Banda Acheh pasti ada ternampak lokasi bertanda Kedah. Kata driver, dulu ramai orang2 dari Kedah di sini. Sebab itu juga bahasa mereka hampir sama dengan Malaysia. Tidak seperti di Jakarta atau Medan yang memang Bahasa Indonesia.


Gampong Lampulo, lokasi di mana terletaknya bot di atas rumah. Juga sudah dijadikan tapak tumpuan pelancong. Tidak ada bayaran untuk ke sini. Tetamu bole datang saja bila2 masa tetapi untuk yang mahu menderma ada disediakan tabung berhampiran.


Kalau tadi, di atas PLTD Apung 1 hanya seorang sahaja yang terselamat. Kali ini, bot yang berganda2 kecilnya dari PLTD menyelamatkan 59 nyawa. Subhanallah. Besar kecil bukan ukurannya. Jika itu janji Allah maka tetap akan berlaku mengikut kehendakNya.


Terpahatnya kisah bot yang menyelamatkan 59 nyawa ketika kejadian tsunami 12 tahun yang lalu. Bila menaiki pelantar untuk melihat bot dari atas, sebahagiannay telah rosak dan pecah-pecah. Mungkin akibat tsunami itu sendiri dan mungkin juga proses pereputan masa.


Di dalam rumah di bawah bot, terdapat senarai nama2 warga daerah Lampulo yang terkorban ditampal pada dinding yang rosak. Aku rasa pada setiap lokasi kejadian tentu ada nama-nama yang terkorbam disenaraikan mengikut kawasan. Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas roh-roh mereka. Dalam 30 minit di lokasi tersebut, kami bergerak menuju destinasi ke-3 yang ditentukan oleh Abg. Bob, driver kami (hahaha.. at last aku rasa inilah namanya yang kami panggil sepanjang menggunakan perkhidmatan beliau).


Makam ulama terkenal Sheikh Abdurrauf atau lebih terkenal dengan Sheikh Kuala. Lahir Tahun 1001H (1591M) wafat pada hari Isnin 23 Syawal 1106H (1696M) dalam usia 105 tahun, dikebumikan pada tempat yang diamanahkannya digampong Menasah dayah Kuala Aceh, sekarang Desa dayah Raya. Almarhum merupakan kadhi sepanjang 59 tahun Acheh di bawah pemerintahan 4 orang ratu!  Dari lokasi kedua tadi tidak lah jauh. Makamnya yang berada di dalam pagar besi berkain putih dalam gambar bawah sebelah kanan. Gambar ini pun diambil dari luar pagar yang sudah berkunci. Kami lewat beberapa minit. Andainya awal, boleh masuk hingga ke kawasan makam di dalam. Satu hal yang menarik perhatian aku bila Abg.Bob bercerita. Di daerah Dayah Raya ini banyak menasah didirikan. MENASAH? Macam biasa ku dengar nama ini. Yaaa... kecil2 dulu kat kampung aku tak panggil surau. Kami panggil MENAKSAH. Rumpun yang sama memabawa nama yang sama.. Masyallah. Di sini aku jumpa nama yang sudah lama tidak disebut kerana sudah dibiasakan dengan sebutan SURAU.


Di dalam bangunan putih inilah terletaknya makam tadi. Diluarnya itu kelihatan telaga yang airnya boleh digunakan untuk disapu pada muka sebagai ubat (kata penjaga di situ). Penjaga makan terdiri daripada keturunan Sheikh Kuala dan mereka menetap sekitar kawasan makam. Rumah kayu hijau itu adalah surau sebenarnya tetapi sudah tidak digunakan kerana lantainya yang rosak. Sudah ada surau baru daripada batu dibina di belakang bangunan. 


Di luar bangunan makam, disebelah kiri gambar atas tadi terdapat makam2 lain yang terdiri daripada kaum keluarga Sheikh Kuala. Dan yang berbalut kain putih ini makam isterinya. Nisan2 dan batu makam patah dan rosak akibat tsunami dahulu. Di sekitar belakang makam terdapat kuburan2 bernisan yang berselerak. Betul-betul di hadapan kawasan makam, padang luas yang dipagari tembok pemisah dari laut. Ya.. laut disebalik tembok itu memusnahkan kawasan ini kecuali makan ulama tersebut.
 

Wahai Ahli Kitab! Mengapa kamu kufurkan (ingkarkan) ayat-ayat keterangan Allah padahal kamu menyaksikan kebenaranNya? (A-li'Imraan 3:70)


 

Selesai ziarah makam, kami pulang ke kota untuk solat jamak magrib dan isyak di masjid yang sangat terkenal di Banda Acheh. Masjid Raya Baiturrahman.



