Monday, January 9, 2017

Fraser's Hill

Dan janganlah kamu menjadi seperti orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang telah berceri-berai dan berselisihan (dalam agama mereka) sesudah datang kepada mereka keterangan-keterangan yang jelas nyata (yang dibawa oleh Nabi-nabi Allah), Dan mereka yang bersifat demikian, akan beroleh azab seksa yang besar.  (A-li'Imraan 3:105)


Mercu tanda yang sangat terkenal. Satu daripada arah naik dan satu daripada arah turun. Selama ini aku hanya mampu melihat dalam gambar saja. Minggu pertama cuti sekolah tahun lepas aku dah book siap2 utk bercuti ke sini. Akan aku pastikan angan2 menjadi kenyataan..hihihi.


Dari Damai Laut Lumut, perjalanan melalui jalan2 kampung sangat menyeronokkkan. Tapi bila  mendaki Bukit Fraser ini, sangat mencabar. Jalan berbelok2. Aku dah hampir2 pening dan nak muntah. Hampir 25km rasanya mendaki ke atas. Mungkin ini pertama dan terakhir kali untuk datang ke sini.


Shahzan Inn. Hotel yang cantik, nyaman dan aman. Memang selesa menginap di sini. Tapi cukuplah semalam saja. Dapat merasa iklim Fraser Hill yang nyaman. Bunga2 yang segar (banyak lagi bunga di Cameron Highland). Jani cuti seminggu ni tak terperap sangat dalam rumah. Sorry kakak, you can't follow this cuti2.

(Ingatlah akan) hari (kiamat yang padanya) ada muka (orang-orang) menjadi putih berseri, dan ada muka (orang-orang) menjadi hitam legam. Adapun orang-orang yang telah hitam legam mukanya, (mereka akan ditanya secara menempelak): "Patutkah kamu kufur ingkar sesudah kamu beriman? Oleh itu rasalah azab seksa neraka disebabkan kekufuran kamu itu".  (A-li'Imraan 3:106) 


Kaunter penyambut tetamu. Adik yang bertugas sangat membantu dan lemah lembut saja. Jadi kita yang dah pening2 lalat ni tak de la nak tension.


Ruang depan lif menuju ke dewan makan. Tak ramai orang. Makanan untuk breakfast pun tak banyak sangat tapi alhamdulillah memadai (just enough) untuk pengunjung yang tidak ramai.


Gambar-gambar bersejarah mengenai Fraser Hill terpampang di dinding hotel.


Boleh baca tak? Inilah serba sedikit sejarah bertulis tentang Bukit Fraser yang dinamakan sempena nama Colonial master British (klik sini) yang tiba ke sini. 

Adapun orang-orang yang telah putih berseri mukanya, maka mereka berada dalam limpah rahmat Allah (Syurga), mereka kekal di dalamnya.  (A-li'Imraan 3:107) 


Malam tu kami makan di sini. Smokehouse ke apa ke nama aku pun tak tau. Agak delap kawasan ni, malah kami saja yang menjadi tetamu malam tu. makanan memang sedap dan harga pun sesuai.


Hari pertama sampai tak sempat meronda2 sangat. Hari nak balik baru sempat jalan2 ke clock tower (gambar mula2) dan ambil angin sikit. Singgah jenguk2 Masjid Sultan Mahmud juga.


Ketika menjenguk kawasan, ada kelas mengaji untuk kanak2 sedang dijalankan di dalam masjid.


Kawasan masjid sangat bersih dan terjaga. Pokok2 bunga keliling masjid sangat menarik perhatian. Moga Allah terus memberi pahala kepada mereka yang mengimarahkan dan menjaga rumahNya dengan baik sekali.



Mercu tanda ketika menuruni bukit. Jalan turun bukit tak sama dengan jalan naik rupanya. Dan jalan turun ini 2x lebih bengkok dari jalan naik. Aku dah loya dengan belok2 yang punyalah banyak. Kompem dah aku rasa tak nak naik sini lagi. Sabar je la.



Friday, January 6, 2017

Penyampaian Anugerah Cemerlang Tahfiz Fitrah

Dan hendaklah ada di antara kamu satu puak yang menyeru (berdakwah) kepada kebajikan (mengembangkan Islam), dan menyuruh berbuat segala perkara yang baik, serta melarang daripada segala yang salah (buruk dan keji). Dan mereka yang bersifat demikian ialah orang-orang yang berjaya. (A-li'Imraan 3:104)

 

Majlis penyampaian hadiah Tahfiz Fitrah. Diadakan pada hari permulaan cuti sekolah! Burn satu malam penginapan di Damai Laut sebab hadir di sini.


