Tuesday, May 5, 2015

Khidmat Masyarakat JSKM 2015


A191
Dan bunuhlah mereka (musuh yang memerangi kamu) di mana sahaja kamu dapati mereka, dan usirlah mereka dari tempat yang mereka telah mengusir kamu; dan (ingatlah bahawa angkara) fitnah itu lebih besar bahayanya daripada pembunuhan dan janganlah kamu memerangi mereka di sekitar masjid Al-Haraam sehingga mereka memerangi kamu di situ. Oleh itu kalau mereka memerangi kamu (di situ), maka bunuhlah mereka. Demikianlah balasan bagi orang-orang yang kafir. (Al-Baqarah 2:191)

Untuk kesekian kalinya, JSKM mengadakan program KM 2015. KM kali ini diadakan di sekolah Pmtg. Tok Jaya dan melibatkan pelajar2 pendidikan khas. Kali ini biar gambar yang lebih banyak bercerita.

Program asal melibatkan juga Math Clinic utk pelajar sekolah rendah. Tetapi ia terpaksa dibatalkan memandangkan mereka menduduki peperiksaan pada minggu tersebut. Jadinya, program lebih tertumpu kepada pelajar pendidikan khas, gotong-royong memasak (acara wajib ni) dan membersihkan kebun tanaman sekolah.


Arnab induk ni adik aku bagi. Menunaikan permintaan pihak sekolah untuk mendapatkan sepasang arnab untuk dibiak. Alhamdulillah.. tak payah beli. Dapat hadiah lagi.


Antara cikgu2 yang hadir. Budak berempat kat belakang tu sukarelawan pelajar2 UiTM yang datang membantu. Terima kasih banyak2.
 

A192
Kemudian jika mereka berhenti memerangi kamu (maka berhentilah kamu); kerana sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. (Al-Baqarah 2:192



Aktiviti dengan pelajar2 pendidikan khas. Aku tak terlibat dengan aktiviti ni. Jadi aku tak tahu la sangat apa yang dibuat.


Bahagian gotong-royong memasak. Ni keja aku.. tapi bukan kat sini... Di sini bahagian potong2 segala sayuran.
 

A193
Dan perangilah mereka sehingga tidak ada lagi fitnah, dan (sehingga) menjadilah agama itu semata-mata kerana Allah. Kemudian jika mereka berhenti maka tidaklah ada permusuhan lagi melainkan terhadap orang-orang yang zalim. (Al-Baqarah 2:193)


Di sini bos utk ayam sedang menyediakan bahan perapan utk ayam goreng berempah. Abih.. mana bahagian aku?


Ini ha tugas aku. Masak nasi utk 100+ orang. Risau gak sebab tak pernah masak banyak2 camni. tapi Alhamdulillah.. nasi masak dengan eloknya..hehehe


 Ni sorang2 dok buat apa pulak? Oooo ..ni kak Azah kita kena basuk ikan utk dimasak gulai nanti.
 

A194
(Mencabuli) bulan yang dihormati itu ialah dengan (sebab membalas pencabulan dalam) bulan yang dihormati; dan tiap-tiap perkara yang dihormati itu (jika dicabuli), ada balasannya yang seimbang. Oleh itu sesiapa yang melakukan pencerobohan terhadap kamu maka balaslah pencerobohannya itu seimbang dengan pencerobohan yang dilakukannya kepada kamu; dan bertaqwalah kamu kepada Allah serta ketahuilah: Sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang bertaqwa. (Al-Baqarah 2:194) |


Tadaaaa.... siap dah. Gulai ikan nyok2. Ikan kering. Ulam2 sambal belacan. Coleslaw pun ada.Ayam goreng berempah. Tu belum tayang bubur dengan serawa yang pihak sekolah masak lagi. memang meletop!

 

Tengok budak2 ni makan macam best saja. Apa yg diberi depa makan tanpa merungut. Siap tambah lagi. Aku pulak makan apa?


Aku makan ni jerrrr. Dan ratah kepala ikan campur sambal belacan. Fuhhh.. sampai jilat jari. Nasi tak nampak dah. Bukan diet tapi dah kenyang sebab dari pagi asyik makan ja...
 
A195
Dan belanjakanlah (apa yang ada pada kamu) kerana (menegakkan) agama Allah, dan janganlah kamu sengaja mencampakkan diri kamu ke dalam bahaya kebinasaan (dengan bersikap bakhil); dan baikilah (dengan sebaik-baiknya segala usaha dan) perbuatan kamu; kerana sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berusaha memperbaiki amalannya. (Al-Baqarah 2:195)


Chef2 yang kelaparan.. hehehe


Sukarelawan yang makan tak henti2.. hehehe. Makanan banyak. Makanlah sampai kenyang. Siap bole bungkus bawa balik lagi. Pakat bungkus gulai ikan K.Sha yang dabooommm. Bole buka kedai gulai ikan dah.

Hmmm.. perasan tak apa yang tak ada? Yaaa... gambar2 gotong-royong kebun. Memang tak ada sebab aku tak ambil. Gambar2 yang ada di entry ni pun bukan semua aku punya. Ada dari Adilah dan Azlina. Kredit gambar utk mereka.. (akak pinjam boh sini ya.TQ)




No comments:

Post a Comment