Tandasnya agak jauh dan terasing daripada pintu masuk. Untuk kaum wanita, di sini juga tempat untuk berwuduk. Huhuhu.. kalau yang tidak tahan wuduknya, pasti dalam perjalanan nak masuk masjid kena patah balik ke sini.


Gambar atas ialah suasana sekarang. Tiada yang menarik di hadapannya kerana dalam proses penambahbaikan. Kolam di hadapan sudah tiada. Akibat tsunami, sekitarnya seperti padang jarak. Gambar bawah ialah masjid dalam perancangan baru. Payung besar seperti di Masjid Nabawi akan dibina di sini Insyaallah.



Pemandangan di dalam masjid. Tiangnya memang banyak. Cantik dan nyaman bila bersolat di dalamnya. Syukur kerana kembara ini aku berpeluang solat di dalam masjid bersejarah ini.




Beberapa buah candeliar yang bergantungan juga menarik perhatian aku. Aku juga ambil peluang pusing ke bahagian luar sebelah masjid (sorang2 dengan hati berdebar2 juga tapi tawakkal agar tidak berlaku sesuatu), hanya kerana ingin merakam gambar masjid dari pandangan sisi.



Di luar kawasan masjid, ada penjaja2 kecil menjual buah ini sebekas 5 rupiah. Bukan di sini saja, di jalan2 kampung juga boleh jumpa penjaja2 menjual buah ini kerana sekarang musimnya. Tak ingat di sana disebut apa, (bila google boleh jumpa keriang Acheh) tapi di sini kita panggil Keriang Dot. Ya.. buah yang agak kelat itu dan warnanya boleh lekat pada baju. Ini buat aku terkenang semasa dulu, hatiku merasa rindu ni. Hanya sebatang pokoknya di kampung aku dulu dan sekarang ini sudah tak ada lagi.




Selesai solat, Abg.Bob bawa kami makan di sini. Katanya terkenal dengan Nasi Bebek (Itik). Oh nooo. Not my peberet or even my taste. Tapi.. hahaha. Ada tapinya. Sayugia diingatkan kepada para pelancong yang mahu ke Banda Acheh, orderlah air jusnya setiap kali makan. Gerenti puas hati sebab ia betul2 jus perahan buah yang sangat pekat bukannya jus bancuhan dari botol. Harganya pun murah saja. Jus mangga dalam 15000 rupiah lebih kurang RM5, malah ada tempat lebih kurang RM3.50 saja. Memang superb jus dia.




Ok. makanan aku hanya nasi sejemput dengan ikan kayu yang dibeli di lokasi Bot Atas Rumah tadi. Gulai depan tu gulai bebek untuk yang lain. Udang, sotong, telur puyuh dan sebagainya ini memang akan diletak pada setiap pelanggan. Hanya bayar jika kita mengambilnya sahaja. Jadi jangan risau. Buat tak tahu saja kalau rasa bajet tak cukup, hahaha.



Akhirnya, masa untuk membayar. Rupiah 150,300. Dapat diskaun 300 rupiah. Alhamdulillah. Pandai Abg.Bob, makan minum dia dah siap masuk dalam ni. Tak pa, rezeki untuk dia. Tak dak masalah. Alhamdulillah. Masa untuk pulang ke bilik. Terima kasih Abag.Bob bawa kami jalan-jalan hari ni. Pagi esok jangan lupa ambil kami untuk hantar ke satu lokasi saja. Selepas itu urusan kita selesai.





Tuesday, September 20, 2016

MASJID AT_TAQWA, MUKIM PULAU, KUBANG KERIAN


Ingatlah! Kamu ini orang-orang (bodoh), kamu telah memajukan bantahan tentang perkara yang kamu ada pengetahuan mengenainya (yang diterangkan perihalnya dalam Kitab Taurat), maka mengapa kamu membuat bantahan tentang perkara yang tidak ada pada kamu sedikit pengetahuan pun bersabit dengannya? Dan (ingatlah), Allah mengetahui (hakikat yang sebenarnya) sedang kamu tidak mengetahuinya. (A-li'Imraan 3:66


Dalam perjalanan menuju Min House Camp, pasti akan melalui masjid ini. Cantik masjidnya. Terletak pulak dalam kawasan perkampungan Mukim Pulau.

 

Ini jalan dan sedikit pemandangan di hadapan masjid. Rasa tenang saja bila berada di kawasan ini. Tak dengar bunyi bising kenderaan.

 

 Masjid At-taqwa Mukim Pulau namanya. 
 