Tempat ke-3 untuk kelas tadika. Tempat pertama untuk kelas mengaji. No 1,2 dan 3 pusing antara Emad, Rayyan dan Mya Zara saja utk kedua-dua kategori.


Segak anak2 ini berbaju Melayu. Untuk 5 tahun baju warna hijau. Baju biru tu untuk 6 tahun. Untuk 4 tahun ke bawah pula baju nak pink belacan sedikit. Kalau dah nama budak2 asyik nak main saja tak kira tempat.


Persembahan beramai2. Pening cikgu2 nak susun budak2 ni. Tak mampu kita. Yang bawah pula persembahan 5 tahun. Dia kat tengah2 macam lead singer la pulak.


Beg untuk isi hadiah sumbagan Fareeda. Biasalah kalau untuk budak2 tadika camni, kotak pensel, pensel kaler, pensel pembaris pemadam. Emad tak heran pun ngan hadiah2 dia. Malah tak bertanya pun tentang hadiah lepas tu. Mungkin sebab selesai saja bahagian dia kami terus ke Damai Laut bercuti. Dia lebih teruja nak ke hotel.



Thursday, December 29, 2016

Masjid Aman, Simpang Kuala, Alor Setar

Dan berpegang teguhlah kamu sekalian kepada tali Allah (agama Islam), dan janganlah kamu bercerai-berai; dan kenanglah nikmat Allah kepada kamu ketika kamu bermusuh-musuhan (semasa jahiliyah dahulu), lalu Allah menyatukan di antara hati kamu (sehingga kamu bersatu-padu dengan nikmat Islam), maka menjadilah kamu dengan nikmat Allah itu orang-orang Islam yang bersaudara. Dan kamu dahulu telah berada di tepi jurang neraka (disebabkan kekufuran kamu semasa jahiliyah), lalu Allah selamatkan kamu dari neraka itu (disebabkan nikmat Islam juga). Demikianlah Allah menjelaskan kepada kamu ayat-ayat keteranganNya, supaya kamu mendapat petunjuk hidayahNya (A-li'Imraan 3:103)

 

Kerap juga kami bersolat di masjid ini (klik sini utk link blog masjid) bila ke Alor Setar. Letaknya di tepi jalan betul-betul di simpang 4 Jalan Permatang Kuala menghala ke Kuala Kedah.

 Laluan ke ruang solat wanita. Kiri sekali ke tandas.

 Koperasai masjid aku rasa.

 Kedai nasi ayam dalam kawasan masjid.

 Di seberang jalan.

Tidak lupa yang ini. Hmmm.. fikir2kan lah.

Wednesday, December 28, 2016

Masjid Al-Abrar, Sik

Wahai orang-orang yang beriman! Bertaqwalah kamu kepada Allah dengan sebenar-benar taqwa, dan jangan sekali-kali kamu mati melainkan dalam keadaan Islam.  (A-li'Imraan 3:102)
 
 

Masjid Al.Abrar terletak di Qariah danglau, Mukin Sok, Sik Kedah. Persinggahan sementara semasa program JJMK Merdeka Baling yang lepas. Masjidnya sederhana besar sahaja.

 Hadapan masjid

 Kiri masjid

 Dari pintu pagar

Monday, December 19, 2016

Lama betul tak main ni

Dan bagaimana kamu akan menjadi kafir padahal kepada kamu dibacakan ayat-ayat Allah (Al-Quran), dan dalam kalangan kamu ada RasulNya (Muhammad, s.a.w)? Dan sesiapa berpegang teguh kepada (agama) Allah, maka sesungguhnya ia telah beroleh petunjuk hidayah ke jalan yang betul (lurus). (A-li'Imraan 3:101)


Isk..isk.. Aku rasa lama betul bola ni tak kena penumbuk aku. Bukan kata aku terer.. tapi bole la takat tujah2 gitu2. Takat main2 utk bagi pecah peluh. Play for fun.


