Thursday, November 21, 2013

Ibadah Haji.. panduan dan pedoman



A025
Sesungguhnya (amatlah zalim) orang-orang yang kafir serta menghalangi manusia dari jalan Allah (agama Islam), dan dari memasuki Masjid Al-Haraam (Makkah) yang Kami jadikan dia tempat beribadat untuk seluruh umat manusia (yang beriman) - sama ada yang tinggal menetap di situ atau yang datang berziarah; dan sesiapa yang berazam melakukan di situ sebarang perbuatan yang di larang dengan cara yang zalim, Kami akan merasakannya azab yang tidak terperi sakitnya.
(Al-Hajj 22:25)

Alhamdulillah.. semuanya selamat dan perjalanan memenuhi tuntutan rukun Islam kelima ini dipermudahkan. terima kasih Ya Allah.. terima kasih juga keluarga dan kawan2 yang mendoakan kami.

Insyaallah.. aku akan cuba memutar kembali ingatan yg ada untuk catat apa2 saja yg terlintas tentang perjalanan ibadah haji aku bersama suami 27sept2013-12Nov2013. Aku tau kat pasaran banyak buku2 mengenai ibadah umrah dan haji, tips, motivasi, panduan dll utk bacaan kita. Aku pun tak mau nak tambah bilangan buku2 tu sebab sapa la aku.. nak tulis pun merangkak2 lagi.

Apa yg cuba aku nak catat hanya pengalaman yg ada sebagai pedoman dan panduan utk mereka yg akan menjadi tetamu Allah kelak. Semoga ianya bermanfaat walau pun sedikit. Masalahnya... bagaimana harus bermula langkah pertama ini... huhuhu....

1 comment:

  1. Kongsi untuk manfaat bersama, pengalaman setiap orang berbeza

    ReplyDelete