Tuesday, July 14, 2015

Iftar 2015

A273
Pemberian sedekah itu) ialah bagi orang-orang fakir miskin yang telah menentukan dirinya (dengan menjalankan khidmat atau berjuang) pada jalan Allah (membela Islam), yang tidak berupaya mengembara di muka bumi (untuk berniaga dan sebagainya); mereka itu disangka: orang kaya - oleh orang yang tidak mengetahui halnya, kerana mereka menahan diri daripada meminta-minta. Engkau kenal mereka dengan (melihat) sifat-sifat dan keadaan masing-masing, mereka tidak meminta kepada orang ramai dengan mendesak-desak. Dan (ketahuilah), apa jua yang kamu belanjakan dari harta yang halal maka sesungguhnya Allah sentiasa Mengetahuinya. (Al-Baqarah 2:273
 
  
Alhamdulillah. First iftar with kawan2 lama di rumah aku. Taib Iskandar dan isteri, Ira serta anak mereka Balqis. Juga Wan Salha dan anaknya Darwish (tak dak lam gambag). Taib pulang dari Madinah utk berpuasa di sini. Dia datang ke Kulim utk terapi anaknya Balqis di Kulim dan Sg.Petani. Jadi alang2 di sini, apa salahnya jemput berbuka di rumah. Cuma masa ni En.Suami ke Shah Alam. Malam esok balik dia sempat jumpa Taib di hotel UiTM. Taib n Ira, minta maaf kalau ada kekurangan sepanjang korang stay di sini. Lain kali mai lagi bagitau ya. Gald to have three of you here. Bawa anak2 yang lain sama lepas ni ya.
 
A274
Orang-orang yang membelanjakan (mendermakan) hartanya pada waktu malam dan siang, dengan cara sulit atau terbuka, maka mereka beroleh pahala di sisi Tuhan mereka, dan tidak ada kebimbangan (dari berlakunya kejadian yang tidak baik) terhadap mereka, serta mereka pula tidak akan berdukacita. (Al-Baqarah 2:274
 
 
Yang kedua, iftar dengan 26 bekas pelajar aku semester lepas. Pelajar En.Suami semester ini. Depa jemput berbuka di Hadramaut Perda.  Makan ala kadar. Nak pulun lebih2 malu ler pulak.. hehehe. Lagipun, balik sat gi boleh makan. Kat umah ada makanan. Tq ya semua sudai ajak iftar.


Kali ketiga. Iftar dengan pelajar2 Kejuruteraan Kimia di Kolej Delima. Wow... Makan bertalam. Best ni. Dah lama tak makan macam ni. Nak buat di umah, anak2 pulak memilih makanan.. ada yg tak mau pedas la tak mau itu la ini la...


Dah tentunya budak2 ni pun ada sama. Ala... geng hadramaut tu. Kanak2 riang ni suka benar bergambar. Bila aku join ada nampak macam depa tak? Kut2 la nampak muda 20 tahun.. hahaha.

A275
Orang-orang yang memakan (mengambil) riba itu tidak dapat berdiri betul melainkan seperti berdirinya orang yang dirasuk Syaitan dengan terhuyung-hayang kerana sentuhan (Syaitan) itu. Yang demikian ialah disebabkan mereka mengatakan: "Bahawa sesungguhnya berniaga itu sama sahaja seperti riba". Padahal Allah telah menghalalkan berjual-beli (berniaga) dan mengharamkan riba. Oleh itu sesiapa yang telah sampai kepadanya peringatan (larangan) dari Tuhannya lalu ia berhenti (dari mengambil riba), maka apa yang telah diambilnya dahulu (sebelum pengharaman itu) adalah menjadi haknya, dan perkaranya terserahlah kepada Allah. Dan sesiapa yang mengulangi lagi (perbuatan mengambil riba itu) maka itulah ahli neraka, mereka kekal di dalamnya. (Al-Baqarah 2:275)


Last sekali 14 Ramadhan.. permintaan pelajar mekanikal utk berbuka di rumah. Pecah peluh jugak nak pikiag menu. Hari keja.. jadi kena masak sesuatu yang cepat dimasak sedap dimakan.. sudah semestinya bukan Maggi mee ya. Trifle tu aku siapkan lepas sahur. balik kerja masak nasi lauk n sayur ja. Budak2 tu mai bawa deghiyan ngan tembikai la.


Ni la kelasnya. 29 orang lelaki semua. Yang mai berbuka 19 orang.. udah la periuk umah aku semua saiz comel2 saja. Lepas ni aku kena beli yang besag2 punya. Boleh ajak ramai lagi. Kebanyakan kelas aku memang ramai lelaki. Semester ni 3 kelas.. 96 pelajar.. hanya 13 perempuan. Bayangkan kalau semua tu nak mai berbuka. Mau guna kawah nak masak. Orang laki makan banyak. Kan.. kan.. Licin semua yang ada atas meja tu dan dalam periuk! Puas hati. 

Tunggu semester depan pulak. Kalau tak puasa, pelajar2 aku bole ja nak datang lunch ka dinner ka.. Yang penting kena bagitau aku bila dan berapa ramai yang nak mai. Kawan2 pun sama. Kalau nak mai bagitau. Makanan tanggung beres!




No comments:

Post a Comment