Dah pakai sistem apa pulak ni sampai 31 mata? Sah2 memang lama betul tak main bola tampar ni. Apa depa kata.. mata volleython? Lepas 15 mata tukar side tapi kiraan mata terus sambung hingga 31. Sapa dapat dulu dialah juara. Bukan 15+15 = 30 ke?


Uish.. ada orang ambil gambar aku dari jauh la. Hahaha... Kirah! T.Kasih mai bagi pisang kat aku. Memang terbaik la pisang dari tanah hang.


Inilah team aku yang turun main utk 5 games! Dari pagi sampai petang tak tukar2 orang sebab tak cukup pemain. Nak tak nak.. tahan je la stamina yang ada. Apa2 pun aku enjoy the game. Terima kasih Fiz, Saba, Suraya, Suhaiza dan Ema bagi peluang kat akak yang dah season ni menujah bola entah ke mana2. Lantak kamu le bola.. janji aku bole main hahaha. Dapat no 4 tu.. kira oklah no. Tahniah semua dan terima kasih juga sebab so sporting. (especially Fiz n Suraya yang banyak cover kawasan).

Friday, December 16, 2016

Ronda-ronda Yan

Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai Ahli Kitab! Mengapa kamu ingkarkan keterangan-keterangan Allah, padahal Allah sentiasa menyaksikan apa yang kamu lakukan?" (A-li'Imraan 3:98)



Buat pertama kali, ada peluang untuk ronda2 sekitar Yan. Selama ini dok lalu saja. Cadangan En.Somi nak ke Pantai Merdeka tapi kereta dipandu arah ke Tg.Dawai. Lagu mana tu? Last2 dah sampai Pantai Murni aku coling2 kawan aku merangkap bekas teman sebilik aku dulu, Aznita ni. Ada pulak kawan aku sorang ni... hahaha. Siap nak bawa kami meronda lagi. Suami dia Faizal la yang bawakan. Faizal memang asal orang sini. Maka sampailah kami ke Air Terjun Puteri ni. Ikut laluan rumah Budi Penyanyang. Nak mandi tak boleh sebab air sikit sangat. Lagipun takut dikencing oleh tikus nanti, tak ke naya.
 

Tengok2 kejap dia bawa kami pi mee udang pulak dah. Spesel tak spesel makan jugak la sepinggan kongsi. Aku rasa kalau nk pi sekali lagi mau lupa jalan ni. Kena waze la jawabnya.

Katakanlah: "Wahai Ahli Kitab! Mengapa kamu menghalangi orang-orang yang beriman daripada menurut jalan jalan (agama Islam), kamu hendak menjadikan jalan Allah itu bengkok terpesong, padahal kamu menyaksikan (kebenarannya)? "Dan (ingatlah), Allah tidak sekali-kali lalai akan apa yang kamu lakukan. (A-li'Imraan 3:99)


Itulah dia Ita (orang Pahang ni) ngan Faizal. Sama2 belajar dulu di KPP Seksyen 17.  Kebetulan Faizal free dan Ita pun tak de gheja gamaknya hahaha, depa bawa kami mai sini. Di sini juga merupakan tempat pemancing2 menyewa bot ke laut dalam. Malahan untu pelancong2 juga bole naik di sini kalau nak meronda ke pulau2 berhampiran.


Ni dia mee udangnya. Udang besar2 kau. Nak mangkuk RM12, RM20? Pilih nak yg mana. Aku amik RM12 je la. Perut dok kengang lagi. Laksa pun ada kat sini. tinggai nak order ja.

Selesai makan di sini, depa bawa pula ke kuala mana ntah. Dekat2 dengan Dulang kalau tak salah aku. Tempat membeli hasil2 laut yang baru dibawa balik nelayan. Kalau di suruh pergi sekali lagi tak jumpa rasanya.

Wahai orang-orang yang beriman! Jika kamu taat akan sesuatu puak dari orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang diberikan Kitab itu, nescaya mereka akan mengembalikan kamu menjadi orang-orang kafir sesudah kamu beriman. (A-li'Imraan 3:100)


Sebab ikan2 pun dah abis di kuala tadi, terus dibawa ke sini. Selepas Dulang, di Sedaka, Yan. Minum nira nipah fresh from farm. menarik betul kawasan ni. Bersih dan selesa.


Di celah2 pokok nipah tu diletak beberapa meja bulat utk samtai2 minum atau makan petang. Laksa dan bihun ada dijual juga. Rasa nyaman dan tenang saja. Tapi sebab hari tu hujan, kami minum kat meja di ruang rumah tuan tanah.


