Thursday, July 23, 2015

Putrajaya & I-City


A276 
Allah susutkan (kebaikan harta yang dijalankan dengan mengambil) riba dan Ia pula mengembangkan (berkat harta yang dikeluarkan) sedekah-sedekah dan zakatnya. Dan Allah tidak suka kepada tiap-tiap orang yang kekal terus dalam kekufuran, dan selalu melakukan dosa. (Al-Baqarah 2:276


Dua minggu sebelum puasa, aku ke UPM sebab ada seminar. Sebab seminar hari Isnin, jadi hari jumaat tu dah boleh ke Shah Alam. Dapat la bawa anak2 cuti2 sekejap sebab masa cuti sekolah tak ke mana2.

 

Kami ke Putrajaya utk kali keduanya. Kali pertama masa Auni masih bayi lagi.. dah lama tu.. masa tu ada tarikan macam la ni. Jadi dapat la bawa budak kecik ni naik bot sekejap ronda tasik Putrajaya. 


Kebetulan pula hari ni last day utk floria, kami singgah kejap. Tiket tak mahal mana tapi nak jalan2 kat dalam tu yang tak tahan. Luas sangat. Letih. Pastu kami siap berbaris utk Spring and Summer show. Ingatkan best.. tapi tak segah mana pun. Penat ja berbaris panas2.

 

Pada pecinta bunga, memang sakan la membeli kat sini. Aku sekadar cuci mata ja. Ingatkan bole la jumpa kawan2 kat sini tapi memang tak ada rezeki. Aku sampai, Wanna dah keluag nak balik. Bila aku habis ronda di dalam dan tengah makan, Marlina baru sampai nak masuk ke dalam. Zaidah pula baru on the way rasanya. Jadi masing2 tak berjumpa.
 
A277 
Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mengerjakan sembahyang serta memberikan zakat, mereka beroleh pahala di sisi Tuhan mereka, dan tidak ada kebimbangan (dari berlakunya sesuatu yang tidak baik) terhadap mereka, dan mereka pula tidak akan berdukacita.

 

Esoknya pula aku ajak adik aku ke ICity pulak. Aku tak pernah sampai sini lagi. (En.Suami dah balik dengan bas. Dia keja esoknya). Kata adik, dulu nak tegok lampu2 ni tak perlu bayar. La ni dah kena bayar. Semuanya duit. Memang kena siap RM la kalu nak mai sini. Paling kurang pun spare la RM300.
 

Kena jadi budak kecik sat dalam ni. Dia nak kita ikut dia jugak naik train ni. Penakut betoi.  


Ok.. ni aksi budak penakut. Yang kiri tu masa Winter show di floria. Mata nak tengok tapi taut. Dok la belakang Angah. Yang kanan tu pun dia dok kat bawah sebab takut masa dalam 6D teater. Diajaknya kita keluag. Show tak mula lagi. Haru la budak kecik sorang ni.
 

Ni? Nampak ja ok. Tu pun takut2 nak pi dekat katun2 ni. Kena ada oarng teman. Nak amik gambar je pun. Nasib baik ada Aulia yang bole buat kawan.


Dancing water? Tak de la dancing sangat pun. Tapi cantik la. Dalam kawasan lapu2 ni ada dua tiga ride lagi. Tapi setiap ride tu kena bayar. Mahal lak tu. Tak payah la. Jom kita keluag pi tengok yang lain pulak.

A278
Wahai orang-orang yang beriman! Bertaqwalah kamu kepada Allah dan tinggalkanlah (jangan menuntut lagi) saki baki riba (yang masih ada pada orang yang berhutang) itu, jika benar kamu orang- orang yang beriman. (Al-Baqarah 2:278


Aulia ni bab posing memang baik punya. Jadi tak perlu risau dah. Si budak kecik ni la yang nak kena ajar sikit heheh.


Nak bagi makan ikan tu pun kena bayar. RM5 kut satu botol. Pandai lak ikan2 tu makan guna botol. Macam2 la dunia la ni.


Ada 5D teater dan 6D teater. Lepas masuk 6D teater kami masuk 3D magic arts ni. La ni banyak 3D arts ni kat Malaysia dan yang paling besar di Langkawi. Kat Penang pun ada tapi tak sempat masuk lagi.


Pandai pulak budak kecik ni eksyen kat arts ni. Suruh sekali dah tau dah tapi bisingnya ya amat. Asyik cari Aulia ja. Mulut tu asyik nak cakap ja.


Masuk dalam ni memang mahal ler. Sayangnya kat sini dia tak bagi tanda/spot utk ambil foto terbaik. Kalau di Penang katanya ada tanda di lantai di mana jurugambar seeloknya berdiri utk dapat shot terbaik. Jadi gambar2 yang ada ni diambil ikut suka ja kat mana nak berdiri.


Ada juga rumah hantu, rumah patung lilin kut dan macam2 lagi tapi dah lewat ni. Dah hampir 12 malam. Pastu pulak.. fulus pun dah makin kurang heheh. Cukuplah dulu yang ada ni. Bila nak keluar dari situ, mak aiiii banyak lagi lampu2 yang cantik kat luar ni. Ada bentik kuda la burung la. Ingatkan dekat entrance tadi saja. Tak pa la. Lain kali kita mai lagi Insyaallah.

No comments:

Post a Comment