Monday, May 25, 2015

Chalet Terapung Segantang Garam, Merbok

A221 
Dan janganlah kamu berkahwin dengan perempuan-perempuan kafir musyrik sebelum mereka beriman (memeluk agama Islam); dan sesungguhnya seorang hamba perempuan yang beriman itu lebih baik daripada perempuan kafir musyrik sekalipun keadaannya menarik hati kamu. Dan janganlah kamu (kahwinkan perempuan-perempuan Islam) dengan lelaki-lelaki kafir musyrik sebelum mereka beriman (memeluk agama Islam) dan sesungguhnya seorang hamba lelaki yang beriman lebih baik daripada seorang lelaki musyrik, sekalipun keadaannya menarik hati kamu. (Yang demikian ialah kerana orang-orang kafir itu mengajak ke neraka sedang Allah mengajak ke Syurga dan memberi keampunan dengan izinNya. Dan Allah menjelaskan ayat-ayatNya (keterangan-keterangan hukumNya) kepada umat manusia, supaya mereka dapat mengambil pelajaran (daripadanya). (Al-Baqarah 2:221

 

Segantang Garam. Klasik nama dia. Dulu mai sini takat jenguk2.. tinjau lokasi. Hari ni tumpang calet sat. Kak aku book sebuah utk dia bermalam. Nk booking tempat ni kena berbulan2. Sentiasa penuh. Parking lak kecik. Memang ada sampai ke luar jalan.

 

Chalet ada yg kembar dua, teres dan sebuah. Yg kak aku amik kembang dua. Dok sini yang bestnya kalau mancing dapat hasil.

 

Yg ini chalet sebuah. Dari sini aku perhati orang kat sana asyik dapat hasil pancing ja. Ishhh geram aku. Rasa nak pi tumpang sekaki pulak.


A222 
Dan mereka bertanya kepadamu (wahai Muhammad), mengenai (hukum) haid. Katakanlah: "Darah haid itu satu benda yang (menjijikkan dan) mendatangkan mudarat". Oleh sebab itu hendaklah kamu menjauhkan diri dari perempuan (jangan bersetubuh dengan isteri kamu) dalam masa datang darah haid itu, dan janganlah kamu hampiri mereka (untuk bersetubuh) sebelum mereka suci. Kemudian apabila mereka sudah bersuci maka datangilah mereka menurut jalan yang diperintahkan oleh Allah kepada kamu. SesungguhNya Allah mengasihi orang-orang yang banyak bertaubat, dan mengasihi orang-orang yang sentiasa mensucikan diri. (Al-Baqarah 2:222)


Ni bilik/unit yang disewa. Tak besar mana pun. Queen bed satu di luar dan satu lagi di dalam bilik. Dapur utk masak sendiri. Sinki dan tandas utk unit ni di luar dekat pintu masuk.


Dah hampir senja. Budak kecik ni demam la pulak. Nak tumpang tidog pun dah tak muat sebab adik aku pun join jugak. Nak bbq.. tapi arang tak bawak.. ceh..

A223 
Isteri-isteri kamu adalah sebagai kebun tanaman kamu, oleh itu datangilah kebun tanaman kamu menurut cara yang kamu sukai dan sediakanlah (amal-amal yang baik) untuk diri kamu; dan bertaqwalah kepada Allah serta ketahuilah sesungguhnya kamu akan menemuiNya (pada hari akhirat kelak) dan berilah khabar gembira wahai Muhammad) kepada orang-orang yang beriman.


Tak nampak eh? Hmm.. tak pa.. saja nak tunjuk ikan kat bawah tu.. pancing tak dapat. Tengok pun jadilah Ikan.. ikan.

 

Pemandangan senja memang cantik sangat. Buat pencinta fotografi, inilah syurga mereka.

 

Aku pun suka. Tapi tak bolehnak lama2 kat sini. Mai pun saja nak bawak Emad jalan2.


Ni bahagian belakang unit kak aku. Boleh bbq. pancing. Duduk2 ambil angin sungai waktu malam. Tengok matahari terbenam. Wahhh.. romantik lagi.

A224 
(Dan janganlah kamu jadikan nama) Allah dalam sumpah kamu sebagai benteng yang menghalangi kamu daripada berbuat baik dan bertaqwa, serta mendamaikan perbalahan antara sesama manusia. Dan (ingatlah), Allah sentiasa mendengar, lagi sentiasa mengetahui. (Al-Baqarah 2:224)



Emad tak mau balik. Emad nak tangkap ikan. Emad nak naik bot. Aduhh.. bot tak dak drebar la sayang. Enjin bot rosak.. hahaha


Akhirnya.. balik jua. Babai semua. Nanti bila2 kita mai dok sini. Bila2 tu bila eh? Bila2 la..

A225 
Allah tidak mengira kamu bersalah tentang sumpah kamu yang tidak dimaksudkan (untuk bersumpah), tetapi Ia mengira kamu bersalah (dan akan mengenakan hukuman) dengan sebab sumpah yang diusahakan (disengajakan) oleh hati kamu (dengan niat bersumpah). Dan (ingatlah), Allah Maha Pengampun, lagi Maha Penyabar. (Al-Baqarah 2:225)


Sepanjang jalan keluar masuk ke calet terapung.


Memang cantik sangat. Ada 4-5 buah rumah di sini. rasa tenang. Jauh dari kesibukan kat bandar sana.


Macam lukisan la pulak.


Akhirnya.. maghrib dari atas jambatan Sg. Semeling. Jom kita balik. Insyaallah. Ada rezeki kita mai lagi.

No comments:

Post a Comment