Friday, June 9, 2017

Caravanserai? Apa tu? - 29/4/2017

(Al-Quran) ini ialah penerangan kepada seluruh umat manusia, dan petunjuk serta pengajaran bagi orang-orang yang (hendak) bertaqwa. (A-li'Imraan 3:138


Destinasi kedua, kita singgah sekejap di sebuah tinggalan caravanserai di Aksaray. Hasil carian di Google, caravanserai bermaksud bangunan yang dibina untuk memberi perlindungan atau sebagai tempat rehat kepada pengembara/pedagang bersama barang2 dan ternakan mereka sepanjang laluan kafilah masa dahulu. Rupa-rupanya banyak caravanserai di dunia ini seperti di Syria, Iran, Armenia, Israel dan lain2 lagi.


Terdapat tiga caravanserai di sekitar Aksaray tetapi bangunan caravanserai Sultanihi terletak di barat Aksaray, Konya merupakan yang terbesar dan terbaik semasa zaman Seljuks. Dibina pada tahun 1229 dan ia adalah percuma buat para pedagang yang singgah!

 

Memasuki kawasan  bangunan, terdapat satu ruang terbuka (mungkin utk ternakan) dan satu ruang tertutup seperti bilik2 hotel (untuk para pedagang). Bila masuk ke bilik2 tersebut terasa sangat sejuk seperti ada aircorn. Dinding2nya memang sejuk kalau pegang.



Sruktur bongkah2 batu  binaan bangunan katanya dibuat dengan mencampurkan telur ke dalam bancuhan (kalau tak salah pendengaran aku). Mungkin itu satu faktor yang membantu memberi rasa sejuk tadi.
Dan janganlah kamu merasa lemah (dalam perjuangan mempertahan dan menegakkan Islam), dan janganlah kamu berdukacita (terhadap apa yang akan menimpa kamu), padahal kamulah orang-orang yang tertinggi (mengatasi musuh dengan mencapai kemenangan) jika kamu orang-orang yang (sungguh-sungguh) beriman. (A-li'Imraan 3:139

Ok. Fine! Gambag kami lagi ye? Hahaha. Fokus utama adalah pokok berbunga putih tu. Pokok yang jadi tumpuan jemaah Al Ilmi untuk bergambar. Pokok ceri ke? Rasanya betul kut.


Berhampiran bangunan ini terdapat Green Garden yang menjual cenderahati dengan harga yang sesuai. Tambahan pula ada seorang peniaga yang boleh berbahasa Melayu! Apa lagi? Tak beli ke? Masing2 nampak WC kat dalam tu lagi menarik daripada mamat Turki berbahasa Melayu di luar hahaha.


Lupa pulak kita ni dari Pamukkale nak ke Cappadocia yang mengambil masa sekitar 7-8 jam juga. Penatnya alahai. Macam dari Kedah nak balik Johor huhuhu.


Tapi alhamdulillah. Perjalanan yang jauh dijamukan dengan pemandangan yang sangat memukau. Sebab lain dari yang biasa kan? Cuba kalau Kedah-Johor yang setiap tahun dok lalu. Rasa macam dah jemu sebab pemandangan sama saja :)


Dari kejauhan boleh nampak gunung memutih di sana. Masih bersalji. Omer ada bagitau nama gunung tu tapi tak ingat. Dan katanya juga gunung ini digunakan untuk 'skiing'. Subhanallah. Cantiknya pemandangan. Tapi bila nak sampai hotel ni?


Akhirnya, bila malam menjelang, tubuh sudah keletihan, tenaga kehabisan, Al Ilmi tiba di penginapan. Menanti dalam kesabaran untuk mendapat kunci ke kamar peraduan. Nak ke kamar dahulu? Kami memilih untuk santapan malam dalam kedinginan hembusan bayu malam Kapadokya.
 

No comments:

Post a Comment