Di belakang kawasan ini memang sawah padi. rasa macam nak pindah dok sini la pulak. Memang bagus idea tuan rumah ni. Disimpan beberapa pokok nipah utk bekal nira. dibina tandas yang selesa, dibuat taman yang penuh dengan pokok2 bunga. Disediakan meja2 untuk santai2. Nanti nak mai lagilah. Tapi nanti tu tak tau la bila..hihi.

Friday, December 9, 2016

Mari kita mancing

Sesungguhnya Rumah Ibadat yang mula-mula dibina untuk manusia (beribadat kepada Tuhannya) ialah Baitullah yang di Makkah yang berkat dan (dijadikan) petunjuk hidayah bagi umat manusia.


Dah lama aku tak mancing. Rasa rindu pulak. Last sekali mancing Januari 2015 dulu. Sejak tu, sejak mak tak sihat, dah tak ada geng nak pi mancing. Tapi, bila tiba2 teringat dan teringin, aku tanya maklang. Baik punya port mancing kali ni. Kat sawah mana ntah di Alor Setar nun. Macam jauh, tapi sebab alang2 hantar Angah, apa salahnya.


Budak berdua ni kalut je lebih. Bukan depa yang mancing pun. Main ja banyak. Hasil mancing banyaknya Maklang yang dapat. Aku pun banyak juga.. ikan temekong. Suka benar curi umpan.


Ini taliair seberang jalan budak2 tadi. Alhamdulillah jalan ni tak sibuk dengan kenderaan. Hasil pun boleh tahan dengan talapia yang besar2 ni. Maklang bagi 2 ekor utk kami berdua. Oklah tu. Bukan ada ramai orang pun kat rumah nak makan banyak2. Selepas hari tu, aku bawa Angah mancing sini, dapat puyu 2 ekor. Maklang kata sejak kami pi, dah ada orang mancing kat situ. Sebab nampak hasil lumayan kut.


Sebab nak cari Maklang jauh, aku minggu berikutnya aku bawa anak2 ronda2 cari kawasan. Di tali air Kg.Setol, Pinang Tunggal ni buat beberapa kali memang tak ada orang mancing. Hasil pun boleh tahan. Lama2 mungkin orang dah nampak, ada la pemancing2 lain di sini.

Di situ ada tanda-tanda keterangan yang nyata (yang menunjukkan kemuliaannya; di antaranya ialah) Makam Nabi Ibrahim. Dan sesiapa yang masuk ke dalamnya aman tenteramlah dia. Dan Allah mewajibkan manusia mengerjakan ibadat Haji dengan mengunjungi Baitullah iaitu sesiapa yang mampu sampai kepadanya. Dan sesiapa yang kufur (ingkarkan kewajipan ibadat Haji itu), maka sesungguhnya Allah Maha Kaya (tidak berhajatkan sesuatu pun) dari sekalian makhluk.


Lepas tu adik aku pulak nak join. Ok. Aku bawa ke Sg.Pasir, Sg.Petani. Port lama untuk memancing. Ikan ada tapi kurang menangkap.


Geng ni dari Ipoh. Balik bercuti di rumah saudara di sini. Nampak jer brutal dengan rambut berkaler tapi selepang kain kat bahu. Depa ni pancing dan lepas. Saja suka2 mancing.


Lampam yang datangnya dari Kg.Setol tadi. banyak anak2 lampam tapi bila balik dah mati. Boleh buat pekasam je la. Puyu memang banyak tapi kecil2. Pun buat pekasam juga.


Port baru la ni di Pmtg.Bogak rumah Hajar. Sini hasil puyu dan haruan lumayan dan besar2. Puas hati nak goreng atau buat asam pedas. Dan untuk pertama kalinya, dapat keli seekor. Balik goreng saja.


Hajar dan anak2 cuba menangkap pepatung utk umpan. Belalang pun boleh. Aku rasa pepatung dengan belalang lagi ikan suka berbanding dengan umpan cengkerik.


Inilah pekasam untuk pertama kali cuba. Alhamdulillah. Rasa boleh tahan. Kali kedua buat pun ok lagi, Tak ada rasa pelik2 pun. Boleh makan cukup rasa alhamdulillah. Jom kita mancing lagi. :)