Tuesday, November 8, 2016

Selamat Tinggal Banda Acheh

Kemudian sesiapa yang berpaling ingkar sesudah mengakui perjanjian setia itu, maka mereka itulah orang-orang yang fasik. (A-li'Imraan 3:82


Pagi2 lepas subuh dah kena keluar menuju airport. Jalan dilalui lengang sahaja. Terasa tenang laluan ini sebab dipayungi pokok2 rimbun yang kelihatan seperti gerbang sepanjang jalan.


Airportnya memang kecil.. seperti Medan dan juga Yangon. Keluar masuk pintu yang sama. Urusannya pun mudah. Hanya satu laluan. Tidak perlu berebut2.


Inilah Cikgu Mazlita (cikgu biology ni) yang mengiringi pelajar2 SM Sains Selangor. Kami breakfast sama2 di sini. Penerbangan balik juga yang sama sebab memang tak ada yang lain dah. Cerita pi cerita mai rupanya Kak Mazlita ni orang Pendang. Hahaha.. tau sangat la aku tempat dia cerita tu.



Beberapa tempat menarik dipaparkan pada papan tanda di ruang menunggu ini. Masjid Baiturrahman, Museum Acheh, PLTD Apung 1, Kapal atas rumah dan Rumah Acheh sudah kami lawati. Gunongan yang berwarna putih tu acapkali dilihat bila melalui jalan yang sama.

Ia dipersembahkan Sultan Iskandar Muda kepada permaisurinya Putri Kamaliah dari Negeri Pahang, Malaysia. Putri Kamaliah atau lebih dikenal dengan Putroe Phang diboyong Sultan Iskandar Muda ke Aceh setelah menaklukkan Pahang, Malaysia. Saking cintanya pada permaisuri dari Pahang, Sultan Iskandar Muda memenuhi permintaan Putroe Phang dan membuatkan baginya taman sari. Lokasi taman sari itu ada di belakang istana tempat permaisuri menyepi dan menghibur diri kala kerinduan akan negerinya menghampiri. Di Taman Ghairah, taman yang berada di belakang kompleks Kesultanan Darud Donya inilah sebuah gunongan menjadi perwujudan bebukitan negeri Pahang dibangun. (http://www.thearoengbinangproject.com/gunongan-banda-aceh/)

 Sabang, Pulau Weh pula sangat terkenal untuk snorkling. Manakala Pulau Simeulue terkenal untuk surfing. Kalau mahu ke sini, kurang2nya kena tambah lagi 2-3 hari di Banda Acheh.
 

Patutkah sesudah (mengakui dan menerima perjanjian) itu, mereka mencari lain dari agama Allah? Padahal kepadaNyalah tunduk taat sekalian makhluk yang ada di langit dan di bumi, sama ada dengan sukarela ataupun terpaksa, dan kepadaNya lah mereka dikembalikan.(A-li'Imraan 3:83




23 kabupaten (daerah? wilayah?) yang ada di Aceh. Banda Acheh nun di hujung atas sekali.




Dalam perjalanan ke airport tadi pemandu sudah maklumkan nama gunung ini. La ni aku dah lupa hihihi. Dan gunung ini jelas kelihatan ketika nak boarding. Kalau tak salah gunung ini gunung berapi yang masih hidup! 




Hahaha. Saja nak try nak buggy ni di KLIA. Penat la jalan jauh nak exit ke penerbangan domestik ke Penang. Naik buggy ni lega la sikit. Beg aku bos tolong bawak hihihi.




Hasil belian di Banda Acheh? Ini saja yang aku beli. Coklat bar gajus dua ketul (sedap la pulak), kue abon daging (bos punya) dan badareutek (bungkus hijau). Ia sebenarnya ada cucur kacang (atau kuih kasturi) yang dipotong kecil2 dan dijadikan kering seperti keropok. memang sedap. Silap tak beli banyak2. 

Yang kuning tu kerepek nangka (sedap tapi keras), buah salak Acheh yang manis, dan ikan kayu Acheh (dalam kotak). Ikan kayu acheh ini ikan kayu yang telah dikeringkan. Untuk masak perlu rendam 4 jam! Kemudian diadun dengan cabai merah, bawang putih, bawang merah dan halia yang telah dimesin dan ditumis.  Yang ditengah2 itu hasil yang telah siap, dibeli masa di lokasi kapal atas rumah. Lebih sedap daripada yang aku buat dari dalam kotak tu huhuhu.


Apa2 pun perjalanan ke Banda Acheh merupakan satu pengalaman yang sangat menarik dan tak jemu bagi aku. Andai ada peluang boleh saja ke sini lagi. Alaudin juga ada menjemput untuk ke sini lebih lama supaya dia boleh bawa ke kampungnya yang beberapa jam perjalanan. Serta menziarahi tinggalan sejarah tamadun Islam di Palembang (10 jam perjalanan). Insyaallah jika umur panjang dan ada rezeki, mungkin akan sampai lagi.


No comments:

Post a Comment