Thursday, January 12, 2017

Jom cuba Asam Pedas Teluk Wawasan

Mereka (kaum Yahudi dan Nasrani) tidak sekali-kali akan membahayakan kamu, kecuali menyakiti (perasaan kamu dengan ejekan dan tuduhan yang tidak berasas). Dan jika mereka memerangi kamu, mereka akan berpaling lari membelakangkan kamu (kalah dengan sehina-hinanya); sesudah itu mereka tidak akan mencapai kemenangan. (A-li'Imraan 3:111)


Hari ni Ellis nak belanja makan tengahari. Katanya asam pedas di sini best. Tak pa, kita ikut saja sebab orang nak belanja kan. Sedap tak sedap lepas ni kita cerita.


Jalan mana ntah dia bawa mai. Tengok2 dah hujung muara. Betul2 dekat laut hujung nun. Gambar sebelah tu pandangan dari laut. Kedai tu sebelah kiri. Tapi takkan nak mai dari laut kut nak makan kat sini, ye tak?


Ini suasana hadapan kedai. Perahu2 nelayan memang mendarat di sini. Tapi dah tengahari mana nak ada ikan lagi. Ikan kat kedai asam pedas la kita cari.


Tak ramai orang kan? Lepas kami makan memang ramai masuk. Tu belum yang datang sebelum kami. Ellis dah book meja dan lauk pauk sebelum mai lagi. Kalau tak habis katanya. Sedap tak sedap makan sini hinggakan ia dikunjungi Sultan Johor. Kalau Sultan mai memang close area untuk yang lain la jawabnya.


Di sebelah kedai tadi ada kedai makan satu lagi tapi tak ramai orang Ellis kata. yang dia bawa ni  lagi sedap. Yes. Memang sedap sebab bertambah juga la pinggan anak2. Yang lebih siap tapau balik. Sotong goreng tepung dia memang sedap dan memenuhi citarasa aku. Asam pedas dia sedap. Rojak dia sedap. Tambah sedap bila orang belanja hahaha. Sapa2 yang nak cuba sila call nombor yang tertera dalam gambar untuk booking awal supaya tak perlu tunggu lama.

P.S: Ellis, lepas ni hang habag kat tuan kedai, kalau aku pi kena bagi komisyen utk promosi hahaha.

Wednesday, January 11, 2017

Glow Park Batu Pahat

Kamu (wahai umat Muhammad) adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan bagi (faedah) umat manusia, (kerana) kamu menyuruh berbuat segala perkara yang baik dan melarang daripada segala perkara yang salah (buruk dan keji), serta kamu pula beriman kepada Allah (dengan sebenar-benar iman). Dan kalaulah Ahli Kitab (Yahudi dan Nasrani) itu beriman (sebagaimana yang semestinya), tentulah (iman) itu menjadi baik bagi mereka. (Tetapi) di antara mereka ada yang beriman dan kebanyakan mereka: orang-orang yang fasik. (A-li'Imraan 3:110)


Lama tak balik Batu Pahat. Sekali balik macam2 dah berlaku perubahan. Terbaru ialah Glow Park yang terletak di Wetworld Batu Pahat.


Pergi juga lah malam tu sekadar melihat2. Bayaran pun tak mahal sangat. Setiap dewasa dapat free teh tarik. Sedap pulak teh tarik situ hihi.


Budak kecik ni lebih teruja nak ke Wetworld sebenar. Dari siang hari lagi minta nak ke wetworld. Bila datang malam ke sini tak dapat nak main air, dia pun tak ada hati sangat dengan lampu2 ni.


Nampak ke orang dalam gambar ni? Memang tak nampak kalau tak tengok betul2.


Ini pun sama. Orangnya tak berapa jelas. Maklumlah kamera cap ayam saja.


Dalam tak ada mood dia tu dapat pedang sebatang. Mahal jugak ni RM23. Rasa2nya kalau aku guna pedang ni dalam kelas ok tak? Boleh tunjuk whiteboard dan cahaya laser tu pun berguna bila aku da kat belakang kelas. menarik juga ni. Cari uniform Darth Wader ka.. gempakkk hahaha.

Tuesday, January 10, 2017

Colmar Tropicale, Bukit Tinggi

Itulah ayat-ayat keterangan Allah, kami bacakan dia kepadamu (wahai Muhammad) dengan benar. Dan (ingatlah), Allah tidak berkehendak melakukan kezaliman kepada sekalian makhlukNya. (A-li'Imraan 3:108) 


Turun dari Bukit Fraser pagi2, aku rasa teringin pulak nak ke sini. Dengan jalan Fraser yang bengkang-bengkok, aku dah loya2. Alhamdulillah bila melalui kawasan yang seperti kampung dan ternampak pula Tanah Aina.. rasa lega sikit. Di sini rupanya Tanah Aina yang femes seMalaya tu. Dari situ dah tak jauh untuk ke Bukit Tinggi, jadi angan2 diteruskan walaupun hujan menyambut kami di pintu masuk dan bayaran dikenakan ikut kepala.