Bukanlah Nabi Ibrahim itu seorang pemeluk agama Yahudi, dan bukanlah ia seorang pemeluk agama Kristian, tetapi ia seorang yang tetap di atas dasar Tauhid sebagai seorang Muslim (yang taat dan berserah bulat-bulat kepada Allah), dan ia pula bukanlah dari orang-orang musyrik. (A-li'Imraan 3:67)


Sini laluan masuk wanita. Tandasnya di luar sebelah kiri gambar (tak kelihatan). Bangunan belakang itu kelas untuk sekolah agama rasanya. Lupa pulak aku, tempat wuduk wanita kena naik tangga yg nampak tu dan di kanan.


 Bangunan untuk sekolah tadika/pasti/tabika atau sewaktu dengannya. Rasa sangat mudah sebab bila waktu solat, anak2 boleh terus diajak untuk mengimarahkan masjid.




Ruang solat di dalam juga kemas dan bersih. Masa ni memang tak ramai orang sebab sudah melepasai waktu solat.


Bagi  yang mahu ke sini atau menginap di Min House Camp, singgah2lah di masjid ini barang seketika. Solatlah di sini. Insyaallah banyak pahalanya.

Thursday, September 15, 2016

MASJID AS-SOLAH, BALING

Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai Ahli Kitab, marilah kepada satu Kalimah yang bersamaan antara kami dengan kamu, iaitu kita semua tidak menyembah melainkan Allah, dan kita tidak sekutukan denganNya sesuatu jua pun; dan jangan pula sebahagian dari kita mengambil akan sebahagian yang lain untuk dijadikan orang-orang yang dipuja dan didewa-dewakan selain dari Allah". Kemudian jika mereka (Ahli Kitab itu) berpaling (enggan menerimanya) maka katakanlah kepada mereka: "Saksikanlah kamu bahawa sesungguhnya kami adalah orang-orang Islam".(A-li'Imraan 3:64)


Dalam perjalanan ke Kelantan ketika nak hantar kakak, Kami singgah di masjid ni untuk solat. Masjidnya tak nampak dari jalan. Hanya berpandukan signboard dari jalan utama.

 

Jarak dari jalan utama dalam 200 meter. Masjid As-Solah, Kampung Tiak, Kupang, Baling lebih tepatnya.



Bahagian hadapan masjid. Ketika ni dah melepasi waktu zohor. Ada zorang dua jemaah di dalam. Ada juga tetamu dari luar yang singgah untuk solat.

Wahai Ahli Kitab! Mengapa kamu berani memperdebatkan tentang (agama) Nabi Ibrahim, padahal Taurat dan Injil tidak diturunkan melainkan kemudian daripada (zaman) Ibrahim; patutkah (kamu berdegil sehingga) kamu tidak mahu menggunakan akal? (A-li'Imraan 3:65)

 

 Pintu belakang untuk kemudahan jemaah wanita.

 

 Tandas dan bilik wuduk di belakang. Bersemapdan dengan kawasan kampung.


Pintu masuk wanita terus ke ruang mimbar. Alhamdulillah bersih. (Sila abaikan budak kecil atas mimbar tu ya. Insyaallah bakal imam besar nanti :))

Wednesday, September 14, 2016

JJMK JSKM-PJI&A: Cerita yang Tertangguh

Kemudian sesiapa yang membantahmu (wahai Muhammad) mengenainya, sesudah engkau beroleh pengetahuan yang benar, maka katakanlah kepada mereka: "Marilah kita menyeru anak-anak kami serta anak-anak kamu, dan perempuan-perempuan kami serta perempuan-perempuan kamu, dan diri kami serta diri kamu, kemudian kita memohon kepada Allah dengan bersungguh-sungguh, serta kita meminta supaya laknat Allah ditimpakan kepada orang-orang yang berdusta". (A-li'Imraan 3:61)


Cerita yang tertangguh- 4 bulan. Serba sedikit sudah disampaikan Ilah di Berkonsi Cerita. Aku tambah sikit lagi di sini. JJMK kali ini anjuran Jabatan aku JSKM dengan kerjasama Pjbt Jaringan Industri dan Alumni (PJI&A) dan NGO Wargakilang.


Sasaran kami 20 keluarga di Parit Panjang Kuala Ketil dan melibatkan 4 hentian sahaja sebab acara perlu dihabiskan waktu tengahari.


Pengumpulan dan agihan barang dilakukan di UiTMPP. Hujan turun renyai-renyai tak menghalang peserta-peserta untuk turut serta. Kebanyakannya pertama kali nak merasa bagaimana JJMK dijalankan. Yang berudung hijau kat atas ni orang kuat JJMK. Route dan agihan dia yang aturkan. Aku lead saja hahaha.


