Friday, May 29, 2015

Hari Keluarga PEWANI 2015

A233
Dan ibu-ibu hendaklah menyusukan anak-anak mereka selama dua tahun genap iaitu bagi orang yang hendak menyempurnakan penyusuan itu; dan kewajipan bapa pula ialah memberi makan dan pakaian kepada ibu itu menurut cara yang sepatutnya. Tidaklah diberatkan seseorang melainkan menurut kemampuannya. Janganlah menjadikan seseorang ibu itu menderita kerana anaknya, dan (jangan juga menjadikan) seseorang bapa itu menderita kerana anaknya; dan waris juga menanggung kewajipan yang tersebut (jika si bapa tiada). kemudian jika keduanya (suami isteri mahu menghentikan penyusuan itu dengan persetujuan (yang telah dicapai oleh) mereka sesudah berunding, maka mereka berdua tidaklah salah (melakukannya). Dan jika kamu hendak beri anak-anak kamu menyusu kepada orang lain, maka tidak ada salahnya bagi kamu apabila kamu serahkan (upah) yang kamu mahu beri itu dengan cara yang patut. Dan bertaqwalah kamu kepada Allah, serta ketahuilah, sesungguhnya Allah sentiasa melihat akan apa jua yang kamu lakukan. (Al-Baqarah 2:233)


Hari ni HK PEWANI pulak. Walau tak ramai yg datang, ia tetap meriah ngan anak2. Depa la yg paling suka sebab nak hadiah.


Makanan dibawa secara potluck utk pagi tu. Meriah. Macam-macam ada. Pilih yang mana suka. Karipap, bihun, nasi lemak, moi, cucog badak, pop corn pun ada.


Keluarga En.Hisham dan Pn.Maisurah dgn dua anak depa.. Arisa dan aniq. Happy ja. Lagi happy bila depa menang cabutan bertuah.


Acara dimulakan dengan senamrobik. Bukan main lagi anak2 ni dengan lagu 'Sakitnya di situ". Ikut ja kakak2 kat depan tu menanri.

 

 Aku kena tugas jaga pertandingan mewarna 5-7 tahun. Alahai... kaler je la anak2. Ada yang cantik ada yang ok ada yg gitu2.
 
A234
Dan orang-orang yang meninggal dunia di antara kamu, sedang mereka meninggalkan isteri-isteri hendaklah isteri-isteri itu menahan diri mereka (beridah) selama empat bulan sepuluh hari. Kemudian apabila telah habis masa idahnya itu maka tidak ada salahnya bagi kamu mengenai apa yang dilakukan mereka pada dirinya menurut cara yang baik (yang diluluskan oleh Syarak). Dan (ingatlah), Allah sentiasa mengetahui dengan mendalam akan apa jua yang kamu lakukan. (Al-Baqarah 2:234


Budak kecik ni orang suruh kaler dia soh kita kaler. Abih camna? Pastu gheja dok usung bot dia ke sana sini.


Acara masukkan manik dalam benang. Mak ai.. nak masuk manik camna kalau benang pun tak masuk2 lubang jarum lagi. 


Bersedia untuk tiup belon hingga pecah.. ker tiup tepung? Kecik2 saja ni. Nak tiup belon larat ka?


 Dok buat apa tu cik kak? La.. acara musang berjanggut ni. Kena asingkan beras, lada hitam, kacang, halba dan apa lagi ntah yg telah bercampur aduk. Jenuh pilih.


 Kerusi beracun ni acara paling dinanti. Pusing2 sambil dengar lagu. tangan nak pegang kerusi juga. Tunggu la sampai lagu habis.


Ni yang best. Hadiah cabutan bertuah yang memang best kali ni. Yang hijau tu dapat kat keluarga Hisham tadi. Melompat sakan dia. Bukan anaknya.


Aku pulak ngan anak2 satu apa pun tak menag dalam permainan. Tapi aku dapat hadiah cabutan ni. Berat ooo.. Alhamdulillah. Memang ini yg nak pun. Hahaha. Rezeki rezeki.

No comments:

Post a Comment