Friday, June 23, 2017

Melawat Underground City

Adakah kamu menyangka bahawa kamu akan masuk Syurga padahal belum lagi nyata kepada Allah (wujudnya) orang-orang yang berjihad (yang berjuang dengan bersungguh-sungguh) di antara kamu, dan (belum lagi) nyata (wujudnya) orang-orang yang sabar (tabah dan cekal hati dalam perjuangan)? (A-li'Imraan 3:142)


Perjalanan ke Underground City tidak jauh. Tapi yang mana satu ya? Rasanya kami ke Kaymakli kut. Nak lihat rumah2 yang dibina di dalam tanah/bukit.

 

Di daerah ini dari jauh dah kelihatan seperti lubang2 tingkap pada bukit2 di sana. Lubang yang dibina untuk pengudaraan.


Bukit yang satu ini memang jelas menunjukkan lubang2 macam rumah merpati la pulak. Masih adakah orang yang mendiami rumah2 begini?


Makin jelas bila kami tiba ke destinasi yang dituju. Sangat mengkagumkan bila tengok panorama begini. 

 

Nak menuju ke rumah underground kena menapak naik bukit sikit..sikit jer..macam naik gon kata orang utara.

Dan sesungguhnya kamu telah mengharap-harapkan mati Syahid (dalam perang Sabil) sebelum kamu menghadapinya. Maka sesungguhnya kamu (sekarang) telahpun menyaksikannya dan kamu sedang melihatnya (dengan mata kepala sendiri). (A-li'Imraan 3:143)


Ahli rombongan Cik Kiah menaiki bukit menuju ke kedai kecil ini. Pintu masuk underground house ni di bangunan belakang di belakang kedai. Kedai ni walauun kecil, menjual cenderahati, tapi tandas dia tetap bersih dan tiada bau yang tak enak.

Gambar atas pinjam gambar ahli jemaah
Mula2 masuk kami lalu ruang dapur dahulu. Lubang pengudaraan pun ada. Kemudian melalui lorong2 yang dibina ada ruang tamu, ruang menyimpan makanan, ternakan, ruang berkumpul. Ada ruang2 tertentu terdapat pintu bulat yang boleh digolekkan untuk menutup ruang. Ini untuk keselamatan penghuni terutama ketika berlaku peperangan/pemberontakan masa itu. Memang hebat orang2 masa ni. Nak menggali lubang dan membina ruang dengan peralatan terhad. Kat dalam tu memang sejuk tak perlu aircorn dah.


Dalam 30 minit kami dah keluar melalui tangga ini betul2 disebelah kedai tadi. Pada sesiapa yang pernah ke Vietnam, Chu Chi Tunnel lagi sempit dan rendah. Yang ini boleh lagi berdiri dan tunduk kepala. Omer bagitau masih ada yang menginap dalam rumah2 begini tapi tak ramai. Malah yang buat renovation pun ada!


Kalau tak salah, selepas itu kami ke sini. Tak kisah la. Tapi sini tempat buat dan jual kapet Turki yang sangat terkenal. Siap ada kapet terbang lagi hahaha. Siapa yang kena dia tahu la. Buatan kapetnya memang bermutu. Cotton dan wool, cotton dan silk, silk dan wool. Ntah apa lagi la. Yang ada silk yg sangat halus dan mahal mereput!


Pekerja ini orang tempatan. Mereka perlukan duit jadi datang tenun kapet di sini. Hasil tenunan akan dijual dan mereka dapat bahagian mereka. Tapi banyak mana depa dapat income melalui tenunan ni? Jari2 pun dah luka. Tenunan depa dijual harga ribu riban. Masuk poket penenun berapa? Ada yang beli ke kapet hari tu? Yang paling kecil besar saputangan pun hampir 100lira! Kopak!

No comments:

Post a Comment