Ok. Kita ke rumah Jepun dulu (teringat gambag mak ngan adik aku ambil kat sini bertahun2 dulu). Hujan sudah renyai2. Emad yg tengah tidur pun dengan sendirinya terjaga. Adussss. Nak kena panjat tangga ni ke?


88 anak tangga tu. Bole ke bole ke? Bole kan saja mesti berjaya punya. Alhamdulillah Emad pun ikut panjat sama2. Nasib baik tak minta didukung.


Sampai juga akhirnya. Hujan pun elok2 ja segheyat. Dengan rimbunan pokok2 dan kolam air memang terasa segar dan nyaman. Tambah2 lepas hujan berhenti. Rumah Jepunnya? La.. Hanya sebuah rumah yang kosong dan kalau nak bergambar bole tukar pakai kimono (kena bayar kut). Punyalah ramai orang menanti. Kita tengok2 sajalah. Bergambar saja di luar ni pun cantik juga.

Dan bagi Allah jualah hak milik segala yang ada di langit dan yang ada di bumi, dan kepada Allah jualah dikembalikan segala urusan. (A-li'Imraan 3:109) 


Turun dari atas, ambil laluan satu lagi ke Colmar yang terkenal ala2 Perancis ni. Colmar Tropicale A French-themed Resort. Feeling jap berada di Perancis (ntah bila nak sampainya tak tahu la).


Tak jelas la pulak yang ditulis atas plet ini. Yang pasti sesuatu tentang sejarah atau permulaan Colmar Bukit Tinggi.


Kami hanya meronda-ronda2 melihat kawasan Colmar saja. Nak menginap rasanya mahal sangat. Lagipun kami ada destinasi yang perlu dituju. Cukuplah sekadar mencuci mata memenuhi angan2.


Budak kecik ni pun rasa seronok saja boleh jalan2. Ini dah medai buat dia. Cuma nak elakkan dia dari menempek/interframe gambar saja yang agak sukar.


Biar di mana pun, kalau dia nampak kami cuba bergambar berdua, memang tak berpeluanglah jawabnya. Dia pasti menyelit atau menempek di situ. Ada masa ditolaknya abah ke tepi, keluar frame terus, hahaha. Anak oh anak. Syukur ada yang sorang ni. Ibu tak sunyi sangat.



Monday, January 9, 2017

Fraser's Hill

Dan janganlah kamu menjadi seperti orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang telah berceri-berai dan berselisihan (dalam agama mereka) sesudah datang kepada mereka keterangan-keterangan yang jelas nyata (yang dibawa oleh Nabi-nabi Allah), Dan mereka yang bersifat demikian, akan beroleh azab seksa yang besar.  (A-li'Imraan 3:105)


Mercu tanda yang sangat terkenal. Satu daripada arah naik dan satu daripada arah turun. Selama ini aku hanya mampu melihat dalam gambar saja. Minggu pertama cuti sekolah tahun lepas aku dah book siap2 utk bercuti ke sini. Akan aku pastikan angan2 menjadi kenyataan..hihihi.


Dari Damai Laut Lumut, perjalanan melalui jalan2 kampung sangat menyeronokkkan. Tapi bila  mendaki Bukit Fraser ini, sangat mencabar. Jalan berbelok2. Aku dah hampir2 pening dan nak muntah. Hampir 25km rasanya mendaki ke atas. Mungkin ini pertama dan terakhir kali untuk datang ke sini.


Shahzan Inn. Hotel yang cantik, nyaman dan aman. Memang selesa menginap di sini. Tapi cukuplah semalam saja. Dapat merasa iklim Fraser Hill yang nyaman. Bunga2 yang segar (banyak lagi bunga di Cameron Highland). Jani cuti seminggu ni tak terperap sangat dalam rumah. Sorry kakak, you can't follow this cuti2.

(Ingatlah akan) hari (kiamat yang padanya) ada muka (orang-orang) menjadi putih berseri, dan ada muka (orang-orang) menjadi hitam legam. Adapun orang-orang yang telah hitam legam mukanya, (mereka akan ditanya secara menempelak): "Patutkah kamu kufur ingkar sesudah kamu beriman? Oleh itu rasalah azab seksa neraka disebabkan kekufuran kamu itu".  (A-li'Imraan 3:106) 


Kaunter penyambut tetamu. Adik yang bertugas sangat membantu dan lemah lembut saja. Jadi kita yang dah pening2 lalat ni tak de la nak tension.


Ruang depan lif menuju ke dewan makan. Tak ramai orang. Makanan untuk breakfast pun tak banyak sangat tapi alhamdulillah memadai (just enough) untuk pengunjung yang tidak ramai.


Gambar-gambar bersejarah mengenai Fraser Hill terpampang di dinding hotel.


Boleh baca tak? Inilah serba sedikit sejarah bertulis tentang Bukit Fraser yang dinamakan sempena nama Colonial master British (klik sini) yang tiba ke sini. 