Konvoi disertai lebih kurang 20 kereta dan sebuah bas. Ini tugas Mawardi. Dia tahu apa yang dia buat sebab pernah ikut JJMK Wargakilang.
 

Sesungguhnya ini ialah kisah-kisah yang benar; dan tiadalah Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Allah; dan (ingatlah), sesungguhnya Allah, Dia lah jua Yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana. (A-li'Imraan 3:62)


Alhamdulillah. Tiba di Center 1 hujan dah berhenti. Di sini, team Wargakilang dah sedia menunggu untuk bantuan lalulintas. Terima kasih banyak2 Team WK.


Berjaket keselamatan tu wakil WK, En.Azhar. Dia yang uruskan hal-hal perhubungan awam dengan penerima-penerima bantuan. Kalau nak harap kami pakai tak jalan la program ni sebab kami bukan arif dan kenal dengan bakal-bakal penerima.


Antara barang-barang yang diserahkan. Alhamdulillah. Sekurang2nya untuk memulakan Ramadhan yang akan tiba 2 minggu lagi, ada juga bekalan mereka. Sumbangan wang zakat dan fidyah juga diterima mereka. Sehari selepas program, En.Azhar kata ada penerima ucap terima kasih banyak2 sebab duit sumbangan dapat dia bayar bil api yang tertunggak beberapa bulan. Alhamdulillah.

 

Dari Center 1, hanya perlu berjalan kaki ke Center 2. Dalam 200m tapi berpelun jugak la sebab dah panas. Sempat lagi tuan rumah jamu kami dengan air dan kuih. MasyaAllah. Dalam hidup serba susah, mereka masih berbesar hati meraikan kami tetamu mereka.
 

Kemudian kalau mereka berpaling (enggan menurut), maka sesungguhnya Allah sentiasa Mengetahui akan orang-orang yang berbuat kerosakan. (A-li'Imraan 3:63)
 

Ini laluan ke Center 3. Yang naik bas kena berjalan kakilah sikit. Bas tak boleh masuk. Tapi masing2 tetap bersemangat. Ada yang nak ikut lagi pada masa akan datang. Semoga mereka yang mengikuti program ini mendapat manfaat darinya.


Hentian ketiga. Salah seorang penerima di sini, rumahnya tiada api. Hanya mengharapkan sambungan dengan rumah jiran (kalau tak salah ingatan aku). Dan seorang penerima, muda lagi. Diceraikan suami dengan anaknya 4 orang. Sebelum balik dia sempat tunjuk kat aku bahunya yang patah ketika jatuh untuk membetulkan bumbung rumah. Jelas kelihatan sebab tulang patah tidak bersambung sebaik-baiknya.


Hentian ke-4. Rumah yang tidak sepertinya. BAgaimana mahu menyiapkannya kalau pendapatan tidak seberapa. Tapi mereka tyetap tabah dan sabar dengan dugaanNya.


Agenda terakhir, kami dijemput ke Teratak Ilmu Hj.Abd. Majid untuk makan tengahari. Sayangnya Pak Teh (tuan rumah) terpaksa ke Kelantan hari tersebut kerana ada kecemasan). Di sini semua pelajarnya lelaki.


Sedikit sumbangan wakaf sumbangan seorang kawan untk pembangunan teratak ilmu. Moga dapat membantu mereka.


Menjamu selera dengan makan bertalam. Dah lama tak rasa begini. Rata-rata peserta suka dan puji masakan teratak yang sedap. Malah ada yang tanya bila nak pi makan dalam talam lagi? Hahaha.. ni yang kata sekali kena pasti tak lupa punya!

Untuk para peserta JJMK ini, terima kasih aku ucapkan kerana sudi dan sanggup menyertainya. Harap maaf atas sebarang kekurangan. Kepada AJK2 program, terima kasih banyak2. Lain kali kita boleh buat lagi. Tak lupa juga, penyumbang gambar2 di atas, aku ucapkan banyak2 terima kasih. Minta halalkan kerana menggunakan gambar yang diambil. Aku nak sebut tuan gambar tak tau sapa punya. (pasti ada daripada Ilah, Ina dan yang lain2). 

Akhir sekali. Moga Allah memberkati apa yang kita lakukan ini. Dan semoga ada yang bermanfaat dan terkesan di hati. Insyaallah, jika ada ruang dan peluang dengan izinNya, kita akan teruskan program ini di masa akan datang.

