Tuesday, April 15, 2014

Ronda-ronda di Madinah

A267
Wahai orang-orang yang beriman! Belanjakanlah (pada jalan Allah) sebahagian dari hasil usaha kamu yang baik-baik, dan sebahagian dari apa yang Kami keluarkan dari bumi untuk kamu. Dan janganlah kamu sengaja memilih yang buruk daripadanya (lalu kamu dermakan atau kamu jadikan pemberian zakat), padahal kamu sendiri tidak sekali-kali akan mengambil yang buruk itu (kalau diberikan kepada kamu), kecuali dengan memejamkan mata padanya. Dan ketahuilah, sesungguhnya Allah Maha Kaya, lagi sentiasa Terpuji. (Al-Baqarah 2:267)


5 Muharram 1435H = 9 November 2013


Hari yang berbaki, kami menyusuri celah2 bangunan di kota Madinah...dari hujung ke hujung.. Jalan2 cari makan.. cari jualan.. Hingga hampir tak kenal jalan pulang... Hmmm.. ikut firasat hati.. Insyaallah tak sesat ke mana. Jumpa juga hotel nanti.



Kalau di Makkah, ambil saja makanan yg disediakan di setiap level. Di sini, setiap jemaah diberi kad kuning/oren ni. 50 bermakna KT50. Kata depa nak ambil makanan kena bawa kad ni. Bila bawa tak diminta pun.. budak2 jaga makan tu pun tak menang tangan nak edar makanan.



 Jemu dgn makanan disediakan, ronda2 ke kedai Turki. Nampak sedap nyum nyum... tapi bagi aku Alhamdulillah. Lebih sedap bila dicicah teh sebab crust dia agak keras. Nama nya wallahualam. Sudah lupa,


Cawan kertas bertangkai di kedai makan Indonesia. Ronda2 jumpa kedai makan depa. Restoren Bakso Indonesia ada tiga buah (yg kami jumpa sekitar Nabawi). Mereka beroperasi dari ruang makan hotel yg disewa. Macam2 adaaaa. Nasi goreng, bihun,roti canai, mee, soto, bakso, kuih muih dan nasi campur. Sedap? Alhamdulillah masuk juga tekak. Saja tanya2 di situ.. katanya mereka sewa 60K utk sekali musim haji utk buka satu restoren. Hmmm.. kenapa tak dak yg nak buka Restoren malaysia di sini? Utk musim haji saja... pelanggan depa memang ramai.. Indon n Malaysia.


Tak cukup duit la pulak nak soping cenderahati. Pi keluarkan duit di TH kat Hotel Haram. Bawa tag nama dan tadaaaa... ini print out bukti keluaran. Mudahkan? Jadinya.. tak payah la risau nak bawa duit berkepuk2.. TH dah sediakan kemudahan utk kita... Alhamdulillah.

No comments:

Post a Comment