Wednesday, April 16, 2014

Pasar Kurma

A141
Dan Dia lah (Allah) yang menjadikan (untuk kamu) kebun-kebun yang menjalar tanamannya dan yang tidak menjalar; dan pohon-pohon tamar (kurma) dan tanaman-tanaman yang berlainan (bentuk, rupa dan) rasanya; dan buah zaiton dan delima, yang bersamaan (warnanya atau daunnya) dan tidak bersamaan (rasanya). Makanlah dari buahnya ketika ia berbuah, dan keluarkanlah haknya (zakatnya) pada hari memetik atau menuainya; dan janganlah kamu melampau (pada apa-apa jua yang kamu makan atau belanjakan); sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang melampau. (Al-An'aam 6:141)


6 Muharram 1435H = 10 November 2013

Gambar2 kali ni hasil bidikan Rizam (suami Min). Tak terfikir aku nak amik gambar di sini sebab sibuk dok tawar harga kurma. Yg paling hebat bab ni suami K.Aziah, Halim. Kami yg lain follow je..
 


Punya banyak kurma.. berjenis2.. emmm..macam kita kat sini jugak la.. berjenis2 pelam..rupa nampak sama tapi nama berbeza.



Pasar Kurma letaknya dalam 5 minit saja dari Masjid Nabawi. Kalau dari Babussalam.. jalan terus pastu kona kiri.. kena lintas jalan 2 kali akan nampak pasarnya. Pergi lenggang kankung.. balik sewa teksi...hehehe
 

Depa kata kat sini murah.. emmm..aku rasa sama ja beli kat mana2 pun... harganya pusing pusing kat margin yg sama...


Mana satu pilihan hati? Aku yg bukan peminat kurma ni pun pening nak pilih bawa balik...


Ini kurma nabi.. sekilo boleh SR100. Ikut gred. Tapi yg paling aku suka.. pistachio.. badam.. dan gajus.. memang tak lepas peluang beli.. bawa balik boleh guna utk masakan selain makan gitu saja.


Ini di luar pasar... pilih jgn tak pilih.. tasbih, kitab, kopiah, songkok, minyak atar.. macam2 ada


Feveret souviner.. tasbih.. seutas pun kami tak beli. yg dibawa balik 2 utas pun adalah cenderahati tuan kedai sejadah. Terima kasih. Tuan kedai kata nak mai Malaysia.. tak sampai2 lagi ka? 

No comments:

Post a Comment