Monday, November 25, 2013

Sebelum - 1

A026
Dan (ingatkanlah peristiwa) ketika Kami tentukan bagi Nabi Ibrahim tempat Kaabah (untuk membinanya, lalu Kami berfirman kepadanya): "Janganlah engkau sekutukan sesuatu pun denganKu, dan bersihkanlah rumahKu (Kaabah ini) bagi orang-orang yang tawaf, dan orang-orang yang berdiri dan yang rukuk serta yang sujud (mengerjakan sembahyang).
(Al-Hajj 22:26)

 Untuk panggilan awal, awal2 thn TH akan hantar surat panggilan haji. Yg last minute pun memang ada. Apa2 pun, pastikan setahun dua sebelum tahun kita dapat pi haji kita dah mengikuti kursus2 haji. Sekali memang tak cukup. Baru nampak samar2. Dua kali belum jelas. Toga kali hampir jelas.

Sebanyak mana kursus haji yg kita hadir, belum pasti kita akan memahami sepenuhnya hinggalah kita mengalami susana dan berada di sana. Itu pasti! Jgn anggap kita dah hadir 5-6 kali kursus haji kita dah terer tahap ustaz ustazah. Memang salah tanggapan itu. 

Jika ada peluuang hadir juga kursus haji 17 siri anjuran TH. Kami tak pi sebab alpa..dan banyak kekangan lain. Kemudian Kursus Intensif Haji yg disediakan. Ini amat membantu kita. Akhir sekali Kursus Perdana Haji yang menyediakan kita dgn serba sedikit pengalaman berada di tanah suci.

Semuanya amat berguna. Belajar2lah berjalan2 banyak.. di sana memang jalan.. jalan.. jalan dan jalan. Memerlukan tenaga yang banyak dan sudah tentu kesabaran tahap tinggi. Sabar je la.. memang kena sabar... banyakkan istigfar...  Masyaallah... Kita mampu buat Insyaallah..

No comments:

Post a Comment