Adapun orang-orang yang telah putih berseri mukanya, maka mereka berada dalam limpah rahmat Allah (Syurga), mereka kekal di dalamnya.  (A-li'Imraan 3:107) 


Malam tu kami makan di sini. Smokehouse ke apa ke nama aku pun tak tau. Agak delap kawasan ni, malah kami saja yang menjadi tetamu malam tu. makanan memang sedap dan harga pun sesuai.


Hari pertama sampai tak sempat meronda2 sangat. Hari nak balik baru sempat jalan2 ke clock tower (gambar mula2) dan ambil angin sikit. Singgah jenguk2 Masjid Sultan Mahmud juga.


Ketika menjenguk kawasan, ada kelas mengaji untuk kanak2 sedang dijalankan di dalam masjid.


Kawasan masjid sangat bersih dan terjaga. Pokok2 bunga keliling masjid sangat menarik perhatian. Moga Allah terus memberi pahala kepada mereka yang mengimarahkan dan menjaga rumahNya dengan baik sekali.



Mercu tanda ketika menuruni bukit. Jalan turun bukit tak sama dengan jalan naik rupanya. Dan jalan turun ini 2x lebih bengkok dari jalan naik. Aku dah loya dengan belok2 yang punyalah banyak. Kompem dah aku rasa tak nak naik sini lagi. Sabar je la.



Friday, January 6, 2017

Penyampaian Anugerah Cemerlang Tahfiz Fitrah

Dan hendaklah ada di antara kamu satu puak yang menyeru (berdakwah) kepada kebajikan (mengembangkan Islam), dan menyuruh berbuat segala perkara yang baik, serta melarang daripada segala yang salah (buruk dan keji). Dan mereka yang bersifat demikian ialah orang-orang yang berjaya. (A-li'Imraan 3:104)

 

Majlis penyampaian hadiah Tahfiz Fitrah. Diadakan pada hari permulaan cuti sekolah! Burn satu malam penginapan di Damai Laut sebab hadir di sini.


Tempat ke-3 untuk kelas tadika. Tempat pertama untuk kelas mengaji. No 1,2 dan 3 pusing antara Emad, Rayyan dan Mya Zara saja utk kedua-dua kategori.


Segak anak2 ini berbaju Melayu. Untuk 5 tahun baju warna hijau. Baju biru tu untuk 6 tahun. Untuk 4 tahun ke bawah pula baju nak pink belacan sedikit. Kalau dah nama budak2 asyik nak main saja tak kira tempat.


Persembahan beramai2. Pening cikgu2 nak susun budak2 ni. Tak mampu kita. Yang bawah pula persembahan 5 tahun. Dia kat tengah2 macam lead singer la pulak.


Beg untuk isi hadiah sumbagan Fareeda. Biasalah kalau untuk budak2 tadika camni, kotak pensel, pensel kaler, pensel pembaris pemadam. Emad tak heran pun ngan hadiah2 dia. Malah tak bertanya pun tentang hadiah lepas tu. Mungkin sebab selesai saja bahagian dia kami terus ke Damai Laut bercuti. Dia lebih teruja nak ke hotel.



Thursday, December 29, 2016

Masjid Aman, Simpang Kuala, Alor Setar

Dan berpegang teguhlah kamu sekalian kepada tali Allah (agama Islam), dan janganlah kamu bercerai-berai; dan kenanglah nikmat Allah kepada kamu ketika kamu bermusuh-musuhan (semasa jahiliyah dahulu), lalu Allah menyatukan di antara hati kamu (sehingga kamu bersatu-padu dengan nikmat Islam), maka menjadilah kamu dengan nikmat Allah itu orang-orang Islam yang bersaudara. Dan kamu dahulu telah berada di tepi jurang neraka (disebabkan kekufuran kamu semasa jahiliyah), lalu Allah selamatkan kamu dari neraka itu (disebabkan nikmat Islam juga). Demikianlah Allah menjelaskan kepada kamu ayat-ayat keteranganNya, supaya kamu mendapat petunjuk hidayahNya (A-li'Imraan 3:103)

 

Kerap juga kami bersolat di masjid ini (klik sini utk link blog masjid) bila ke Alor Setar. Letaknya di tepi jalan betul-betul di simpang 4 Jalan Permatang Kuala menghala ke Kuala Kedah.

 Laluan ke ruang solat wanita. Kiri sekali ke tandas.

 Koperasai masjid aku rasa.

 Kedai nasi ayam dalam kawasan masjid.

 Di seberang jalan.

Tidak lupa yang ini. Hmmm.. fikir2kan lah.

Wednesday, December 28, 2016

Masjid Al-Abrar, Sik

Wahai orang-orang yang beriman! Bertaqwalah kamu kepada Allah dengan sebenar-benar taqwa, dan jangan sekali-kali kamu mati melainkan dalam keadaan Islam.  (A-li'Imraan 3:102)
 
 

Masjid Al.Abrar terletak di Qariah danglau, Mukin Sok, Sik Kedah. Persinggahan sementara semasa program JJMK Merdeka Baling yang lepas. Masjidnya sederhana besar sahaja.

 Hadapan masjid

 Kiri masjid

 Dari pintu pagar