Thursday, December 1, 2016

Jom mencendol!

Segala jenis makanan dahulu adalah halal bagi Bani Israil, kecuali makanan yang diharamkan oleh Israil (Nabi Yaakub) kepada dirinya sendiri sebelum diturunkan Kitab Taurat. Katakanlah (wahai Muhammad): "(Jika ada makanan yang diharamkan kepada kamu - wahai Bani Israil - sebelum Kitab Taurat diturunkan) maka bawalah kamu Kitab Taurat itu kemudian bacalah akan dia, kalau betul kamu orang-orang yang benar. (A-li'Imraan 3:93)


Sekali satu semester mesti mencendol. Untuk budak2 ni ler. Untuk aku.. kalau dah 3 kelas, tiga kali ler mencendol. Cuma cendol aku super special sebab aku tak mau cendol yang hijau tu. Cendol aku tanpa cendol... aci tak aci tak?


Ini kelas statistik pelajar Electrical Engineering. Kelas budak2 nakal yang ada 6 orang saja pelajar perempuan. Yang senyum colgate ni.. dah hujung2 semester bari aku dapat nama dia..Afiq. Yang hujung nun..Rafshan, sebab dah berapa kali dia ni belajar ngan ku itu sebab aku ingat. Dan Fadzli juga. Tak jemu ker depa masuk kelas aku? Tanya la depa.. Yang lain2, saya minta maaf.. too many students and too little memory to keep names in it.

(Jika tidak) maka sesiapa yang mereka-reka kata-kata dusta terhadap Allah sesudah yang demikian itu, maka mereka itulah orang-orang yang zalim. (A-li'Imraan 3:94


Ini kelas mana pulak ya? Oooo ok. Kelas matematik aku.. pelajar2 Chemical Engineering. Kelas ni balance antara lelaki dan perempuan. Eh..maaf. Kelas ni lelaki 1/3 saja. 


Yang paling tragis sekali.. aku tak ingat nama2 budak2 kelas ni. Mursyidi.. yaa.. ini pun dah hujung2 baru nak ingat. The only one budak Penang dalam kelas ni. Yang lain2 ingat2 lupa. Tengok ingat lepas tu lupa. Again... so sorry. Tak mampu nak ingat nama you all.

Katakanlah (wahai Muhammad): "Benarlah (apa yang difirmankan oleh) Allah, maka ikutilah kamu akan agama Nabi Ibrahim yang ikhlas (berdasarkan Tauhid), dan bukanlah ia dari orang-orang musyrik. (A-li'Imraan 3:95


Satu lagi kelas statistik Electrical engineering. Dalam kelas ni pun ada yang dah berapa kali pernah belajar ngan aku. Muslim, Affiq, Nizam,fatimah, Syafiqah, Fanisha, Izzat dan a few others.


Ohhh.. Ikhwan budak Sarawak/Sabah itu. Selalu saya konpius dengan itu Ted Aaron. Hahaha.. sorry ya. Hanya saya tau kenapa begitu. Kelas ni ramai juga dari Sabah Sarawak. Sebab muka masing2 lebih kurang, dah konpius dah.

Untuk semua pelajar2 saya, yang sekarang atau yang lepas2 atau yang dulu2: Semoga hidup anda semua berada dalam rahmat dan limpah peliharaan Allah swt. Semoga anda semua berjaya dunia dan akhirat tidak kira anda memegang jawatan apa sekalipun. Selamat maju jaya semua. Saya minta maaf tak dapat ingat semua nama tapi anda pasti ingat satu2nya pensyarah anda yang serius gila masa mengajar ni hahaha.

2 comments:

  1. thanks madam..selalu sempoi...semoga dipanjangkan umur dimurahkan rezeki..aminn

    ReplyDelete
  2. Hidup madam!! -EH224

    ReplyDelete