Friday, September 2, 2016

Min House Camp

Adapun orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal-amal soleh, maka Allah akan menyempurnakan pahala mereka; dan (ingatlah), Allah tidak suka kepada orang-orang yang zalim. (A-li'Imraan 3:57


Rasanya macam baru saja kami pi Kelantan. kali ni pi lagi sebab nak antar kakak ke UM Nilam Puri. Alhamdulillah kakak dapat pilihan yang pertama.


Kedatangan kali ni kami menginap di Min House Camp. Nama Min bersempena anak pemilik yang down syndrom. Kelibat Min boleh dilihat di sekitar chalet. Min ni suka main drum tau. Ada satu set drum dalam ofis tu dan Min belajar melalui youtube!

Anak2 terutama Emad perak la sikit dengan ayam piru dan ayam turkeynya. Aku sendiri pun dah lama tak nampak ayam2 ni kat kampung.
 


Masuk ke kawasan sini macam masuk ke mini zoo. Memang ada kawasan untuk camping bagi yang mahu mengambil pakaej camping terutama sekolah dan universiti. Kami menganbil bilik standard biasa saja yang ada cukup untuk tidor berenam semalam. Malam kedua dah tinggal berlima.

Demikianlah (perihal Nabi Isa), yang Kami membacakannya kepadamu (wahai Muhammad, adalah ia) sebahagian dari hujah-hujah keterangan (yang membuktikan kebenarannya), dan dari Al-Quran yang penuh dengan hikmat-hikmat - (pengetahuan yang tepat, lagi sentiasa terpelihara). (A-li'Imraan 3:58



Ini cafe dekat situ. Belakang tu sungai. Ada aktiviti sampan dan kayak. Untuk bersampan menyusuri sungai pun boleh. Malangnya cuaca masa ni tak mengizinkan. Hujan pagi ke petang.



Ada beberapa omputh yang nginap di sini. Setahun, 6 bulan dan yang baru sampai pun ada. Depa ni ada yang buat community work di sini. Ini yang sedang membantu untuk membina bumbung untuk kera dua ekor yang ditambat. Kesian kat kera kehujanan, jadi depa nak buat bumbung untuk dia.

Sesungguhnya perbandingan (kejadian) Nabi Isa di sisi Allah adalah sama seperti (kejadian) Nabi Adam. Allah telah menciptakan Adam dari tanah lalu berfirman kepadanya: "Jadilah engkau!" maka menjadilah ia. (A-li'Imraan 3:59)



Untuk yang mahu river cruise with guide, RM7/seorang naik bot. Sampan pula RM5 seorang. Archery dan kayak pun ada untuk RM10 rasanya. Dan kalau nak lepak di bawah cafe ni, ada kerusi dan hammock lagi.




Min House Camp ni memang terkenal dah boleh kata hingga international. Keluar kat TV dah banyak kali. Pernah ditemuramah oleh TV Jepun lagi. Nama pemilik kem ni aku lupa la pulak.



Paling terkenal kem ini sebab ladang lebah kelulutnya. Di sekitar chalet ada rumah kelulut. Ini muzium kelulut yang dibina di tingkat atas rumah kayu. Sentiasa ada saja vip yang datang ke sini. Malah, hari terakhir kami di sini pun depa sibuk dengan persediaan muzium untuk seorang menteri datang berkenaan lebah kelulut ini.

Perkara yang benar ialah yang datang dari Tuhanmu. Maka jangan sekali-kali engkau menjadi dari orang-orang yang ragu-ragu. (A-li'Imraan 3:60)



Ini yang aku cari2 sangat sejak pertama kali dan terakhir kali makan tahun 2008 kut. Aku tanya owner kem dan katanya dia boleh tolong cari dan order. RM5 sebungkus nasi tumpang. Aku bantai makan 2 bungkus. Sedap sangat, lagipun susah nak dapat.


Dan ini, dengan bos lama aku. Alahai.. dalam gelap malam hujan lagi K.Ani mai jugak cari aku. Dan kedatangannya macam biasa tidak pernah tangan kosong. K.Ani pun tak tau kewujudan Min House Camp ni. Dengan rumah dia tak jauh mana pun, haha. Lepas ni dia boleh mai selalu.

Walaupun biliknya biasa saja, cukup utk mandi solat tidur, tapi aku rasa kalau datang lagi aku mungkin pilih Min House Camp. Nak masuk sini memang jalan kampung betul, jauh ke dalam di tepi sungai. Memang rasa suasana kampung hutan rimba. Jauh dari suasana bising kenderaan jalanraya. Dan yang penting, harganya berpatutan.