Wednesday, June 10, 2015

Perasmian - Cerita 2

A239 
Dan jika kamu takuti (sesuatu bahaya) maka sembahyanglah sambil berjalan atau berkenderaan, kemudian apabila kamu telah aman sentosa, maka hendaklah kamu mengingati Allah (dengan mengerjakan sembahyang secara yang lebih sempurna), sebagaimana Allah telah mengajar kamu apa yang kamu tidak mengetahuinya. (Al-Baqarah 2:239)

Cerita Reunion belum tamat. Kali ini kisah perasmian pula. Susah jugak rupanya menulis cerita. Patutlah dulu aku tak pernaH masuk pertandingan menulis cerita. Memang gagal la jawabnya. Ini pun, lepas Cerita 1, aku kena hadiri bengkel 3 hari di Penang. Balik bengkel terus ke Shah Alam. Balik dari Shah Alam baru boleh ngadap blog semula.
 

Kalau korang tengok Cerita 1, korang pasti perasan agenda kita kan? Perasmian tengahari tu dirancangkan dalam tempoh sejam saja. Tapi biasalah. Bila dah jumpa geng2 lama, cerita 25 tahun tak habis di situ saja. Malah pasti berlarutan hingga ke hari ini.

Terima kasih pada yg sudi mengambil gambar di meja pendaftaran. Pusing2 muka yang sama jugak la. Aku, Putri, Sham dan Eila. Dah gheja kami kat kat meja tu. Cuma ada la dua tiga wajah baru menyelit di situ. Aisyah misalnya.. terima kasih banyak2 Syah sebab hang tolong kami kat situ. Memang tak menang tangan nak layan pelanggan yg ramai. Hang memang sangat2 membantu dengan tolong cari baju dan beg. Zana pun sama cuma dia tak dak lam gambag ni. TQ ya.

Mat Don (Izaharin).. ini AJK pengangkutan. Biag kat dia la. Penat angkut orang ke sana sini. Kasi can dia posing dengan Putri. yang dukung anak tu si lawyer Rosnah Ainon (Ain). Kena angkut anak2 sebab tak dak yg nak menjaga. Apa2 pun dia masih sanggup mai jumpa kawan2 kat sini. Aziah pula, pertolongannya amat bermakna buat AJK2 semua. Korang tengok ja dia sembang sana-sini. Tapi.. jgn tak tahu...


Korang perasan tak dalam gambar mula2 tadi ada tabung batch? Tengok dalam gambar ni pulak. Perasan tak tabung yang sama di tangan Aziah? Inilah tabung yang diusung ke hulu ke hilir dipeluk dijaga oleh Aziah tanpa kami memintanya. Alhamdulillah. Kutipan hampir mencecah RM1000 utk tabung ini saja. Aku perasan masa dia ambil tabung ni kat meja. Katanya.. "Mai sini." Terus hilang. Bila dipulangkan sudah berisi. Terima kasih banyak2 sahabat.

 

Kehadiran bekas2 cikgu amat dinanti2kan. Cikgu Nik Abdul Aziz, cikgu sejarah merangkap warden Blok D dulu. Kalau diingat balik.. memang havoc Blok D. Macamana la cikgu boleh tahan jaga kami kat situ? Mohd Zainuddin Mohd Noor (Din Mon.. ni kali ke dua gambag hang on air) dan Hanaz Ismadi. Arkitek beraya ni. Ada slot utk Career Talk mereka nanti utk yg berminat bidang ini. Cerita Din ni kalau tak salah aku, 8.8.88 semasa jeti runtuh. Dia dalam perjalanan utk balik ke maktab. Bila jeti tu runtuh, dia yg terselamat terus balik ke rumah. Mungkin ada lagi kawan2 yg kena tempias jeti ni tapi kita tak tahu. Ada yg sempat naik feri pun.

 

Ini sebenarnya  dah lepas perasmian. Tapi tak pa la. Cerita la Jugak. C.Sahiddan yg tiba dengan C.Rosli. C.Amir pulak memang dah datang masa perasmian tu. masing2 datang single, tinggal wife di hotel kata mereka. kata C.Amir, "Bila lagi nak solo? Masa ni kita pun nak solo jugak." Hebat cikgu2 kita. Sama naik ngan anak2 murid yang memang ramai datang solo. Hahaha.

 

C.Rosli Mohd Zain (RMZ) berkongsi tarikh lahir sama dengan aku. 1 April.. itu pun setelah diberitahu oleh arwah C.Zulkifli Kassim beberapa tahun dulu.  Berganding dengan Rambo, nampak macam adik ngan abang saja. Cikgu.. jangan marah na.. Dulu kami panggil cikgu Lionel Richie. Mudah ingat hehehe.  Sebelah tu pulak C.Baharum Arshad berganding dengan Hislimas Ramli (Mat Herg). Baju mereka berdua matching la pulak. Memang sesuai sangat. Pun seperti adik abang. Cikgu2 kita ni maintain jer dari dulu.
 
