Wednesday, January 14, 2015

Majlis Konvokesyen Qiraati Zon Utara ke18

A091
Dan apabila dikatakan kepada mereka: "Berimanlah kamu kepada apa yang telah diturunkan oleh Allah (kepada Nabi Muhammad)", mereka menjawab: "Kami hanya beriman kepada apa yang telah diturunkan kepada kami (Taurat)". Dan mereka ingkarkan (Kitab) yang lain yang diturunkan kemudian daripadanya, padahal Al-Quran itu benar lagi mengesahkan Kitab Taurat yang ada pada mereka. Katakanlah (wahai Muhammad): "Jika demikian mengapa kamu membunuh Nabi-nabi Allah pada masa yang lalu kalaulah kamu benar-benar orang-orang yang beriman?". (Al-Baqarah 2:91


Kali ini majlis diadakan di Politeknik Kulim. Masa Auni dibuat di dewan NAZA Gurun. Angah di SP Inn Sg.Petani. Kali ni makin dekatdgn kami.


A092
Dan sesungguhnya telah datang kepada kamu Nabi Musa membawa keterangan-keterangan (mukjizat) kemudian kamu menyembah (patung) anak lembu sepeninggalannya, dan kamu (dengan perbuatan itu) adalah orang-orang yang zalim. (Al-Baqarah 2:92


Penerima2 perempuan. Lelaki sebelah sana. Tahun ni seramai 200+ jugak la yg lulus ujian khatam Quran.


Ini 7 kategori yang wajib semasa ujian khatam Quran diadakan 2 bulan sebelum majlis berlangsung. Lulus ialah A, B dan C. Yang gagal akan ulang semula ujian tahun depan.



 
A093
Dan (ingatlah) ketika Kami mengikat perjanjian setia dengan kamu semasa Kami angkatkan bukit Tursina itu ke atas kamu (sambil kami berfirman): "Ambilah (dan amalkanlah ajaran Kitab Taurat) yang Kami berikan kepada kamu itu dengan bersungguh-sungguh, dan dengarlah (apa yang diperintahkan kepada kamu dengan mematuhinya)". Mereka menjawab: "Kami dengar, dan kami menderhaka". Sedang kegemaran menyembah (patung) anak lembu itu telah mesra dan sebati di dalam hati mereka, dengan sebab kekufuran mereka. Katakanlah (wahai Muhammad):" Amatlah jahatnya apa yang disuruh oleh iman kamu itu kalaulah kamu orang-orang yang beriman". (Al-Baqarah 2:93)


Zon utara.. Perlis, Kedah Pulau Pinang dan ada 2 dari Taiping. Tahun ni tak ada dari Perlis. Ini hadiah utk tempat ke-3 keseluruhan. No 1 dan 2 dari Qiraati Kuala Nerang. Budak 10 thn dan 13 thn.
 
A094
Katakanlah (wahai Muhammad kepada kaum Yahudi): "Kalau syurga negeri akhirat itu telah menjadi hak istimewa untuk kamu pada sisi hukum Allah, tidak boleh dicampuri oleh orang-orang lain (seperti yang kamu dakwakan itu), maka cita-citakanlah mati (supaya kamu dimatikan sekarang juga), jika betul kamu orang-orang yang benar". (Al-Baqarah 2:94

Ini pula yg semua orang dapat. Senaskah Al-Quran (sebelum ni Auni n Angah tak ada Quran), sijil dan bunga telur.
 
A095
Dan sudah tentu mereka tidak akan mencita-citakan mati itu selama-lamanya, dengan sebab dosa-dosa yang telah mereka lakukan; dan Allah sentiasa mengetahui akan orang-orang yang zalim itu. (Al-Baqarah 2:95)



12 orang dari Pusat Bimbinag Furqan, Taman Pauh Jaya bersama Ustazah Ummi (Pengetua) dan Ustz ??? Masih baru. AKu pun tak tau nama lagi.

Maka, habislah 3 orang generasi Qiraati. Tunggu yang kecik pulak tak tau la mana lagi nak hantag. Tunggu dan lihat nanti.

1 comment:

  1. Tahniah Aina... moga depa jadi anak2 yg solehah & soleh (si Emad buah hati pengarang jantung hang 😀)

    ReplyDelete