Tuesday, January 10, 2017

Colmar Tropicale, Bukit Tinggi

Itulah ayat-ayat keterangan Allah, kami bacakan dia kepadamu (wahai Muhammad) dengan benar. Dan (ingatlah), Allah tidak berkehendak melakukan kezaliman kepada sekalian makhlukNya. (A-li'Imraan 3:108) 


Turun dari Bukit Fraser pagi2, aku rasa teringin pulak nak ke sini. Dengan jalan Fraser yang bengkang-bengkok, aku dah loya2. Alhamdulillah bila melalui kawasan yang seperti kampung dan ternampak pula Tanah Aina.. rasa lega sikit. Di sini rupanya Tanah Aina yang femes seMalaya tu. Dari situ dah tak jauh untuk ke Bukit Tinggi, jadi angan2 diteruskan walaupun hujan menyambut kami di pintu masuk dan bayaran dikenakan ikut kepala.


Ok. Kita ke rumah Jepun dulu (teringat gambag mak ngan adik aku ambil kat sini bertahun2 dulu). Hujan sudah renyai2. Emad yg tengah tidur pun dengan sendirinya terjaga. Adussss. Nak kena panjat tangga ni ke?


88 anak tangga tu. Bole ke bole ke? Bole kan saja mesti berjaya punya. Alhamdulillah Emad pun ikut panjat sama2. Nasib baik tak minta didukung.


Sampai juga akhirnya. Hujan pun elok2 ja segheyat. Dengan rimbunan pokok2 dan kolam air memang terasa segar dan nyaman. Tambah2 lepas hujan berhenti. Rumah Jepunnya? La.. Hanya sebuah rumah yang kosong dan kalau nak bergambar bole tukar pakai kimono (kena bayar kut). Punyalah ramai orang menanti. Kita tengok2 sajalah. Bergambar saja di luar ni pun cantik juga.

Dan bagi Allah jualah hak milik segala yang ada di langit dan yang ada di bumi, dan kepada Allah jualah dikembalikan segala urusan. (A-li'Imraan 3:109) 


Turun dari atas, ambil laluan satu lagi ke Colmar yang terkenal ala2 Perancis ni. Colmar Tropicale A French-themed Resort. Feeling jap berada di Perancis (ntah bila nak sampainya tak tahu la).


Tak jelas la pulak yang ditulis atas plet ini. Yang pasti sesuatu tentang sejarah atau permulaan Colmar Bukit Tinggi.


Kami hanya meronda-ronda2 melihat kawasan Colmar saja. Nak menginap rasanya mahal sangat. Lagipun kami ada destinasi yang perlu dituju. Cukuplah sekadar mencuci mata memenuhi angan2.


Budak kecik ni pun rasa seronok saja boleh jalan2. Ini dah medai buat dia. Cuma nak elakkan dia dari menempek/interframe gambar saja yang agak sukar.


Biar di mana pun, kalau dia nampak kami cuba bergambar berdua, memang tak berpeluanglah jawabnya. Dia pasti menyelit atau menempek di situ. Ada masa ditolaknya abah ke tepi, keluar frame terus, hahaha. Anak oh anak. Syukur ada yang sorang ni. Ibu tak sunyi sangat.



No comments:

Post a Comment