Wednesday, December 22, 2010

Lagu telinga

Pernah dengar "lagu telinga"? Aku pun first time dengar istilah ni. Alkisahnya... Selasa dan Rabu baru2 ni aku jadi nanny/pengasuh anak adik..Hanani (kakak) n Solha. Ibunya kursus, abahnya pula shift malam. So abahnya antag depa petang lam jam 6.30, esoknya 7.30am abahnya mai amik. Dua2 ni nakal la sikit. Si Hanani dengan tak makan samannya, si Solha dgn pitching suara yg mengalahkan pitching aku. Sabar je la.

Inilah Solha, anak mami mana ntah, kami duk usik dia. Mulut cukup petah..Aku panggil To-a, mak dia panggil Cho-a. Hari mula dia mai, main itu ini dan antaranya ialah music pod anak2 aku. Salah satunya "lagu telinga" aka earphone. Malam tu dia nak tidog masih cari mana lagu telinga..mana lagu telinga (Auni simpan tak bagi dia main dia jumpa juga...).


Inilah "lagu telinga" yg dia nak. Aku suruh tido n pujuk. Tido dulu, pagi esok main lain. Bangun pagi tu dia cari lagi "lagu telinga". OK.OK. Abah mai tu. Petang ni mai lain, dengar la "lagu telinga". Petang tu, bila abah dia antag, buka je pintu dia tanya "Mana lagu telinga?". Ha..eleh..dia tak lupa "lagu telinga" dia...

Ini apa pulak? Boleh teka? Ini wire aircorn lam bilik angah, dipasang masa renovation kut2 nak buh aircorn bila2 mampu. The next day Angah buka cerita. "Ibu..ibu...semalam masa nak tidog..To-a cakap kat angah. Hampa suruh la mak hampa amik aircorn kat luag tu buh lam bilik ni. Aircorn hampa dah patah." Uishhh.... pandai pulak dia suruh angah... tiap malam dia akan tidog ngan angah. Angah yg rajin layan dia. Bancuh susu, buh pampers, bagi mandi dsbnya.


Malam mula aku bawak pi makan di luar. Aku kata kat Hanani.."Nani tak bawak duit tak leh makan." Aleh2..To-a jawab "Cho-a pun tak bawak duit.". Sudah..ni yg harunya bila mulut petah. Kita terdiam dibuatnya. Kat kedai makan tu ada 3 akuarium dan salah satunya berisi udang galah ni. Banyak juga tapi bukan utk dimakan..sebagai pameran je... alahai...

Masa makan To-a nak p toilet. Pas habis je balik semula ke meja aku kata la.."tu la..asyik minum ja..kan dah nak ke toilet". lepas tu bila aku suruh makan sate dia boleh jawab..."tak mau la sat gi nak kencing lagi." Apa kena mengena lak ngan sate? Ada kaitan ke? Budak-budak.

Nani, Yah, To-a n kakak seronok duk peghati ikan lam akuarium. Cantik dipandang tak boleh dipegang.


No comments:

Post a Comment