Wednesday, November 30, 2016

Berkelah

Sesungguhnya orang-orang yang kafir, lalu mati sedang mereka tetap kafir, maka tidak sekali-kali akan diterima dari seseorang di antara mereka: emas sepenuh bumi, walaupun ia menebus dirinya dengan (emas yang sebanyak) itu. Mereka itu akan mendapat azab seksa yang tidak terperi sakitnya, dan mereka pula tidak akan beroleh seorang penolong pun. (A-li'Imraan 3:91




Rasanya sudah lama tidak berkelah. Untuk Emad pula, berkelah pun tak pernah. Tak pernah tahu. Maka aku cerita berkelah kena bawa tikar dan makanan. Hampar tikar letak makanan dan duduk makan2.


Satu hari, selepas hantar Dalilah, kami singgah ke Hutan Lipur Sg.Buaya Nibong Tebal. Saja nak berkelah. Turun kereta, Emad dah tanya awat tak ambil tikar (baru beli). Abis diangkutnya kerepek2 dan keropok yang ada dalam kereta. Nak berkelah dia kata.

Kamu tidak sekali-kali akan dapat mencapai (hakikat) kebajikan dan kebaktian (yang sempurna) sebelum kamu dermakan sebahagian dari apa yang kamu sayangi. Dan sesuatu apa jua yang kamu dermakan maka sesungguhnya Allah mengetahuinya. (A-li'Imraan 3:92)


Tapi tak boleh lama2 sebab dah petang. Cukuplah 30 minit. Dah hampir senja. Nyamuk pun makin banyak. Kesian pulak. Baru nak berasa nikmat berkelah dah kena balik. Sebelum balik sempat singgah di sini untuk makan malam.


Tertarik dengan mee udang berasap punya pasal. Ada satu kedai di hujung sana, Kedai Mak Na. Full house. Customer memang ramai. Pasti sedap di situ.


Di sini pun sedap juga. Alhamdulillah. Suami minta mee berasap ayam. Aku ambil kuew teow kuah. Sedap sangat untuk orang yang tak suka kuew teow macam aku ni.


Ini mee berasap dia. Memang sedap. Kuew teow aku? Hihi.. dah abis, tak sempat nak amik gambar.


Ini pula burger ayam goring Emad punya. Ayam tu macam ayam goring kfc. Rasanya biasa saja tapi ok unuk bagi kenyang. Bila2 kena mai cuba di Kedai Mak Na pula. Tapi bila ya?

No comments:

Post a Comment