 

Ucapan Pengerusi Program, McDa yang pada salnya tiada dalam agenda. Semua ucapan nak dielaknya. Tapi tewas dek pujukan kawan2 AJK. Azuwana Supian (Azu) yang menjadi bidan terjun pulak menjalankan tugas MC dengan baik sekali. Syabas. Kalau bagi kat aku, memang out of script la sebab aku tak pernah sediakan skrip ucapan selama ni.
 
A240 
Dan orang-orang yang (hampir) mati di antara kamu serta meninggalkan isteri, hendaklah berwasiat untuk isteri-isteri mereka, iaitu diberi nafkah saguhati (makan, pakai dan tempat tinggal) hingga setahun lamanya, dengan tidak disuruh pindah dari tempat tinggalnya. Kemudian jika mereka keluar (dari tempat tinggalnya dengan kehendaknya sendiri) maka tidaklah kamu bersalah (wahai wali waris si mati) mengenai apa yang mereka (isteri-isteri itu) lakukan pada diri mereka dari perkara yang patut yang tidak dilarang Syarak) itu dan ingatlah, Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana. (Al-Baqarah 2:240)


Nampak macam banyak kerusi kosong. Memang la. Bukan semua boleh mai masa ni. Lagipun ikut pendaftaran dalam 100 orang sahaja daripada jumlah batch kita dalam 250 orang. Apa2 pun sebagai permulaan ini merupakan satu kejayaan. Sesi ini bermula dengan nyanyian lagu Maktab dan Warisan (versi kita dulu). Boleh rujuk Cerita 1 untuk lirik penuh. Aku pun tangkap leleh sekejap bila tengok kawan2 nyanyi lagu ni. Dulu, tiap2 kali perhimpunan pagi, dua lagu ni wajib untuk kami. La ni lagu ni dah jadi pendek dan rasanya tak dinyanyikan lagi oleh budak2 MRSM, betul ke?


Cikgu2 pun bersemangat ikut menyanyi bersama-sama. C.Nik, C.Amir, C.Baharum, Ust.Shabani all the way from Langkawi tu (Pengetua MRSM Langkawi) dan C.Ibrahim yang pernah ajar aku Geografi dulu. La ni dia TimbalaN pengetua HEP MRSMBP. Hari ini dia adalah VVIP utk merasmikan program ni. Pengetua tidak hadir sebab ada program lain yang memerlukan kehadiran beliau. 


 

Penyampaian cenderahati dan sumbangan dari kita semua. Cenderahati tulisan Khat merupakan sumbangan daripada sahabat kita jugak, Megat Amirul (Mioi). Terima kasih banyak2 Mioi. Sumbangan utk dana surau dan dana keusahawanan pulak hampir mencecah RM40K. Semuanya datang dari batch kita sahaja.. SPM90! Hebatkan kita? Masing2 memberi peranan dalam menjayakan program reunion ni. Tahniah dan terima kasih kawan2. Buat C.Ibrahim pula, terima kasih banyak2 sebab memberi sepenuh sokongan pada program ini. Jasa cikgu tetap dalam ingatan.



Sesi bergambar 1 selepas perasmian. Sila cari wajah anda sendiri ya. Kalau rasa tak ada dalam gambar ni, mungkin ada di luar menyedut 'udara', atau di tandas atau di mana saja yang memerlukan kehadiran anda. Ini baru Sesi 1. Akan ada 2 lagi sesi bergambar. Jangan hilangkan diri anda ya. Kejap ada kejap tak ada. 
 

Homeroom Aman86 bersama Ustazah Sopiah. Kalau ikut kehadiran patut ada 9 orang. Mungkin ada yang belum sampai ni. Mohd Hafiz Abdul Majid (Hafiz). Jangan kompius dengan Mohd Hafiz Salleh. (Apek, mana dia la ni ya?). Don sekali lagi muncul, Asbanizam (Asba pun buat kemunculan semula), Azni Azizan (Nini) dan Sarina Mohd Ali (Mekna). Yang paling femes la ni si Nini la. Dengan cheese cake lelehnya, order sampai ke KL. Bawang goreng bercili tanpa bilis dan dengan bilis (ini kawan Nini punya) dan biskut Florentine. Penuh bonet kereta bawa order kawan2 untuk reunion. Terima kasih Nini. 



Ada lagi yang ambil peluang bergambar beramai2 lepas perasmian. Maklumlah, bukan selalu boleh jumpa begini. Dari Utara ke selatan, Timur ke barat, malah dari Sabah pun ada. Kanak2 ribena yang sungguh riang bila terlepas dari kurungan eh? Cikgu Nik pun layannnn. One of the best photo for the event! That's all for now. Later, kita sambung dengan Cerita 3.




 P.S: Pinjam gambar ya kawan2. Terima kasih.

3 comments:

  1. tq aina for sharing the stories & pics... dpt gak tgk gambaq hampa & cg2... segak & comey semua : ) congrats for all the efforts that u guys had put in

    ReplyDelete
  2. tq aina for sharing the stories & pics... dpt gak tgk gambaq hampa & cg2... segak & comey semua : ) congrats for all the efforts that u guys had put in

    ReplyDelete
  3. tak sabau nak baca crita seterusnya

    ReplyDelete